Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran traktorituotannosta  (Luettu 61768 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Valtran traktorituotannosta
Sitähän ei tarvi surra. Forti lähti käyntiin itekseenkin ja tallin ovista läpi. Ja syttyy muutenkin - palamaan! Näin aikoinaan naapurissa. Oli hauskaa kun isäntä vanaatikko.

Yksi isäntä kertoili 702 vallun käynnistyneen itsekseen.Vallutin kiersi ulkorakennuksen ja tuli etupihalle katsomaan mikä meininki.Oli etupyörät sopivassa asennossa. ;)

Vallu on hyvä traktori hevosmiehelle, kone tulee paikalle kun viheltää  :D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Valtran traktorituotannosta


Nämä pari kirjoitusta paljastavat muutaman asian. Ensinnäkin pahan asennevamman kuluttajia kohtaan joista on sentaan kiinni sekä tuet että markkinat.

Ja toiseksi tämä paljastaa sen että maatiloilla menee edelleen liian hyvin ja on edelleen liikaa rahaa ja liikaa tukia. Ostetaan sellainen kone kuin halutaan, kannattavuudesta viis...

Otetaas vertaus vaikkapa autoista. Monikin haluaisi ostaa sen laadukkaan auton. Valitettavan moni joutuu tyytymään siihen mihin on varaa. Vaikka hyvin tiedettäisiin että se toinen on parempi. Ei vaan pystytä sitä haluttua laatua ostamaan.



Miksi vertaat työkalua ja yleishyödyllistä tarviketta. Jos seuraisit noin yleisesti suomen työtä tätekevää väestöä niin aika kunnollisilla ja uusilla työkaluilla he töitä tekevät. esimerkkejä voi hakea ihan kuljetuksesta, maanrakennuksesta, kaupan, pankin, hoitoalalta jne. Toi auto on sitten ihan yksityistalouden tuote joka tosin maalaisilla on useiten keskivertoa parempi mutta selitettäköön se vaikka sillä että tarve maaseudulla on suurempi kuin kaupungissa. Maatalous täytyy saada pidettyä sillä tasolla että viljelijät pystyy pitämään asianmukaista kalustoa jos he vaan saavat tarpeeksi kovan käyttöasteen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Valtran traktorituotannosta
Ja tuo kuluttajat. Että halpaa hintaa. Käykö omahyväisyydeltä mielessä että kotimaisen tuotteen hinta / laatu ei ole kuluttajan mielestä rahan arvoinen? Miten on mahdollista että huippuraaka-aineesta tehtävä kotimainen huipputuotelehittelyn tulos juusto ei kelpaa kuluttajille vaan jo 50% juustoista on tuontitavaraa. Sen sijaan että todetaan että "halvinta ostaa kuluttaja" niin pitäisikö marssia peilin eteen ja kysyä missä kohtaa menee pieleen? Ettei hinta / laatu riitä?

Onko se 10 c/l hinnanero maidossa liian suuri, siitähän tulee juustokiloa kohti jo euro? Onko tehty kaikki mahdollinen jotta kuljetusketju tila - meijeri - kuluttaja Uudellamaalla tuottaisi mahdollisimman vähän kustannuksia? Onko hukattu liikaa rahaa marmoriin pääkonttorissa / laitoksissa? Joku muu tekijä, mikä? Menikö edellisessä maitosodassa tuontimaitoa vastaan joku pieleen? Eikö kotimaista enää arvostetakaan? Vaikka kaikista tuuteista yritetään kertoa miten huippulaadukasta se on, eikö propaganda enää purekaan?
Puutun tähän, vaikka meneekin hiukka offtopic. Muujussi menee ny ja kattoo, minkä hintaisia kauppansa tekevet tuontijuustot ovat. Niistä nimittäin näkee, mikä kuluttajia vetää ;) Asia on varmasti kuten autoista sanoit, kaikilla ei ole varaa maksaa laadusta.

Ja meijeritoiminnan tehokkuudesta tai paremminkin brändien arvosta saat kuvan, kun vertaat arlan ja valion tilinpäätöksiä ilman sarvia ja hampaita. Ymmärrän kyllä, että sulla on vahvat ennakkoasenteet, mutta asioista saa monesti helpommin selvää ilman niitä. Kannattaa myös pysähtyä miettimään, miksi Arla- Ingman teki reilun 10 sentin tappion per jalostettu maitolitra viime vuonna. Lisäarvon tuottokyky Arlalla on siten suunnilleen sama Suomessa kuin Tanskassa ja Ruotsissa. Kotimaisuuskysymykseen on vaikea ottaa kantaa. Luulisin, ettei pääkaupunkiseudulla asialla ole enää juuri mitään merkitystä, vaan brändit ja tuotteiden laatu/hinta ratkaisee....
Vielä pitää muistaa, ettei historia auta mitään tänään. Tuote on myytävä joka päivä kilpailukykyiseen hintaan, mutta hyvällä katteella. Siksipä kustannuksiinkin on pureuduttava...

Itse asiaan, olen sun kanssa samaa mieltä asenneongelmasta. Tai ehkäpä kyse on silkasta ymmärtämättömyydestä, syiden ja seurausten hahmottaminen wähä ontuu. Useimpia maatiloja johdetaan uuden rattorinkiilto silmissä, tuloksenteko jää vähän lapsipuolen asemaan. Kaluston merkitys viivan allejäävässä tuloksessa on melko pieni, mutta sitä saa kyllä kummenkertaistettua ostamalla tarpeetonta varmistusta ja mukavuutta. Mulle kotimaisuus kalustohankinnassa on jonkinlainen arvo, toisaalta en ole monessa kotimaisessa koneessa joutunut pettymään. Varmasti paremmalla kalustolla olisi voinut säästää muutaman euron, mutta lisäarvo viimeisen viivan alla jäisi silti negatiiviseksi.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Valtran traktorituotannosta
Hirvee parku...
Miksi pitäisi ajaa aina uusilla vehkeillä ::)? Kaikille se ei ole edes mahdollista, ja osa on kumminkin sen verran rationaalista sakkia ja käyttävät välirahat johonkin paljon tuottavampaan. Kumma kun ei sitten olla ölisemässä jos ollakin on joku ulkomainen ja jo useamman vuoden vanha ajopeli ::)

Kuten tuolla jo aiemmin kirjoittelin, niin on aivan eri asia verrata lopputuotetta ja tuotannontekijää(joka on yksi osa lopputuotteen valmistamisen mahdollistamiseksi) keskenään. Tekniikan jne käytön valinta perustuu ympärillä oleviin mahdollisuuksiin ja niiden hyödyntämiseen. Olisi hemmetin itsetuhoisaa perustaa valinta vain johonkin kotimaisuusaspektiin. Näin teollisuuskaan ei todellakaan tee.

Meikäläisen tapauksessa mennään agrimatikin viitoittamaa tietä. Siis viimeisimmät traktoriostot ovat n kymmenen vuotiaita sisäänajettuja, tunteja enemmän tai vähemmän tuhansia. Pikkuvikojen ja huollon jälkeen ne ovat olleet ihan yhtä luotettavia kuin uudemmatkin. Kun niitä on useampia, niin on sitten peli joka kuskille ja aina ei tarvitse olla vetokonetta vaihtamassa pikkupöyhimisten takia. Tunteja ei tietenkään kerry älyttömiä konetta kohden, mutta ovat varmasti kuitenkin kustannustehokkaita osto- ja jäännösarvoihin suhteutettuna.  Ennen kaikkea käytetty konekin kannattaa valita luotettava. Valitsemani ovat olleet sellaiset.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Valtran traktorituotannosta
Hirvee parku...
Miksi pitäisi ajaa aina uusilla vehkeillä ::)? Kaikille se ei ole edes mahdollista, ja osa on kumminkin sen verran rationaalista sakkia ja käyttävät välirahat johonkin paljon tuottavampaan. Kumma kun ei sitten olla ölisemässä jos ollakin on joku ulkomainen ja jo useamman vuoden vanha ajopeli ::)

Kuten tuolla jo aiemmin kirjoittelin, niin on aivan eri asia verrata lopputuotetta ja tuotannontekijää(joka on yksi osa lopputuotteen valmistamisen mahdollistamiseksi) keskenään. Tekniikan jne käytön valinta perustuu ympärillä oleviin mahdollisuuksiin ja niiden hyödyntämiseen. Olisi hemmetin itsetuhoisaa perustaa valinta vain johonkin kotimaisuusaspektiin. Näin teollisuuskaan ei todellakaan tee.

Ei siitä mitään parkua tartte ja jokainen saa ajaa millä lystää. Ainut mitä koitin sanoa on että maatalous pitää pyrkiä pitämään niin kannattavana että oikealla käyttöasteella on mahdollista pitää suhtkoht uutta kalustoa jos haluaa oli se sitten kotimaalaista tai ulkolaista. Sille ei mielestäni pidä antaa pikkusormea että kyllä me pystytään tuottamaan hieman halvemmalla polkemalla hieman lujempaa ja kaatamalla perämettiä sopivin väliajoin sekä nakertamalla 80 luvulla rakennettua infraa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26261
  • vastustan
Vs: Valtran traktorituotannosta


Nämä pari kirjoitusta paljastavat muutaman asian. Ensinnäkin pahan asennevamman kuluttajia kohtaan joista on sentaan kiinni sekä tuet että markkinat.

Ja toiseksi tämä paljastaa sen että maatiloilla menee edelleen liian hyvin ja on edelleen liikaa rahaa ja liikaa tukia. Ostetaan sellainen kone kuin halutaan, kannattavuudesta viis...

Otetaas vertaus vaikkapa autoista. Monikin haluaisi ostaa sen laadukkaan auton. Valitettavan moni joutuu tyytymään siihen mihin on varaa. Vaikka hyvin tiedettäisiin että se toinen on parempi. Ei vaan pystytä sitä haluttua laatua ostamaan.



Miksi vertaat työkalua ja yleishyödyllistä tarviketta. Jos seuraisit noin yleisesti suomen työtä tätekevää väestöä niin aika kunnollisilla ja uusilla työkaluilla he töitä tekevät. esimerkkejä voi hakea ihan kuljetuksesta, maanrakennuksesta, kaupan, pankin, hoitoalalta jne. Toi auto on sitten ihan yksityistalouden tuote joka tosin maalaisilla on useiten keskivertoa parempi mutta selitettäköön se vaikka sillä että tarve maaseudulla on suurempi kuin kaupungissa. Maatalous täytyy saada pidettyä sillä tasolla että viljelijät pystyy pitämään asianmukaista kalustoa jos he vaan saavat tarpeeksi kovan käyttöasteen.
taitaa vaan kuljetus, metsäkone ja maanrakennuspuolella työnantaja sanoa minkä ikäistä kalustoa voi tarjouskilpailuun tuoda, yrittäjän kustannustehokkuuden tai taloudellisuuden kans nuo koneet ei korreloi...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtran traktorituotannosta

Jaa että ihan oikea metsäohjaamo...  :o  Vai saako niitä taas? Ei viimeisessä mutta sitä edellisestä Okrasta lähtiessäni oli Valtran osastolla helteestä huolimatta henkisesti ihan tässä maailmassa olevaisen näköinen esittelijä. Kysyin ohjaamosta ja ympärikääntyvästä penkistä. Vastaus oli: "Ihan kuin muillakin. Periaatteessa kyllä. Mutta käytännössä ei onnistu, koska ei ole tarpeeksi tilaa." Joten se siitä metsäohjamo-elvistelystä. Enkä usko, että hyttiin olisi ihan oikeasti tullut tarpeeksi tilaa ennen kuin itse näen ja kokeilen.

Kyllä niitä saa ja on aina saanut, joten ei tainnu olla ihan tässä mailmassa se esittelijä. Metsämallissa on katon takaosa ja kattoluukku pleksiä, niin että näkee kuormainta käyttää. Katon ympäri suojaputki, että kestää nojata vähän puutakin vasten ja siihen on hyvä kiinnitellä valoja.

Takahallinta on sitten vielä erikseen, siinä jalkatilaa on enemmän takana kuin perusmalissa. Penkki sopii kyllä kääntymään ihan vakiokopissakin.

Oli vaan tavallista rehellisempi esittelijä. Enpä vuosi sitten Koneagriaskaan yhtäkään semmoista Valtraa löytänyt, jossa ihan oikeasti penkissä istumalla olisi päässyt kääntymään ympäri ihan tuosta vaan. Kun ei ollut tilaa... toisella puolella hallintalaitteet tiellä ja samalla toisella puolella loppuu jaloilta tila kesken. Sitten kun oli keplotellut itsensä ympäri, tehnyt jaloilleen mukavasti tilaa ja katsoi ulos kuvitellen missä puutaakka tai kuormaimen korkealla oleva kohta olisi, niin takaraivo alkoikin hipoa vissiin jotain hytin katon kohtaa....  Vaikka oli niin perustellisesti metsään varusteltu kuormainta ja hakkuupäätä myöden. Se ei ole mistään kotoisin, että penkin korkeutta pitäisi muuttaa ja liikuttaa penkkiä eteen- ja taaksepäin kun kääntyy ympäri.

Ei siitä näkyvyydestä yms. mitään hyötyä ole, jos jokin muu kohta tökkii ja pahasti. Jos oikein hyvän metsään haluaisi, niin jokin sopiva vanha aihioksi ja parantelemaan hyttiä sekä asentamaan kuormainta varten omaa hydraulikkaa. Tai sovinnolla ihan oikea metsätraktori tai urakoitsija.

***versussa ja direktissä menee penkki ympäri vaikka taka-asennossa. hitekissä ei mene.
kopin runkohan on muuttunt 1 sarjan tultua. hitekissä tila pieneni sivusuunnassa vrt 8000srj. advance/versu ja direkti taas on sivutiloiltaan tilavampia kuin vanhat.

mulla tällä hetkellä 14500h ja 7500h ajetut 8000 sarjalaiset hakkuri/metsä käytössä ja 4500h ajettu advance metsä käytössä ja  uusi n163 versu parasta aikaa tilauksessa metsävarustuksella. kaikissa pääsee ympäri penkkiä eteen-taakse liikuttamatta ja näkyvyys on suht ok forest katon ansiosta. uudemmat on mennyt takapakkia lähinäkyvyyden osalta, vyötärölinja on korkeampi kuin 8000srj:ssä. advancesta eteenpäin ratti on takana keskellä eikä sivussa niinkuin esim. täysin asiasta tietämätön cornfarmer väittää. taakseajolaite on toiminnaltaan ihan ok.
kehittämistä on paljon ja takapakkia on siis tultu mutta markkinoiden paras koppi valtras on mun käyttööni.

traktori on näissä minun hommissa ainut vaihtoehto.tärkeä kriteeri siirtonopeus ja suuren kuorman siirtokyky.uusimpaan koneeseen tulee 1500h/vuosi. näiden asioiden takia vanha 05 sarjalainen ei käy mun ajoihin eikä metsäkone, eikä etenkään joku museokäyttöön kelpaava fiat 980...
ajo on erittäin sekalaista ajoa. keikkahommia silellä täällä, pieniä puunajoa tuntitaksalla,piharisujen noutoa vaihtolavakärryllä,pellonreunojen raivausta nisulan keräävällä kouralla,paalin ajoa,ym. näiden hommien lisäksi tietysti puunajoa metsäässä mekaanisesti vetävällä kärryllä ja harvennus/hakerangan ajoa metsässä. uusin kone on 4 pyttysenä 170 heppasena kevyt ja ketterä, samas koneessa on iso etukuormain ja iso metsäkuormain.

mulla on portaaton 1160 deutsi ja 1400 mb tracikin. mb tracin taakseajolaite on kyllä hyvä, koko ohjauspulpetti kääntyy ja kuski saa istua kokoajan penkillä. penkki tosin pitää vetää ihan eteen ja suunnanvaihtaja etuasentoon että mahtuu, mahaa ei saa olla. helpompi valtran penkki on kääntää (180cm.99kg 46 kenkä)
mb trakin kopista näkee hyvin lähelle, mutta kuskin pää on kattoluukun syvennyksessä, ylös et näe ollenkaan.
deutsin kopista paras näkyvyys, mutta ilmastointi/lämmitys puhallin järjestelmä puuttuu ihan kokonaan. käsijarrukahva 90 luvulta (ei suunnanvaihjasssa) penkki ei mahdu kääntymään ja nostolaitteen hallinta maailman surkein.

näistä kolmesta merkistä saisi rakennettua täydellisen traktorin...

Viimeksi muokattu: 08.10.12 - klo:11:58 kirjoittanut retku

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Valtran traktorituotannosta

Jaa että ihan oikea metsäohjaamo...  :o  Vai saako niitä taas? Ei viimeisessä mutta sitä edellisestä Okrasta lähtiessäni oli Valtran osastolla helteestä huolimatta henkisesti ihan tässä maailmassa olevaisen näköinen esittelijä. Kysyin ohjaamosta ja ympärikääntyvästä penkistä. Vastaus oli: "Ihan kuin muillakin. Periaatteessa kyllä. Mutta käytännössä ei onnistu, koska ei ole tarpeeksi tilaa." Joten se siitä metsäohjamo-elvistelystä. Enkä usko, että hyttiin olisi ihan oikeasti tullut tarpeeksi tilaa ennen kuin itse näen ja kokeilen.

Kyllä niitä saa ja on aina saanut, joten ei tainnu olla ihan tässä mailmassa se esittelijä. Metsämallissa on katon takaosa ja kattoluukku pleksiä, niin että näkee kuormainta käyttää. Katon ympäri suojaputki, että kestää nojata vähän puutakin vasten ja siihen on hyvä kiinnitellä valoja.

Takahallinta on sitten vielä erikseen, siinä jalkatilaa on enemmän takana kuin perusmalissa. Penkki sopii kyllä kääntymään ihan vakiokopissakin.

Oli vaan tavallista rehellisempi esittelijä. Enpä vuosi sitten Koneagriaskaan yhtäkään semmoista Valtraa löytänyt, jossa ihan oikeasti penkissä istumalla olisi päässyt kääntymään ympäri ihan tuosta vaan. Kun ei ollut tilaa... toisella puolella hallintalaitteet tiellä ja samalla toisella puolella loppuu jaloilta tila kesken. Sitten kun oli keplotellut itsensä ympäri, tehnyt jaloilleen mukavasti tilaa ja katsoi ulos kuvitellen missä puutaakka tai kuormaimen korkealla oleva kohta olisi, niin takaraivo alkoikin hipoa vissiin jotain hytin katon kohtaa....  Vaikka oli niin perustellisesti metsään varusteltu kuormainta ja hakkuupäätä myöden. Se ei ole mistään kotoisin, että penkin korkeutta pitäisi muuttaa ja liikuttaa penkkiä eteen- ja taaksepäin kun kääntyy ympäri.

Ei siitä näkyvyydestä yms. mitään hyötyä ole, jos jokin muu kohta tökkii ja pahasti. Jos oikein hyvän metsään haluaisi, niin jokin sopiva vanha aihioksi ja parantelemaan hyttiä sekä asentamaan kuormainta varten omaa hydraulikkaa. Tai sovinnolla ihan oikea metsätraktori tai urakoitsija.

***versussa ja direktissä menee penkki ympäri vaikka taka-asennossa. hitekissä ei mene.
kopin runkohan on muuttunt 1 sarjan tultua. hitekissä tila pieneni sivusuunnassa vrt 8000srj. advance/versu ja direkti taas on sivutiloiltaan tilavampia kuin vanhat.

mulla tällä hetkellä 14500h ja 7500h ajetut 8000 sarjalaiset hakkuri/metsä käytössä ja 4500h ajettu advance metsä käytössä ja  uusi n163 versu parasta aikaa tilauksessa metsävarustuksella. kaikissa pääsee ympäri penkkiä eteen-taakse liikuttamatta ja näkyvyys on suht ok forest katon ansiosta. uudemmat on mennyt takapakkia lähinäkyvyyden osalta, vyötärölinja on korkeampi kuin 8000srj:ssä. advancesta eteenpäin ratti on takana keskellä eikä sivussa niinkuin esim. täysin asiasta tietämätön cornfarmer väittää. taakseajolaite on toiminnaltaan ihan ok.
kehittämistä on paljon ja takapakkia on siis tultu mutta markkinoiden paras koppi valtras on mun käyttööni.

traktori on näissä minun hommissa ainut vaihtoehto.tärkeä kriteeri siirtonopeus ja suuren kuorman siirtokyky.uusimpaan koneeseen tulee 1500h/vuosi. näiden asioiden takia vanha 05 sarjalainen ei käy mun ajoihin eikä metsäkone, eikä etenkään joku museokäyttöön kelpaava fiat 980...
ajo on erittäin sekalaista ajoa. keikkahommia silellä täällä, pieniä puunajoa tuntitaksalla,piharisujen noutoa vaihtolavakärryllä,pellonreunojen raivausta nisulan keräävällä kouralla,paalin ajoa,ym. näiden hommien lisäksi tietysti puunajoa metsäässä mekaanisesti vetävällä kärryllä ja harvennus/hakerangan ajoa metsässä. uusin kone on 4 pyttysenä 170 heppasena kevyt ja ketterä, samas koneessa on iso etukuormain ja iso metsäkuormain.

mulla on portaaton 1160 deutsi ja 1400 mb tracikin. mb tracin taakseajolaite on kyllä hyvä, koko ohjauspulpetti kääntyy ja kuski saa istua kokoajan penkillä. penkki tosin pitää vetää ihan eteen ja suunnanvaihtaja etuasentoon että mahtuu, mahaa ei saa olla. helpompi valtran penkki on kääntää (180cm.99kg 46 kenkä)
mb trakin kopista näkee hyvin lähelle, mutta kuskin pää on kattoluukun syvennyksessä, ylös et näe ollenkaan.
deutsin kopista paras näkyvyys, mutta ilmastointi/lämmitys puhallin järjestelmä puuttuu ihan kokonaan. käsijarrukahva 90 luvulta (ei suunnanvaihjasssa) penkki ei mahdu kääntymään ja nostolaitteen hallinta maailman surkein.

näistä kolmesta merkistä saisi rakennettua täydellisen traktorin...


No niin pääsi se konefoorumien ylijumalakin tänne kommentoimaan 8)

Joo jäi tosiaan mainitsematta erikseen minnekkä jo tartuit niin kärkkäästi ku valtua vähä moittii. Joo advancesta eteen päin on iha hyvin tilaa... ja ratti jopa jo näissä uudemmissa keskellä siirron kautta, mut huonompi se silti on ku venttiin vertaa ku ventissä kääntyy kaikki hallintalaitteet joukossa, ja siinä viittii olla edes koko päivän taaksepäin ku vertaa valtuun... No toivottavasti jonku ajan kuluttua sulla ei ole enää deutzia ja mb-tracia. ja fendtiäkään koskaan toivon ainakin niin, et myyt d-f ja m-b pois jollekin kunnolliselle käyttäjälle  :o Ja ajat kaikki ajot valtulla vaikka kauppa reissutkin!!!

No joo leikki leikkinä, enhän mä nyt Retkua halua tahallaan loukata  ;D

Viimeksi muokattu: 08.10.12 - klo:15:49 kirjoittanut Cornfarmer

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26261
  • vastustan
Vs: Valtran traktorituotannosta

Jaa että ihan oikea metsäohjaamo...  :o  Vai saako niitä taas? Ei viimeisessä mutta sitä edellisestä Okrasta lähtiessäni oli Valtran osastolla helteestä huolimatta henkisesti ihan tässä maailmassa olevaisen näköinen esittelijä. Kysyin ohjaamosta ja ympärikääntyvästä penkistä. Vastaus oli: "Ihan kuin muillakin. Periaatteessa kyllä. Mutta käytännössä ei onnistu, koska ei ole tarpeeksi tilaa." Joten se siitä metsäohjamo-elvistelystä. Enkä usko, että hyttiin olisi ihan oikeasti tullut tarpeeksi tilaa ennen kuin itse näen ja kokeilen.

Kyllä niitä saa ja on aina saanut, joten ei tainnu olla ihan tässä mailmassa se esittelijä. Metsämallissa on katon takaosa ja kattoluukku pleksiä, niin että näkee kuormainta käyttää. Katon ympäri suojaputki, että kestää nojata vähän puutakin vasten ja siihen on hyvä kiinnitellä valoja.

Takahallinta on sitten vielä erikseen, siinä jalkatilaa on enemmän takana kuin perusmalissa. Penkki sopii kyllä kääntymään ihan vakiokopissakin.

Oli vaan tavallista rehellisempi esittelijä. Enpä vuosi sitten Koneagriaskaan yhtäkään semmoista Valtraa löytänyt, jossa ihan oikeasti penkissä istumalla olisi päässyt kääntymään ympäri ihan tuosta vaan. Kun ei ollut tilaa... toisella puolella hallintalaitteet tiellä ja samalla toisella puolella loppuu jaloilta tila kesken. Sitten kun oli keplotellut itsensä ympäri, tehnyt jaloilleen mukavasti tilaa ja katsoi ulos kuvitellen missä puutaakka tai kuormaimen korkealla oleva kohta olisi, niin takaraivo alkoikin hipoa vissiin jotain hytin katon kohtaa....  Vaikka oli niin perustellisesti metsään varusteltu kuormainta ja hakkuupäätä myöden. Se ei ole mistään kotoisin, että penkin korkeutta pitäisi muuttaa ja liikuttaa penkkiä eteen- ja taaksepäin kun kääntyy ympäri.

Ei siitä näkyvyydestä yms. mitään hyötyä ole, jos jokin muu kohta tökkii ja pahasti. Jos oikein hyvän metsään haluaisi, niin jokin sopiva vanha aihioksi ja parantelemaan hyttiä sekä asentamaan kuormainta varten omaa hydraulikkaa. Tai sovinnolla ihan oikea metsätraktori tai urakoitsija.

***versussa ja direktissä menee penkki ympäri vaikka taka-asennossa. hitekissä ei mene.
kopin runkohan on muuttunt 1 sarjan tultua. hitekissä tila pieneni sivusuunnassa vrt 8000srj. advance/versu ja direkti taas on sivutiloiltaan tilavampia kuin vanhat.

mulla tällä hetkellä 14500h ja 7500h ajetut 8000 sarjalaiset hakkuri/metsä käytössä ja 4500h ajettu advance metsä käytössä ja  uusi n163 versu parasta aikaa tilauksessa metsävarustuksella. kaikissa pääsee ympäri penkkiä eteen-taakse liikuttamatta ja näkyvyys on suht ok forest katon ansiosta. uudemmat on mennyt takapakkia lähinäkyvyyden osalta, vyötärölinja on korkeampi kuin 8000srj:ssä. advancesta eteenpäin ratti on takana keskellä eikä sivussa niinkuin esim. täysin asiasta tietämätön cornfarmer väittää. taakseajolaite on toiminnaltaan ihan ok.
kehittämistä on paljon ja takapakkia on siis tultu mutta markkinoiden paras koppi valtras on mun käyttööni.

traktori on näissä minun hommissa ainut vaihtoehto.tärkeä kriteeri siirtonopeus ja suuren kuorman siirtokyky.uusimpaan koneeseen tulee 1500h/vuosi. näiden asioiden takia vanha 05 sarjalainen ei käy mun ajoihin eikä metsäkone, eikä etenkään joku museokäyttöön kelpaava fiat 980...
ajo on erittäin sekalaista ajoa. keikkahommia silellä täällä, pieniä puunajoa tuntitaksalla,piharisujen noutoa vaihtolavakärryllä,pellonreunojen raivausta nisulan keräävällä kouralla,paalin ajoa,ym. näiden hommien lisäksi tietysti puunajoa metsäässä mekaanisesti vetävällä kärryllä ja harvennus/hakerangan ajoa metsässä. uusin kone on 4 pyttysenä 170 heppasena kevyt ja ketterä, samas koneessa on iso etukuormain ja iso metsäkuormain.

mulla on portaaton 1160 deutsi ja 1400 mb tracikin. mb tracin taakseajolaite on kyllä hyvä, koko ohjauspulpetti kääntyy ja kuski saa istua kokoajan penkillä. penkki tosin pitää vetää ihan eteen ja suunnanvaihtaja etuasentoon että mahtuu, mahaa ei saa olla. helpompi valtran penkki on kääntää (180cm.99kg 46 kenkä)
mb trakin kopista näkee hyvin lähelle, mutta kuskin pää on kattoluukun syvennyksessä, ylös et näe ollenkaan.
deutsin kopista paras näkyvyys, mutta ilmastointi/lämmitys puhallin järjestelmä puuttuu ihan kokonaan. käsijarrukahva 90 luvulta (ei suunnanvaihjasssa) penkki ei mahdu kääntymään ja nostolaitteen hallinta maailman surkein.

näistä kolmesta merkistä saisi rakennettua täydellisen traktorin...


No niin pääsi se konefoorumien ylijumalakin tänne kommentoimaan 8)

Joo jäi tosiaan mainitsematta erikseen minnekkä jo tartuit niin kärkkäästi ku valtua vähä moittii ja mitä totuuksia oon ennenkin sanonut... jostain syystä ei pokka pidä.... Joo advancesta eteen päin on iha hyvin tilaa... ja ratti jopa jo näissä uudemmissa keskellä siirron kautta, mut paska se silti on ku venttiin vertaa ku ventissä kääntyy kaikki hallintalaitteet joukossa, ja siinä viittii olla edes koko päivän taaksepäin ku vertaa valtuun... No toivottavasti jonku ajan kuluttua sulla ei ole enää deutzia ja mb-tracia. ja fendtiäkään koskaan toivon ainakin niin, et myyt d-f ja m-b pois jollekin kunnolliselle käyttäjälle  :o Ja ajat kaikki ajot valtulla vaikka kauppa reissutkin!!!
itkupotkuraivari iski   :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Valtran traktorituotannosta

Jaa että ihan oikea metsäohjaamo...  :o  Vai saako niitä taas? Ei viimeisessä mutta sitä edellisestä Okrasta lähtiessäni oli Valtran osastolla helteestä huolimatta henkisesti ihan tässä maailmassa olevaisen näköinen esittelijä. Kysyin ohjaamosta ja ympärikääntyvästä penkistä. Vastaus oli: "Ihan kuin muillakin. Periaatteessa kyllä. Mutta käytännössä ei onnistu, koska ei ole tarpeeksi tilaa." Joten se siitä metsäohjamo-elvistelystä. Enkä usko, että hyttiin olisi ihan oikeasti tullut tarpeeksi tilaa ennen kuin itse näen ja kokeilen.

Kyllä niitä saa ja on aina saanut, joten ei tainnu olla ihan tässä mailmassa se esittelijä. Metsämallissa on katon takaosa ja kattoluukku pleksiä, niin että näkee kuormainta käyttää. Katon ympäri suojaputki, että kestää nojata vähän puutakin vasten ja siihen on hyvä kiinnitellä valoja.

Takahallinta on sitten vielä erikseen, siinä jalkatilaa on enemmän takana kuin perusmalissa. Penkki sopii kyllä kääntymään ihan vakiokopissakin.

Oli vaan tavallista rehellisempi esittelijä. Enpä vuosi sitten Koneagriaskaan yhtäkään semmoista Valtraa löytänyt, jossa ihan oikeasti penkissä istumalla olisi päässyt kääntymään ympäri ihan tuosta vaan. Kun ei ollut tilaa... toisella puolella hallintalaitteet tiellä ja samalla toisella puolella loppuu jaloilta tila kesken. Sitten kun oli keplotellut itsensä ympäri, tehnyt jaloilleen mukavasti tilaa ja katsoi ulos kuvitellen missä puutaakka tai kuormaimen korkealla oleva kohta olisi, niin takaraivo alkoikin hipoa vissiin jotain hytin katon kohtaa....  Vaikka oli niin perustellisesti metsään varusteltu kuormainta ja hakkuupäätä myöden. Se ei ole mistään kotoisin, että penkin korkeutta pitäisi muuttaa ja liikuttaa penkkiä eteen- ja taaksepäin kun kääntyy ympäri.

Ei siitä näkyvyydestä yms. mitään hyötyä ole, jos jokin muu kohta tökkii ja pahasti. Jos oikein hyvän metsään haluaisi, niin jokin sopiva vanha aihioksi ja parantelemaan hyttiä sekä asentamaan kuormainta varten omaa hydraulikkaa. Tai sovinnolla ihan oikea metsätraktori tai urakoitsija.

***versussa ja direktissä menee penkki ympäri vaikka taka-asennossa. hitekissä ei mene.
kopin runkohan on muuttunt 1 sarjan tultua. hitekissä tila pieneni sivusuunnassa vrt 8000srj. advance/versu ja direkti taas on sivutiloiltaan tilavampia kuin vanhat.

mulla tällä hetkellä 14500h ja 7500h ajetut 8000 sarjalaiset hakkuri/metsä käytössä ja 4500h ajettu advance metsä käytössä ja  uusi n163 versu parasta aikaa tilauksessa metsävarustuksella. kaikissa pääsee ympäri penkkiä eteen-taakse liikuttamatta ja näkyvyys on suht ok forest katon ansiosta. uudemmat on mennyt takapakkia lähinäkyvyyden osalta, vyötärölinja on korkeampi kuin 8000srj:ssä. advancesta eteenpäin ratti on takana keskellä eikä sivussa niinkuin esim. täysin asiasta tietämätön cornfarmer väittää. taakseajolaite on toiminnaltaan ihan ok.
kehittämistä on paljon ja takapakkia on siis tultu mutta markkinoiden paras koppi valtras on mun käyttööni.

traktori on näissä minun hommissa ainut vaihtoehto.tärkeä kriteeri siirtonopeus ja suuren kuorman siirtokyky.uusimpaan koneeseen tulee 1500h/vuosi. näiden asioiden takia vanha 05 sarjalainen ei käy mun ajoihin eikä metsäkone, eikä etenkään joku museokäyttöön kelpaava fiat 980...
ajo on erittäin sekalaista ajoa. keikkahommia silellä täällä, pieniä puunajoa tuntitaksalla,piharisujen noutoa vaihtolavakärryllä,pellonreunojen raivausta nisulan keräävällä kouralla,paalin ajoa,ym. näiden hommien lisäksi tietysti puunajoa metsäässä mekaanisesti vetävällä kärryllä ja harvennus/hakerangan ajoa metsässä. uusin kone on 4 pyttysenä 170 heppasena kevyt ja ketterä, samas koneessa on iso etukuormain ja iso metsäkuormain.

mulla on portaaton 1160 deutsi ja 1400 mb tracikin. mb tracin taakseajolaite on kyllä hyvä, koko ohjauspulpetti kääntyy ja kuski saa istua kokoajan penkillä. penkki tosin pitää vetää ihan eteen ja suunnanvaihtaja etuasentoon että mahtuu, mahaa ei saa olla. helpompi valtran penkki on kääntää (180cm.99kg 46 kenkä)
mb trakin kopista näkee hyvin lähelle, mutta kuskin pää on kattoluukun syvennyksessä, ylös et näe ollenkaan.
deutsin kopista paras näkyvyys, mutta ilmastointi/lämmitys puhallin järjestelmä puuttuu ihan kokonaan. käsijarrukahva 90 luvulta (ei suunnanvaihjasssa) penkki ei mahdu kääntymään ja nostolaitteen hallinta maailman surkein.

näistä kolmesta merkistä saisi rakennettua täydellisen traktorin...


No niin pääsi se konefoorumien ylijumalakin tänne kommentoimaan 8)

Joo jäi tosiaan mainitsematta erikseen minnekkä jo tartuit niin kärkkäästi ku valtua vähä moittii ja mitä totuuksia oon ennenkin sanonut... jostain syystä ei pokka pidä.... Joo advancesta eteen päin on iha hyvin tilaa... ja ratti jopa jo näissä uudemmissa keskellä siirron kautta, mut paska se silti on ku venttiin vertaa ku ventissä kääntyy kaikki hallintalaitteet joukossa, ja siinä viittii olla edes koko päivän taaksepäin ku vertaa valtuun... No toivottavasti jonku ajan kuluttua sulla ei ole enää deutzia ja mb-tracia. ja fendtiäkään koskaan toivon ainakin niin, et myyt d-f ja m-b pois jollekin kunnolliselle käyttäjälle  :o Ja ajat kaikki ajot valtulla vaikka kauppa reissutkin!!!
itkupotkuraivari iski   :o :o :o :o

Ehei ku huumorilla täytyy kokeilla mitä kaveri kestää, huonosti on kestänyt ku valtusta juttelee miten ne kavereillakin on kestäneet  ;)

Jupeje

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Valtran traktorituotannosta
Yhdessä ominaisuudessa Valtra lienee ylivoimainen, nostolaitteen liikevara. Vai onko siinäkin menty takapakkia?

Naapurilla T190 Ei saanut Kuhnin kyntöauraa perään ku ei lakeutunut varret riittävän alas, sitten ku sääti ne aivan alas niin ei nouse niin ylös että vois auran kääntää  :-\ :-\ Meillä Case 190 nii siinä vois sanoa että liikevara riittä ku ei tarvi turhia sääellä  :D :D

jusßa

  • Vieras
Vs: Valtran traktorituotannosta
Naapurilla T190 Ei saanut Kuhnin kyntöauraa perään ku ei lakeutunut varret riittävän alas, sitten ku sääti ne aivan alas niin ei nouse niin ylös että vois auran kääntää  :-\ :-\ Meillä Case 190 nii siinä vois sanoa että liikevara riittä ku ei tarvi turhia sääellä  :D :D
Karttu makas irrotettuna maassa eikä sitä siitä ylettyny noukkimaan?

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Valtran traktorituotannosta
Naapurilla T190 Ei saanut Kuhnin kyntöauraa perään ku ei lakeutunut varret riittävän alas, sitten ku sääti ne aivan alas niin ei nouse niin ylös että vois auran kääntää  :-\ :-\ Meillä Case 190 nii siinä vois sanoa että liikevara riittä ku ei tarvi turhia sääellä  :D :D
Karttu makas irrotettuna maassa eikä sitä siitä ylettyny noukkimaan?
Miehissä vikaa, työntövarren asennolla se korjaantuu.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Valtran traktorituotannosta
Naapurilla T190 Ei saanut Kuhnin kyntöauraa perään ku ei lakeutunut varret riittävän alas, sitten ku sääti ne aivan alas niin ei nouse niin ylös että vois auran kääntää  :-\ :-\ Meillä Case 190 nii siinä vois sanoa että liikevara riittä ku ei tarvi turhia sääellä  :D :D
Karttu makas irrotettuna maassa eikä sitä siitä ylettyny noukkimaan?
Miehissä vikaa, työntövarren asennolla se korjaantuu.

No se on kyllä tosi että työntövarren asennolla voi pelata mut sitte ei nostoteho piisaa  :P
Vuosi vuodelta miehenalut huononee? esim suomi24 palstalla joku oli ostanut imusarjahehkuun uuden hehkutulpan, muttei tiennyt mihin kohtaa moottoria sen laittaisi.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Valtran traktorituotannosta
Naapurilla T190 Ei saanut Kuhnin kyntöauraa perään ku ei lakeutunut varret riittävän alas, sitten ku sääti ne aivan alas niin ei nouse niin ylös että vois auran kääntää  :-\ :-\ Meillä Case 190 nii siinä vois sanoa että liikevara riittä ku ei tarvi turhia sääellä  :D :D
Karttu makas irrotettuna maassa eikä sitä siitä ylettyny noukkimaan?
Miehissä vikaa, työntövarren asennolla se korjaantuu.

No se on kyllä tosi että työntövarren asennolla voi pelata mut sitte ei nostoteho piisaa  :P

Onkos täällä nykyään joku pikkupoikien satutunti menossa...