Kuhn, taarup vaiko krone? Hyvät ja huonot puolet?
Olen itse ajanut tähän mennessä kaksi elhon nostolaitekonetta, kronen hinattava, kuhnin hinattava+etukone ja nyt pöttinger perhonen.
Elhot teki hyvän karhon, varsinkin paalaajat pitivät siitä. Hyvä kone niin kauan kunnes alkaa rauta väsyä, sen jälkeen kannattaa vaihtaa ajoissa - korjaaminen turhaa.
Kronen hinattavassa hyvä vetävä ripustus (siinä mallissa jota ajoin), kevennys toimii hyvin kivisessäkin maastossa kun palkki pääsi noustessaan aavistuksen taaksepäin. Voimantarve selvästi isompi kuin seuraavassa kuhnissa vaikka kuhni leveämpi. Osien saaminen välillä takkusi.
Kuhni oli laadukkaan oloinen, kestävästi tehty. Voimantarve hämmästyttävän pieni. Etukoneen muovisormimurskain ei tosin juuri tehnyt muuta kuin karhotti vaikka vastakampaa käänsi päälle. Takakone selvästi parempi murskaaja. Teki hieman toispuoleiset karhot, osa paalaajista moitti. Kuhnin hinattavan ongelma työntävä ripustus - palkki tuettu takaa tulevilla tukivarsilla. Aivan mitätönkin este on kuhnin palkille kuin seinä, jos siinä on vain pystysuora reuna joka ei nosta palkkia. Kuhnin jälkeen olen oppinut katsomaan vaihtoehtoja miettiessäni juuri tuota palkin liikerataa laukaisutilanteessa: ripustus on oltava sellainen joka sallii liikkeen taaksepäin! Kuhniin löytyi osat melko hyvin hyllystä.
Nyt pöttinger -yhdistelmä toista vuotta ajossa. Hyvät käyttöominaisuudet, kestävyydestä en vielä uskalla sanoa - vielä ei mitään mainittavaa ongelmaa. Olemukseltaan kuhnia "peltisempi", mutta toisaalta kuhnin yhdistelmässä ongelmana paino. Tämän kanssa ei ole vielä ollut niitossa kantavuusongelmia, ja plussaa helposti irrotettavissa olevat murskaimet (puolessa tunnissa onnistuu, kokeiltu jo), jolloin kone muuttuu lautasniittokoneeksi - hyvä ominaisuus huonoihin oloihin ja kokoviljan niittoon. Murskain näistä koneista ehdottomasti tehokkain.
Karhon muoto hyvä kunhan kokoonpanossa huomaa ottaa pois murskainkammiosta täysleveää murskausta varten siellä olevat levitinsiivet, keskimmäiset keskellepäin ohjaavat voi jättää. Etukoneessa nivelakselin kotelo pyrkii jakamaan karhoa keskeltä, siihen auttaa kun laittaa lisävarusteena saatavat vauhdituskartiot toisiin lautasiin reunoilta lukien. Karhottimien juuressa on ihmeelliset lisäsiivet, jotka käytännössä aivan turhat ja jossain vaiheessa kumminkin taittuvat nurin - kannattaa jättää heti pois kokonaan.
Varaosahuolto on toiminut tähän mennessä hyvin, tosin olen oppinut hommaamaan kriittiset osat melko kattavasti varastoon, joten toistaiseksi äkkitarve on ollut vain viime kesänä koko etukoneen palkki. Se löytyi Suomesta hyllystä - kiitettävää.
Perhosyhdistelmän takakoneessa ei minun ostaessani ollut siihen kuuluvia karhottimia, jouduin modifioimaan ne nostolaitekoneen vastaavista. On tiedä onko nykyisissä malleissa jo.
Taarup on jäänyt pois omista vaihtoehdoistani, lähinnä silminkatsoen "rimpulan" oloisista rakenteista - vähän sellainen kyläsepän virittelemän näköinen minun mielestäni. Enempää en siitä todista kun en ole itse käytännössä käyttänyt.