Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Härkäpapu lehmien ruokinnassa  (Luettu 14215 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Menin tossa yhtenä päivänä polkupyörällä yhen luomutissilän ohi. Ulos kuului seuraavanlaista ääntä: Muuuu, pthyi, mooooooo, pthyi, muuuuuu, köh köh pthyi....

Poikkesin navetan puolelle ja aatelin kattoo mikä olis syynä moiseen ääneen. Sitten huomaisin mitä ne lemmut söi, no luomusta valmistettua härkäpapu/ohra/kaura litisteseosta. Ne lehmä parat joutu syljeksimään välillä suustaan pois ohdakkeen siemeniä ja valvatin hahtuvia. :o :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Ensi vuonna olis vilja-alaa enemmän kuin aiempina vuosina eli voisi kokeilla jotain tavanomaisten lisäksi. Nyt ollu vijana kauraa ja ohraa sekä hernevehnää ja nurmea säilörehuna. Kannattaako härkäpapua täällä keski-suomen-savon rajamailla edes yrittää? Joskus kuullut että herne puimurilla korjattuna vähän hankalaa, onko mielipiteitä mitä kokeilis?

Laita rypsiä ennemmin. Valmistuu aikaisemmin, pienemmät riskit, menekki taattu ja hintaa on. Muutenkin helppoa ja halpaa viljellä ja tukiakin tulee C1:llä noin 230 €/ha enemmän. Seuraava vuonna vehnää perään niin johan kuuluu ropina puimurin säiliöstä.Täällä ei nyt ihan koko vuoden puolitiivistelaskua rypsin myyntituloilla kuitata, mutta leijonan osa kuitenkin.  ::)

Papua saat tuplamäärän rypsiin verrattuna ilman lannotusta. Tietty riskit on kovemmat mut... sehän täs just hauskinta onkin  ;)

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Menin tossa yhtenä päivänä polkupyörällä yhen luomutissilän ohi. Ulos kuului seuraavanlaista ääntä: Muuuu, pthyi, mooooooo, pthyi, muuuuuu, köh köh pthyi....

Poikkesin navetan puolelle ja aatelin kattoo mikä olis syynä moiseen ääneen. Sitten huomaisin mitä ne lemmut söi, no luomusta valmistettua härkäpapu/ohra/kaura litisteseosta. Ne lehmä parat joutu syljeksimään välillä suustaan pois ohdakkeen siemeniä ja valvatin hahtuvia. :o :o

Kerroppas lisää miten luomusta valmistetaan härkäpapu/ohra/kaura litisteseosta?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Menin tossa yhtenä päivänä polkupyörällä yhen luomutissilän ohi. Ulos kuului seuraavanlaista ääntä: Muuuu, pthyi, mooooooo, pthyi, muuuuuu, köh köh pthyi....

Poikkesin navetan puolelle ja aatelin kattoo mikä olis syynä moiseen ääneen. Sitten huomaisin mitä ne lemmut söi, no luomusta valmistettua härkäpapu/ohra/kaura litisteseosta. Ne lehmä parat joutu syljeksimään välillä suustaan pois ohdakkeen siemeniä ja valvatin hahtuvia. :o :o

Kerroppas lisää miten luomusta valmistetaan härkäpapu/ohra/kaura litisteseosta?

 ;D ;D ;D

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Ensi vuonna olis vilja-alaa enemmän kuin aiempina vuosina eli voisi kokeilla jotain tavanomaisten lisäksi. Nyt ollu vijana kauraa ja ohraa sekä hernevehnää ja nurmea säilörehuna. Kannattaako härkäpapua täällä keski-suomen-savon rajamailla edes yrittää? Joskus kuullut että herne puimurilla korjattuna vähän hankalaa, onko mielipiteitä mitä kokeilis?

Laita rypsiä ennemmin. Valmistuu aikaisemmin, pienemmät riskit, menekki taattu ja hintaa on. Muutenkin helppoa ja halpaa viljellä ja tukiakin tulee C1:llä noin 230 €/ha enemmän. Seuraava vuonna vehnää perään niin johan kuuluu ropina puimurin säiliöstä.Täällä ei nyt ihan koko vuoden puolitiivistelaskua rypsin myyntituloilla kuitata, mutta leijonan osa kuitenkin.  ::)

Papua saat tuplamäärän rypsiin verrattuna ilman lannotusta. Tietty riskit on kovemmat mut... sehän täs just hauskinta onkin  ;)

Silti taloudellinen tulos ainakin em. leveysasteilla millä tahansa mittarilla ajateltuna rypsillä parempi. Rypsivalkuainen on lehmälle parasta, miksi edes yrittää tuottaa jotain sekundaa hirveällä riskillä? :P
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Sanokaa nyt mulle minkätähden papuset tarttee puida?..jos lehmille syöttää.. Mä ainakaan kokonaisia herneitä löytäny paskan seasta viime talvena, kyllä ne vattassa suli.
Sato meneee paaliin varmemmin ja vähemmällä polttoöljyllä kuin kuivurin kautta.

Viimeksi muokattu: 29.09.12 - klo:00:29 kirjoittanut karvankasvattaja

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Sanokaa nyt mulle minkätähden papuset tarttee puida?..jos lehmille syöttää.. Mä ainakaan kokonaisia herneitä löytäny paskan seasta viime talvena, kyllä ne vattassa suli.
Sato meneee paaliin varmemmin ja vähemmällä polttoöljyllä kuin kuivurin kautta.

Siksi että papujen energia-arvo on 1,13 ja valkuaisprosentti 30%.

Papusäiliksellä arvot ovat usein 0,85 ja 12% -> hyvin vähän käyttöä lypsylehmille.

Syötettiin mekin härkäpapurehua emolehmille, vihreä papu sulaa mahassa siinä missä ruohokin.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Sanokaa nyt mulle minkätähden papuset tarttee puida?..jos lehmille syöttää.. Mä ainakaan kokonaisia herneitä löytäny paskan seasta viime talvena, kyllä ne vattassa suli.
Sato meneee paaliin varmemmin ja vähemmällä polttoöljyllä kuin kuivurin kautta.

Siksi että papujen energia-arvo on 1,13 ja valkuaisprosentti 30%.

Papusäiliksellä arvot ovat usein 0,85 ja 12% -> hyvin vähän käyttöä lypsylehmille.

Syötettiin mekin härkäpapurehua emolehmille, vihreä papu sulaa mahassa siinä missä ruohokin.

Ei ne taida vielä pelkällä karkearehulla lypsää riittävästi. Eikös tuosta papusäiliksestä ole jo uutta tutkittua tietoa? Paremmatkin rehuarvot taitaa saada kun valitsee seoskumppanin, lajikkeen ja korjuuajankohdan oikein..
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Jos haluaa tehdä valkuaisrehua säilörehuna, niin "parhaat" tulokset on tullut virnasäilörehusta, en ny muista ennä lukuja kun kokeiluista jo yli kymmenen vuotta, mut lehmät tykkäs ja tais ne jotain lypsääkin. Appeen osana varmaan toimisi.

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Sanokaa nyt mulle minkätähden papuset tarttee puida?..jos lehmille syöttää.. Mä ainakaan kokonaisia herneitä löytäny paskan seasta viime talvena, kyllä ne vattassa suli.
Sato meneee paaliin varmemmin ja vähemmällä polttoöljyllä kuin kuivurin kautta.

Siksi että papujen energia-arvo on 1,13 ja valkuaisprosentti 30%.

Papusäiliksellä arvot ovat usein 0,85 ja 12% -> hyvin vähän käyttöä lypsylehmille.

Syötettiin mekin härkäpapurehua emolehmille, vihreä papu sulaa mahassa siinä missä ruohokin.

Kiitos, viisatuin hiukan!
Pavut paalissa on silti parempi kuin jos jää peltoon kaikki. Miten pavun kuivaaminen verrattuna vaikka kauran kuivaamiseen? Jos samanlaisissa kosteusoloissa pui kärryn papuja ja toisen kauraa niin onko koko homman löpönkulutus sama vai vaatiiko toinen enemmän..mä olen vain pari kärryä kauraa eläissäni kuivannu niin en tiedä.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Kiitos, viisatuin hiukan!
Pavut paalissa on silti parempi kuin jos jää peltoon kaikki. Miten pavun kuivaaminen verrattuna vaikka kauran kuivaamiseen? Jos samanlaisissa kosteusoloissa pui kärryn papuja ja toisen kauraa niin onko koko homman löpönkulutus sama vai vaatiiko toinen enemmän..mä olen vain pari kärryä kauraa eläissäni kuivannu niin en tiedä.

On siinä enemmän askarta. Ensin alhaisella lämmöllä, joku 50astetta, sitten muutaman päivän tauko ja loppukuivaus, sen voi ajaa kuumemmalla.'

Sitä en keksiny miten kosteuden voisi mitata (no tietty uuni ja puntari toimii aina...)  mut semmoisen ohjeen löysin, että sit kun ensimmäinen kuivauksessa haljennu papu löytyy niin on valmis.

Ja kuulosuojaimet päähän kuivaajalla!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Kiitos, viisatuin hiukan!
Pavut paalissa on silti parempi kuin jos jää peltoon kaikki. Miten pavun kuivaaminen verrattuna vaikka kauran kuivaamiseen? Jos samanlaisissa kosteusoloissa pui kärryn papuja ja toisen kauraa niin onko koko homman löpönkulutus sama vai vaatiiko toinen enemmän..mä olen vain pari kärryä kauraa eläissäni kuivannu niin en tiedä.

On siinä enemmän askarta. Ensin alhaisella lämmöllä, joku 50astetta, sitten muutaman päivän tauko ja loppukuivaus, sen voi ajaa kuumemmalla.'

Sitä en keksiny miten kosteuden voisi mitata (no tietty uuni ja puntari toimii aina...)  mut semmoisen ohjeen löysin, että sit kun ensimmäinen kuivauksessa haljennu papu löytyy niin on valmis.

Ja kuulosuojaimet päähän kuivaajalla!
Murskaavasta 78 Wilestä löytyy härkäpapu valmiiksi.
35 Wileen myös löytyy vihkosta asteikko härkäpavulle (peltopapu) ja jollain mittareilla on käyttäneet herneen asteikkoa.
Jos kokonaisista siemenistä mittaus epäilyttää voi jyvät murskata pintamittariin vaikka tehosekoittimella.
Toissa vuonna 35:lla noita kokeilin ja vähintään yön yli tasaantuneista sain kylläkin samoja lukemia kokonaisista  sekä "bamiksilla" jauhetuista.

Viimeksi muokattu: 30.09.12 - klo:21:31 kirjoittanut bouli

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Jos olis asiallinen varastopaikka navetan kyljessä niin murskanläpi ja happoa perään..olisiko tuo sitte kuivatun tavaran verosta? Meillä loppulogistiikka on sitte kottarit ja lapio.. se vähän sylettää ajatuksena.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Kiitos, viisatuin hiukan!
Pavut paalissa on silti parempi kuin jos jää peltoon kaikki. Miten pavun kuivaaminen verrattuna vaikka kauran kuivaamiseen? Jos samanlaisissa kosteusoloissa pui kärryn papuja ja toisen kauraa niin onko koko homman löpönkulutus sama vai vaatiiko toinen enemmän..mä olen vain pari kärryä kauraa eläissäni kuivannu niin en tiedä.

On siinä enemmän askarta. Ensin alhaisella lämmöllä, joku 50astetta, sitten muutaman päivän tauko ja loppukuivaus, sen voi ajaa kuumemmalla.'

Sitä en keksiny miten kosteuden voisi mitata (no tietty uuni ja puntari toimii aina...)  mut semmoisen ohjeen löysin, että sit kun ensimmäinen kuivauksessa haljennu papu löytyy niin on valmis.

Ja kuulosuojaimet päähän kuivaajalla!

Joo. Tuo on virallinen ohje, jos noin kuivaa niin saa itävää siementä. Mun mielestäni kuivauksessa ei ole ollut ongelmia, siis puintikosteus voi olla ihan hyvin 16-17, tuskin koskaan yli 20 (koska tuota ei vaan voi puida raakana).

Kuulosuojat TODELLAKIN päähän  ;D Ja sitten muistaa sen, että siementavaraa ei saa käsitellä rajusti. Haljenut papu ei idä.

Jos joku tahtoo nähdä puintituoretta härkäpapua, niin sitä on tänään Vampulassa näytillä. Uskokaa tai älkää  :)

Carlosi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 325
Vs: Härkäpapu lehmien ruokinnassa
Niin siis pointtina oli että vilja-ala riittää omaan käyttöön, herne-vehnää tehdään säilörehuksi valkuaisen toivossa, alaa jäisi n.10ha "yli" jossa vois kokeilla jotain uutta. Näyttää kyllä vähän että joko se on hernettä tai sitten vaan ohraa ja kauraa, eihän se haittaa jos niitä tulee vähän yli oman tarpeen 8)