Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe urakoitsijat  (Luettu 8987 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: urakoitsijat
Se pitäisi urakoitsijan kanssa sopia niin, että urakointi maksetaan silloin kun tuet tulee ja jos urakoitsijalla on niin tiukkaa, että ei onnistu, niin osa laskusta maksetaan ennemmin ja loput kun tuet tulee, niin molemmat tietää missä mennään, samoin urakoitsija voi varautua tilanteeseen tai jättää kokonaan urakan ottamatta.

Juu, tuo onnistuu kyllä, hinta vain eri mitä heillä ketkä maksaa laskut ajallaan ::)

Toisten viljelijöiden/urakoitsijoiden saatavat etusijalla, ei voi olla mitään "normaalia" syytä että rahaa ei olisi jos työtä teettää. Jollei ole, jotain on pielessä, piste.

Suurin virhe näillä laskun venyttäjillä on tullut siinä, kun on kannattamatonta toimintaa laajennettu kannattavuuden toivossa. Yleensä tilanne paranee vasta isäntää vaihtamalla :)

Näin se varmaan on, moni pyrkii toimimaan nimenomaan tulorahoituksella, sitten kun jotain jää tulematta, niin oma kassa on nurin ....
Puskuria pitäisi olla enempi.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: urakoitsijat
Juu, tuo onnistuu kyllä, hinta vain eri mitä heillä ketkä maksaa laskut ajallaan ::)

Tietenkin. Rahalla ja riskillä on hintansa- investoineelle tilalle on silti edullisempaa laittaa rahat lyhennyksiin heti, kun extraa tilille kertyy kuin odottaa 3-4 kk sitä, että tulee kesä ja tarve. Kyllä itse kukin on maksuaikaa neuvotellut, mutta se on tehtävä reilusti ennen työn teettämistä, silloin kun töistä sovitaan. Ja ainakin osa pitäisi maksaa aina heti, muuttuvat kulut on katettava ilman odotusta kaikkien. Palkat (joo-o, palkka on maksettava ajallaan) ja polttoaine.
Lainaus

Toisten viljelijöiden/urakoitsijoiden saatavat etusijalla, ei voi olla mitään "normaalia" syytä että rahaa ei olisi jos työtä teettää. Jollei ole, jotain on pielessä, piste.

Suurin virhe näillä laskun venyttäjillä on tullut siinä, kun on kannattamatonta toimintaa laajennettu kannattavuuden toivossa. Yleensä tilanne paranee vasta isäntää vaihtamalla :)
Mulla on kokemusta siitä kolmannesta vaihtoehdosta, ns muista syistä. Kun paska lentää ropelliin ilman ennakkovaroitusta. Näistä syistä tuskin noissa lehtijutun kohteissa kyse on.

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: urakoitsijat
Itte olen rahani saanut yleensä pienen odottelun jälkeen, mutta ensivuonna homma helpottuu kun lopetan kaiken urakoinnin kokonaan :) Luulen että omat hommat tulee paremmin hoidettua ja tulot kasvaa reilusti kustannusten pienentyessä ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: urakoitsijat
Itte olen rahani saanut yleensä pienen odottelun jälkeen, mutta ensivuonna homma helpottuu kun lopetan kaiken urakoinnin kokonaan :) Luulen että omat hommat tulee paremmin hoidettua ja tulot kasvaa reilusti kustannusten pienentyessä ;)

Urakoinnin ongelma on siinä että koneet pitäisi saada maksettua 2-3 vuodessa kulujen isäksi että olisi mahdolista uusia koneet vähintään 5 vuoden välein. Jos yrität ottaa urakoinnista oikean hinnan niin asiakkaat vaihtavat urakoitsiaa tai ostavat omat koneet.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: urakoitsijat
Itte olen rahani saanut yleensä pienen odottelun jälkeen, mutta ensivuonna homma helpottuu kun lopetan kaiken urakoinnin kokonaan :) Luulen että omat hommat tulee paremmin hoidettua ja tulot kasvaa reilusti kustannusten pienentyessä ;)

Urakoinnin ongelma on siinä että koneet pitäisi saada maksettua 2-3 vuodessa kulujen isäksi että olisi mahdolista uusia koneet vähintään 5 vuoden välein. Jos yrität ottaa urakoinnista oikean hinnan niin asiakkaat vaihtavat urakoitsiaa tai ostavat omat koneet.
Juu, esimerkiksi omassa Fusionissa on kahden kesän jälkeen reilut 12000 mittarissa, eli vaihtokunnossa tai ainakin peruskunnostus täytyy tehdä.. Omia tehden se reipas 5 vuotta vaihtovälinä menee hyvin :)

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: täptäp
sukutilarälssi ryskää rehut kasaan useamman sukupolven voimin,maksetut koneet,joilla ajetaan seuraavat 15 vuotta.täppäröinnin ylivoimmaa,täptäp. ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

nilihaara

  • Vieras
Vs: urakoitsijat
Se pitäisi urakoitsijan kanssa sopia niin, että urakointi maksetaan silloin kun tuet tulee ja jos urakoitsijalla on niin tiukkaa, että ei onnistu, niin osa laskusta maksetaan ennemmin ja loput kun tuet tulee, niin molemmat tietää missä mennään, samoin urakoitsija voi varautua tilanteeseen tai jättää kokonaan urakan ottamatta.

Juu, tuo onnistuu kyllä, hinta vain eri mitä heillä ketkä maksaa laskut ajallaan ::)

Toisten viljelijöiden/urakoitsijoiden saatavat etusijalla, ei voi olla mitään "normaalia" syytä että rahaa ei olisi jos työtä teettää. Jollei ole, jotain on pielessä, piste.

Suurin virhe näillä laskun venyttäjillä on tullut siinä, kun on kannattamatonta toimintaa laajennettu kannattavuuden toivossa. Yleensä tilanne paranee vasta isäntää vaihtamalla :)
  Tai pahenee...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: täptäp
sukutilarälssi ryskää rehut kasaan useamman sukupolven voimin,maksetut koneet,joilla ajetaan seuraavat 15 vuotta.täppäröinnin ylivoimmaa,täptäp. ;D
Ite ajelen rehut pyöreix ihan yksin, mutta perhosella poikki ja karhotettuna paaliin ehtii hyvin ku ei täppäröi kylillä ;) ;D Kaikki koneet omia ja velattomia ja pysyy kunnossa pitkään ilman urakointia :)

Olen laskeskellu, että omaisuutta olis kertyny enemmän, jos olisin älynny lopettaa urakoinnin jo aikaisemmin :'(

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: urakoitsijat
Itte olen rahani saanut yleensä pienen odottelun jälkeen, mutta ensivuonna homma helpottuu kun lopetan kaiken urakoinnin kokonaan :) Luulen että omat hommat tulee paremmin hoidettua ja tulot kasvaa reilusti kustannusten pienentyessä ;)

Älä nyt täysin lopeta, en minäkään ole lopettanut. Nyt vain laskutan(laskuttaisin) myös sen omista töistä menetetyn tulon. Eli taksa on kohdillaan, kukaan ei soita ja tulot sen kuin paranee. Toinen puoli asiassa on myös se, etten ole sotkemassa markkinoita niiltä jotka ihan oikeasti yrittävät urakoida. Mä olen aina kallein vaihtoehto.

Keskikesän yö, vastanaitu nuorikko vieressä ja isäntä pyörii hikisenä sängyssä ja näkee painajaisia pyöröpaaleista. Siihen loppui se saakelin pallonpyöritys talkoilla.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: urakoitsijat
Missä on urakoitsijoiden solidaarisuus kun ensin luvataan tehdä rehut jaisäntä myy rehu vehkeet ja tulee rahotus ongelmia niin ei tehdä toista satoa perk...oli juttua meinaan tämän päivän maastullissa

 Kyllä urakoitsijoiden tulee aina saada työstä korvaus ajallaan eräpäivänä eihän sitä kehtaa uudelleen pyytää jos edelllinen lasku on maksamatta. Tottakai itsekullekin tulee rahapulaa kesällä kun tuet tulevat silloin kun tulevat. Kun rahaa tarvitaan niin sitä on Koivunlehdessä  -eläkeläisten rahaa-  sitä saa sieltä nykyään hyvin pienellä korolla.  Jos ei anneta niin on syytä lopettaa tämä ammatti.
 Tietenkin on todella huolestuttavaa tämä  maataloudenkannattavuuden jatkuva heikentyminen joka koskee myös  maidontuotantoa.

Viimeksi muokattu: 17.09.12 - klo:22:59 kirjoittanut paukkula

Fuller

  • Vieras
Vs: urakoitsijat
Vie Lidliin ne roposet mitä on jäljellä. Ei koivunlehti mikään autuaaksi tekevä pankki ole. Mitenkäs se poika voi?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: urakoitsijat

 Tietenkin on todella huolestuttavaa tämä  maataloudenkannattavuuden jatkuva heikentyminen joka koskee myös  maidontuotantoa.

Tätähän sillä MT:n jutulla haluttiin korostaa eikä urakoitsijoita syyllistää.

Itse olen ollut vähän kaikissa rooleissa näissä urakointikuvioissa. Laskuttajan kannattaa vähän panostaa taktisesti rahojen saamiseen. Tuenmaksupäivien lisäksi kannattaa selvittää maitotilien yms. maksupäivät. Yleinen harmi on konemiesten kammo paperitöihin. Annetaan kertyä laskutettavaa kuukausikaupalla ja sitten kun itsellä kirstu kuivahtaa, rätkäistään kaamea lasku muutaman päivän maksuajalla.

Velallisilla voi myös teettää jotain töitä, esim. paalinkantoa kolmansien pellolla, vaihtokaupat ovat hyviä, mm. sonnivasikoilla olen paalannut paljon. Realisointikin toimii joskus, jos vaikka järkkää hyvät kaupat ylimääräisistä paaleista. Riskiä pienentää sillä, että ostattaa epävarmalla maksajalla tarvikkeet ja tankkailee vaikka traktoria tilan säiliöstä jne...  Vähän pelisilmää ja psykologiaa kehiin.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: urakoitsijat
On työnteettäjän asia varautua urakoitsijan laskuun. Varsinkin hehtaaritaksa on helppo laittaa budjettiin sen kuukauden kohdalle, kun työ normaalisti tehdään. Silloin sitä rahaa on sitä laskunmaksua varten olemassa, eikä tarttee odotella tukia tuskanhiki otsalla. Kun varaa vielä hiukan reilummin, voi käydä sellainenkin yllätys, että rahaa jää johonkin muuhunkin tarkoitukseen. Muita hankintoja sitten tehdään sellaisena aikana, kun budjetti sallii.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: urakoitsijat
Täällä urakoitsija teki sopimuksen rahoitusyhtiön kanssa laskutuksesta. Urakkamies saa 80% rahasta kouraan heti kun toimittaa laskun ja asiakkaalla on 90päivän maksuaika, jonka jälkeen rahoitusyhtiö hoitaa perinnän jos raha ei tule sovitusti. Urakoitsija saa lopun 20% kun asiakas on maksanut.

Minusta hyvä järjestely kaikkien kannalta.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: urakoitsijat
Missä on urakoitsijoiden solidaarisuus kun ensin luvataan tehdä rehut jaisäntä myy rehu vehkeet ja tulee rahotus ongelmia niin ei tehdä toista satoa perk...oli juttua meinaan tämän päivän maastullissa


Juu. Lomat veronmaksajilta, ostotyöt koneyrittäjiltä ja hallitus vastuuseen kilpailuttavasta vähittäiskaupasta.