Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivuri ongelma  (Luettu 9595 kertaa)

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Kuivuri ongelma
Kun vehnä kuivuu 15%: tiin alkaa kuivurin syöttölaitteisto varistamaan ,niin paljon,että elevaattori ei enään ehdi. Jos sammuttaa koko koneiston  vehnä valuu silti itsekseen pohjasuppiloon. Auttaa tietenkin ,kun varistusta pienentää 15%:ssa , mutta näitähän ei jouda puinnin aikana valvoa. Kyseessä on 80-luvun Antti.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kuivuri ongelma
Kun vehnä kuivuu 15%: tiin alkaa kuivurin syöttölaitteisto varistamaan ,niin paljon,että elevaattori ei enään ehdi. Jos sammuttaa koko koneiston  vehnä valuu silti itsekseen pohjasuppiloon. Auttaa tietenkin ,kun varistusta pienentää 15%:ssa , mutta näitähän ei jouda puinnin aikana valvoa. Kyseessä on 80-luvun Antti.

Variseeko silloin kun kuivurinpuhallin antaa ilmaa ? Arskas on semmoine säätöpelti tuloilmakotelossa, alareunassa,  olisiko rypsin kuivausta varten, ja se tukkii alimmat ilmaharjat. Silloin ei tule niin herkästi pieni ja kuiva jyvä telojen kouruista alas. Jos kyseistä säätöpeltiä ei ole, voisi sinne pujottaa lankunpalat tarkastusluukusta, niitä reikiä tukkimaan.

Elevaattorin hihna pitäs varmaan kiristää tai uusia kokonaan, sekin auttaa. Kostella viljalla kiristyy kas, ja sitten kuivalla se löystyy ja alkaa helpommin luistaa. Onko nykyhihnat tunteettomia sille kosteudelle ?

Samaa vikaa kas on ollut meilläkin joskus. Löytyy kuivuri puhaltamassa pysähtynyttä siiloa, poltin tietenkin pois päältä. Semmoinen iso imuri on mukava ottaa elevaattorin pohjaosasta viljaa , usein yksi imurillinen riittää nin taas lähtee käyntiin.

-SS-

Viimeksi muokattu: 04.09.12 - klo:23:35 kirjoittanut -SS-

weissmyller

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Kuivuri ongelma
Juuri tulin kans saman ongelman johdosta "aamukäynniltä" kuivurilta...puhallinhan siellä kyllä puhalteli, oli unohtunut tuo syöttölaite laittaa pienemmälle...no, tulipa hiki ja alkoi taas vituttaakin heti aamusta!

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Kuivuri ongelma
Vilja varisee silloinkin kun puhallin kiinni ja kaikki koneet seis. Rypsillä olen käyttänyt Antin säätöä 1,5 varistuksessa ja viljalla 3. Tuolla 1,5 lukemalla kuivasin sitten erän loppuun,kun ensin sain tukkiintuneen elevaattorin taas pyörimään. Varistinkaukalo saattaa olla reunoiltaan niin kulunut,että kuiva vilja valuu koko ajan ,en tiedä.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Kuivuri ongelma
>tulipa hiki ja alkoi taas vituttaakin heti aamusta!

Liekö tuo sitä aamupahoinvointia?

 ::)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kuivuri ongelma
Siel on joku urakiila pois paikaltaan ja joku kampi jättää jonkun pohjakouruista vähän auki elikkä
ei mene kiinni asti vaateriin.
Kui mää ain olen paras?

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Kuivuri ongelma
Pohjakaulalot säädetty nyt vaateriin. ei muuta kuin uus satsi sisäään ja kokeillaan. Kaksi kaukaloa oli ainakin pahoin pielessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kuivuri ongelma
Pohjakaulalot säädetty nyt vaateriin. ei muuta kuin uus satsi sisäään ja kokeillaan. Kaksi kaukaloa oli ainakin pahoin pielessa.

Tiedä kuinka tuossa Antissa, mutta Mepussa aukaistaan veivillä pohjaluukut. Eränvaihdon yhteydessä tulee luukut aukaistua kun syöttölaitteen teho ei riitä vaikka kääntää nupit kaakkoon. Ellei noita luukkuja aukaise kokonaan, saattaa jonnekin jäädä viljaa, kivi tai jokin olkituppu. Kiinni laittaessa vääntää pohjaläppää auki. Variseminen loppui omassa kuivaajassa pohjaläppien säätöön, ja sen jälkeen on tullut ruuvattua aina pohjaläpät auki saakka että kaikki syöttölaitteet varmuudella tyhjiä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Kuivuri ongelma
Omassa Antissa on ns. humautusvivut joilla pohjakaukalot avataan. Olen nähnyt Antilla myös veivattavan mallin. Juuri noiden humautusvipujen asentoa muuttamalla sain  noita kaukaloita säädettyä vaateriin . Saas nähdä auttaako.

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Kuivuri ongelma
Pohjakaukalot ovat pulttien varassa. Jos on säätö pois kohdaltaan,säädä kaukalot suoraan ja ylemmäs pultteja kiristämällä. Itsellä teki rypsillä samaa mutta luukusta katsomalla näki vuodot ja kiristämällä kannatinpultteja loppui.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Kuivuri ongelma
Ei tuohon mikään auta. Ittellä justiin sama ongelma ja ruskea Antti kuivuri 80 luvulta. Pohjaläpät säädetty vatupassin kanssa vaateriin, mutta aina lähtee loppuvaiheessa valumaan vehnä ja rypsi läpi. Pohjakaukaloita pitäisi varmaan nostaa ylöspäin, mutta ei siihen löydy säätöä.

Oon säätäny sen kuivurin puolen luukun elevaattorilla niin pienelle, että elevaattori kerkiää, vaikka tulis kuivaa vehnää putken täydeltä. Silloin on kuivaus aina onnistunu, vaikka valuukin läpi ja kuivaa on tullu koko satsista. Oon kyllä varoiksi kuivannu johonkin 12-12,5%, mutta vastaanottopapereissa on ollu jopa alle 12, joten ei tuolla läpivalumisella tunnu kuivaustulokseen hirveästi olevan merkitystä.

Aluksi pelkäsin, että kuivurissa satsin reunat ei kuiva, koska keskeltä valuu herkemmin, mutta oikeastaanhan niistä reunoista vasta kuivia tulee, kun jämähtävät siihen kennon kohtaan ja läpimenevä tavara siinä keskellä kuivaa normaalisti.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Kuivuri ongelma
Omassa Antissa on ns. humautusvivut joilla pohjakaukalot avataan. Olen nähnyt Antilla myös veivattavan mallin.

Joo, mulla on -78 pakettikuivaamossa veivattava. Kohtuullisen ärsyttävä veivata, aika pitkä kierre eikä mikään kevyt.
Veivissä on kyllä hahlo systeemillä millä pääsisi humauttamaan mutta mulla ilmeisesti tehtaalla hitsattu se hahlo väärinpäin tai jotain, ei toimi.

Viimeksi muokattu: 05.09.12 - klo:11:02 kirjoittanut bouli

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Kuivuri ongelma
Mulla toi kuivuri vuosimallila -84 ja ruskea. Syöttölaiteko ei tuosta kärsi vaikka jauhaa kuivurin pohjasuppilon ollessa täynnä viljaa?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kuivuri ongelma
Vanhassa Arskassa on juu telat ei heiluria. Suppilon elevaattorille menevän luukun kuristamista olen kokeillut. Viljat olivat alaimurin poistoputken edessä.Ulkona.

-SS-

Pete

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Kuivuri ongelma
Tervetuloa kerhoon!
 Itellä vanha terässiilo ja paininu saman ongelman kanssa, nimenomaan vehnän kuivauksessa.
Rypsiä en oo uskaltanu etes kokeilla.
Syöttö täytyy aluks olla aikas isolla että lähtee kiertään ja sitten saa ravata alvariinsa pienentämässä ettei jämähdä. :'(