Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe NH 5070 jyvät peltoon!  (Luettu 9192 kertaa)

NH 115

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
NH 5070 jyvät peltoon!
Onko kellään muulla samaa ongelmaa, kun jyvät menee seuloilta yli vaikka miten säätäis seuloja ja tuulta. Ainut mikä auttaa on laskea ajonopeus todella pieneksi.

TRUBADUURI

Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Mulla samaa ongelmaa 8030:ssa. Pitäisköhän alaseulaa avata hieman enemmän, jotta jyviä ei menisi rajaisiin niin paljon? Hankala kun rajaisten määrää ei näe.
Puidessa on olevinaan aina niin kiire ettei ehdi hifistellä noiden seulojen kanssa.
Nyt viimeksi säädin ohjekirjan mukaan vehnälle 1/3 molemmat auki ja puhallus 11/15. Huomenna kokeillaan onko tehdassäätö oikea.
Vehnänjyviä menee maahan noin 4kpl kämmenalalle satotason ollessa n 5,5t ja kosteus 28%.
Sänki jää vihertäväksi, joten korsi on nahkeaa.

Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:21:51 kirjoittanut TRUBADUURI

Asioilla on tapana järjestyä.

tissinkoittaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 189
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Eikö siihen auttas jos vaihtas puimurimerkkiä :P

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
NH ei ole tehty kosteisiin Suomen oloihin,vitsi vitsi.
Mutta asiaan:kela möyhentää liikaa olkia ,tähkiin pitää jäädä sinne tänne jyviä.Seula niin kuin ohje sanoo ,tuulta riittävästi ,pieni tuuli suuret tapppiot ja päin vastoin, massan pitää olla möyhevästi seuloilla eikä puurona.Jos kela kireellä mikään ei riitä selvimään massaa.Liian kosteaa,tuore olki on paha ja jos kela kireellä.Nyt varsinkin kun on kosteaa ei kannatta kelalla murskata älyttömästi ,mieluimmin tähkään jyviä =pienemmät tappiot kuin seulastolla setviä kostea valtava massa.
Kannatta aloittaa aina suurella tuulella ja sitten vasta hiljalleen pienetää jos on tarvetta.Päisteessä puimuri lykkää jyviä ulos kun tavaravirta katkeaa seulastolta sille ei voi mitään.
Tässä joitain ohjeita aluksi.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Meneekö varmasti seuloilta ettei kohlimilta sillä silloin ensiapuna autaa ainakin sängen pituuden kasvattaminen. Aika korkeelta saa tänävuonna ainakin vehnää puida jotta kohlintappio pysyy kurissa ja vaikuttaa kyllä seulatappioihinkin melko rajusti. Erikoisesti tuo olki tänävuonna käyttäytyy puimurissa.

Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:21:51 kirjoittanut 1065

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Jos kasvusto on kosteaa ja jos vielä heinää juuressa, niin aika helppo on työnnättää kohlimilta yli.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
  Olen ajatellut kuivattaa karheella,,ja noukinpää eteen..

kujala

  • Vieras
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Kosteaa. Olkisilppua tulee paljon ja se painaa seuloilla.
Vanhassa claysonissa annetaan varstasillan säätöohjeeksi puintiväli sama syöttö- ja poistopäässä, 10 mm toiseksi kireimmässä asennossa.
Vähän outo ohje, mitenkä uusissa NH:ssa on asia?
Ja ajaako kukaan tuolla säädöllä, yleensä aina silta kiilaa kireämmäksi takareunastaan?
Toinen säätöohje jota ihmettelen on seulojen avaaminen yhtä paljon, itse pitäisin yläseulan avoimempana kuin alaseulan.

NH 115

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Kyllä uudemmissa sama varstasillan säätö ohje kuin vanhoissa mutta seuloissa eri, eli alaseula aika paljon yläseulaa pienemmällä.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
  Seulatappioista pääsee kun ottaa seulat kokonaan pois ja pelaa vaan tuulella,,mut kosteassa viljassa menee kyllä kohlimien kautta usin paljon,,vielä jos ovat tukossa..

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Minkä verran puhaltimessa on kierroksia?Meneekö jyviä oikeasti peltoon vai onko tappiomittari liian herkällä?Ainut missä itsellä menee jyviä peltoon on kun puimuri on kallellaan.Ja kun on juolavehnää mittari käy punaisella(luulen että reagoi juolavehnän siemeniin)Kone on 5080 eli muuten sama,on vain apukela ja sen verran lyhemmät kohlimet.Luulen että sinulla on puhallus liian pienellä.
Itse pidän kierroksia ohran puinnissa sen verran että pienet jyvät meneekin yli.Pö maksaa kuulemma 1,17 niin ei kyllä kannata ruumenia kuivata.

kujala

  • Vieras
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Kyllä uudemmissa sama varstasillan säätö ohje kuin vanhoissa mutta seuloissa eri, eli alaseula aika paljon yläseulaa pienemmällä.
Jos meikäläisissä oloissa tulee ongelmaa kostean oljen silppuuntumisesta ja siitä johtuen seulat ylikuormittuvat, lähtisin säätämään siltaa samoin kuin muillakin valmistajilla eli kiilaavaksi.
Periaatehan on sama kaikissa koneissa, lähinnä kelan halkaisija vaihtelee.

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Mulla ainakin nh 8060 ylä- ja alaseula on hieman erilaisia,
eli samalla säätövivun asennolla alaseula on pienemmällä.

kujala

  • Vieras
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Nyt on Claeysin silta säädetty edestä viiteentoista ja takaa kuuteen milliin, tai jotakin sinnepäin mitä nyt vanha kulunut ja kiero silta voi olla.
Ei ainakaan huonommalta vaikuta, noin puintitappioitten ja viljan puhtauden kannalta. Kolme kuormaa kokeiltu. Rajaisia jää hiukan kiinni, mutta vilja on paikoin vihantaa multavilla kohdilla.
Alaseula vähän pienemmällä kuin yläseula.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: NH 5070 jyvät peltoon!
Minkä verran puhaltimessa on kierroksia?Meneekö jyviä oikeasti peltoon vai onko tappiomittari liian herkällä?Ainut missä itsellä menee jyviä peltoon on kun puimuri on kallellaan.Ja kun on juolavehnää mittari käy punaisella(luulen että reagoi juolavehnän siemeniin)Kone on 5080 eli muuten sama,on vain apukela ja sen verran lyhemmät kohlimet.Luulen että sinulla on puhallus liian pienellä.
Itse pidän kierroksia ohran puinnissa sen verran että pienet jyvät meneekin yli.Pö maksaa kuulemma 1,17 niin ei kyllä kannata ruumenia kuivata.
Sori ny, älä suutu...... mun on ihan pakko....... ;D

Ne ruumenet voi kätevästi myydä säkissä. Ketäs se täällä oli ku sai helvetin kevyttä ja pientä ohran sertisiementä tänä keväänä? Kaupoi????
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159