Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hapottimen säädin  (Luettu 10106 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hapottimen säädin
Muistakaa ottaa syöttö suoraan akulta ettei tule ikäviä ongelmia ja rahan menoa turhaan.
Mitä sä taas houraat? ::)

SASsi elää sitä aikaa, ennen töpseleitä. Kylällä oli isoimmassa talossa muuntaja, ja koukuilla heitettiin lankat tolppaan.... ;)
Joka kerta kun ulkopuolinen moottori (hapottimen,torvenkääntäjän yms.)lähtee käyntiin tai yhtääkkiä kuormaa vasten pysähtyy esim.torvekääntäjä tulee sähköverkkoon jännitepiikki.Traktoreiden sähköjärjestelmät ovat täysin suojaamattomia tälle ilmiölle eli se voi aiheuttaa esim. anturien,diodien ja boksien vaurioitumista ja lukuisia piilovikoja herkkiin komponentteihin.Tämä asia on kaikkien valveutuneiden konemiesten tiedossa ollut jo kauan ,mutta näköjään vieläkin sirkussonneja ja muita harrastelijoita ei tieto ole tavoittanut.Siksi syöttö aina akulta ja sulake väliin .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Hapottimen säädin
Itse asiassa se jännite notkahtaa alaspäin kuormituksen kytkeytyessä.  Huomattavasti suurempia piikkejä tulee, kun kelasta KATKAISTAAN virta.  Tähän perustuu ikivanha moottorin sytytyspuola, jonka virtaa katkojan kärjet pätkivät.  Nämä piikit tapetaan laittamalla diodi kelan rinnalla "väärin päin", katodi plussaan.

Akulta lähtevä johdin on vain navan jatke.  Jos tuo johdin on poikkipinta-alaltaan riittävän suuri, sen päässä on (lähes) sama jännite kuin akun navassa.  Eli jos akkua kuormittaa riitävän suuri kuorma notkahduttamaan sen jännitteen, sama notkahdus tapahtuu myös siitä lähtevissä johdoissa.

Eli kysymys ei ole kytkentäkohdasta vaan riittävästä kaapeloinnista.

Sulake on loistava keksintö, mutta se on vain ylivirtasuoja.

Viimeksi muokattu: 12.09.12 - klo:22:17 kirjoittanut {o|o}

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Hapottimen säädin
Itse asiassa se jännite notkahtaa alaspäin kuormituksen kytkeytyessä.  Huomattavasti suurempia piikkejä tulee, kun kelasta KATKAISTAAN virta.  Tähän perustuu ikivanha moottorin sytytyspuola, jonka virtaa katkojan kärjet pätkivät.  Nämä piikit tapetaan laittamalla diodi kelan rinnalla "väärin päin", katodi plussaan.

Akulta lähtevä johdin on vain navan jatke.  Jos tuo johdin on poikkipinta-alaltaan riittävän suuri, sen päässä on (lähes) sama jännite kuin akun navassa.  Eli jos akkua kuormittaa riitävän suuri kuorma notkahduttamaan sen jännitteen, sama notkahdus tapahtuu myös siitä lähtevissä johdoissa.

Eli kysymys ei ole kytkentäkohdasta vaan riittävästä kaapeloinnista
.

Sulake on loistava keksintö, mutta se on vain ylivirtasuoja.

SAS se paremmin ! ;)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 474
Vs: Hapottimen säädin
Muistakaa ottaa syöttö suoraan akulta ettei tule ikäviä ongelmia ja rahan menoa turhaan.
Mitä sä taas houraat? ::)

SASsi elää sitä aikaa, ennen töpseleitä. Kylällä oli isoimmassa talossa muuntaja, ja koukuilla heitettiin lankat tolppaan.... ;)
Joka kerta kun ulkopuolinen moottori (hapottimen,torvenkääntäjän yms.)lähtee käyntiin tai yhtääkkiä kuormaa vasten pysähtyy esim.torvekääntäjä tulee sähköverkkoon jännitepiikki.Traktoreiden sähköjärjestelmät ovat täysin suojaamattomia tälle ilmiölle eli se voi aiheuttaa esim. anturien,diodien ja boksien vaurioitumista ja lukuisia piilovikoja herkkiin komponentteihin.Tämä asia on kaikkien valveutuneiden konemiesten tiedossa ollut jo kauan ,mutta näköjään vieläkin sirkussonneja ja muita harrastelijoita ei tieto ole tavoittanut.Siksi syöttö aina akulta ja sulake väliin .

Joka kerta kun jokin traktorin oma moottori, käämi tai venttiili toimii, tulee "verkkoon" ihan samanlainen jännitepiikki kuin ulkoisestakin laitteesta. Esimerkiksi ilmastointilaitteen kompuran kytkimessä on tolkuton käämi joka kyllä indusoi aika mukavat häiriöt kytkiessä ja katkaistessa ellei niitä vastaan ole elektroniikkaa suojattu.

Suurimpia ajoneuvojen sähköpiikkien aiheuttajia on muuten töötti, eli ihan perinteinen äänimerkki. Siinä on kanssa isohko käämi joka vetää metallikalvon itseään vasten, ja sitten kärjet katkovat virtaa n. 500Hz taajuudella (korvakuulolta  :) ). Kärkien välissä palaa tällöin käytännössä valokaari kuin paremmassakin hitsauskoneessa. Kärjethän palaisivatkin ellei tööttiä olisi tarkoitettu vain hetkelliseen käyttöön. Siitä huolimatta Hitec-Valtra ei vedä käsijarrua päälle eikä kääntöaurat tipu asfalttiin töötätessä, mutta esim. jotkut merkkivalot ja mittarit saattavat kyllä näyttää omiaan. Töötistä on kokemusta kun teinipirssiin piti aikoinaan hakea hiekkatieuskottavuutta kaiken maailman kotikutoisilla piirikorteilla. En saanut virityksiä sen aikaisilla tiedoillani pysymään hengissä töötin aikana, ja katsastukseen töötti pitikin varustaa omalla pienellä akulla jotta sen sai toimimaan muista sähköistä erillisenä. Tuo valokaari kyllä indusoi sähkömagneettisia häiriöitä vaikka on erillinen akkukin.

Hyvä tapa tuo erillisen sähköpiuhan vetäminen akulta silti on, jos vaikka sattuu olemaan traktorin sähköissä hapettunut liitos niin lisälaite ei ravista koko traktorin sähköjä. Harvemmin se kuitenkaan traktorista mitään hajottaa, koska boksien suojaukseen on ihan oikeasti nähnyt suunnittelija vaivaa.


Mika

 

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Hapottimen säädin
Just näin Mika.  En todellakaan ole akulta vetämistä vastaan, sillä todellakin vältetään liian ohuista johdoista ja varsinkin huonoista liitoksista johtuvat ongelmat.

Kunnollinen ajoneuvoelektroniikka on suojattu häiriöitä vastaan.  Kaikki suunnittelijat tietävät, että niitä  on ihan riittävästi ;)  Itsekin olin joskus mukana projektissa, jossa 12 V ajoneuvoon tulevaa laitetta "happotestattiin" antamalla 2000V tasajännite 12V:n napoihin muistaakseni 100 ms annoksina. 

Eli SAS, eivät sähkölaitteet ole täysin suojaamattomia, eikä sitä suojausta rakenneta sulakkeilla ja akkukaapeleilla :)



 

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hapottimen säädin
Just näin Mika.  En todellakaan ole akulta vetämistä vastaan, sillä todellakin vältetään liian ohuista johdoista ja varsinkin huonoista liitoksista johtuvat ongelmat.

Kunnollinen ajoneuvoelektroniikka on suojattu häiriöitä vastaan.  Kaikki suunnittelijat tietävät, että niitä  on ihan riittävästi ;)  Itsekin olin joskus mukana projektissa, jossa 12 V ajoneuvoon tulevaa laitetta "happotestattiin" antamalla 2000V tasajännite 12V:n napoihin muistaakseni 100 ms annoksina. 

Eli SAS, eivät sähkölaitteet ole täysin suojaamattomia, eikä sitä suojausta rakenneta sulakkeilla ja akkukaapeleilla :)
Olet näköjään harrastelija koska vetäsit ilman sulaketta suoraan akulta johdon,entäs sitten kun johto esim. hinkkautuu metallia vasten  eli runkoon mitä tapahtuu ?
sen takia ehdotin sulaketta EN JÄNNITE PIIKIN TAKIA jos nyt tuli selväksi. ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Hapottimen säädin
"...jännitepiikki.Traktoreiden sähköjärjestelmät ovat täysin suojaamattomia tälle ilmiölle eli se voi aiheuttaa esim. anturien,diodien ja boksien vaurioitumista ja lukuisia piilovikoja herkkiin komponentteihin.Tämä asia on kaikkien valveutuneiden konemiesten tiedossa ollut jo kauan ,mutta näköjään vieläkin sirkussonneja ja muita harrastelijoita ei tieto ole tavoittanut.Siksi syöttö aina akulta ja sulake väliin ."

Minä en ole sanonut vetäväni ilman sulaketta, mutta ymmärsin kirjoittamasi kommentin väärin punaisella korostamastani syystä. 

Kaikesta on niin kovin kauan, mutta muistaakseni siinä työsopimuksessa ei ollut työtehtävänä: harrastaja  ;D ;D ;D