Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kärry paskalle  (Luettu 4139 kertaa)

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Kärry paskalle
Minkälainen on 1-akselinen esim.tebbe,jeantil,samson ym kuormattuna tiellä.Kauppiailta ei suoraa vastausta saa.Olis tarve uusii.Suurimmaks osaks ajo on noin 1km säteellä,mutta vois joskus viedä vähä pidemmällekin.Naudan olki paska on kysees.Millasii kokemuksii on?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kärry paskalle
Omia kokemuksia ei ole vain kuin pienen 1-akselisen kusikärryn vedosta tiellä, mutta selvähän se on että ei se yhtä hyvä voi olla kuin teli.

Olen kyllä sitä mieltä, että paskakärryllä ei kuuluisi tiellä ajaa kuin tyhjänä. Seuraava paskakärry on 1-akselinen, vitut noi telivehkeet pysy pinnalla asfaltillakaan saatika käänny kunnolla.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26114
  • vastustan
Vs: Kärry paskalle
Omia kokemuksia ei ole vain kuin pienen 1-akselisen kusikärryn vedosta tiellä, mutta selvähän se on että ei se yhtä hyvä voi olla kuin teli.

Olen kyllä sitä mieltä, että paskakärryllä ei kuuluisi tiellä ajaa kuin tyhjänä. Seuraava paskakärry on 1-akselinen, vitut noi telivehkeet pysy pinnalla asfaltillakaan saatika käänny kunnolla.
ei se oo kärryn vika jos sontarees on pönköt eturenkaat ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kärry paskalle
Jeantill on ainakin jousitetun aisansa kanssa aivan erinomainen tienpäällä :)

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Kärry paskalle
Jeantilista kokemusta, 1-akselinen ihan ehdoton tässä kokoluokassa on ketterä ja kevyt vedellä. Maantieajo sujuvaa, mutta jos enempi ajaa nii ongelmia ainakin leveys, kuljetuskapasiteetti ja paskan variseminen. 25 km/h lätkä on kärrynpersiissä mut moni ajaa lastattunakin 40-50km/h.
Oon vaatimaton!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kärry paskalle
Telipyörästö on surkea ,pienet pyörät kehältään eivät pyöri kun vähän tulee vastusta ja sitten ollaan jumissa.
Mahdollisimman suuret kehältään ja leveät tiettyyn rajaan asti,vaikka yksiakselinen.
Mutta jos pellon kannalta ajatellaan niin ei näitä pellolle pitäisi päästää ollenkaan.
Kehä ratkaisee miten pyörä pyörii ja polkee.
Vierintävastus on suurikehäsellä paljon pienempi kuin pikku pyörylärenkaalla= fysiikan lait.
Telipyörästö on hyvä maantiellä ja jos on jouset on pomppiminen ja nykiminen minimaalista.Yksiakselinen ei ole maantiellä niin hyvä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kärry paskalle
ei se oo kärryn vika jos sontarees on pönköt eturenkaat ;D ;D ;D ;D
Selitä pönkkö.
Et ilmeisesti tajua että telikärryn aisapaino on pienempi kuin 1-akselisen, siksi siihen on katsos laitettu.

6-10m3 paskakärry, 20tn kaivuri isolla kauhalla ja paskat patterissa pellon laidalla, kyllä tapahatuu ja peltokin tykkää.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26114
  • vastustan
Vs: Kärry paskalle
ei se oo kärryn vika jos sontarees on pönköt eturenkaat ;D ;D ;D ;D
Selitä pönkkö.
Et ilmeisesti tajua että telikärryn aisapaino on pienempi kuin 1-akselisen, siksi siihen on katsos laitettu.

6-10m3 paskakärry, 20tn kaivuri isolla kauhalla ja paskat patterissa pellon laidalla, kyllä tapahatuu ja peltokin tykkää.
joo nyt mä hokasin ne telikärryt on noille kolmen tonnin koukun merkeille :D :D :D :D

Eiks aisapaino riipu akselin tai akseleitten tukipisteestä, ei siitä onko alla kuinka monta akselia.  Näin maalaisjärjellä kuvittelisin että kärry suunnitellaan niin että maks kuormilla myös aisa ja akselipainot on kummatkin lain sallimat maximit järkevällä kuorman sijoituksella....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kärry paskalle
Iso deutsi vetää kyllä komiasti Bergmanin TSW 4190 S tai
TSW 5210 S en nyt jaksa kärryn mallia muistaa... Aina ei renkaatkaan pyöri mutta silti menee ja ääni vaan hiukan lisääntyy  ;)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kärry paskalle
ei se oo kärryn vika jos sontarees on pönköt eturenkaat ;D ;D ;D ;D
Selitä pönkkö.
Et ilmeisesti tajua että telikärryn aisapaino on pienempi kuin 1-akselisen, siksi siihen on katsos laitettu.

6-10m3 paskakärry, 20tn kaivuri isolla kauhalla ja paskat patterissa pellon laidalla, kyllä tapahatuu ja peltokin tykkää.
joo nyt mä hokasin ne telikärryt on noille kolmen tonnin koukun merkeille :D :D :D :D

Eiks aisapaino riipu akselin tai akseleitten tukipisteestä, ei siitä onko alla kuinka monta akselia.  Näin maalaisjärjellä kuvittelisin että kärry suunnitellaan niin että maks kuormilla myös aisa ja akselipainot on kummatkin lain sallimat maximit järkevällä kuorman sijoituksella....
Teoriassa tuo suunnittelu hoidetaan noin. Käytännössä aisapainoa voi tulla hyvinkin paljon ;D

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Kärry paskalle
omien kokemusten puitteissa voin sanoa että kuormattuna telikärry on tiellä parempi kuin 1akseliset. Tyhjänä taas paukkaa koukussa jne, tämä tietysti kärrykohtainen ominaisuus ja minulle sattui muinoin just semmoinen.

1-akselinen on tyhjänä hyvin eleetön vedettävä ja kohtalaisen hyvä kuormattunakin, varauksella tosin jos kärry on kokoluokkaa 9-12 mottia (esim samson sp9) niin silloinkin aisapainoa tulee vähintäänkin riittävästi ja voi aiheuttaa väristyksiä jos joutuu tekemään väistöliikkeitä 50 nopeuksissa. Mutta hyvät jarrut niissä on että melkolailla rauhallisin mielin niillä voi ajaa. Nykyinen sp12 on paikoin vähän liian suuri, kömpelö ja kuormattuna aisapaino jo huomattava. Mutta jos ja kun pellolle pääsee, kärry oikoo joskus liittymistä ojan pohjalta, niin 1 akselinen on kyllä paras. Vetokoneelle tulee painoa ja on kevyt vetää.
allekirjoittanut