Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Huoltamisen helppous  (Luettu 11461 kertaa)

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Huoltamisen helppous
Yleensä ne öljyt  kyllä poistetaan pohjaproppujen kautta.

Mitä etua tuosta on?

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Huoltamisen helppous
Ainakin Jontikka on aivan kuningasvehje huoltaa näihin sisudieselin vekottimiin nähden.


Semmoinen pikku yksityiskohta, että Jontikkaan jää noin 20 litraa öljyä peräkoteloon, jos yrittää laskea tyhjäksi pikaliittimen kautta. Valtrassa tulee aivan tyhjäksi. Melkoinen etu tuokin.



Siis tyhjennät sie peröljyt pumppaamalla hydraulipumpulla pikaventtiilin kautta niin pitkään kun tulee öljyä? Jonkun ajan pästä sie itket kun ei kestä JD:n hydr.pumput ;D

Itse olen tyytyväinen moisesta ominaisuudesta. Tuohan kertoo et jos repee letku huomaamatta niin ei pysty perä tyhjenemään öljystä sitä kautta ja tällöin säilyy voitelu myös vaiheistolle, mikä on samojen öljyjen piirissä. Itse olen tottunut laskemaan öljyt pohjaproppujen kautta, joilloin saa kyllä lhes kaiken pois.

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Huoltamisen helppous
Ainakin Jontikka on aivan kuningasvehje huoltaa näihin sisudieselin vekottimiin nähden.
Suodattimet ovat oikeinpäin eikä tartte työkaluja irroitukseeen eikä kiinnittämiseen, eikä rotjaa öljyjä pitkin kylkiä (moottoripuolella).
Vaihteiston ja perän suodattimet tietysti ovat syvemmällä.

Akku, kaikki ilmanputsarit hienosti maajalassa tarkastettavissa, eikä tartte purkaa kaiken maailman härpäkkeitä edestä ennen tarkasteluja.

Kyllä kotimaisella on vielä paljon oppimista.

Ja ne proput kyllä pysyy kiinni kohtuudella ja myös avautuvat.

joo kyllähän tuo kuulosti ensimmäisessä puheenvuorossa olevan kuningas myös huollettaessa.
Jos kotimaisessa tarvitsee jotain avaimia suodattimien irrottamisessa niin ainakin ne saa vaihdettua kohtuu vaivatta.
Jos perän suodattimet on noin hankalat vaihtaa niin kuinka suuri osa käyttäjistä jättää sen tekemättä?
allekirjoittanut

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Huoltamisen helppous
Ainakin Jontikka on aivan kuningasvehje huoltaa näihin sisudieselin vekottimiin nähden.
Suodattimet ovat oikeinpäin eikä tartte työkaluja irroitukseeen eikä kiinnittämiseen, eikä rotjaa öljyjä pitkin kylkiä (moottoripuolella).
Vaihteiston ja perän suodattimet tietysti ovat syvemmällä.

Akku, kaikki ilmanputsarit hienosti maajalassa tarkastettavissa, eikä tartte purkaa kaiken maailman härpäkkeitä edestä ennen tarkasteluja.

Kyllä kotimaisella on vielä paljon oppimista.

Ja ne proput kyllä pysyy kiinni kohtuudella ja myös avautuvat.

joo kyllähän tuo kuulosti ensimmäisessä puheenvuorossa olevan kuningas myös huollettaessa.
Jos kotimaisessa tarvitsee jotain avaimia suodattimien irrottamisessa niin ainakin ne saa vaihdettua kohtuu vaivatta.
Jos perän suodattimet on noin hankalat vaihtaa niin kuinka suuri osa käyttäjistä jättää sen tekemättä?

Kaikki jättää sen tekemättä. Jörnikät vaihdetaan uuteen ennen kuin täytyy vaihtaa öljyt.
Kui mää ain olen paras?

Teroman

Vs: Huoltamisen helppous
Tääläpäin JD portaattomat vaihtuu nyt Valtuihin

Tiedä sitten tuoko mitään apua isännän traktori ongelmiin ???

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Huoltamisen helppous
Tääläpäin JD portaattomat vaihtuu nyt Valtuihin

Tiedä sitten tuoko mitään apua isännän traktori ongelmiin ???



ei automaattilaatikko kilahda  ???
luonnollinen kehitys, täällä vaihtuu näemmä kaikki merkit valtuihin...
allekirjoittanut

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Huoltamisen helppous
Tääläpäin JD portaattomat vaihtuu nyt Valtuihin

Tiedä sitten tuoko mitään apua isännän traktori ongelmiin ???



ei automaattilaatikko kilahda  ???
luonnollinen kehitys, täällä vaihtuu näemmä kaikki merkit valtuihin...

Taitaa vain Pohjois-Karjalassa olla kovin tekijä traktorikaupassa tällä hetkellä NH ja Fergu, ilman mitään fanaattisuutta.....Moni uskollinen Valtumies on näköjään mennyt ko. koneiden kaupoille äskettäin.....Kannattaa lukea vaihdokkien nimitarroja ohjaamoista.  ;)Ja Valtu on yleinen JD vaihdokki edelleenkin, että tämmöinen tapaus tällä kertaa....

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Huoltamisen helppous

Taitaa vain Pohjois-Karjalassa olla kovin tekijä traktorikaupassa tällä hetkellä NH ja Fergu, ilman mitään fanaattisuutta.....Moni uskollinen Valtumies on näköjään mennyt ko. koneiden kaupoille äskettäin.....Kannattaa lukea vaihdokkien nimitarroja ohjaamoista.  ;)Ja Valtu on yleinen JD vaihdokki edelleenkin, että tämmöinen tapaus tällä kertaa....

Rekisteröintitilastoista selviää sitten miten asia oikeasti on

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Huoltamisen helppous
Mikä ihme se on se kotimaisen jumaloiminen. Minulla kun sattuu olemaan noita vihreitä ja kotimaisia ja on siellä vielä kolmaskin merkki edustettuna, ja jos nuo valteemit ovat hankalimpia huolloiltaan, niin miksi pitäisi olla hys hys samoin kuin kaikista aika arvokkaistakin remonteista?

Ne Jonnun suodattimet ovat kyllä vaihdettavissa aivan normaalisti sielläkin perän puolella, kuten vallussakin.

JD:n remonteista muuten tehdään käsittääkseni suurin osa Valtran konemyyjien konttoreissa.
Meidänkin uusimpaan oli jo vaihdettu vaihdelaatikko (naapurin ukolle olivat julkaisseet asian, kun oli käynyt haistelemassa uusia tuulia valteemin myyntitykkien tykönä).

Meinaan kysyä pojilta suoraan kenen luvalla vaihdoitte ja kuka maksaa, kun käyn seuraavan kerran kaapunnissa.

Renki väittää, ettei ole käyttänyt hevosta huollossa, samoin emäntä, enkä minäkään muista käyttäneeni, elikkäs olisko tuo sitä huhua.



Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Huoltamisen helppous
Mikä ihme se on se kotimaisen jumaloiminen. Minulla kun sattuu olemaan noita vihreitä ja kotimaisia ja on siellä vielä kolmaskin merkki edustettuna, ja jos nuo valteemit ovat hankalimpia huolloiltaan, niin miksi pitäisi olla hys hys samoin kuin kaikista aika arvokkaistakin remonteista?

Ne Jonnun suodattimet ovat kyllä vaihdettavissa aivan normaalisti sielläkin perän puolella, kuten vallussakin.

JD:n remonteista muuten tehdään käsittääkseni suurin osa Valtran konemyyjien konttoreissa.
Meidänkin uusimpaan oli jo vaihdettu vaihdelaatikko (naapurin ukolle olivat julkaisseet asian, kun oli käynyt haistelemassa uusia tuulia valteemin myyntitykkien tykönä).

Meinaan kysyä pojilta suoraan kenen luvalla vaihdoitte ja kuka maksaa, kun käyn seuraavan kerran kaapunnissa.

Renki väittää, ettei ole käyttänyt hevosta huollossa, samoin emäntä, enkä minäkään muista käyttäneeni, elikkäs olisko tuo sitä huhua.




No tuon laatikonvaihdon meikäläisen logiikalla maksaa ne jotka ovat huhun liikkeelle laskeneet  eli vaihda ajan myötä viimeisetkin ko. merkin koneet pois talosta, joita nämä huhujen levittelijät edustaa....

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Huoltamisen helppous
Mikä ihme se on se kotimaisen jumaloiminen. Minulla kun sattuu olemaan noita vihreitä ja kotimaisia ja on siellä vielä kolmaskin merkki edustettuna, ja jos nuo valteemit ovat hankalimpia huolloiltaan, niin miksi pitäisi olla hys hys samoin kuin kaikista aika arvokkaistakin remonteista?


 ;D Niin, näemmä muiden merkkien huollon hankaluudesta ja arvokkaistakin remonteista voi puhua avoimesti ilman että kukaan vetää siitä hernettä (tai koko palkoa) nenäänsä  ;D

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Huoltamisen helppous
Mikä ihme se on se kotimaisen jumaloiminen. Minulla kun sattuu olemaan noita vihreitä ja kotimaisia ja on siellä vielä kolmaskin merkki edustettuna, ja jos nuo valteemit ovat hankalimpia huolloiltaan, niin miksi pitäisi olla hys hys samoin kuin kaikista aika arvokkaistakin remonteista?


 ;D Niin, näemmä muiden merkkien huollon hankaluudesta ja arvokkaistakin remonteista voi puhua avoimesti ilman että kukaan vetää siitä hernettä (tai koko palkoa) nenäänsä  ;D

ei kait täällä nyt kukkaa koskaan ole vetäny herneitä nenään? :D
trattori on vain työkalu, jumaloinnin kohde onkin sitten aivan muualla...  ;)

allekirjoittanut

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Huoltamisen helppous
trattori on vain työkalu, jumaloinnin kohde onkin sitten aivan muualla... 

***Vain DynaVt:n omistaja tietää, että traktori on enemmän kuin työkalu.
Kui mää ain olen paras?

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Huoltamisen helppous
Omasta mielestäni tähän asti ei ole missään normaalihintaisessa traktorimerkissä kovin ihmeellisesti panostettu huollettavuuteen, enempi se huolto ja sen tekeminen on ollut välttämätön paha.

Toki nykyisin kun kilpailu ja tuottavuusvaatimukset ovat koventuneet on alettu laskea koneen elinkaarikustannuksia myös huoltamisen kannalta. Kalliimmissa koneissa on yleensä ajateltu eniten huollettavuutta ja sieltä se oppi on pikkuhiljaa tullut pienempiin koneisiin.

Moottorin öljynvaihtohuollon pitäisi olla järjestetty helpoksi ja siistiksi hommaksi, mutta muissa määräaikaishuolloissa tuppaa aikaa menemään merkistä riippumatta useita tunteja. Ja toisaalta niin pitääkin jotta mahdolliset piilevät vikakohteet saa huollossa kartoitettua mahdollisimman tarkkaan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Huoltamisen helppous
Jontikan isommassa öljynvaihdossa menee 16 tuntia.