Nämä heinähommat eivät ole minulle kovinkaan tuttuja, enkä löytänyt apuja tukioppaista ja agronetin vanhoista keskusteluistakaan, joten avataan tällainen uusi aihe.
Naapurin etäviljelijä sai viljelystä tarpeekseen ja allekirjoitin vuokrasopimuksen noin 20 ha alasta. Pelto on tällä hetkellä LHP nurmella, joka on perustettu tänä keväänä. Käsittääkseni nykyinen viljelijä ei saa päättää kasvustoa tänä vuonna, vaikka viljelyhommista luopuukin? Itse en haluaisi laittaa tuota lohkoa luonnonhoitopelloksi, koska mulla on itsellänikin kaikenmoisia metsäpeltoja ihan tarpeeksi ja lisäksi tuo pelto on hyvää viljelysmaata. Lisäksi se 15% osuuskin paukkuisi kirkkaasti yli.
Aloin miettimään erilaisia vaihtoehtoja:
1.) Kylvän keväällä vähäsen apilaa joukkoon ja ilmoitan pellon viherlannoitusnurmena. Tämän saa kai kyntää 15.7. alkaen ja kylvää syysviljaa perään. Tarkastajat varmaan puuttuu ko. menettelyyn, koska kyllähän kasvustosta huomaa, että se on kylvetty jo vuosi takaperin ja epäilen vähän tuon apilankin itävyyttä valmiissa nurmessa. Apilan kylvö ei varmaan onnistu tavallisella laahavannaskoneella ilman pinnan rikkomista? Ja kai ne tarkastajat voivat katsoa hakulomakkeistakin, mitä pellossa on edellisvuonna ilmoitettu kasvavan.
2.) Otan keväällä suorakylvöurakoitsijan kylvämään viljaa. Mitenköhän esim. kaura lähtee kasvuun tuollaisessa ylivuotisessa nurmessa suorakylvettynä?
3.) Joku muu, mikä?