Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Olkien hinta?  (Luettu 15847 kertaa)

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Olkien hinta?
Nyt kun tuo turvevuosi on mitä on niin on oljelle ottajia. Onko tavarasta maksettu jotain?

Lupasin että saa hakea pois kun vaan sitten myös hakee. Mikä on normaali käytäntö, jos sellaista edes on?

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Olkien hinta?
No jos olkien ottaja ne itse paalaa ja kerää niin ei niistä silloin mitään pitäisi ottaa. Säästää se kuitenkin puintimiehen polttoainekuluissa,kun ei silppuria tartte päällä pitää.

Jotkut on tietysti paskaa antanut vasta vuoroisesti,kun olkia saanut.

tupapässi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: Olkien hinta?
Ravinteita poistuu olkien mukana joten ei niitä kannata noin vaan antaa. Samoin maan humusrakenteelle oljet ovat hyväksi. Näin väittävät konsulentit, jotka neuvovat maajusseja hommissa, joita itse eivät rupea tekemään.  ;D

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Olkien hinta?
Ravinteita poistuu olkien mukana joten ei niitä kannata noin vaan antaa. Samoin maan humusrakenteelle oljet ovat hyväksi. Näin väittävät konsulentit, jotka neuvovat maajusseja hommissa, joita itse eivät rupea tekemään.  ;D

Tätä juuri ajattelinkin. Voisi vaikka paskaa levittää vastineeksi jollekkin lohkolle. No ei yksi vuosi pahaksi ole.

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Olkien hinta?
Ravinteita poistuu olkien mukana joten ei niitä kannata noin vaan antaa. Samoin maan humusrakenteelle oljet ovat hyväksi. Näin väittävät konsulentit, jotka neuvovat maajusseja hommissa, joita itse eivät rupea tekemään.  ;D

Minähän en mistään tiedä mitään :D mutta eihän oljissa ole paljoakaan ravinteita...?

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Olkien hinta?
Ravinteita poistuu olkien mukana joten ei niitä kannata noin vaan antaa. Samoin maan humusrakenteelle oljet ovat hyväksi. Näin väittävät konsulentit, jotka neuvovat maajusseja hommissa, joita itse eivät rupea tekemään.  ;D

Minähän en mistään tiedä mitään :D mutta eihän oljissa ole paljoakaan ravinteita...?

No niin, pihvi alkaa löytymään.

tupapässi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: Olkien hinta?
Ravinteita poistuu olkien mukana joten ei niitä kannata noin vaan antaa. Samoin maan humusrakenteelle oljet ovat hyväksi. Näin väittävät konsulentit, jotka neuvovat maajusseja hommissa, joita itse eivät rupea tekemään.  ;D

Minähän en mistään tiedä mitään :D mutta eihän oljissa ole paljoakaan ravinteita...?
On niissä. Sotavuosina on käytetty oljet ja ruumenet rehuiksi, ja nykyään emolehmäruokinnassakin olki on käyttökelpoista rehunakin - varsinkin jos on vihreää juolasta ym mukana. Ja luovutuksen mukana sitä kautta taitaa mennä kans aika paljon "punaselle ristille"
Ainakin minulle aikoinaan väitettiin, että jyvien ja olkien kuiva-ainesato on kutakuinkin sama. Ruksaileppa lannoitesuunnitelmassa oljet peltoon tai pois, niin eiköhän sieltä jotain selviä.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Olkien hinta?
Aika olematon merkitys oljilla on pellolle.   Pienestä olkimäärästä en ole valmis maksamaan mitään mutta jos olkea on oikein paljon niin pari euroa paalilta voisi maksaakin ::)

tupapässi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: Olkien hinta?
Aika olematon merkitys oljilla on pellolle.   Pienestä olkimäärästä en ole valmis maksamaan mitään mutta jos olkea on oikein paljon niin pari euroa paalilta voisi maksaakin ::)

Ainahan sitä tingata voi. Sitten on vielä se,että kastemato ei tykkää raskaasta kuormain- ja  kärryrallista syyskostealla pellolla, ja jos ilmat ei suosi, niin ongelmat vain kertautuvat. Hyöty vastaan haitat ja riskit ---tyhjästä ei nyhjästä eikä ikiliikkujaa ole tietääkseni keksitty.

Viimeksi muokattu: 26.08.12 - klo:23:09 kirjoittanut tupapässi

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Olkien hinta?
Aika olematon merkitys oljilla on pellolle.   Pienestä olkimäärästä en ole valmis maksamaan mitään mutta jos olkea on oikein paljon niin pari euroa paalilta voisi maksaakin ::)

Hyvillä lohkoilla tulee yhteensä satoja paaleja, ei tuhansia. Yhteisluku voi olla jotain 1000 paalia.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Olkien hinta?
Vai vielä maksaa pitäis :o
Jos ei tonnin hehtaarituella kannata ite tuottaa, niin miten sitten ilmatteex naapurin pellolla?????

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Olkien hinta?
Ravinteita poistuu olkien mukana joten ei niitä kannata noin vaan antaa. Samoin maan humusrakenteelle oljet ovat hyväksi. Näin väittävät konsulentit, jotka neuvovat maajusseja hommissa, joita itse eivät rupea tekemään.  ;D

Minähän en mistään tiedä mitään :D mutta eihän oljissa ole paljoakaan ravinteita...?
On niissä. Sotavuosina on käytetty oljet ja ruumenet rehuiksi, ja nykyään emolehmäruokinnassakin olki on käyttökelpoista rehunakin - varsinkin jos on vihreää juolasta ym mukana. Ja luovutuksen mukana sitä kautta taitaa mennä kans aika paljon "punaselle ristille"
Ainakin minulle aikoinaan väitettiin, että jyvien ja olkien kuiva-ainesato on kutakuinkin sama. Ruksaileppa lannoitesuunnitelmassa oljet peltoon tai pois, niin eiköhän sieltä jotain selviä.

Joo, peltoon jätetty olki vaatii 10 kiloa lisätyppeä mädätäkseen  ;)

Ruokinnallinen arvo on 0-60 senttiä/kuiva-ainekilo.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Olkien hinta?
Aika olematon merkitys oljilla on pellolle.   Pienestä olkimäärästä en ole valmis maksamaan mitään mutta jos olkea on oikein paljon niin pari euroa paalilta voisi maksaakin ::)

Hyvillä lohkoilla tulee yhteensä satoja paaleja, ei tuhansia. Yhteisluku voi olla jotain 1000 paalia.

Pari euroa paalilta oli muistaakseni ajatuksena, kun annoin olkea vehnäpellolta. Vehnästä tulee hyvinkin 10-15 mäkkärin paalia hehtaarilta, eikä sato edes mikään ihmeellinen. Aika paljon katoaa kalia näiltä kaliköyhiltä mailta, ja Yaran pussista ostettuna se maksaa hunajaa. Typpeä löytyy multavista pelloista, joten siitä ei niinkään tarvitse välittää. Paras vaihtokauppa että saisi lietettä jonnekin, kuten näillä nurkin toimittu.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Olkien hinta?
Aika olematon merkitys oljilla on pellolle.   Pienestä olkimäärästä en ole valmis maksamaan mitään mutta jos olkea on oikein paljon niin pari euroa paalilta voisi maksaakin ::)

Hyvillä lohkoilla tulee yhteensä satoja paaleja, ei tuhansia. Yhteisluku voi olla jotain 1000 paalia.
Aika paljon katoaa kalia näiltä kaliköyhiltä mailta, ja Yaran pussista ostettuna se maksaa hunajaa.

Olkien mukana voi kalia poistua karkeasti sanottuna kolminkertainen määrä jyväsatoon nähden. Fosforiakin oljissa on jotain 20-30% jyväsadon sisältämästä määrästä.

Lisäksi pitää kuten ylempänäkin jo todettu ottaa huomioon jatkuvan olkien poisviennin pitkäaikaisvaikutukset maan rakenteelle.

Siitä voi arvioida kannattaako olkia antaa ilmaiseksi.

Minä en anna.

Viimeksi muokattu: 27.08.12 - klo:08:27 kirjoittanut bouli

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Olkien hinta?
Aika olematon merkitys oljilla on pellolle.   Pienestä olkimäärästä en ole valmis maksamaan mitään mutta jos olkea on oikein paljon niin pari euroa paalilta voisi maksaakin ::)

Hyvillä lohkoilla tulee yhteensä satoja paaleja, ei tuhansia. Yhteisluku voi olla jotain 1000 paalia.
Aika paljon katoaa kalia näiltä kaliköyhiltä mailta, ja Yaran pussista ostettuna se maksaa hunajaa.

Olkien mukana voi kalia poistua karkeasti sanottuna kolminkertainen määrä jyväsatoon nähden. Fosforiakin oljissa on jotain 20-30% jyväsadon sisältämästä määrästä.

Lisäksi pitää kuten ylempänäkin jo todettu ottaa huomioon jatkuvan olkien poisviennin pitkäaikaisvaikutukset maan rakenteelle.

Siitä voi arvioida kannattaako olkia antaa ilmaiseksi.

Minä en anna.

No pitää raivata lisää peltoa että saa lietteet mahtumaan ja tulee sitten sivutuotteena lisää olkia. ;D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!