Sanokaas viisaammat missä on ne herrat mitkä oikeasti päättävät maidon hinnasta. Mulla on sellainen kutina että viljelijöiden edustajien ininä on kuin hyttynen tässä porukassa. Todennäköisesti jossain istuu ne herrat mitkä seuraa ja laskee viljelijöiden tuotantokustannuksia ja päättävät että nyt meidän lammaslauma on kuolemassa nälkään että laitetaan muutama centti lisää. Nythän kun meijerille on siirtymässä yhä enemmän tuotantopanoksien myyntiä kuten polttoaineet ja väkirehut niin nämä laskutoimitukset on yhä helpompi tehdä.
Valion maidontuottajan ja kuluttajan välissä on osuuskunnat, Valio ja kauppa.
Ja osuuskuntien ja Valion tavoitteena on ainoastaan maksaa maidosta mahdollisimman hyvää hintaa, ja se toteutuu saamalla maidon myynnistä mahdollisimman hyvää hintaa. Vähän pitää olla puskuria firman kassassa ettei jonkun odottamattoman sattuessa tarvitse heti pudottaa maidon hintaa 10 senttiä tai myydä omaisuutta. Ja ilman investointeja ja tuotekehitystä pitäkjänteinen kohtuullisen hinnan maksu ei onnistu.
Jos epäilystä on jostain muusta, niin jokainen voi toki kertoa mihin "herrat" ovat kätkeneet ne rahat. Valio vastaanottaa vajaa 2 miljardia litraa maitoa vuodessa, eli sentti tilitystä tekee vajaa 20 miljoonaa euroa. Eli mihinkään johdon ja hallinnon liian korkeisiin palkkohin/etuihin ei kannata vedota, niihin menee yhteensä sentin kymmenyksiä tilityshinnasta.
Kaupan tavoitteena on tehdä voittoa ja kotimaassa näen ehkä suurimmaksi uhaksi valiolle sen, että samaan aikaan kun kauppa myy perustuotteita (maito, oltermanni) aika pienellä katteella, valiollekin paremman katteen tarjoavista tuotteita kauppakin pyrkii ottamaan vahvasti voittoa, jolloin kipukynnys hinnassa voi herkästi ylittyä. Valion tuottaja voi verrata Valmakaupan ja Prisman hintoja, ja kun valmakaupassa tuotteet käsittääkseni myydään todellisiin kuluihin perustuvalla hinnoittelulla, huomaa helposti että varsinkin kaikki premium on siellä selvästi halvempaa.
Ja siis vastauksena kysymykseen, niitä herroja ei ole, on vain "me", "kauppa" ja "kuluttaja", ja kaupan aiheuttamaa haittaa meille ja kuluttajalle pitäsi pystyä minimoimaan.