Mitä mää olen yhteiskuntia ja historiaa lueskellut, niin luokkajako on aina ollut sellainen, että tyhmä talonpoika on ollut pahnan pohjimmainen, jota on aina sorrettu eli vähintään verotettu. Poikkeus oli tietysti Välskärin kertomukset, jonka sanoma on hieno. Aura on miekkaa mahtavampi. Siltä pohjalta ei saisi koskaan lähteä, että odottaa muiden arvostavan sinun tekemääsi työtä. Kun meitsi tuolla myllää nurkkia, niin naapureita lähinnä naurattaa, että tyhmänä tekee tommostakin hommaa. Sitten kun mylläämisen tuloksena syntyy jotain hienoa, niin kaikki on pirun kateellisia. Sama se on isommassakin mittakaavassa.
Kuule Pappa, eihän EU:lle ollut minkäänlaisia järkeviä vaihtoehtoja vuonna 95. Meillä oli silloin ja nytkin vain vähän isoja yrityksiä, jotka tuovat leijonanosan ulkomaankaupasta, jolla tämä roska pyöritetään. Kyllä meidän jollain tapaa täytyy olla mukana sellaisissa kuvioissa, että meidän yrityksemme ovat kauppapoliittisesti kilpailukykyisiä. Mitä tähän kriisiin tulee, niin onhan se kauheaa, että korot ovat sellaisia kuin ovat eli ihan olemattomia. Asuntosäästäjiä varoitellaan koko ajan, että ei tule olemaan kestävä tilanne. Tallettajan kannalta aivan kauheaa, kun inflaatio syö omaisuuden. En edes muista, koska määräaikaistalletukselle olisi saanut järkevää yli 4% korkoa. Maatalouskin on hyötynyt aivan älyttömästi, kun korot ovat olleet pohjilla. Olen odottanut vuosia, että tulisi sellainen aika jolloin lainasta joutuisi maksamaan ainakin 6-7%. Se olisi se lumipallo, joka laittaa rakennekehityksen liikkeelle. Täällä meni 30-luvun laman aikana 16 taloa nurin. Montako taloa on mennyt nurin 2000-luvulla? Ehkä yksi. Eli lopputulos on se, että suomalaiset ja jopa Suomen maatalous on hyötynyt aivan älyttömästi tästä ns. talouskriisistä. Kyl mää olen sitä mieltä, että Suomen ns. itsenäisyys ja oma markka takaisin, niin 6-7% korot ja rahoitusmarkkinoiden epävakaus on hyvin lähellä. Mää ne näe oman valuutan ja ns. itsenäisyyden tavoittelemisessa kauheasti järkeä. Siinä on niin iso riski epävakauden kannalta.