onko koukkulava parempi siinä vaiheessa kun kuormattua lavaa vedetään kärryn päälle, monesti nähny kun vaijerilaitteilla roska-auto vetää painavaa lavaa kyytiin niin etupyörät on puoltoista metriä ilmassa, ehkä kyseessä voi olla myös ammattitaidon puutos.
mutta oletettavasti kuitenkin melkoinen kuormitus koukulle traktoriin on, mutta on koukkulaite tässä mielessä etevämpi, vaijerilaite myös tarvinnee lukot, mutta entä riittääkö tuo pelkkä koukku varmistamaan lavan pysymisen rungolla
On olemassa myös koukkulaitteita mm Rkp professional,Hookmaster ja uutena merkkinä Hakalift joissa on runko ja kippisylinterit kuin vaijerilaitteissa, kun on oma kippisylinteri rungolle niin pystyy säätämään lavan vetokulman mahdollisemman loivaksi ja tästä on etua raskaita kuormia kyytiin kiskottaessa.
Helpommin koukkulaitteella raskaalla kuormalla etupyörät irtoaa maasta kun vertaan vaijeri laitteeseen, tämä on nähty monta kertaa kuorma-auto puolella.
Juu kyllä ne etuset nousee ainakin sellasella perinteisellä koukkulaitteella varustetulla 3 akselisella autolla n. 10t kuormalla ainakin jos joutuu taittoa käyttämään niin, että lava tulee rullien varaan vähän aikaisemmin. Telilukko auttaa jonkin verran.
Mitenköhän lie traktori+koukkukärry yhdistelmässä tapahtuu, nostaako traktorin persiin ilmaan herkästi?
Niin ja lukot pitää olla kummassakin. Vaijerivetoisessa ilmeisesti samaan tyyliin kuin ketjulaitteissakin (työmaalla semmosia) lukitus lavan etu sekä takaosasta, koukkulaitteissa vain takalukot koukun lisäksi.