c_c kirjoitti kovin kauniisti 
Sekin on tässä jännää, että maatalousyrittäjät syyttelevät tästä toisiaan
Mun mielestäni se on vähän väärin..
Kaupunkien jätevesistä sain tänään hyvää infoa, mutta valitettavasti tallennuskapasiteettini oli ko. hetkellä täynnä, joten en uskalla referoida asiasta mitään 
Turtola ym. (MT 13.6.2012) kirjoittivat vast'ikään että peltohehtaarilta huuhtoutuu vuodessa keskimäärin 300 grammaa fosforia. Eli itse asiassa joku prosentti siitä mitä sieltä sadon mukana korjataan. Lisäksi on syytä huomata että viljeltiin tahi ei, niin luonnonkierrossa esiintyy aina ravinnekiertoa valumien muodossa. Eroosioksi kutsuvat.
Vastaavasti olen antanut itselleni kertoa, että keskiverto koira paskoo vuodessa 2 kg fosforia. Yksittäisen koiran vuotuinen jätös vastaa siis lähes 7 hehtaarin valumaa. Osa koiran omistajista toki kerää lämpimät terveiset talteen, mutta se suurempi osa jättää ne syntysijoilleen vaikkapa järven jäälle.
No, vaikkapa näiden rantapuistoissa ulkoilevien koirien, tahi nurmikkojaan lannoittavien kotipuutarhurien, päästöistä ei tarvitse huolehtia niin kauan kuin syyllinen on selvillä: suomalainen maajussi!
Tästä uhkakuvasta haluaa pitää liikuttavalla tavalla kiinni mm. SYKE:n Seppo "Lugan leijona" Knuuttila. Kaverihan lausui vastikään, etteivät Pietarin alueen kanaloiden alati kasvavat lantavarastot ole mikään ongelma. Eritoten perustelu oli suorastaan hellyyttävä: em. kanaloiden lantaloiden valumathan vastaavat vain 300.000 suomalaisen peltohehtaarin fosforikuormitusta!