Kun lasketaan sikatalouden kannattavuutta niin omallakin viljalla pitää käyttää markkinahintaa, siis sitä mitä myydessä saisi tai millä sen joutuisi ostamaan. Valitettavasti en ole tavannut vielä niin tyhmää viljanviljelijää että se ohraa minulle tänävuonna 130:llä myisi, tosin mitään kahuohria ei sioille kannata syöttää.
Oot sä oikeassa, kannattavuuslaskelmissa käytetään markkinahintaa.
Tässä on yksi teoreettinen,
propaganda -mallin mukainen nillityslaskelma viljan myynnistä: Mulla on 13 tonnia vehnää siilossa. Matkaa siilolle on 440 km. Paljonko saan voittoa kun myyn tuon erän ??
Markkinahinta 180€/tn - joku pakollinen laatuvähennys 10€/tn - rahtikustannus pirun pitkälle 26€/tn = Jää 144€/tn
Matkakustannus 880*0,43€/km = 378€ eli tonnille 29€
Työkustannus 12 h*30 €/h (koska voisin tienata tuon tekemällä oikeita töitä) = 360€ eli tonnille 28€
Voittoa kertyy siis vain 87€/tonni. Tällainen nillityslaskelma siis osoittaa vääjäämättä että minun kannattaisi myydä viljat jonkulle joka hakee ne itse 88 €:llä/tonni. Kannattavuus olisi parempi niin
Mutta onneksi minä en usko propagandalaskelmia joten en kuitenkaan myy noita tuolla kannattavalla hinnalla