Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miten saadaan insinöörit uskomaan että aina ei olosuhteet ole optimaalliset  (Luettu 4915 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Tuli taas tosta paska ketjusta mieleen että miten saataisi valmistajat uskomaan että aina ei ole kauhean optimaaliset kelit ja ympäristö kun touhutaan. Koneet pitäisi rakentaa siten että ei olisi kauheasti väliä mimmosessa olossuhteissa niitä käyttää. Muutamina esimerkkinä niin maakunnissa ajetaan paljon liian jäykkää lietettä tai liian märkää kuivalantaa ja kylvetään olkista siementä sekä levitetään paakkuista ja/tai kostunutta apulantaa sekä tehdään rehua aina kuivastaheinästä vesisateen, lumen ja huurteen kostuttamaan nurmeen sekä nostetaan jurttia kuivasta aina lumiseen maahan. Näihin olosuhteisiin koneet pitäisi olla kehitetty eikä siihen optimaaliseen pölyttömään, tärinättömään ja kuivaan laboratorio-olosuhteeseen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

  • Vieras
Kyl... tuollaisia koneita voisi tehdä. Mutta maksaisivat 4 kertaa enemmän  :'(

p.l

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Kyl... tuollaisia koneita voisi tehdä. Mutta maksaisivat 4 kertaa enemmän  :'(

4 kertaa enemmän kuin nykyiset jotka maksavat 4 kertaa enemmän kuin sellaiset joilla nuo hommat onnistuvat??

Vov84

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Yleisesti asianlaita insinööriä useasti määräävän ekonomin näkökulmasta:

Se on taloudellisesti huomattavasti kannattavempaa suunnitella ja myydä laite, joka soveltuu käyttöön yhdeksälle kymmenestä edullisesti kuin se, että laite sopisi kymmennelle kymmenestä. Se joka kymmenes usein joutuu, niin tavaroiden kuin laitteidenkin kohdalla, tekemään vähän tarkempaa perehtymistä siitä mitä on ostamassa koska myyntiä hoitava taho erittäin harvoin tietää mitä on todellisuudessa myymässä.

En nyt halua puolustaa insinöörejä, mutta kyllä se vika yleensä on talouspuolen päättäjissä jotka harvemmin ovat tekniikan tai käytännön työelämän asiantuntijoita (työelämä siinä mielessä, kuin maatilaa pyörittävä yrittäjä työelämän tunnistaa). Eli insinööri kyllä suunnittelee mekaanisen laitteen kestämään ja riittävän käytännölliseksi kaikille, kunhan taloushallinto yrityksessä antaa periksi...

No talouspuolen kaverithan puolustautuu taas sillä, että markkinat ostaa sen mitä halvimmalla saa... Ja niin sitä sutta ja sekundaa sitten syntyy.

Viimeksi muokattu: 24.05.12 - klo:13:19 kirjoittanut Vov84

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Se on taloudellisesti huomattavasti kannattavempaa suunnitella ja myydä laite, joka soveltuu käyttöön yhdeksälle kymmenestä edullisesti kuin se, että laite sopisi kymmennelle kymmenestä.

Just noin, ja ne 9 muuta sitten kuitenkin ostaa jonkun halvemman laitteen, ja mahdollisesti se kymmeneskin joka sitten vaan kiroilee kun se halvempi ei ole kuin se kallis jota ei (kukaan) ostanut.

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Tee mielummin rusetteja ratakiskosta, ne joustaa enemmän kuin insinjööri.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

Vov84

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Riippuu siitä kumpaa lämmittää enemmän, kiskoa vai insinööriä. Insinöörin kohdalla lämmittäminen yleensä kangistaa, ratakiskolla vaikutus on taas päin vastainen. 

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Itsekkin olen insinööri ja silti ihmettelen monesti samaa asiaa. Mä luulen että yleensä vikana on se, että väärä suunnittelija on väärässä paikassa.
 Minä joka olen aina ollut maatalouskoneitten kanssa tekemisissä, suunnittelen jotain muovi koteloita vaikka kokemus tulis hyötyyn jossain aivan muualla. Sit kaupunkilais poika joka ei ole koskaan käynyt pellolla suunnittelee meille kylvökoneita. 
Sit kustannukset, paino ja ihmisten hienouden haluisuus menee monesti järjen edelle. Joka osa mikä voidaan karsia koneesta on säästöä valmistajalle.
Minun mielestä elektroniikasta tehdään nykyisin liian häiriö herkkää. Kaapeleita ja liitoksia ei muisteta suojata ronskia käyttöä ja kosteutta vastaan ja siitä lähtee ongelmat.
Itse ostaisi heti traktorin missä olis perus yksinkertainen vaihdelaatikko, korkeintaan yksi pikavaihde ettei tarvi hydrauliikkapakkoja turhaan pyörittää ja kuluttaa polttoainetta.
Mekaaninen nostolaite ja muutenkin turha elektroniikka karsittu pois. Hinta olis paljon kohtuullisempi ja olisi varma työjuhta perus maatilan paskan levitykseen. Tiedän että joku pieni zetor on tällainen yksinkertainen  mutta halua noin 150-200 hp ja laadukkaan laitteen jossa luotettavuus on ykkös asia.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Itsekkin olen insinööri ja silti ihmettelen monesti samaa asiaa. Mä luulen että yleensä vikana on se, että väärä suunnittelija on väärässä paikassa.
 Minä joka olen aina ollut maatalouskoneitten kanssa tekemisissä, suunnittelen jotain muovi koteloita vaikka kokemus tulis hyötyyn jossain aivan muualla. Sit kaupunkilais poika joka ei ole koskaan käynyt pellolla suunnittelee meille kylvökoneita. 
Sit kustannukset, paino ja ihmisten hienouden haluisuus menee monesti järjen edelle. Joka osa mikä voidaan karsia koneesta on säästöä valmistajalle.
Minun mielestä elektroniikasta tehdään nykyisin liian häiriö herkkää. Kaapeleita ja liitoksia ei muisteta suojata ronskia käyttöä ja kosteutta vastaan ja siitä lähtee ongelmat.
Itse ostaisi heti traktorin missä olis perus yksinkertainen vaihdelaatikko, korkeintaan yksi pikavaihde ettei tarvi hydrauliikkapakkoja turhaan pyörittää ja kuluttaa polttoainetta.
Mekaaninen nostolaite ja muutenkin turha elektroniikka karsittu pois. Hinta olis paljon kohtuullisempi ja olisi varma työjuhta perus maatilan paskan levitykseen. Tiedän että joku pieni zetor on tällainen yksinkertainen  mutta halua noin 150-200 hp ja laadukkaan laitteen jossa luotettavuus on ykkös asia.
Mitä ongelmia elektroniikka aiheuttaa... Mun mielestä sähköongelmat on kovin pieniä kun vaan viitsii ikkunat pitää traktoreissa kiinni vesisateella jne...  :P  Suurin osa oikeista ongelmista johtuu ruokottomasta käytöstä/pidosta mitä olen sivusta seuraillut  ::) 

Greenpwr

  • Vieras
Itsekkin olen insinööri ja silti ihmettelen monesti samaa asiaa. Mä luulen että yleensä vikana on se, että väärä suunnittelija on väärässä paikassa.
 Minä joka olen aina ollut maatalouskoneitten kanssa tekemisissä, suunnittelen jotain muovi koteloita vaikka kokemus tulis hyötyyn jossain aivan muualla. Sit kaupunkilais poika joka ei ole koskaan käynyt pellolla suunnittelee meille kylvökoneita. 
Sit kustannukset, paino ja ihmisten hienouden haluisuus menee monesti järjen edelle. Joka osa mikä voidaan karsia koneesta on säästöä valmistajalle.
Minun mielestä elektroniikasta tehdään nykyisin liian häiriö herkkää. Kaapeleita ja liitoksia ei muisteta suojata ronskia käyttöä ja kosteutta vastaan ja siitä lähtee ongelmat.
Itse ostaisi heti traktorin missä olis perus yksinkertainen vaihdelaatikko, korkeintaan yksi pikavaihde ettei tarvi hydrauliikkapakkoja turhaan pyörittää ja kuluttaa polttoainetta.
Mekaaninen nostolaite ja muutenkin turha elektroniikka karsittu pois. Hinta olis paljon kohtuullisempi ja olisi varma työjuhta perus maatilan paskan levitykseen. Tiedän että joku pieni zetor on tällainen yksinkertainen  mutta halua noin 150-200 hp ja laadukkaan laitteen jossa luotettavuus on ykkös asia.
Mitä ongelmia elektroniikka aiheuttaa... Mun mielestä sähköongelmat on kovin pieniä kun vaan viitsii ikkunat pitää traktoreissa kiinni vesisateella jne...  :P  Suurin osa oikeista ongelmista johtuu ruokottomasta käytöstä/pidosta mitä olen sivusta seuraillut  ::)

 Ne mekaaniset vivut kuluu, johtaa melua ja pölyä kabiiniin...yms... tenavatähden takapylpyrän abs-anturin liitos suojattu kosteudelta ulkoa päin, muttei kontin puolelta, aikansa kestää... johtasarjojen suojaputkirakennelmia joutuu preparoimaan kymppivuoden ikäisissä, tärinä tekee tehtävänsä ja jälkensä jättää...toisenmalliset saa kasattua takaisin orgis kuosiin. Aikanaan tuotepäällikkö kertoili, että 6*00-sarjan jontikan tekeminen on halvempaa kuin **50-sarjan tekeleiden valmistus, toisessa vipuja ja toisessa sähköisempää hallintaa...

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Riippuu siitä kumpaa lämmittää enemmän, kiskoa vai insinööriä. Insinöörin kohdalla lämmittäminen yleensä kangistaa, ratakiskolla vaikutus on taas päin vastainen.


Miksi orgasmi on olemassa?
- Jotta insinööritkin tajuaisivat lopettaa.

 8)
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Itsekkin olen insinööri ja silti ihmettelen monesti samaa asiaa. Mä luulen että yleensä vikana on se, että väärä suunnittelija on väärässä paikassa.
 Minä joka olen aina ollut maatalouskoneitten kanssa tekemisissä, suunnittelen jotain muovi koteloita vaikka kokemus tulis hyötyyn jossain aivan muualla. Sit kaupunkilais poika joka ei ole koskaan käynyt pellolla suunnittelee meille kylvökoneita. 
Sit kustannukset, paino ja ihmisten hienouden haluisuus menee monesti järjen edelle. Joka osa mikä voidaan karsia koneesta on säästöä valmistajalle.
Minun mielestä elektroniikasta tehdään nykyisin liian häiriö herkkää. Kaapeleita ja liitoksia ei muisteta suojata ronskia käyttöä ja kosteutta vastaan ja siitä lähtee ongelmat.
Itse ostaisi heti traktorin missä olis perus yksinkertainen vaihdelaatikko, korkeintaan yksi pikavaihde ettei tarvi hydrauliikkapakkoja turhaan pyörittää ja kuluttaa polttoainetta.
Mekaaninen nostolaite ja muutenkin turha elektroniikka karsittu pois. Hinta olis paljon kohtuullisempi ja olisi varma työjuhta perus maatilan paskan levitykseen. Tiedän että joku pieni zetor on tällainen yksinkertainen  mutta halua noin 150-200 hp ja laadukkaan laitteen jossa luotettavuus on ykkös asia.
Mitä ongelmia elektroniikka aiheuttaa... Mun mielestä sähköongelmat on kovin pieniä kun vaan viitsii ikkunat pitää traktoreissa kiinni vesisateella jne...  :P  Suurin osa oikeista ongelmista johtuu ruokottomasta käytöstä/pidosta mitä olen sivusta seuraillut  ::)

Setkalle myönnytys tosta mielipiteestä.  Huoltomies roplaa mekaanisia komponentteja ja tekee sähköihin ohitusvirityksiä vaikka läppärin kiinni laittamalla voi todeta että asetuksista puuttuu rasti jostain ohjelmasta.

Kui mää ain olen paras?

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425

[/quote]Mitä ongelmia elektroniikka aiheuttaa... Mun mielestä sähköongelmat on kovin pieniä kun vaan viitsii ikkunat pitää traktoreissa kiinni vesisateella jne...  :P  Suurin osa oikeista ongelmista johtuu ruokottomasta käytöstä/pidosta mitä olen sivusta seuraillut  ::)
[/quote]
Kerataakaan ei ole jäänyt karhi maahan mekaanisella nostolaitteen ohjauksella toimivassa traktorissa tai neliveto ollut kytkeytymättä mekaanisella vivulla. Molemmat on kuitenkin sattunut useammin kuin kerran sähköohjauksella.
On sähkössä etunsakkin mutta on myös haittansa.
Kyllä sen ymmärtää, että vaatii kovasti mukavuutta jos urakoi traktorilla. Eli ajaa ympäri vuoden 12h päivässä. Mutta maajussit jotka pyörittää apevaunua tunnin joka päivä ja kesällä sitten kylvää ja niittää muutaman ympäripyöreän päivän ei vaadi ehkä samaa työkoneelta ja tätä mun mielestä ei osata huomioida. Sellainen ihminen arvostaa sitä että kone on luotettava vuodesta toiseen. Jos tulee 500 h vuodessa toivoisi, että liittimet ja johtosarjat kestäisivät sen koneen käyttöiän, reilu 10 000 tuntia. Eli noin 20v.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Kyl... tuollaisia koneita voisi tehdä. Mutta maksaisivat 4 kertaa enemmän  :'(

4 kertaa enemmän kuin nykyiset jotka maksavat 4 kertaa enemmän kuin sellaiset joilla nuo hommat onnistuvat??

--kyllä moni hyvä laite ei tee kauppaansa,hintaeroa ei tartte olla paljoakaan.Halvat jyrää.
--kyllä ekonomit lopettavat ennemmin hyvien laitteiden tekemisen ja kehittämisen kuin suunnittelijat.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568

Mitä ongelmia elektroniikka aiheuttaa... Mun mielestä sähköongelmat on kovin pieniä kun vaan viitsii ikkunat pitää traktoreissa kiinni vesisateella jne...  :P  Suurin osa oikeista ongelmista johtuu ruokottomasta käytöstä/pidosta mitä olen sivusta seuraillut  ::)
[/quote]
Kerataakaan ei ole jäänyt karhi maahan mekaanisella nostolaitteen ohjauksella toimivassa traktorissa tai neliveto ollut kytkeytymättä mekaanisella vivulla. Molemmat on kuitenkin sattunut useammin kuin kerran sähköohjauksella.
On sähkössä etunsakkin mutta on myös haittansa.
Kyllä sen ymmärtää, että vaatii kovasti mukavuutta jos urakoi traktorilla. Eli ajaa ympäri vuoden 12h päivässä. Mutta maajussit jotka pyörittää apevaunua tunnin joka päivä ja kesällä sitten kylvää ja niittää muutaman ympäripyöreän päivän ei vaadi ehkä samaa työkoneelta ja tätä mun mielestä ei osata huomioida. Sellainen ihminen arvostaa sitä että kone on luotettava vuodesta toiseen. Jos tulee 500 h vuodessa toivoisi, että liittimet ja johtosarjat kestäisivät sen koneen käyttöiän, reilu 10 000 tuntia. Eli noin 20v.
[/quote] Jos deutsissa nostolaitteen poksi kärähtää tai joku hydrauliikan ohjaus niin lohkoissa on nappulat joita painamalla ohitetaan sähköt ja saa nostettua nostolaitteet tms... Kerran deutsissa melkein uutena ilmeni sähkövika mutta huoltomiehelle oli jo tehtaalta tullut tieto että yksi johto on huonosti mahdollisesti...  Ei voi kyllä sähkösysteemeitä paljon moittia sen verran on tullut vaijerilohkoja korjailtua...  :P