Pankaas sanoen että jos teillä on pyörä jonka kantopinta on vaikka metrin leveä ja vetopinta metrin pitkä niin onko siinä sama kantavuus kuin telalla joka on puoli metriä leveä mutta kaksi metriä pitkä. Toisinsanoen voiko kantopituudell korvata leveyden vai kantaako pyörä paremmin kun se on leveämpi.
Paikallaan seistessä kyllä. Käytännön hommissa telavehkeellä veto kohdistaa painon telan takareunaan, ja todellinen pintapaine voi olla hyvinkin korkea.
Sama painonsiirtyminen taka-akselille kovassa vedossa tapahtuu pyörätraktorissakin, vetopiste pitäisi olla mahdollisimman alhaalla. Etuakselin jousituksessa ei ole vedätyksessä paljon painetta. Joskus rakenneltiin pyörän tilalle tulevia teloja, niillä telojen etupää pyrki sukeltelemaan vetoakselin vääntömomentista johtuen, nämä nykyisin myytävät Kanadalaiset telasarjat kai toimivat hyvin. Kyllä teloilla pienimmät pintapaineet saavutetaan ja vetokyky on aivan omaa luokkaansa. Pyörä mikä kantaisi vetosuuntaan metrin matkan, olisi halkaisijaltaan noin nelimetrinen. Ei sovi ainakan mun traktoriin
Tela-asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen mitä äkkiseltään luulisi.
Tealn alle pintapaine jakaantuu epätasaisesti, rullien alla painepiikkejä.
Telan pitkä ylimenoaika.
Telan"fibraava" vaikutus.
Painon siirto vedossa, kuormitus telan takaosasssa
Eli siis kosketuspinnan perusteella tehtävät päätelmät tiivistyvaikutuksesta ei välttämättä päde lainkaan, tela-alustaisen koneen maata tiivistävä vaikutus voi kai pahillaan olla kovempi kuin vastaavan painoisen pyörätraktorin..
http://www.mtt.fi/asarja/pdf/asarja62.pdf