Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sikafarmarin testamentti !  (Luettu 35991 kertaa)

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Sikafarmarin testamentti !
Niinpä niin, lopettajia näyttää riittävän ja  teurastamon johtajat vaan haikailevat investointien perään. Pitäisikö ennen investointeja saada kannattavuus kuntoon ?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: Sikafarmarin testamentti !
Tuossa on todella monta hyvää pointtia. Ihan oikea paikka julkaisulle on juurikin Helsingin Sanomat.

kaino kylväjä

  • Vieras
Vs: Sikafarmarin testamentti !
Niin ne ajat muuttuu :(,200 emakon omistaja oli aikanaa melkonen paroni.Toivottavasti hannu kirjoittelee jatkossakin.... :)

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Sikafarmarin testamentti !
Luin Hannun kertomuksen maastullista. Kovasti on mies yrittänyt, yrittämisen puutteesta häntä ei ainakaan voi syyttää. Montakohan sikatilallista tuo juttu innostaa lopettamaan. Lopettajia voi löytyä buumiksi asti. 
Hannu Koivisto tuossa kaipaili keskustelua, tyyliin mitä tuotantosuunnalta halutaan. Tuottajasta seuraava porras ketjussa on teurastamo. Olisiko kohtuuton toivomus teurastamoiden suuntaan, että ne kertoisivat omia käsityksiään sikatalouden tulevaisuuden näkymistä.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Sikafarmarin testamentti !
   Luin myös ja hattua nostan. Tämä sama on menossa joka tuotantosuunnassa mutta kuka tekee työmme meidän jälkeen.  Jatkajia ei hevillä löydy kun tietävät mitä edessä. Oma poikani kyselee innoissaan pellolle äestämään mutta olen laittanu hänelle jäitä hattuun sanoen että kannattaa harkita vakavammin vaihtoehto B:tä. On puhunu koko ajan kivistä ja kaivoksista ja kun matikkapäätä näyttää olevan niin ehkä motivoivamman työn sieltä sais.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Sikafarmarin testamentti !
  Tulee vaan mieleen se että Hannu ei ole keskittynut oleellisempaan eli porsasten hoitoon. On vouhottanut sitä sun tätä ja pääsia unohtunut. Kyllä sikatalous , kuin muukin maataloustuotanto, edellyttää että tuotannossa ollaan täysilllä mukana.
Hannu on ajanut sinänsä hyvia asioita mutta niitä vartenhan meillä on MTK ja Keskusta joiden organisatiot tekee viljelijäin puolesta sen mitä tehtävissä on . Tavallisen tuottajan on keskityttava siihen että oma yritys pysyy kehityksessä mukana ja pysyy kilpailukyisenä. Heikot sortuu joka alallla.

En minä epäonnistumistani tällä tavalla ,kun Hannu tekee , julistaisi.

Viimeksi muokattu: 08.05.12 - klo:14:27 kirjoittanut paukkula

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Sikafarmarin testamentti !
 :( Ei se välttämättä tarkoita että itse olisi epäonnistunut, jos ymmärtää laskea että nyt tästä puuhastelusta ei saa riittävää korvausta ajankäytölle :( :(
  Sitten on vielä sekin että kun ei ole elukoita niin voi milloin vaan olla jonku päivän pois kotoa ihan vaan emännän luvalla :-\

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Sikafarmarin testamentti !
>meillä on MTK ja Keskusta joiden organisatiot tekee viljelijäin puolesta sen mitä tehtävissä on .

Kyllä  se on taivaan tosi,että parempi olisi ollut jättää nuokin teot tekemättä.Mutta sitähän eivät hurmoksessa  olevat ymmärrä;vaikka kusta päähän kannulla kaataisivat,on ne hyviä miehiä kun ovat omia miehiä.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Sikafarmarin testamentti !
 Kun arvioidaan MTK:n ja Keskustan saavutuksia maaseudun väestön etujen ajajana niin pitää ottaa huomioon että on aina olemassa vastapuoli. Meitä kun on niin vähän tälläpuolella. Oletkkeko huomanneet muita etujemme ajajina ja onko muilla esittää joitakin saavutuksia.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Sikafarmarin testamentti !
:( Ei se välttämättä tarkoita että itse olisi epäonnistunut, jos ymmärtää laskea että nyt tästä puuhastelusta ei saa riittävää korvausta ajankäytölle :( :(
  Sitten on vielä sekin että kun ei ole elukoita niin voi milloin vaan olla jonku päivän pois kotoa ihan vaan emännän luvalla :-\

Pienikin palkka on parempi kuin ei mitään. Ja ainahan on mahdollissuus siirtyä leveämpään leipään jos jostakin sitä löytyy. Viljelijä on yrittäjä joka itse toiminnallaan määrää palkkansa.
Jokainen joka rupiaa elukoita pitämään tietää että se sitoo 24 h 365 pv

+250

  • Vieras
Vs: Sikafarmarin testamentti !
:( Ei se välttämättä tarkoita että itse olisi epäonnistunut, jos ymmärtää laskea että nyt tästä puuhastelusta ei saa riittävää korvausta ajankäytölle :( :(
  Sitten on vielä sekin että kun ei ole elukoita niin voi milloin vaan olla jonku päivän pois kotoa ihan vaan emännän luvalla :-\

Pienikin palkka on parempi kuin ei mitään. Ja ainahan on mahdollissuus siirtyä leveämpään leipään jos jostakin sitä löytyy. Viljelijä on yrittäjä joka itse toiminnallaan määrää palkkansa.
Jokainen joka rupiaa elukoita pitämään tietää että se sitoo 24 h 365 pv
Eihän se ropo sitte sido yhtään enempää,kuin tuo 24h 365 pv ;D

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1177
Vs: Sikafarmarin testamentti !
  Tulee vaan mieleen se että Hannu ei ole keskittynut oleellisempaan eli porsasten hoitoon.

Minulle ei kyllä tule yhtäkkiä mieleen tapauksia joissa olisi laajamittaista kotieläintuotantoa ja laajamittaista koneurakointia pyöritetty onnistuneesti samaan aikaan.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Sikafarmarin testamentti !
:( Ei se välttämättä tarkoita että itse olisi epäonnistunut, jos ymmärtää laskea että nyt tästä puuhastelusta ei saa riittävää korvausta ajankäytölle :( :(
  Sitten on vielä sekin että kun ei ole elukoita niin voi milloin vaan olla jonku päivän pois kotoa ihan vaan emännän luvalla :-\

Pienikin palkka on parempi kuin ei mitään. Ja ainahan on mahdollissuus siirtyä leveämpään leipään jos jostakin sitä löytyy. Viljelijä on yrittäjä joka itse toiminnallaan määrää palkkansa.
Jokainen joka rupiaa elukoita pitämään tietää että se sitoo 24 h 365 pv
Eihän se ropo sitte sido yhtään enempää,kuin tuo 24h 365 pv ;D
Hannu kyllä tais jotain sellaista lohkasta että 24h vuorokauteen ei aina riitä ::)  Leveämpään leipään siirtymisestä tai ainakin elämisen tason nostamisesta on varmaan tuossa kysymys.
   Tuollainen ratkaisu on kovasti houkuttanut itseänikin, nyt on kuitenkin luomusopimus uusittu viideksi vuodeksi ja koskee eläintuotantoakin. En tiedä vielä ottaisiko lähtökohdaksi toiminnan lopettamisen vuonna 2017 :-\ :-\

Matson^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Sikafarmarin testamentti !
Ei kyllä hattua pitää nostaa, että joku jaksaa tuoda näitä juttuja julkisuuteen! Tosiasiat ei varmasti ole suurimmalla osalla kuluttajista tiedossa, kadehditaan vaan kun lehden päällä kirjoitellaan satojen tuhansien tukiaisista, jotka mielletään "hyvän miehen lisiksi" tuottajille.

Hannulle vaan zemppiä, ja juttua mahdollisimman paljon julkisuuteen, nyt kun se tuntuu kelpaavan!!

Toivottavasti homma saataisiin joskus järkeistettyä, niin että isolla riskille saisi jotain edes näennäistä tuottoa.. Itsellä ei sikoja nyt ole, mutta paperilla pyöriteltynä näyttää vähän turhan jännältä aloittaa..  ???