Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Noukinvaunun hapottimesta(lappo-ilmiö magneetti venttiilillä kuriin?)..  (Luettu 5004 kertaa)

volkkari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Tämmöstä.. Meillä on ollu jokusen vuoden tuo kronen vaunu johon on sullojan päälle rakennettu 2x200L pulloille teline. Ratkaisu on muuten hyvä mutta hapon valuminen omia aikojaan on ollu kokoajan riesana. Viime kesänä tais säilöntä-aine kulkea kolmen tippaventtiilin kautta.Ensimmäinen oli letkussa pumpun jälkeen ennen mittaria, toinen jakajatyyppinen mittarin jälkeen ja kolmas suuttimien yhteydessä. Tuo jakaja tyyppinenkin on semmonen limsapullolla viritetty eli siinä veden määrällä/painolla kikkaillaan sen tehoa. Helpoimmaksi ratkaisuksi itselle tuli mieleen magneettiventtiili mutta haponkestävälle kerrottiin hinnaksi ~400€. Oisko kolleegoilla ratkaisu-ehdotuksia??  ???

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Värkkää itse muovikuulasta ja haponkestävästä jousesta pieni vastaventtiili letkun väliin. Eli letku poikki ja isompi letku päälle klemmareilla kiinni. Voi joutua laittaa jäykisteeksi esim pvc-putkea pikku palat. Isomman letkun sisään muovikuula ja jousi niin että hapotin painaa jousta vasten kuulaa eteenpäin. Jousi ja kuula ei tietenkään saa aivan sopia hapottimen letkuun. Jousivastaventtiileitä on myös myynnissä polttoainekäyttöön mutta hapottimen paine ei ehkä ole niille aivan riittävä. :P

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Tämmöstä.. Meillä on ollu jokusen vuoden tuo kronen vaunu johon on sullojan päälle rakennettu 2x200L pulloille teline. Ratkaisu on muuten hyvä mutta hapon valuminen omia aikojaan on ollu kokoajan riesana. Viime kesänä tais säilöntä-aine kulkea kolmen tippaventtiilin kautta.Ensimmäinen oli letkussa pumpun jälkeen ennen mittaria, toinen jakajatyyppinen mittarin jälkeen ja kolmas suuttimien yhteydessä. Tuo jakaja tyyppinenkin on semmonen limsapullolla viritetty eli siinä veden määrällä/painolla kikkaillaan sen tehoa. Helpoimmaksi ratkaisuksi itselle tuli mieleen magneettiventtiili mutta haponkestävälle kerrottiin hinnaksi ~400€. Oisko kolleegoilla ratkaisu-ehdotuksia??  ???

No toisaalta, montakos % tuo on noukinvaunun hinnasta?

Mut semmoinen tuli mieleen jotta mikä hapotin siinä on, jotenkin olen kuvitellut ettei niistä pitäisi vapaavirtauksella mennä läpi

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Tämmöstä.. Meillä on ollu jokusen vuoden tuo kronen vaunu johon on sullojan päälle rakennettu 2x200L pulloille teline. Ratkaisu on muuten hyvä mutta hapon valuminen omia aikojaan on ollu kokoajan riesana. Viime kesänä tais säilöntä-aine kulkea kolmen tippaventtiilin kautta.Ensimmäinen oli letkussa pumpun jälkeen ennen mittaria, toinen jakajatyyppinen mittarin jälkeen ja kolmas suuttimien yhteydessä. Tuo jakaja tyyppinenkin on semmonen limsapullolla viritetty eli siinä veden määrällä/painolla kikkaillaan sen tehoa. Helpoimmaksi ratkaisuksi itselle tuli mieleen magneettiventtiili mutta haponkestävälle kerrottiin hinnaksi ~400€. Oisko kolleegoilla ratkaisu-ehdotuksia??  ???

No toisaalta, montakos % tuo on noukinvaunun hinnasta?

Mut semmoinen tuli mieleen jotta mikä hapotin siinä on, jotenkin olen kuvitellut ettei niistä pitäisi vapaavirtauksella mennä läpi

kyllä niistä kaikista tahtoo vaan mennä..

volkkari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
siinä on ollu ihan tavallinen junkkarin pumppuhöpötin.. nyt kesäksi ehkä tulis Jabscon tarvike kalvopumppu.. Paras taitais olla kun löytäs jostain järkevän hintaisen magn.venttiilin..

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
siinä on ollu ihan tavallinen junkkarin pumppuhöpötin.. nyt kesäksi ehkä tulis Jabscon tarvike kalvopumppu.. Paras taitais olla kun löytäs jostain järkevän hintaisen magn.venttiilin..


Tuolta mä olen noita venttiileitä hapottimelle tilannut..tai siis Yleiselektroniikka OY edustaa Suomessa..

Two & Three Way Aggressive Gases & Fluid Valves

Mulla on käytössä tuolta listalta tämä :439-278.. Mutta tuossa ei taida virtaus (kv-value) riittää noukkarin hapottimelle..
Ai niin, nää vaatii (kai) painetta, mulla toimii kun on ilmapaineeseen perustava hapotin eli MASA kompura+ omat viritykset..

Kenties tämä olis sulle:249-0607

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
siinä on ollu ihan tavallinen junkkarin pumppuhöpötin.. nyt kesäksi ehkä tulis Jabscon tarvike kalvopumppu.. Paras taitais olla kun löytäs jostain järkevän hintaisen magn.venttiilin..

Kestäisiköhän muoviset mg-venttiilit tuota happoa?


merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Eikös tuo sama ilmiö ollu aikanaan kelasilppurissa, jos suuttimet asensi pullon alapuolelle?
Lappo estettiin poraamalla hapotinputken ylälaitaan korkin alle pieni reikä. reiästä suihkuaa jonkinverran happoa pumpatessa, mutta se estää lapon syntymisen. hapon vuotaminen takasin pönttöön syö vähän pumpun kapasiteettia, mutta tehot riitti silti hyvin.   

cosmic_cowboy

  • Vieras
Lappo estettiin poraamalla hapotinputken ylälaitaan korkin alle pieni reikä. reiästä suihkuaa jonkinverran happoa pumpatessa, mutta se estää lapon syntymisen. hapon vuotaminen takasin pönttöön syö vähän pumpun kapasiteettia, mutta tehot riitti silti hyvin.   

Muistaakseni R eiku Junkkarin pumppuhapottimen ohjekirjassakin neuvotaan noin tekemään. Jos tarvitaan oikein vimmattua pumppaustehoa, reiän voi peittää teipillä.

volkkari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Pikkasen viivettähän siitä tulee ja valuttaa ainakin jonkin verran happoa pumpun pysäytyksen jälkeen tuolla reikä korkin alle kikalla. Äh.. ei muuten se tuleva pumppu saata tykätä ilmoista imupuolella.. pumppuhapottimen kans vois toimiakin.

Kyllähän joku muovinenkin venttiili kestää jos on sopivasta muovista tehtyä..
Pitää tuota Agronautin mainitsemaa tutkailla..

volkkari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
siinä on ollu ihan tavallinen junkkarin pumppuhöpötin.. nyt kesäksi ehkä tulis Jabscon tarvike kalvopumppu.. Paras taitais olla kun löytäs jostain järkevän hintaisen magn.venttiilin..


Tuolta mä olen noita venttiileitä hapottimelle tilannut..tai siis Yleiselektroniikka OY edustaa Suomessa..

Two & Three Way Aggressive Gases & Fluid Valves

Mulla on käytössä tuolta listalta tämä :439-278.. Mutta tuossa ei taida virtaus (kv-value) riittää noukkarin hapottimelle..
Ai niin, nää vaatii (kai) painetta, mulla toimii kun on ilmapaineeseen perustava hapotin eli MASA kompura+ omat viritykset..

Kenties tämä olis sulle:249-0607

en kyllä huomannut kuin 24volttisena noita..

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
siinä on ollu ihan tavallinen junkkarin pumppuhöpötin.. nyt kesäksi ehkä tulis Jabscon tarvike kalvopumppu.. Paras taitais olla kun löytäs jostain järkevän hintaisen magn.venttiilin..


Tuolta mä olen noita venttiileitä hapottimelle tilannut..tai siis Yleiselektroniikka OY edustaa Suomessa..

Two & Three Way Aggressive Gases & Fluid Valves

Mulla on käytössä tuolta listalta tämä :439-278.. Mutta tuossa ei taida virtaus (kv-value) riittää noukkarin hapottimelle..
Ai niin, nää vaatii (kai) painetta, mulla toimii kun on ilmapaineeseen perustava hapotin eli MASA kompura+ omat viritykset..

Kenties tämä olis sulle:249-0607

en kyllä huomannut kuin 24volttisena noita..

Niin eipä taida olla 12v.. :-\
Mulla on 24v järjestetty sillai että silppurivaunun pikkupullotelineessä (teline jouten, kun 200l tynnyri keulalla) on 2kpl ajettavan ruohonleikkurin akkua sarjaankytkettynä... Akut olen ladannut kerran rehutekoa kohti, mutta varmaan riittäisi virtaa koko kesäksi..

Toinen vaihtoehto olisi tietysti muuntaja josta 12->24, tai jopa sitten invertteri joka muuttaa 12vDC"töpselisähköksi" 220v AC jolloin linkin listasta löytyisi enemmän valinnanvaraa...ja televiision saapi koppiin  ;D

Viimeksi muokattu: 29.05.08 - klo:23:59 kirjoittanut Agronautti