Eli jos portaaton vaihteisto ei vaadi vääntöä niin eikö sinne voisi laittaa vaikka 1.9 TDI koneen joka tuottaa tehoa 150hv mutta vääntöä sen 400nm
Jos se TDI tuottaa tuon 400 nm väännön vaikka kierrosluvulla 4000, niin parilla hammaspyörällä saadaan esim 800 nm 2000:lla kierroksella tai 1600 nm 1000 kierroksella.
Yleensä traktorissa hyvillä vääntö-ominaisuuksilla kuitenkin tarkoitetaan sitä että vääntömomentti laskee suht tasaisesti kierrosluvun kasvaessa, tai kääneettynä oikeastaan tärkeämpää on että vääntömomentti nousee kierrosten laskiessa.
Sopivalla automatiikalla ja portaatomalla vaihteistolla toki saisi traktorissakin paremmin hyödynnettyä kuorma-auton tai jopa henkilöauton tyyppistä moottoria jossa vääntömomentti laskee kierrosten laskiessa; vaihteisto voisi korjata tilannetta välitystä muuttamalla.