Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalous- vai liikennetraktori?  (Luettu 31158 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...

Saa jos sen rekisteröi työkoneeksi eikä vedä sillä mitään kärryä ;D

Yksi versio kuorma-autosta työkoneena lienevät nämä nykyäänkin lailliset lumiauraa pukkaavat autot joissa on lavan paikalla painopuntti ? Ainakin joku vuos sitten tuommoinen oli käytössä täälläpäin teiden aurauksessa. Siitä en tiedä millä polttoaineella ajoivat.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...

Saa jos sen rekisteröi työkoneeksi eikä vedä sillä mitään kärryä ;D

Yksi versio kuorma-autosta työkoneena lienevät nämä nykyäänkin lailliset lumiauraa pukkaavat autot joissa on lavan paikalla painopuntti ? Ainakin joku vuos sitten tuommoinen oli käytössä täälläpäin teiden aurauksessa. Siitä en tiedä millä polttoaineella ajoivat.


löpöllä...se on työkone
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
 Minkäs takia Kiinteistöhuoltofirmojen koneet ajavat (ainakin mitä minä tiedän) sitten dieselillä, eikös nekin ole työkoneita?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

roadman

  • Vieras
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Polttoainemaksulaissa seisoo selvästi että sillä ei ole merkitystä kuka traktorin omistaa vaan työnkuva määrittelee sen milloin tarvitaan päivämaksu tai dieselit tankkiin. Polttoainemaksulaki pykälässä 7 on kerrottu milloin ei tarvitse käyttää korkeammin verotettua polttoainetta. Huomautuksena. 5€ päivämaksun voi maksaa myös liikennetraktorista,(tarkoittaa normaalin näköistä traktoria) mutta ei nestepainetoimisesta liikennetraktorista eli dumpperista, tai voi mutta päivämaksu 670€/päivä.

Sen verta tulevaisuudesta.
Uudessa liikennelupa lakiehdotuksessa LTR tullee poistumaan ja tilalle tulee pelkkä traktori lupa. Tämä merkitsee sitä että kaikki maatalouden ja omat ajot voi suorittaa edelleen lievemmin verotetulla polttoaineella polttoaine maksulaki pykälän 7, mutta kun lähdetään luvanvaraiseen toimintaan niin oli kyseessä mikä traktori tahansa niin se tarvitsee luvan,

30% säädös tulee poistumaan, sekä alle 10T kytkentä massaltaan oleva kärrin liikennelupa vapaus poistunee.

Vaikkapa  500 valmetilla ajat ojamaita tiekunnantieltä ja otat siitä korvauksen niin tarvitset liikenneluvan. Oman maan saa edelleen ajaa ilman lupaa, jos ilman korvausta ajat.
Lumen ajo olisi poistumassa luvanvaraisuuden piiristä ?

Nämä tulevaisuus asiat on vielä auki mutta tälläistä tuolta Skallin kouluttajan kertomana.

 Toisena esimerkkinä vaikka. Maanviljelijä/Sahuriyrittäjä joka hakee puut, sahaa ja toimittaa valmiin tavaran takaisin. Tarvitsee luvan vaikka onkin maatalouden harjoittaja ja sillä on ihan perus maataloustraktori ja tekisi sen 2 veroilmoituksen. Pääsääntö on jos toiminta ei liity maatalouteen ja tehdään korvausta vastaan niin toiminta tarvitsee liikenneluvan.
30% säännös on ilmeisesti poistumassa  myös,sen seurannan vaikeuden takia.

Viimeksi muokattu: 18.04.12 - klo:20:33 kirjoittanut roadman

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
 Muutama kysymys vielä: Saanko (tulevaisuudessa) ajaa omia heinäpaalejani asiakkaille ilman liikennelupaa. Entäpä heinäpaaleja, jotka olen ostanut(aika vaikea ilmeisesti kontrolloida.) Saanko mennä naapurille ajamaan paaleja, jos en ota siitä korvausta (millä sekin kontrolloidaan?) Kysymys olkoon sekä liikenne- että tavalliselle traktorille  (vai onko silläkään mitään väliä?)  Ps. edellinenkin kysymykseni on vailla vastausta, vai oliko kiinteistöhuoltofirmat vapautettu päivämaksusta myös (ilmeisesti?)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Eli tahtoo sanoa että samoten kuin nykyäänkin, täytyy pitää kirkkaana mielessä että sanoo aina kysyjille ajavansa omaa materiaalia. (Vaikka oliskin oikeasti siirtämässä halkopinoa naapurille.)

Enhän toki ketään kehoita lakia rikkomaan, mut voi elämä tuota säätämistä noiden säädöksien kanssa  ::)
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

roadman

  • Vieras
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Oisko noissa kiinteistönhoitokoneissa tuo tavaran siirtäminen jonka takia käytetään dieseliä vielä kun työt on vaihtelevia niin on yksinkertaisempaa käyttää dieseliä kuin maksaa päivämaksu. Tarkoitan lumen siirtämistä esim kantamalla ja nyt keväällä näyttää noissa olevan peräkärryjä perässä.

Maatalouden harjoittaja voi omia tuotteita kuljettaa halvemmin verotetulla polttoaineella. Tuo naapurilta ostettu paali jonka aiot myydä on jo luvan varaisen liikenteen piirissä. Kyselimme milloin tavara on omaa?

 Esim, ostat maanrak työmaalle rumpuputkia ensin ostat yrityksen nimiin ja viet kaupasta työmaalle niin kuljetus on luvanvaraisen kuljetuksen piirissä eli tavara ei ole silloin omaa, koska hankinta on tehty kun ostaja on tavaralle tiedossa eli ei sisällä yrittäjälle taloudellista riskiä. 

Hvinnamo menee naapurn luo ja ostaa vaikkapa 4000 paalia, silloin voidaan olettaa että kaikille paaleille ei ole valmiita ostajia niin silloin tavara luetaan omaksi.

Tai hvinnamo vie omia paalia sisältävän paalikuorman ja tuo tullessaan naapurille lannoitteita niin paalikuorma ei tarvitse lupaa mutta lannoite kuorma jo onkin luvan alaista kuljetusta.



 

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Mää olen sitä mieltä että kysees on liikennetraktori jos ajaa täysleviä kattohälyvalopaneeli vilkkuen ja

jos etukuormaajan aisat osoittaa taivasta kohden ja vauhtia samalla vähint 60km/h.


 ;D ;D
Kui mää ain olen paras?

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Oisko noissa kiinteistönhoitokoneissa tuo tavaran siirtäminen jonka takia käytetään dieseliä vielä kun työt on vaihtelevia niin on yksinkertaisempaa käyttää dieseliä kuin maksaa päivämaksu. Tarkoitan lumen siirtämistä esim kantamalla ja nyt keväällä näyttää noissa olevan peräkärryjä perässä.

Maatalouden harjoittaja voi omia tuotteita kuljettaa halvemmin verotetulla polttoaineella. Tuo naapurilta ostettu paali jonka aiot myydä on jo luvan varaisen liikenteen piirissä. Kyselimme milloin tavara on omaa?

 Esim, ostat maanrak työmaalle rumpuputkia ensin ostat yrityksen nimiin ja viet kaupasta työmaalle niin kuljetus on luvanvaraisen kuljetuksen piirissä eli tavara ei ole silloin omaa, koska hankinta on tehty kun ostaja on tavaralle tiedossa eli ei sisällä yrittäjälle taloudellista riskiä. 

Hvinnamo menee naapurn luo ja ostaa vaikkapa 4000 paalia, silloin voidaan olettaa että kaikille paaleille ei ole valmiita ostajia niin silloin tavara luetaan omaksi.

Tai hvinnamo vie omia paalia sisältävän paalikuorman ja tuo tullessaan naapurille lannoitteita niin paalikuorma ei tarvitse lupaa mutta lannoite kuorma jo onkin luvan alaista kuljetusta.

 Eli jos ostan ns. heinää pystyyn, eli korjaan naapurin heinäpellosta sadon pois ja maksan sen vaikkapa joulun alla, rikon koko ajan lakia kun siirtelen niitä maksamattomia paaleja?...mistä vitusta kukaan pystyy sanomaan kuka paalin omistaa tai onko se maksettu? Ei niissä ole rekisterikilpiä eikä rungonnumeroita! Samoin tarvitsisin liikenneluvan jos vien ukko-mustalaiselle heinää ja vaadin rahan niistä etukäteen. Silloinhan kuljetan mannen heiniä, enkä omiani...  :o
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?

Samoin tarvitsisin liikenneluvan jos vien ukko-mustalaiselle heinää ja vaadin rahan niistä etukäteen. Silloinhan kuljetan mannen heiniä, enkä omiani...  :o

Kuka muka edes uskois että olet rahat saanut etukäteen, vitsinä pitäisivät...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Mun käsityksen mukaan ei sillä ole väliä koska se raha on siirtynyt kuljetuksissa kunhan se on todentavissa että joskus on siirtynyt. Eli mustaa kauppaa on hankala todentaa.

Mulla on ollut sellainen käsitys että maatilojen välistä kuljetusta on saanut kuljettaa ihan vapaasti sekä löpöllä että ilman lupia. Sitten on tullut ongelmia jos jokin osapuoli ei ole ollut maatila. Samoiten jos kuljetetaan liitännäiselinkeinon tuotteita kuten kaivinkoneita, motoja, polttopuita, sahatavaraa pitää olla luvat kunnossa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Oisko noissa kiinteistönhoitokoneissa tuo tavaran siirtäminen jonka takia käytetään dieseliä vielä kun työt on vaihtelevia niin on yksinkertaisempaa käyttää dieseliä kuin maksaa päivämaksu. Tarkoitan lumen siirtämistä esim kantamalla ja nyt keväällä näyttää noissa olevan peräkärryjä perässä.

Maatalouden harjoittaja voi omia tuotteita kuljettaa halvemmin verotetulla polttoaineella. Tuo naapurilta ostettu paali jonka aiot myydä on jo luvan varaisen liikenteen piirissä. Kyselimme milloin tavara on omaa?

 Esim, ostat maanrak työmaalle rumpuputkia ensin ostat yrityksen nimiin ja viet kaupasta työmaalle niin kuljetus on luvanvaraisen kuljetuksen piirissä eli tavara ei ole silloin omaa, koska hankinta on tehty kun ostaja on tavaralle tiedossa eli ei sisällä yrittäjälle taloudellista riskiä. 

Hvinnamo menee naapurn luo ja ostaa vaikkapa 4000 paalia, silloin voidaan olettaa että kaikille paaleille ei ole valmiita ostajia niin silloin tavara luetaan omaksi.

Tai hvinnamo vie omia paalia sisältävän paalikuorman ja tuo tullessaan naapurille lannoitteita niin paalikuorma ei tarvitse lupaa mutta lannoite kuorma jo onkin luvan alaista kuljetusta.
Tuossa on kai rajanveto vielä hiukan kesken, mihin toimintaan tarvitaan liikennelupa :-\  Periaatteessa kaikkeen kuljetukseen mistä otetaan korvaus :-\   Ei kuitenkaan omien maataloustuotteiden kuskaamiseen :)   Entäs toisen maatilan maataloustuotteiden kuljetukseen? ja jos siihen niin sitten varmaan kaikkeen, rehukärryn ajamisesta rehunteon aikaan alkaen :-\
  Mielestäni tässä on vielä mahdollista että lupavaatimus laajennetaan omiinkin tuotteisiin, kuten myös se että lupia ei maatalouden ajoissa tarvita. Jälkimmäinen tuntuisi käytäntönä tutulta :-\

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.

Käykö ajopiirturiksi s-piikki traktorin alle?

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2448
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.

Käykö ajopiirturiksi s-piikki traktorin alle?

Tuossa teille kunnon ajopiirturi!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/traktorimies-kertoo-miksi-kynti-humalassa-asfalttitieta/art-1288337428170.html