Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pneumaattinen apulannan levitin??  (Luettu 17866 kertaa)

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: pneumaattinen apulannan levitin??
Eikös kellään muulla ole OIKEETA puhallinkonetta. Mulla on toi Överum-Tive 4018. Ja GPS. Ei tarvi kokoaikaa olla täytöllä eikä muutenkan mitään pussikuskia. Tarkkuus on tosi hyvä. tarkastajakin näkee ettei ole suojakaistoille levitelty, on ihan jyrkkä se reuna. syöttö säätyy nopeuden mukaan. Ja kiertokoe on helppo tehdä pitää myös paikkansa. Ei tosin sovi kouhottajille: Raskas levee puomi rupee hakkaamaan aika rumasti mutta valmista tulee paljon päivässä jo tolla10km/h nopeudellakin.
Tive on mullakin, tosin pienempi 2000:nen.
Tuota mäkin mietin että kyllä mun mielestä se levitetyn reuna on ihan jyrkkä, ei pellon reunoissa erota mitään haaleampaa raitaa ja mahdolliset haukipaikkojen reunat on kyllä kuin kynällä piirretty.
Tuolla pienemmällä voi kouhottaa vielä vähemmän, 14.00/16 pyörät on melkoinen kuoppatutka, parani kyllä paljon kun laitettiin paripyörät.
En mä kyllä oikein osaa kaivatakaan että pitäisi pystyä ajamaan kovempaa kuin 10km/h, alaa ei kumminkaan ole ollut parhaimpinakaan vuosina kuin 100ha kevätlevitykseen ja sen ajaa aika stressittömästi kahdessa päivässä.
Tuossa osui silloin hankittaessa kaikki vaatimukset kohdilleen. Hinattava, 2-3 säkkiä lannoitetta, syötön tarkkuus ja säätö ajonopeuden mukaan sekä hinta kotiin tuotuna alle tonnin.

Viimeksi muokattu: 15.04.12 - klo:12:43 kirjoittanut bouli

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • YTK:FI
Eikös kellään muulla ole OIKEETA puhallinkonetta. Mulla on toi Överum-Tive 4018. Ja GPS. Ei tarvi kokoaikaa olla täytöllä eikä muutenkan mitään pussikuskia. Tarkkuus on tosi hyvä. tarkastajakin näkee ettei ole suojakaistoille levitelty, on ihan jyrkkä se reuna. syöttö säätyy nopeuden mukaan. Ja kiertokoe on helppo tehdä pitää myös paikkansa. Ei tosin sovi kouhottajille: Raskas levee puomi rupee hakkaamaan aika rumasti mutta valmista tulee paljon päivässä jo tolla10km/h nopeudellakin.
Tuota mäkin mietin että kyllä mun mielestä se levitetyn reuna on ihan jyrkkä, ei pellon reunoissa erota mitään haaleampaa raitaa ja mahdolliset haukipaikkojen reunat on kyllä kuin kynällä piirretty.
Tuolla pienemmällä voi kouhottaa vielä vähemmän, 14.00/16 pyörät on melkoinen kuoppatutka, parani kyllä paljon kun laitettiin paripyörät.
En mä kyllä oikein osaa kaivatakaan että pitäisi pystyä ajamaan kovempaa kuin 10km/h, alaa ei kumminkaan ole ollut parhaimpinakaan vuosina kuin 100ha kevätlevitykseen ja sen ajaa aika stressittömästi kahdessa päivässä.
Tuossa osui silloin hankittaessa kaikki vaatimukset kohdilleen. Hinattava, 2-3 säkkiä lannoitetta, syötön tarkkuus ja säätö ajonopeuden mukaan sekä hinta kotiin tuotuna alle tonnin.

Mitä tuommoisesta puhallin tivestä kannattaa katsoa jos meinaa käytettynä ostaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Entä mitenkä tuommoisella 18 metrin työleveydellä varustetulla tivellä onnistuu heinänsiemenen, rypsin ja muiden piensimenten kylvö?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Entä mitenkä tuommoisella 18 metrin työleveydellä varustetulla tivellä onnistuu heinänsiemenen, rypsin ja muiden piensimenten kylvö?
[/quot

Kylvölaatikolla varustettu rikkaäes olis varmaan parempi siihen hommaan..
  Tekeeks muuten Amazone enää näitä puhallinkoneita,mulla on sellanen 80-luvun puolestavälistä,pelaa kyllä viljankylvössäkin hienosti..

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitä tuommoisesta puhallin tivestä kannattaa katsoa jos meinaa käytettynä ostaa.

Tota noin, syöttöakseleissa on joillakin ollut ongelmia, en sen tarkemmin osaa kertoa. Mun ei ole tuohon omaani tarvinnut tehdä mitään normaalien kuluvien osien, siis ketjujen ja hihnojen vaihdon lisäksi.

Mulla kyllä ajatuksena vaihtaa tuo pois, joku lautaslevitin porukkakoneeksi suunnitteilla.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kai se onnistuu. Tarvitsee vaan voimansiirtoon alennusvaihteen, 2000:ssa toteutettu ylimääräisellä ketjuvälityksellä, että syötön nopeuden saa tarpeeksi pienelle.

hexatol

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

Täällä on kans tollanen hinattava Tiven 2000 12 metrin puomeilla ja gps ajo-opastin. Kolme säkkiä mahtuu tavaraa kerralla. Yli 10 km/h ei voi ajaa, levitysmääristä tulee silloin epätarkkoja. Reunoihin ei todellakaan tule mitään haaleita keltaisia raitoja, taitaa olla ylöjen tms ongelma. Tiven uusilla suuttimilla voi levityksen säätää helposti sekä ylös- että alaspäin, oman mieltymyksen mukaan. Maatalousvetolaitteella vedettäessä kone on myös äärimmäisen ketterä ja  hinattavaa voi myös vetää köykäisellä traktorilla. epätasaisilla laidunlohkoilla alkaa keikuttaa leveämmät pyörät ja raidevälin levittäminen tasapainottaa konetta.
Tärkeintä on katsoa ettei ole pahasti ruosteessa, muuten kovin eri planeetalta kun nämä kotimaiset vispilät ovat.

tr

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ruosteen puuttuminen tärkein juttu! Kaiken muun saa korjattua, esim. ketjut voi sillontällön uusia. Toinen asia on se että se variaattori toimii. Se maksaa jotain tonnin jos pitää uusia. Sillä voi kylvää mitä vaan kävyistä pienempää. Variaattorin syöttönopeus alkaa heti nollan jälkeen. piensiemenille saa semmoset kaarevat muovikammat niihin syöttöteloihin jotka pienentää aukkoja.

hexatol

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Käykää joku hakemassa tuo helmi pois http://www.nettikone.com/overum-tive/pneuma-2012/1115445
Siihen on joku seppä tehnyt telinkin, ei keikuta epätasaisilla pelloilla tai laitumilla eikä niin paljoa tallaakkaan.
Olisko jollain olemassa niitä tarkkoja kylvö asteikoita tohon Tive 2000:een? Mulla ei ohjekirjaa ja teipit lähteny pois jo ennen kun tuli meille.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Variaattorin syöttönopeus alkaa heti nollan jälkeen. piensiemenille saa semmoset kaarevat muovikammat niihin syöttöteloihin jotka pienentää aukkoja.

Tuota alennusvaihdetta suositellaan käytettäväksi jos syötön joutuu säätämään alle asetuksen 7.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Olisko jollain olemassa niitä tarkkoja kylvö asteikoita tohon Tive 2000:een? Mulla ei ohjekirjaa ja teipit lähteny pois jo ennen kun tuli meille.

On olemassa. Mutta en mä niitä ole juurikaan käyttänyt, edellisen vuoden asetuksesta lähtee liikkeelle ja kiertokokeella hakee syötön oikeaksi.

hexatol

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

On olemassa. Mutta en mä niitä ole juurikaan käyttänyt, edellisen vuoden asetuksesta lähtee liikkeelle ja kiertokokeella hakee syötön oikeaksi.
valokuva tai skannaus olis tietysti ihan hyvä. Tosin tuo variaattori pitää kutinsa niin että lukema ei muutu vaan on aina sama syöttömäärä. Tosin kiertokoetta en oo saanut pariin vuoteen menemään läpi järkevillä lukemilla? alkaiskohan variaattori vanhenemaan?

nestori2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä nuo lautaslevittimet ovat niin kehittyneitä, että tuskin kannttaa pneumaattiseen enää seota. Etuna lautaslvittimessä myös se, että sähkötolppien kiertäminen huomattavasti helpompaa. :)

klapikasa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä nuo lautaslevittimet ovat niin kehittyneitä, että tuskin kannttaa pneumaattiseen enää seota. Etuna lautaslvittimessä myös se, että sähkötolppien kiertäminen huomattavasti helpompaa. :)

ideana 18 metrin työleveys, 4000/6000kg säiliö ja jos pystyisi kylvämäänapulannat viljat ja piensiemenet, näytä mulle lautaslevitin millä kylvetään 20 metrin työleveydellä yhdellä täytöllä 3 talon heinänsiemenet!