Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuormaajankäytön parantaminen  (Luettu 8948 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.

Ota sellainen kattonosturi. Sillä on hyvä täpinöidä päivittäin, ilman kärryjen tuomaa rasitetta

vaikka o'hara taas leikittelee ja vi**uilun ja viisastelun välimaastossa niin perjaatteessa tollaneen kattonosturi olisi aika hyvä. Ainut vaan että sitten se raktori on siinä kiinni aina ja samoiten se on metsässä aivan perseestä. Siksi nosturi melkein aina kärryyn jos ei ole oikein paljon erikoishommaa.

Mut... tuo kattonosturi oli ihan asiallinen ehdotus  ;D Se olisi hyvä, voisi valita perään mitkä kärryt huvittaa. Esim. kottikärryt, muija lykkäämään niitä, itse nostelisi vaikka siihen pellolla kiviä.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Joka talos pitää kuormaaja olla, mutta mikä järki laittaa se semmosen traktorin perään jossa ei pysty kuormaahan penkillä istuen? Eikö nois A-sarjalaisis oo lattiakin semmonen 702-mallinen?

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Kuormain tuppisovitteilla jos jotain monikäyttösyyttä meinaat!

Reiskako

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 214
  • Omat maat on armahimmat, Omat metsät mieluisimmat.
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.

Ota sellainen kattonosturi. Sillä on hyvä täpinöidä päivittäin, ilman kärryjen tuomaa rasitetta

Kattonosturia en antaisi vaivaksi kenellekään ennemmin tupeilla takasiltaan. Vie kuormaajasta turhaan ulottuvuutta kun korkealle asetetaan ja lopulta alkaa öljyt kuitenkin valumaan niskaan joskus kuitenkin. Suosittelisin kuormaajaa kärryn aisalle jossa ohjaus jolloin seuraa traktorin jälkiä paremmin. Niin jäi vielä mainitsematta se hytin heiluminen jos kuormaaja on katolla.  Moni minibrunetti jossa oli kuormaaja oli katolla muutattivat sen kärryn aisalle juuri edellä mainitsemistani syistä. Ulottuvuus kuormaajassa on aika tärkeätä kun puhutaan 4,5 - 7m puomeista. Hydrauliikkapumppu säiliöön vielä nosturin alle puomille niin ajelee vaikka millaisella koneella pienet ajot.

Viimeksi muokattu: 12.04.12 - klo:20:01 kirjoittanut Reiskako

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin.
Mä en oo vielä keksinyt yhtään mitään muuta tekemistä tuolle mettäkärryn nosturille puiden keräilyn ja nostelun lisäksi vaikka olen vähän aikaa miettinyt. On sillä sillon joskus ennen etukuormainten aikaa paskaa nosteltu ja jotain pikku ojaa kaivettu. Nykyään urakoitsija kaivaa kaikki ojat ja etukuormain nostaa paskat.
Ai niin jooo tosiaan, yritettiin sillä siiloon nostaa ylin kerro paikallee, mutta vitut siitä mitään tullu niin piti etukuormaimella nostaa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Pilkin ja sen kouran pitäis olla jonkiinkokoinen jotta sillä kävin esim. paalien ajo pellolta. Pienimmissä kuormaimissa loppuu äkkiä tehot vähänkin painavempien paalien kanssa pelatessa. Puiden kanssa pystyy vähempivoimaisellakin kuormaimella puljaamaan paremmin.

Pikkuvallun kopista sais varsin loistavan metsäohjaamon, mutta se edellyttää aika radikaaleja toimenpiteitä. Levitysosa vasemmalle kyljelle ja nostolaitteen tilalle suora levy. Sitten kun muuttaa kopin lattian takaosasta seuraamaan tätä tasaista levyä niin on jaloillakin mukavasti tilaa.

Nykysinhän saa pikkuvalluihin sirompaa joustolaitetta penkkkiin jolloin jalkaterille jää paremmin tilaa. Tuossa vuodenvaihteessa rakenneltiin erääseen A93 kiilava jatkopala metsäohjaamoon, jolloin siitäkin sai suht käyttökelpoisen metsäajoon. Siinä jäi koko kopin takaosa jalkatilaksi kun esiohjauksen vivut olivat laajennusosassa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

lopettaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
jossei oo paljon ajettavaa eikä pitkiä matkoja niin hanki ihmeessä juontokouran.paaaaaljon halvempi kuin kärrykuomainyhdistelmä ja ek-sovitteilla varusteltuna todella kätevä esim risujen käsittelyyn,2 metr. kouraisu kerralla.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Ei noin pieneen hyttiin voi iso mies sopia vaikka tekisi mitä.
Pitää hankkia laajempikapiininen raktori,jossa todella saa osittain käännyttyä,puoleenväliin edes.
Ittellä on kokemusta vuosien varrelta kuinka paha on olla noissa pikkukopeissa korkkiruuvilla selkä ja niskat solmussa.
Onneksi aika on ohi,ainoastaan Vammaksen kammiossa klaustrofobia valtaa mielen.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.

Hakin kuormain Jaken sovitteilla JD 6506:ssa lähes jatkuvasti kiinni. Kyllä kourakuormaaja on monessa hommassa etukuormaajaa etevämpi. Takajalkatila näissä Jonnuissa ei ole mikään paras eikä penkin kääntämiseen ole kauheasti tilaa, mutta yleensä ruukkaan kääntää penkkiä vain noin 90 astetta, koska itse kuormaamiseen ei yleensä mene paljoa aikaa. Muuten Jontikka on erittäin hyvä kourakuormain traktori. 96 litran säätyvätilavuus pumpussa riittää potku tyhjäkäynnillä. Nämä -90 luvun jonnut ovat muutenkin ikiliikkujia. Kahdella kympillä saa jo varsin mukavia käytettyjä yksilöitä, joissa ergonomia, kestävyys ja polttoainetaloudellisuus on jotain aivan toistaluokkaa pikkuvaltuihin verrattuna.

Viimeksi muokattu: 13.04.12 - klo:23:18 kirjoittanut Suki

Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen
Eikö väellä ole kokemuksia kuormaajista kun ollaan niin vastaan niiden hankintaa. Mulla ainakin on se kokemus että ovat varsin käteviä maatilan moninaisiin töihin. Joskus voi hiukan käydä metsässä puitakin akemassa. Pointtina on kuitenkin se että veturina vois mennä tollanen pikkuraktori "kooltansa" eikä tarttis investoida isompaan. Mitään urakointiluokan vehkeitä tuskin tästä tulis mutta pieneen jokapäiväiseen näpertelyyn voois olla kätevä.

Hakin kuormain Jaken sovitteilla JD 6506:ssa lähes jatkuvasti kiinni. Kyllä kourakuormaaja on monessa hommassa etukuormaajaa etevämpi. Takajalkatila näissä Jonnuissa ei ole mikään paras, mutta muuten erittäin hyvä kourakuormain traktori. 96 litran säätyvätilavuus pumpussa riittää potku tyhjäkäynnillä. Nämä -90 luvun jonnut ovat muutenkin ikiliikkujia.

Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen

Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......

Maanantaikappale. Täällä korjauskustannukset traktorin elinajalta luokkaa 10 c/h ja kymppitonnin tuntiraja lähestyy.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen

Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......

Maanantaikappale. Täällä korjauskustannukset traktorin elinajalta luokkaa 10 c/h ja kymppitonnin tuntiraja lähestyy.
Miten tuommosen jonnun saa rikki edes  ;D  12000h rupee olemaan ja aina vaan toimii  8)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Kuormaajankäytön parantaminen

Naapuri on kyllä eri mieltä tuosta traktorista: Ainoa paikka joka ei ole rempattu, on muistaakseni etuakseli.......

Maanantaikappale. Täällä korjauskustannukset traktorin elinajalta luokkaa 10 c/h ja kymppitonnin tuntiraja lähestyy.
Miten tuommosen jonnun saa rikki edes  ;D  12000h rupee olemaan ja aina vaan toimii  8)

Ei siinä syyttä ole 100 tonnin tuntimittaria  8). Saksanmaalla on yksilöitä joihin tehty vähän laajempi perushuolto 15 tonnissa ja mittarissa nyt kolmeakymppiä  :o
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.