Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siemeniä ulkomailta?  (Luettu 27847 kertaa)

talutehnika

  • Vieras
Vs: Siemeniä ulkomailta?
samalla tapaa ne virossa kyttää siemenmailla hukkista kuin suomessakin, tulee olikos se kolmen vuoden karenssi lohkolle siemenviljelyssä jos löytyy hukkista. Toki Virossa hukkiksen levinneisyys on "hiukan" pahemmalla mallilla kuin täällä.

Joskus kaveri toi Suomeen töihin tullessaan "harmaata" puna-apilansiementä.  :D  Eli sille ei ollut vakuuksia. Silmämääräisesti tarkasteltuna todella hyvää tavaraa, itävyydessä, talvehtimisessa eikä kasvussa ollut moitittavaa. Hinta 2€/kg kotiin tuotuna. Siihen loppui Yaran sponsorointi tällä tilalla.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Mun mielestä pitäis alkaa enemmän kiinnittämään huomiota sertin itävyyden lisäksi myös painoon ja puhtauteen. Korkia hinta on helepompi sulattaa, jos tavara on itävää, puhasta JA painavaa.

Vai mitä mieltä Matti on, onko yli 600eur/tn sis.ALV sopiva hinta ohrasta, jossa HLP 61, 1000sp 37,4g ja seassa on 0,2% kauraa(=1kpl/kylvetty neliömetri)?
Sertifioidun siemenen HLP:tä ei määritellä eikä sillä valitettavasti ole alarajaa.0,2% kauraa ylittää selväst isallitun rajan joka on 7kpl puolessa kilossa jollei tjp ole ihan mahdottoman suuri.Kalleimmat siemenet mitä olen myynyt(peitattu kaura 40kg säkeissä) on jossain 550e paikkeilla,pääosin alle 500e/tn veroineen.En kannata yli kuudensadan hintoja koska on hyvin lyhytnäköistä hinnoitella yli vaikkakin tavarasta on kova puute.Mutta kuten aiemmin jo kirjoitin tuotantokustannukset pitää saada pois ja vähän työpalkkaa päälle(lienen ansainnut)Rahti pienissä määrissä tahtoo nostaa tonnihintaa,sille ei mahda mitään.Ei minunkaan rahtari suostu ajamaan ilmaiseksi ainakaan näillä polttoaineen hinnoilla

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Siemeniä ulkomailta?
samalla tapaa ne virossa kyttää siemenmailla hukkista kuin suomessakin, tulee olikos se kolmen vuoden karenssi lohkolle siemenviljelyssä jos löytyy hukkista. Toki Virossa hukkiksen levinneisyys on "hiukan" pahemmalla mallilla kuin täällä.
Eikö ne virolaiset siemenet sopisi sulle välitykseen hyvin. Kun saisit rekkakuorman kaupaksi niin laittaisit tilaten ja voisi kai siinä kuorman päällä joku kärrynlavakin tulla samalla :-\   Provision saisit siltä virolaiselta "matilta" :)

En rupea välittämään Virolaisia viljansiemeniä mutta ostakoon kuka haluaa.Luulen että ovat tosiaan hukkakauran kanssa vähän vähemmän tarkkoja mitä täällä.Muistaakseni hukkakaura on tullut Suomeen -62 tuontisiemenen mukana.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Muistaakseni hukkakaura on tullut Suomeen -62 tuontisiemenen mukana.
Juu, hukkis on tullut suomeen kun ei niitä rajoja voi kiinnikään pitää, vaikka jotkut niin tahtovatkin. Hukkista on ja tulee suomessa olemaan AINA, AINA ja AINA, myös sertifioidussa siemenessä tulee olemaan hukkista vaikka se kuinka olisi tarkastettua, se vain on fakta johon kaikkien pitää pikkuhiljaa alkaa tottumaan.

Hukkis on jo olemassa de-facto, miksei sitä tosiasiaa voitaisi jo vähitellen tunnustaa?

 >:(
Nothing is Something Worth Doing

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Mun mielestä pitäis alkaa enemmän kiinnittämään huomiota sertin itävyyden lisäksi myös painoon ja puhtauteen. Korkia hinta on helepompi sulattaa, jos tavara on itävää, puhasta JA painavaa.

Vai mitä mieltä Matti on, onko yli 600eur/tn sis.ALV sopiva hinta ohrasta, jossa HLP 61, 1000sp 37,4g ja seassa on 0,2% kauraa(=1kpl/kylvetty neliömetri)?
Sertifioidun siemenen HLP:tä ei määritellä eikä sillä valitettavasti ole alarajaa.0,2% kauraa ylittää selväst isallitun rajan joka on 7kpl puolessa kilossa jollei tjp ole ihan mahdottoman suuri.Kalleimmat siemenet mitä olen myynyt(peitattu kaura 40kg säkeissä) on jossain 550e paikkeilla,pääosin alle 500e/tn veroineen.En kannata yli kuudensadan hintoja koska on hyvin lyhytnäköistä hinnoitella yli vaikkakin tavarasta on kova puute.Mutta kuten aiemmin jo kirjoitin tuotantokustannukset pitää saada pois ja vähän työpalkkaa päälle(lienen ansainnut)Rahti pienissä määrissä tahtoo nostaa tonnihintaa,sille ei mahda mitään.Ei minunkaan rahtari suostu ajamaan ilmaiseksi ainakaan näillä polttoaineen hinnoilla

Matti:n asiakkaat maksaa rahdin. 

Viljanhoitaja on lähes ainut toimija mikä maksaa itse rahdin toimittamastaan tavarasta.
Kui mää ain olen paras?

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Mun mielestä pitäis alkaa enemmän kiinnittämään huomiota sertin itävyyden lisäksi myös painoon ja puhtauteen. Korkia hinta on helepompi sulattaa, jos tavara on itävää, puhasta JA painavaa.

Vai mitä mieltä Matti on, onko yli 600eur/tn sis.ALV sopiva hinta ohrasta, jossa HLP 61, 1000sp 37,4g ja seassa on 0,2% kauraa(=1kpl/kylvetty neliömetri)?
Sertifioidun siemenen HLP:tä ei määritellä eikä sillä valitettavasti ole alarajaa.0,2% kauraa ylittää selväst isallitun rajan joka on 7kpl puolessa kilossa jollei tjp ole ihan mahdottoman suuri.Kalleimmat siemenet mitä olen myynyt(peitattu kaura 40kg säkeissä) on jossain 550e paikkeilla,pääosin alle 500e/tn veroineen.En kannata yli kuudensadan hintoja koska on hyvin lyhytnäköistä hinnoitella yli vaikkakin tavarasta on kova puute.Mutta kuten aiemmin jo kirjoitin tuotantokustannukset pitää saada pois ja vähän työpalkkaa päälle(lienen ansainnut)Rahti pienissä määrissä tahtoo nostaa tonnihintaa,sille ei mahda mitään.Ei minunkaan rahtari suostu ajamaan ilmaiseksi ainakaan näillä polttoaineen hinnoilla
Ahaa. Ymmärsin puhtauden väärin. Vakuuslapussa kun lukee puhtaus 99,8% ja 2kpl kauraa, päättelin kauraa olevan tuon 0,2%. Mutta kauraa onkin "vain" 2kpl/[(500g/37,4g)*1000siementä] eli 2 kauraa/13369 ohraa eli 1 kaura/26,7 kylvöneliömetriä.
Kauraa on siis 2/13369=0,015%, mutta mitä törkyä tuo loppu (0,2%-0,015%=0,185%) epäpuhtauksista on? Hukkista?
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Miks te ostatte näin kalliina aikana sertisiementä?

Älkää ny helvetissä ostako. Laittakaa vaikka kalkkiin sama raha niin tulee jotain hyötyäkin.

Minä ainakin ostin sertisiemenet ja kalkkia ainakin samalla rahalla.

Tulee varmaan tupla hyöty.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Miks te ostatte näin kalliina aikana sertisiementä?

Älkää ny helvetissä ostako. Laittakaa vaikka kalkkiin sama raha niin tulee jotain hyötyäkin.

Minä ainakin ostin sertisiemenet ja kalkkia ainakin samalla rahalla.

Tulee varmaan tupla hyöty.

Kuonat levitetty ja mä oon tilannut sertisiementä jo syksyllä, osa on jo hallissa mutta suurin erä, 25:lle hehtaarille on tulematta. Tuleekohan tässä tuplatappio, kuonat pellossa mutta siemeniä ei tule lainkaan :-X

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Minä lajittelen senverran suuresta raakaerästä isolla seulakoolla että vois sertisiemenest aika iso osa mennä alaseulan läpi.

 Siemenviljelijällehän riitää kun vaan ylittää sen alarajan. mutta omasta kun ottaa voi sortterata van niitä isompia  jyviä kylvöön,paremminhan sitten jätteetkin menevät kaupaksi kun eivät ihan kahuja ole..

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Siemeniä ulkomailta?

En rupea välittämään Virolaisia viljansiemeniä mutta ostakoon kuka haluaa.Luulen että ovat tosiaan hukkakauran kanssa vähän vähemmän tarkkoja mitä täällä.Muistaakseni hukkakaura on tullut Suomeen -62 tuontisiemenen mukana.

Sen kanssa täytyy vain oppia elämään. Kyllähän Suomessa vasta tarkkoja hukkakauran kanssa ollaan. Siementuotantokin on ollut mahdollista vuosikausia ilman reklamaatioita hukkakauran saastuttamilla pelloilla. Siinä on tarkka siemenviljelijä, kun ei päästä hukkista pellolta pussiin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20079
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Sertifioitu siemen tuottaa isoimman sadon, niin oli MT:ssa ennen pääsiäistä. ISO-Vilja™ - kokeissa oli vertailuna oma siemen ilman ruiskutuksia, oma siemen peitattuna, oma siemen + T1 ruiskutukset, ja sitten verrokkina sertisiemen kaikilla käsittelyillä ja Moddus - korrensääteellä. Tuo viimeinen oli merkittävästi suurempi sadoltaan.

Minusta vertailussa oli jotakin todella pahasti pielessä, katsoinkin samanlaista vertailua 2010-vuodelta, siellä olikin viisi vertailupistettä:

1. oma siemen, 2. omasiemen + peitt, 3. oma siemen + peitt+ T1, 4. oma siemen+peitt+T1+T2+Moddus, 5. sertisiemen + peitt+T1+T2+Moddus, kahden viimeisen välille jää satoeroa vain 171 kiloa ! 1. ja 5. pisteen välillä satoeroa onkin jo 992 kg,  3. ja 5. pisteen välillä 640 kg. Ehkäpä tuo Modduksen/T2-ruiskutuksen vaikutuksen peittäminen uusimmissa raporteissa onkin helppo tapa tilasto-analfabeeteille näyttää jotakin muuta kuin oikea vaikutus, näin sertifioitu siemen yksistään  saa taianomaisen satovaikutuksen markkinointipuheissa, vaikka viljelymenetelmillä erot olisivat kertaluokkaa suuremmat .

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20079
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Älkää nyt vääntäkö tätä asiaa.Minä tulen asiakkaitteni kanssa erittäin hyvin toimeen ja he ymmärtänevät sen että tässä hommassa vain on konkurssi kolmeen vuoteen jos työpalkkaa ei jää

Minusta myös työpalkalle pitää jotain laskea, aina ei leipäviljan vijelyyn erikoistunut, mahdollisesti osa-aikainen, kerkiä lajittelemaan, peittaamaan tai jättämään käsin tarkastettua ja lajikepuhdistettua ihannelohkoa seuraavan vuoden siemeneksi. Eli siemenen viljelijä ja kunnostaja on todellakin palkkansa ansainnut.

Siihen vähän epäilevästi olen suhtautunut, että sertifioidussa siemenessä sillä siemenviljelijän pellolla olisi muka erilaiset sääolosuhteetkin oman siemenen kerääjään verrattuna, että sertifioidun siemenen pakkaajan lajittelijat ja peittauslaitteet olisivat jotenkin ylivertaisen patentoitua tekniikkaa omatarvelaitteisiin verrattuna, tai siemen peräti saisi jonkin vilja-arjalaisen geeniterveisen pelkästään siitä sertifiointimerkinnnästä, että se tavan viljelijän pellolla se siemen muka "taantuu" nopeammin yhdessä sukupolvessa, päinvastoin kuin siemenviljelijän pellolla, jatkettuna samasta sukupolvesta ?

-SS-

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Siemeniä ulkomailta?
...
Minusta vertailussa oli jotakin todella pahasti pielessä, katsoinkin samanlaista vertailua 2010-vuodelta, siellä olikin viisi vertailupistettä:
...
-SS-
Puolueetonta koetoimintaa juu. Kokeet tehään, mutta tulokset julkastaan "harkiten"?
Missä viime vuojen koeviljelytulokset Bragesta ja Tirilistä?
http://www.mtt.fi/mttkasvu/pdf/mttkasvu18a.pdf

Pakkohan sertin on olla ylivertasen hyvää, jos esim.HLP61 sertillä saadaan aina parempi tai yhtä hyvä sato, kuin HLP70 TOS-siemenellä   ::)
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Tuskin tässä kukaan toisen leipää koittaa viedä. Asioista on hyvä keskustella monipuolisesti, monen silmäparin kanssa. Kauppiaan näkemys perustuu rahan tekoon ja tuottajan rahan säästöön. matii nyt heitti vähän phassun kommentin että lähes hyvää hyvyttään pakkaa siemeniä asiakkaille, rahasta viis. Jos HLP on 60 kinttaalla, voi kuvitella mitä tavaraa on ollut raakana. Itse lajittelen esmes ohrat 4 ja 2,1mm seuloilla. 4mm ylhäällä ja alhaalla 2,1mm. Viime vuoden lakopaskasta yli puolet menee jätteisiin. Jos seuloja vähän pienentäis, sais säkkejä huomattavasti nopeammin täyteen. Putsarit vielä varttiteholle ni kyllä sitä kuusykköstä sinne sokerisäkkiin sujahtelis..... Vaan kun ei viitsi pientä ja köykästä paskaa kylvää.







Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

talutehnika

  • Vieras
Vs: Siemeniä ulkomailta?
Naturpommilta otin puna-apilaa, hintaa tuli kympin paikkeilla kilo plus rahti. Alveineen. Todennäkösesti lajikkeena joku muu kuin Ilte tai Bjursele, ovat aina loppu vaikka tilaisikin ko. lajiketta.


Nuo ei oo ihan pöllöjä lajikkeita:

4    Punane ristik   Tetrapl.    MARS  (keskvalmiv)    25
5    Punane ristik   Tetrapl.    ATLANTIS  (varajane)    25
6    Punane ristik   Dipl.    PIRAT,  START,  LEMMON    25
7    Punane ristik  Dipl.    JÕGEVA 433 (keskvalmiv)    20


Ja valkoapiloista JÕGEVA on kanssa hyvä mutta siemen on vähän kortilla.  :)

Viimeksi muokattu: 11.04.12 - klo:14:48 kirjoittanut talutehnika