Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja  (Luettu 27986 kertaa)

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.

Minä olen tehnyt vain erllisen selvityksen maatalouden ajoista ja tähän asti se on aina riittänyt  ???
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
tää onki mielenkiintonen juttu kaikkia eri tapoja tehdään ympäri suomea itellä on hilux maataloudessa sit vähintään yhtä kallis siviili auto ja oon hakenu verottajalta ennakkopäätöksen että paku on maatalous auto selvitin toiminnan laajuuden ym sen jälkeen en oo tehny mitään saapa nähdä kuinka kävis kun tarkastukseen joutuu kyseisessä paperissa sanoin että siviiliautolla ajetaan myös maatalous ajoa mutta sitä en ota huomioon kun toinen auto kokonaan vähennyksissä.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.

Jos joutuu kirjaamaan viranomaisille henkilökohtaiset liikkumiset niin se taitaa polkea jotain muita lakeja
"Henkilökohtaiset vapausoikeudet
Vapausoikeudet turvaavat yksilön vapautta julkisen vallan puuttumisilta. Tällaisia oikeuksia ovat muun muassa oikeus elämään, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen samoin kuin liikkumisvapaus, yksityiselämän suoja ja yhdistysvapaus sekä omaisuuden suoja"

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
tää onki mielenkiintonen juttu kaikkia eri tapoja tehdään ympäri suomea itellä on hilux maataloudessa sit vähintään yhtä kallis siviili auto ja oon hakenu verottajalta ennakkopäätöksen että paku on maatalous auto selvitin toiminnan laajuuden ym sen jälkeen en oo tehny mitään saapa nähdä kuinka kävis kun tarkastukseen joutuu kyseisessä paperissa sanoin että siviiliautolla ajetaan myös maatalous ajoa mutta sitä en ota huomioon kun toinen auto kokonaan vähennyksissä.

Mulla juuri samoin, kahdellakin henkilöautolla ajetaan satunnaisesti myös maatalousajoja mutta vain pakettiauto yksistään kalustossa ilman sen kummempaa kirjailua.  Auto jo iäkäs, arvoa enää muutama tonni, joten mitä järkeä verottajankaan kiistellä. Pelkillä kilometrikorvauksilla tulisi pakettiauto verottajalle kalliimaksi, joten eiköhän tämä kummankin etu, mun helppoudella ja verottajalle pienempinä vähennyksinä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."
Sääntöä voi helpottaa eli pakettiauton metsä ja yksityismenot kirjataan ja loput on maatalouden ajoa helpompaa ja kätevää ja vielä hyväksyttyä.Alvin jako on kinkkinen juttu jos sitä ei ole tehty tarpeeksi suurella osuudella ykstyispuolelle voi edessä olla jälkeen päin maksua ja siihen mojovat korot.Ykstyisauton yksityiset ajot eivät kuulu verottajalla.Mitä tulee tuohon kuitin ja ajon yhteen saattamiseen sillä ei ole suurta merkitystä koska käteiskauppaa tehdään aina vaan vähemmän.Toki jos jälkeen päin rustaa se helpottaa päiväkirjan tekoa.

Viimeksi muokattu: 19.03.13 - klo:19:19 kirjoittanut Von Göpel

Raikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Itellä tyyli: kun tulen henkilöautolla tarvikkeiden hankinta matkalta kotipihaan niin merkitsen kuitin kääntöpuolelle (henkilö) auton rekkarin. sitten kun teen kirjanpitoa niin teen veroohjelmaan ajopäiväkirjaa.

Yhdellä kaverilla joka on viljeljä ja kunnan virkamies hän oli hankkinut jonkin lisälaitteen autoon joka rekistöröi ajot ja ne sieltä kirjattiin joko ajon alkaessa tai ajoreitin ja ajan perusteella eri kategoriin.

Kysyin mutta en muista nimeä mut täs pari esimerkkiä:

http://androidohjelmat.com/component/content/article/18-kuljetus/499-trip-pro-ajopaeivaekirja

http://trip.tabloiti.com/fi/

Niin verotukseen voi ilmoittaa MITÄ JA MITEN VAAN eri asia on että kestääkö ne verotarkastuksenkin. Eli kun kansiot viedään virastoo tai virkailijat tulee paikan päälle käymään.

Mutta silloin on vahva epäilys ilmoituksen perusteella...


 

brotofobia

  • Vieras
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja

Yhdellä kaverilla joka on viljeljä ja kunnan virkamies hän oli hankkinut jonkin lisälaitteen autoon joka rekistöröi ajot ja ne sieltä kirjattiin joko ajon alkaessa tai ajoreitin ja ajan perusteella eri kategoriin.



http://www.gisteq.com/TripBook/

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Eikös alvit vanhene jo kolmessa vuodessa? Itsellä paku on kalustossa ollut jo kauan ja kaikki alvit aikanaan laitoin menemään samoin kalustoon täydellä hinnalla eikä ole ajopäiväkirjaa siitä, kerran pyysi näytille ajopäiväkirjan niin tekasin sen keittiönpöydän ääressä ja viikon pyöritin traktorin lattialla et oli vähän käytetyn näköinen niin ei sieltä mitään kuulunut, tuskin edes avasivat sitä.
20 vuotta menty näin ja samalla kaavalla jatketaan.
Yks tuttu on töissä verotoimistossa ja sanoi et on lottovoitto tai pitää olla jotain todella epäilyttävää että joutuu tarkastukseen, ovat vähentäneet väkeä niin paljon ettei tarkastuksia juurikaan tehdä.
Niin ja ajoja menee vuosittain noin 22000- 27000 maatalouteen

Viimeksi muokattu: 22.03.13 - klo:16:01 kirjoittanut Ketku

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Täällä päin isännät vaihtaa jenkkimaasturipikupin kolmen vuoden välein uuteen. ;D Lypsykarjatilojen suosiksi on noussut iso foorti pikup.

marhoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 228
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Vois olla paree että ei kannattais hirveesti netissä huudella miten verottajaa pystyy sumuttaa tälläkin asial...

montöör

  • Vieras
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
tää onki mielenkiintonen juttu kaikkia eri tapoja tehdään ympäri suomea itellä on hilux maataloudessa sit vähintään yhtä kallis siviili auto ja oon hakenu verottajalta ennakkopäätöksen että paku on maatalous auto selvitin toiminnan laajuuden ym sen jälkeen en oo tehny mitään saapa nähdä kuinka kävis kun tarkastukseen joutuu kyseisessä paperissa sanoin että siviiliautolla ajetaan myös maatalous ajoa mutta sitä en ota huomioon kun toinen auto kokonaan vähennyksissä.



Mulla juuri samoin, kahdellakin henkilöautolla ajetaan satunnaisesti myös maatalousajoja mutta vain pakettiauto yksistään kalustossa ilman sen kummempaa kirjailua.  Auto jo iäkäs, arvoa enää muutama tonni, joten mitä järkeä verottajankaan kiistellä. Pelkillä kilometrikorvauksilla tulisi pakettiauto verottajalle kalliimaksi, joten eiköhän tämä kummankin etu, mun helppoudella ja verottajalle pienempinä vähennyksinä.



Onkoos tähän päiväkirja juttuun kellään mittään uutta lisättävää.
Mitä tää "muu selvitys" veroilmoituksessa pitänee sisällään. :(

-aggo-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

"Ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys"

Ellei asiakkaalle ole ollut ajopv-kirjaa, olen kirjannut kirjanpito-ohjelmassa käteiskuiteista selitteeseen kaupannimet tai paikkakunnat, tulostanut käteiskuittisarjan aikajärjestyksessä ja merkannut siihen kilometrit ja laskenut yhteen. Sen lisäksi muutamalle yleisimmälle asiointipaikalle arviointina kuitittomia ajoja tyyliin :  kotikaupunki 1krt/vk, lähin isompi kaupunki 1krt/kk

Kelvannut on. Käteiskuitti on hyvä, kun sitä et saa muuten kuin olemalla paikalla.

Tuon kun pitää kohtuudessa, siis ettei ajoista kerry vähennettävää kohtuuttomasti liikevaihtoon verrattuna niin se on siinä

Käteiskuiteista--monestakaan kaupasta ei saa "oikeea" kuittia-tulee vain kassakuitti-sehän pitää kopioida-kuinka verottaja tarkastuksessa kiinnittää huomion jos käteiskuitista puuttuu maksajan nimi? Läheskään joka kaupan kassa ei "pysty/viitsi/tai osaa kirjoittaa maksajan nimeä kuittiin konekielisenä, jos siihen kuittiin kassa tai itse nimen kirjoittaa-onko se oikein? Toki jos maksaa kortilla-näkyyhän silloin tiliotteella kyseinen tapahtuma..

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Voikohan verottaja närkästyä jos paku on kalustossa ja lisäksi noin puolet yhsityisauton ajoista on ajopäiväkirjalla vähennyksissä. Ei kait verottaja voi muuttaa ihmisten ajokäyttäytymistä jos isäntäväki sanoo tilanteen olevan sellainen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Voikohan verottaja närkästyä jos paku on kalustossa ja lisäksi noin puolet yhsityisauton ajoista on ajopäiväkirjalla vähennyksissä. Ei kait verottaja voi muuttaa ihmisten ajokäyttäytymistä jos isäntäväki sanoo tilanteen olevan sellainen.

Jos pidät molemmista ajopäiväkirjaa?

Nyt mulla tilanne muuttunut, kaks autoa kalustossa ja yks henkilöauto. Kalustoon tuli toinen halpa auto ja henkilöautot väheni kahdesta yhteen vähän kalliimpaan. Eilenkin kävin pari kertaa kylillä maatalousasioissa henkilöautolla, 8km:n keikka kumpikin. En sairasta tuota, vaikka en sitä merkkaakaan, samoin pidemmät reissut, vaikka olisi maatalousajoakin, henkilöautolla mikäli mahdollista. Kuitenkin noilla kalustoon kuuluvilla ajetaan toisinaan yksityisajoa, yks yhteen menee ajot melkolailla, vaikka kalustossa kaks autoa.

Jos/kun henkilöautoon tulee vuodessa 20-25000 km, ja noihin kahteen muuhun 8000km:n luokkaa, ei liene verottajallakaan epäilystä suuresta veropetoksesta. Varsinkin kun muutakin toimintaa kuin pelkkää viljelyä.  Kokonaan eriasia olisi jos kilometrit ois toisinpäin, verottaja vaatisi varmasti kirjanpitoa miksi näin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)