Agronet

Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: GTS - 05.04.12 - klo:09:43

Otsikko: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: GTS - 05.04.12 - klo:09:43
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: vms1 - 05.04.12 - klo:09:56
Kelpaa ihan mikä vaan missä kaikki tarvittavat asiatkäy ilmi eli exel tai ruutuvihko onihankäypiä.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: emo-heikki - 05.04.12 - klo:10:07
Suositus on käyttää ajopäiväkirjaa, ite olen tehnyt sellaisen selonteon vuosittain ja se on kyllä meny läpi ....
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: talutehnika - 05.04.12 - klo:13:34
Suositus on käyttää ajopäiväkirjaa, ite olen tehnyt sellaisen selonteon vuosittain ja se on kyllä meny läpi ....

Minä en ole pitänyt ajopäiväkirjaa ja kulut ovat menneet läpi.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: vms1 - 05.04.12 - klo:16:03
Eikai niitä ajoja tartte missään esitellä veroja tehtäessä mutta tarkastuksessa on oltava jonkinmoinen kirjanpito jos juuri se asia sattuu tarkastajia kiinnostamaan.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: GTS - 05.04.12 - klo:16:46
Suositus on käyttää ajopäiväkirjaa, ite olen tehnyt sellaisen selonteon vuosittain ja se on kyllä meny läpi ....


Suositus eli ei pakko? Onko suositus saman lobbaama jotka tekee niitä erivärisiä vihkosia?  :D Tuntuu varsin turhauttavalta jos joka vuosi joutuu hankkimaan vihkoja kun saman asian saa hoidettua ilman paperiakin.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: bouli - 05.04.12 - klo:17:45
Eikai niitä ajoja tartte missään esitellä veroja tehtäessä mutta tarkastuksessa on oltava jonkinmoinen kirjanpito jos juuri se asia sattuu tarkastajia kiinnostamaan.
Joo.
Kuulimpa tässä että yksi tuttu oli verotarkastuksen seurauksena täytellyt useamman vuoden ajopäiväkirjat jälkikäteen.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Wejjo - 05.04.12 - klo:17:52
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

"Ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys"

Ellei asiakkaalle ole ollut ajopv-kirjaa, olen kirjannut kirjanpito-ohjelmassa käteiskuiteista selitteeseen kaupannimet tai paikkakunnat, tulostanut käteiskuittisarjan aikajärjestyksessä ja merkannut siihen kilometrit ja laskenut yhteen. Sen lisäksi muutamalle yleisimmälle asiointipaikalle arviointina kuitittomia ajoja tyyliin :  kotikaupunki 1krt/vk, lähin isompi kaupunki 1krt/kk

Kelvannut on. Käteiskuitti on hyvä, kun sitä et saa muuten kuin olemalla paikalla.

Tuon kun pitää kohtuudessa, siis ettei ajoista kerry vähennettävää kohtuuttomasti liikevaihtoon verrattuna niin se on siinä
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Peurajussi - 05.04.12 - klo:18:20
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

"Ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys"

Ellei asiakkaalle ole ollut ajopv-kirjaa, olen kirjannut kirjanpito-ohjelmassa käteiskuiteista selitteeseen kaupannimet tai paikkakunnat, tulostanut käteiskuittisarjan aikajärjestyksessä ja merkannut siihen kilometrit ja laskenut yhteen. Sen lisäksi muutamalle yleisimmälle asiointipaikalle arviointina kuitittomia ajoja tyyliin :  kotikaupunki 1krt/vk, lähin isompi kaupunki 1krt/kk

Kelvannut on. Käteiskuitti on hyvä, kun sitä et saa muuten kuin olemalla paikalla.

Tuon kun pitää kohtuudessa, siis ettei ajoista kerry vähennettävää kohtuuttomasti liikevaihtoon verrattuna niin se on siinä

Ovatko asiakkaat edes ymmärtäneet olla kiitollisia näkemästäsi vaivasta?  :) Oikeasti, kirjanpito tarkoittaa jotain muuta kuin että asioita rustataan jälkikäteen- vaikkei siinä mitään kyseenalaista sinänsä oliskaan. Itse olen huomannut että jos vain laiskuudeltaan kykenee, kirjanpito on 10 kertaa pienempi työ tehdä ajallaan.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: mi-pau - 05.04.12 - klo:21:54
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Wejjo - 05.04.12 - klo:22:16
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."

Tässäpä se mitä en jaksanu itse kirjoittaa. Sen verran lievennystä, että kunhan on jokin laskelma olemassa, jossa on edes siteeksi totuutta eli jotain todennettavissa olevaa kuten juuri nuo käteiskuitit, eikä tosiaan vähennettävä määrä ole kohtuuton, on yleensä kelvannut.

Ja siitä on kiittäminen niitä suurinta osaa verovelvollisista, joilla ei ole mitään selvitystä - niiden ansiosta mikä tahansa edes yritys oikean lopputuloksen osoittamiseksi näyttää hyvältä ;-)

Mutta se on totta, että on turhauttavaa kuunnella niitä "on se menny aina läpi" -selityksiä kun pyytää edes jotain siteeksi vaatimuksille. Kun se on niin, että siihen asti kunnes tarkastus tulee, ei verottaja ole ottanut eikä sillä ole edes eväitä ottaa asiaan oikeasti mitään kantaa - ne kun on siihen asti vaan lukuja paperilla ja ne siitä tallennetaan.

Kirjanpitäjänä olen ainakin noista pakettiautoista joista alveja vähennelty, lähes vaatinut vähintään 10% arvionvaraisen yks.käytön oikaisun tehtäväksi - silloin ei ole enää periaatekysymys se, että onko IHAN KOKONAAN ja yksinomaan maatalouskäytössä. Se jakosuhde on sitten jo arviointikysymys ja siitä voi jo väitelläkin.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: mi-pau - 06.04.12 - klo:21:37
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."

Tässäpä se mitä en jaksanu itse kirjoittaa. Sen verran lievennystä, että kunhan on jokin laskelma olemassa, jossa on edes siteeksi totuutta eli jotain todennettavissa olevaa kuten juuri nuo käteiskuitit, eikä tosiaan vähennettävä määrä ole kohtuuton, on yleensä kelvannut.

Ja siitä on kiittäminen niitä suurinta osaa verovelvollisista, joilla ei ole mitään selvitystä - niiden ansiosta mikä tahansa edes yritys oikean lopputuloksen osoittamiseksi näyttää hyvältä ;-)

Mutta se on totta, että on turhauttavaa kuunnella niitä "on se menny aina läpi" -selityksiä kun pyytää edes jotain siteeksi vaatimuksille. Kun se on niin, että siihen asti kunnes tarkastus tulee, ei verottaja ole ottanut eikä sillä ole edes eväitä ottaa asiaan oikeasti mitään kantaa - ne kun on siihen asti vaan lukuja paperilla ja ne siitä tallennetaan.

Kirjanpitäjänä olen ainakin noista pakettiautoista joista alveja vähennelty, lähes vaatinut vähintään 10% arvionvaraisen yks.käytön oikaisun tehtäväksi - silloin ei ole enää periaatekysymys se, että onko IHAN KOKONAAN ja yksinomaan maatalouskäytössä. Se jakosuhde on sitten jo arviointikysymys ja siitä voi jo väitelläkin.

Se on monesti "yllättävää", että kuinka vähän kilometrejä voi syntyä. Esim. tuossa tilitoimiston ulkopuolella ompi 119 hehtaarin viljatila, 22 km lähimpään maatalouskauppaan/"ruuvikauppaan". Vuoden aikana reilu 3700 km syntyi kilometrejä ajopäiväkirjaan, kuitenkaan ei käytä huoltopalveluita kuin uusimman traktorin osalta.

Yleensä siinä kesä-heinäkuussa tulee "onnittelut arpajaisvoitosta". Veroseuraamuksia on kyllä melkein 90% varmuudella tullut, mikäli ei ole ollut "luotettavaa selvitystä" tai ajopäiväkirjaa itse veroilmoituksen teon yhteydessä. Eli tässä tapauksessa ei veroilmoituksen teon yhteydessä lähdetä "meillä" laskemaan kuittien perusteella kilometrejä pahimpaan ruuhka-aikaan tammi-helmikuussa. Todetaan asiakkalle, että ajot pitää olla kilometrin tarkuudella selvitettävissä. Ja ajetut kokonaiskilometrit.

Mutta, paikallista vaihtelua on siinä aika paljon, että kuinka usein kysytään selvityksiä. Kemera-tuki on ollut selvityspyyntöjen ykkönen viime vuosina, toki verovuonna 2012 kyselyt oletettavasti hiljenee :)


Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: ijasja2 - 07.04.12 - klo:10:46
Millaisia ajomääriä noissa tarkastuksissa on hylätty, vaikka olisi ollut hyvät perusteetkin?

Kun mulla paku edelleen kalustossa, enkä pidä ajopäiväkirjaa (pari ekaa vuotta pidettiin kun paku hankittiin) kun verottaja on näin ohjeistanut  :P ja aion myös jatkaa tällä linjalla. Kilometrejä tulee vuosittain 6000-8000, kylille matkaa 4km mutta ajoja voi selittää kuten ylläkin, peltoja kaukanakin ja hieman enemmän, sekä kaivinkoneelle mentävä jollakin kun ei sitä voi työmaalta kotiinkaan tuoda. Myös muu urakointi vaatii jonkinverran auton käyttöä.

Omassa käytössä kaksi henkilöautoa, eikä tulisi pieneen mieleenkään ajella pakulla "turhaan", varsinkin kesällä tulee ajettua paljon työajoja harrasteautolla ::)


Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: mi-pau - 07.04.12 - klo:12:39
Millaisia ajomääriä noissa tarkastuksissa on hylätty, vaikka olisi ollut hyvät perusteetkin?

Kun mulla paku edelleen kalustossa, enkä pidä ajopäiväkirjaa (pari ekaa vuotta pidettiin kun paku hankittiin) kun verottaja on näin ohjeistanut  :P ja aion myös jatkaa tällä linjalla. Kilometrejä tulee vuosittain 6000-8000, kylille matkaa 4km mutta ajoja voi selittää kuten ylläkin, peltoja kaukanakin ja hieman enemmän, sekä kaivinkoneelle mentävä jollakin kun ei sitä voi työmaalta kotiinkaan tuoda. Myös muu urakointi vaatii jonkinverran auton käyttöä.

Omassa käytössä kaksi henkilöautoa, eikä tulisi pieneen mieleenkään ajella pakulla "turhaan", varsinkin kesällä tulee ajettua paljon työajoja harrasteautolla ::)

Käytännössä isompia ongelmia on tullut tilanteissa, kun kyseessä on 20-50 hehtaarin viljatila, eikä mitään muuta oheistoimintaa. Ellei maatalouskoneiden kunnostus ole "elämäntyö", niin tulonhankkimisajot ovat aika vähässä, ellei asu todella syrjässä. Toki silloinkin paku voi olla kalustossa, jos esim. vaikka pystyy esim. katsastustodistuksilla näyttämään, että tällä vanhalla avolavalla ajetaan vain 2000 km vuodessa.

Käytännön tilanne on se, että on aika uudenkarkea pakettiauto ja pakettiauton kokonaisajot siinä 20 tkm paikkeilla. Ellei ole kotieläintaloutta/koneurakointia, niin 20-50 hehtaarin viljatilan on jokseenkin todella vaikea osoittaa 100%:ia ajoista maatalouteen. Käytännössä verottaja katselee, että missä päin Suomea on tankattu ja onko käyty tarvikeostoilla samalla seudulla samana päivänä.

Esimerkkinä surmanloukusta; käyty tankkaamassa kesäisenä sunnuntai-iltapäivänä Helsingissä Linnanmäen lähellä olevassa huolto-asemalla ja itse isäntä asuu vaikka Orivedellä. Ei ajopäiväkirjaa, eikä tietenkään kuittia, että oltaisiin jotain varaosia ostettu. Tälläisiä ei tarvitse montaa olla diesel-kuittien joukossa, niin kyllä verottajan punakynä heiluu, mikäli toiminnan laatu ja laajuus on suhteellisen pieni.

Eli puhtaasti maalaisjärjellä pärjää pitkälle tässä hommassa. Eli pakettiauto voi kuulua kalustoon, vaikka toiminnan laatu ja laajuus olisi pienempää, niin kauan kuin ajot on selvitettävästi luotettavasti maatalouden ajoiksi. Tuossa yksi esimerkki oli muualta kuultuna tälläinen: Sikalan pitäjälle oli tullut selvityspyyntö pakettiauton ajoista. Isäntä oli suivantunut ja ajanut pakunsa veroviraston pihaan. Isäntä oli pyytämällä pyytänyt, että verovirkailijat tulevat haistelemaan autoa, jolla ajetaan vain sianruokaa. Verovirkailijat uskoivat haistelematta ja selvityspyynnöstä selvittiin kuivin jaloin :)

Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Make - 07.04.12 - klo:19:31
Jossain oli maatalousauton 100% käyttö kärähtänyt lampunvaihtokuittiin Rukalla.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Vilja-Antti - 19.03.13 - klo:10:59
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Herpertti - 19.03.13 - klo:11:42
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.

Minä olen tehnyt vain erllisen selvityksen maatalouden ajoista ja tähän asti se on aina riittänyt  ???
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: taisker - 19.03.13 - klo:11:56
tää onki mielenkiintonen juttu kaikkia eri tapoja tehdään ympäri suomea itellä on hilux maataloudessa sit vähintään yhtä kallis siviili auto ja oon hakenu verottajalta ennakkopäätöksen että paku on maatalous auto selvitin toiminnan laajuuden ym sen jälkeen en oo tehny mitään saapa nähdä kuinka kävis kun tarkastukseen joutuu kyseisessä paperissa sanoin että siviiliautolla ajetaan myös maatalous ajoa mutta sitä en ota huomioon kun toinen auto kokonaan vähennyksissä.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Jätkä - 19.03.13 - klo:17:41
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.

Jos joutuu kirjaamaan viranomaisille henkilökohtaiset liikkumiset niin se taitaa polkea jotain muita lakeja
"Henkilökohtaiset vapausoikeudet
Vapausoikeudet turvaavat yksilön vapautta julkisen vallan puuttumisilta. Tällaisia oikeuksia ovat muun muassa oikeus elämään, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen samoin kuin liikkumisvapaus, yksityiselämän suoja ja yhdistysvapaus sekä omaisuuden suoja"
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: ijasja2 - 19.03.13 - klo:18:25
tää onki mielenkiintonen juttu kaikkia eri tapoja tehdään ympäri suomea itellä on hilux maataloudessa sit vähintään yhtä kallis siviili auto ja oon hakenu verottajalta ennakkopäätöksen että paku on maatalous auto selvitin toiminnan laajuuden ym sen jälkeen en oo tehny mitään saapa nähdä kuinka kävis kun tarkastukseen joutuu kyseisessä paperissa sanoin että siviiliautolla ajetaan myös maatalous ajoa mutta sitä en ota huomioon kun toinen auto kokonaan vähennyksissä.

Mulla juuri samoin, kahdellakin henkilöautolla ajetaan satunnaisesti myös maatalousajoja mutta vain pakettiauto yksistään kalustossa ilman sen kummempaa kirjailua.  Auto jo iäkäs, arvoa enää muutama tonni, joten mitä järkeä verottajankaan kiistellä. Pelkillä kilometrikorvauksilla tulisi pakettiauto verottajalle kalliimaksi, joten eiköhän tämä kummankin etu, mun helppoudella ja verottajalle pienempinä vähennyksinä.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Von Göpel - 19.03.13 - klo:19:12
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."
Sääntöä voi helpottaa eli pakettiauton metsä ja yksityismenot kirjataan ja loput on maatalouden ajoa helpompaa ja kätevää ja vielä hyväksyttyä.Alvin jako on kinkkinen juttu jos sitä ei ole tehty tarpeeksi suurella osuudella ykstyispuolelle voi edessä olla jälkeen päin maksua ja siihen mojovat korot.Ykstyisauton yksityiset ajot eivät kuulu verottajalla.Mitä tulee tuohon kuitin ja ajon yhteen saattamiseen sillä ei ole suurta merkitystä koska käteiskauppaa tehdään aina vaan vähemmän.Toki jos jälkeen päin rustaa se helpottaa päiväkirjan tekoa.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Raikka - 19.03.13 - klo:21:58
Itellä tyyli: kun tulen henkilöautolla tarvikkeiden hankinta matkalta kotipihaan niin merkitsen kuitin kääntöpuolelle (henkilö) auton rekkarin. sitten kun teen kirjanpitoa niin teen veroohjelmaan ajopäiväkirjaa.

Yhdellä kaverilla joka on viljeljä ja kunnan virkamies hän oli hankkinut jonkin lisälaitteen autoon joka rekistöröi ajot ja ne sieltä kirjattiin joko ajon alkaessa tai ajoreitin ja ajan perusteella eri kategoriin.

Kysyin mutta en muista nimeä mut täs pari esimerkkiä:

http://androidohjelmat.com/component/content/article/18-kuljetus/499-trip-pro-ajopaeivaekirja

http://trip.tabloiti.com/fi/

Niin verotukseen voi ilmoittaa MITÄ JA MITEN VAAN eri asia on että kestääkö ne verotarkastuksenkin. Eli kun kansiot viedään virastoo tai virkailijat tulee paikan päälle käymään.

Mutta silloin on vahva epäilys ilmoituksen perusteella...


 
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: brotofobia - 20.03.13 - klo:07:15

Yhdellä kaverilla joka on viljeljä ja kunnan virkamies hän oli hankkinut jonkin lisälaitteen autoon joka rekistöröi ajot ja ne sieltä kirjattiin joko ajon alkaessa tai ajoreitin ja ajan perusteella eri kategoriin.



http://www.gisteq.com/TripBook/
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Ketku - 22.03.13 - klo:15:59
Eikös alvit vanhene jo kolmessa vuodessa? Itsellä paku on kalustossa ollut jo kauan ja kaikki alvit aikanaan laitoin menemään samoin kalustoon täydellä hinnalla eikä ole ajopäiväkirjaa siitä, kerran pyysi näytille ajopäiväkirjan niin tekasin sen keittiönpöydän ääressä ja viikon pyöritin traktorin lattialla et oli vähän käytetyn näköinen niin ei sieltä mitään kuulunut, tuskin edes avasivat sitä.
20 vuotta menty näin ja samalla kaavalla jatketaan.
Yks tuttu on töissä verotoimistossa ja sanoi et on lottovoitto tai pitää olla jotain todella epäilyttävää että joutuu tarkastukseen, ovat vähentäneet väkeä niin paljon ettei tarkastuksia juurikaan tehdä.
Niin ja ajoja menee vuosittain noin 22000- 27000 maatalouteen
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Von Göpel - 23.03.13 - klo:22:16
Täällä päin isännät vaihtaa jenkkimaasturipikupin kolmen vuoden välein uuteen. ;D Lypsykarjatilojen suosiksi on noussut iso foorti pikup.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: marhoo - 24.03.13 - klo:09:48
Vois olla paree että ei kannattais hirveesti netissä huudella miten verottajaa pystyy sumuttaa tälläkin asial...
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: montöör - 05.02.15 - klo:20:15
tää onki mielenkiintonen juttu kaikkia eri tapoja tehdään ympäri suomea itellä on hilux maataloudessa sit vähintään yhtä kallis siviili auto ja oon hakenu verottajalta ennakkopäätöksen että paku on maatalous auto selvitin toiminnan laajuuden ym sen jälkeen en oo tehny mitään saapa nähdä kuinka kävis kun tarkastukseen joutuu kyseisessä paperissa sanoin että siviiliautolla ajetaan myös maatalous ajoa mutta sitä en ota huomioon kun toinen auto kokonaan vähennyksissä.



Mulla juuri samoin, kahdellakin henkilöautolla ajetaan satunnaisesti myös maatalousajoja mutta vain pakettiauto yksistään kalustossa ilman sen kummempaa kirjailua.  Auto jo iäkäs, arvoa enää muutama tonni, joten mitä järkeä verottajankaan kiistellä. Pelkillä kilometrikorvauksilla tulisi pakettiauto verottajalle kalliimaksi, joten eiköhän tämä kummankin etu, mun helppoudella ja verottajalle pienempinä vähennyksinä.



Onkoos tähän päiväkirja juttuun kellään mittään uutta lisättävää.
Mitä tää "muu selvitys" veroilmoituksessa pitänee sisällään. :(
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: -aggo- - 05.02.15 - klo:21:44
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

"Ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys"

Ellei asiakkaalle ole ollut ajopv-kirjaa, olen kirjannut kirjanpito-ohjelmassa käteiskuiteista selitteeseen kaupannimet tai paikkakunnat, tulostanut käteiskuittisarjan aikajärjestyksessä ja merkannut siihen kilometrit ja laskenut yhteen. Sen lisäksi muutamalle yleisimmälle asiointipaikalle arviointina kuitittomia ajoja tyyliin :  kotikaupunki 1krt/vk, lähin isompi kaupunki 1krt/kk

Kelvannut on. Käteiskuitti on hyvä, kun sitä et saa muuten kuin olemalla paikalla.

Tuon kun pitää kohtuudessa, siis ettei ajoista kerry vähennettävää kohtuuttomasti liikevaihtoon verrattuna niin se on siinä

Käteiskuiteista--monestakaan kaupasta ei saa "oikeea" kuittia-tulee vain kassakuitti-sehän pitää kopioida-kuinka verottaja tarkastuksessa kiinnittää huomion jos käteiskuitista puuttuu maksajan nimi? Läheskään joka kaupan kassa ei "pysty/viitsi/tai osaa kirjoittaa maksajan nimeä kuittiin konekielisenä, jos siihen kuittiin kassa tai itse nimen kirjoittaa-onko se oikein? Toki jos maksaa kortilla-näkyyhän silloin tiliotteella kyseinen tapahtuma..
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: vms1 - 06.02.15 - klo:00:04
Voikohan verottaja närkästyä jos paku on kalustossa ja lisäksi noin puolet yhsityisauton ajoista on ajopäiväkirjalla vähennyksissä. Ei kait verottaja voi muuttaa ihmisten ajokäyttäytymistä jos isäntäväki sanoo tilanteen olevan sellainen.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: ijasja2 - 06.02.15 - klo:11:15
Voikohan verottaja närkästyä jos paku on kalustossa ja lisäksi noin puolet yhsityisauton ajoista on ajopäiväkirjalla vähennyksissä. Ei kait verottaja voi muuttaa ihmisten ajokäyttäytymistä jos isäntäväki sanoo tilanteen olevan sellainen.

Jos pidät molemmista ajopäiväkirjaa?

Nyt mulla tilanne muuttunut, kaks autoa kalustossa ja yks henkilöauto. Kalustoon tuli toinen halpa auto ja henkilöautot väheni kahdesta yhteen vähän kalliimpaan. Eilenkin kävin pari kertaa kylillä maatalousasioissa henkilöautolla, 8km:n keikka kumpikin. En sairasta tuota, vaikka en sitä merkkaakaan, samoin pidemmät reissut, vaikka olisi maatalousajoakin, henkilöautolla mikäli mahdollista. Kuitenkin noilla kalustoon kuuluvilla ajetaan toisinaan yksityisajoa, yks yhteen menee ajot melkolailla, vaikka kalustossa kaks autoa.

Jos/kun henkilöautoon tulee vuodessa 20-25000 km, ja noihin kahteen muuhun 8000km:n luokkaa, ei liene verottajallakaan epäilystä suuresta veropetoksesta. Varsinkin kun muutakin toimintaa kuin pelkkää viljelyä.  Kokonaan eriasia olisi jos kilometrit ois toisinpäin, verottaja vaatisi varmasti kirjanpitoa miksi näin.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: maanviljelija - 06.02.15 - klo:21:56
Itse olen käyttänyt "muuta luotettavaa selvitystä" eli takavuosina verottaja hyväksyi 5% yksityisauton ajoista maatalouden ajoksi ja tällä linjalla olen jatkanut. Maatalouden kilometrejä ei tosin tällä tavalla laskien tule kuin vajaa 2000 vuodessa. Tosin voisin käyttää ajopäiväkirjaa kun autossa on VOC. En vain ole viitsinyt tai oikeastaan kerran niitä hieman ynnäilin ja totesin että kovin vähiksi jäi ne maatalouden ajot pienellä viljatilalla :-[
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: milkboi - 07.02.15 - klo:08:17
Te jotka käytätte ajopäiväkirjaa, niin merkaatteko sinne VAIN maatalouden ajot, vai myös kaikki yksityistalouden ajotkin,  tuntuis selvemmältä  merkata vain ne ajot jotka  liittyy maatalouteen, käytännössähän samalla reissulla hoidetaan usein myös yksityispuolen asioita. Tämä kysymys koskee siis niitä joiden auto ei kuulu maatalouden kalustoon.

Minä olen tehnyt vain erllisen selvityksen maatalouden ajoista ja tähän asti se on aina riittänyt  ???
navetta-avajaasista ja näyttelyreissuista kertyy hyvin kilometrejä.Muistaa napata reissulta jonkun dokumentin kirjanpitoon.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: vms1 - 07.02.15 - klo:09:22
Voikohan verottaja närkästyä jos paku on kalustossa ja lisäksi noin puolet yhsityisauton ajoista on ajopäiväkirjalla vähennyksissä. Ei kait verottaja voi muuttaa ihmisten ajokäyttäytymistä jos isäntäväki sanoo tilanteen olevan sellainen.

Onko tästä jollain jotain varmaa tietoa. Ei hotsita pitää päiväkirjaa tosta pakusta ja sen kaikki ajot on kyllä maatalousajoa. Lisäksi tekisi mieli pitää isommista ajoista henklöautolla päiväkirjaa. Joutuuko tästä todistamaan syyttömyyttään vainmeneekö tarkastuksessa läpi.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Raikka - 08.02.15 - klo:13:00
Tähän asiaan liityen kysymys:
Onko kukaan törmännyt takavuosien verottajan ohjeeseen: "jos yksityistalouden ajoneuvo on disel käyttöinen pitää kummassakin  ajoneuvossa  olla ajopäiväkirja josta käy ilmi tankkaukset -kin."

Siis onko enää voimassa tää ohje?

Joskus on isälle verottaja noin neuvonut kysettäessä.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: taisker - 08.02.15 - klo:13:21
en tiä noista mitään mulla on hilux kalustossa 100% kaikki kulut pistän verotukseen en pidä mitään kirjaa  enkä laittele kilometrejä siitä tai skodasta ollenkaan aina menny läpi ja toho tulee maatalousajoo 25-30th vuosi
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Herpertti - 08.02.15 - klo:17:10
Verottaja kyllä käski pitää ajopäiväkirjaa, pari vuotta sitten  :o
Ennen tein sen muun luotettavan selvityksen, mutta nykyään on ajopäiväkirja  :o
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: lypsyukko - 08.02.15 - klo:20:28
Paljonkohan verottaja antaa aikaa ajopäiväkirjan palauttamiseen? Meinaan vaan , jos se olis jostain syystä hukas  ???
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Jätkä - 09.02.15 - klo:08:46
Paljonkohan verottaja antaa aikaa ajopäiväkirjan palauttamiseen? Meinaan vaan , jos se olis jostain syystä hukas  ???
Kyllä sä ehdit tehdä uuden ajopäiväkirjan jos se alkaa niitä kyselee. Se on kuitenkin siellä tilitoimistolla kansion sisällä ja kirjanpitäjä aloitti juuri neljänviikon vuosiloman. "Force majeure" juu nou
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Johannes Kostaja - 09.02.15 - klo:12:02
Olen saanut tilitoimistolta ohjeen että jos paku on kalustossa, niin yksityisauton kilometrejä on turha tarjota. Verottaja ymmärtää että joskus pakulla käydään myös yksityisajossa ja se menee läpi kun ei käy ahneeksi ja vaadi yksityistalouden bilikan käytöstä hilloa.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: vms1 - 09.02.15 - klo:14:15
Olen saanut tilitoimistolta ohjeen että jos paku on kalustossa, niin yksityisauton kilometrejä on turha tarjota. Verottaja ymmärtää että joskus pakulla käydään myös yksityisajossa ja se menee läpi kun ei käy ahneeksi ja vaadi yksityistalouden bilikan käytöstä hilloa.

Mun mielestä tämä linjanveto on oikeasti vähän hanurista.
Monella on meidät mukaanlukien paku joka ei oikeasti kyllä kulje muualla kuin maatalous ja metsätalouteen liittyvissä ajoissa. Lisäksi on perheauto jolla emäntä "yleensä" suhaa milloin mihinkin ja sillä käydään perheen voimin kauemmilla reissuilla kuten navetta-avajaisissa ja messuilla sekä kattomassa esim ostettavia koneita. Silloin olisi ihan suotava että vaikka paku on kalustossa niin henkilöautolta vähennettäisi ajopäiväkirjan mukaan.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Sirkku - 09.02.15 - klo:14:54
Tarkastuksesta mennyt läpi tällainen:
maatalouden paku kalustossa, siitä erillinen yksityistalouden ajopäiväkirja (asunnon ja työpaikan välinen matka). kirjanpidossa korjaus näiden osalta.
henkilöauto yksityistalouden käytössä, siitä erillinen maatalouden ajopäiväkirja, missä on vain pidemmät matkat messuille ym ja "lähimaatalouskauppojen" käynnit esim 5*kk eli ei joka ajoa erikseen.
Otsikko: Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kirjoitti: Johannes Kostaja - 09.02.15 - klo:20:58
Olen saanut tilitoimistolta ohjeen että jos paku on kalustossa, niin yksityisauton kilometrejä on turha tarjota. Verottaja ymmärtää että joskus pakulla käydään myös yksityisajossa ja se menee läpi kun ei käy ahneeksi ja vaadi yksityistalouden bilikan käytöstä hilloa.

Mun mielestä tämä linjanveto on oikeasti vähän hanurista.
Monella on meidät mukaanlukien paku joka ei oikeasti kyllä kulje muualla kuin maatalous ja metsätalouteen liittyvissä ajoissa. Lisäksi on perheauto jolla emäntä "yleensä" suhaa milloin mihinkin ja sillä käydään perheen voimin kauemmilla reissuilla kuten navetta-avajaisissa ja messuilla sekä kattomassa esim ostettavia koneita. Silloin olisi ihan suotava että vaikka paku on kalustossa niin henkilöautolta vähennettäisi ajopäiväkirjan mukaan.

 Osta parempi paku että viitsii / ilkeää käyttää.  8)