Kun valiolla oli hyvä viime vuosi,niin se tilitti tuottajille n,1kk:n maitotilin lisätilin,mutta maksoi työntekijöille 2kk: ylimääräisen palkan.
Minä olen sitä mieltä,että työntekijöille olis riittänyt tuo yhden kuukauden lisäpalkka ja tuottajille olis pitänyt maksaa enemmän.Perustelen sillä,että maidontuottaja tekee enemmän töitä maitolitran eteen kuin meijerin työntekijä,sekä että hänellä on takanaan mittavat investoinnit.
Työntekijän ei tarvitse maksaa työpaikastaan mitään.Pitäiskö lähettää jobinpostia Valiolle?
Asia ei mulle niin kuulu, mutta kerrotaan vähän tosiasioita... Lopettaneista tiloista !
Lehmät lähti - Alkoi ajamaan omaa taksia ilman vakioajoja.... Tienaa huomattavasti enmmän kuin lehmillä.
- Itse töihin, vaimo jäi kotirouvaksi... Perheellä asiat hyvin, työtulo ei muuttunut.
- lähti lomittamaan, kertoi ettei ole ikinä tullut niin hyvin palkkaa tehdystä työstä.
- Alkoi viljanviljelijäksi... Työtulo ei muuttunut. Kissanpäivät.
- Ryhtyi ajamaan metsäkonetta... Viikonloput vapaata, kunnon kesäloma. Tienaa paljon paremmin.
- Meni faballe siementäjäksi ja osti lomamökin. Eikä kaipaa omia lehmiä...
Näitä tositarinoita riittää kun vaan tuttavapiiriä muistelee... Ihan jokaisella.
Älkää vaan nostako maidonhintaa. Päästään paljon aikaisemmin nauttimaan jäljellä olevasta elämästä !