Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tekikö Valio oikein?  (Luettu 14201 kertaa)

simmo

• Vieras
Tekikö Valio oikein?
Kun valiolla oli hyvä viime vuosi,niin se tilitti tuottajille n,1kk:n maitotilin lisätilin,mutta maksoi työntekijöille 2kk: ylimääräisen palkan.
Minä olen sitä mieltä,että työntekijöille olis riittänyt tuo yhden kuukauden lisäpalkka ja tuottajille olis pitänyt maksaa enemmän.Perustelen sillä,että maidontuottaja tekee enemmän töitä maitolitran eteen kuin meijerin työntekijä,sekä että hänellä on takanaan mittavat investoinnit.
Työntekijän ei tarvitse maksaa työpaikastaan mitään.Pitäiskö lähettää jobinpostia Valiolle?

Sepedeus

• Vieras
Vs: Tekikö Valio oikein?
Kun valiolla oli hyvä viime vuosi,niin se tilitti tuottajille n,1kk:n maitotilin lisätilin,mutta maksoi työntekijöille 2kk: ylimääräisen palkan.
Minä olen sitä mieltä,että työntekijöille olis riittänyt tuo yhden kuukauden lisäpalkka ja tuottajille olis pitänyt maksaa enemmän.Perustelen sillä,että maidontuottaja tekee enemmän töitä maitolitran eteen kuin meijerin työntekijä,sekä että hänellä on takanaan mittavat investoinnit.
Työntekijän ei tarvitse maksaa työpaikastaan mitään.Pitäiskö lähettää jobinpostia Valiolle?

Kaikki tuo osoittaa, että maidon 142 tuki on täysin tarpeeton kuluerä rehelliselle suomalaaselle veronmaksajalle.  ;D

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

se   on  sitä  valtionyhtiöistä  opittua   sitouttamista  :P

simmo

• Vieras
Haloo,kaikki tissinkoittajat,tekikö valio oikein?

yks.9

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • apunimimerkkiä v#tuttaa : )
Haloo haloo.....täällä ollaan.....en tiijä tekikö oikein vai väärin?  8)

simmo

• Vieras
------eiks ois ollu kiva,kun olis maksanut tuottajalle enemmän ja työntekijälle vähemmän.Millasia lampaita siellä valion hallituksessa on,Minä laitan sinne Jobin postia >:(
Että omaki firma sorsii .silloin kun minä olin haapaveden meijerin hallintoneuvostossa,olisin nostanu metelin.Kyllä tuottajien oman  firman pitää maksaa enemmän omistajilleen,kuin työntekijöille >:(

icefarmer

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vastustan
oisko niin että muutamalle johtoportaan nilkille eikä nyt kuitenkaan kaikille työntekijöille  :-\

Viimeksi muokattu: 31.03.12 - klo:22:32 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

yks.9

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • apunimimerkkiä v#tuttaa : )
------eiks ois ollu kiva,kun olis maksanut tuottajalle enemmän ja työntekijälle vähemmän.Millasia lampaita siellä valion hallituksessa on,Minä laitan sinne Jobin postia >:(
Että omaki firma sorsii .silloin kun minä olin haapaveden meijerin hallintoneuvostossa,olisin nostanu metelin.Kyllä tuottajien oman  firman pitää maksaa enemmän omistajilleen,kuin työntekijöille >:(
Simmo: sinä kyselit tissinkoittajilta... Mutta mitä tekemistä "meillä" on Valion kanssa??  :o

Talojuhani

• Vieras
.. ja kun viljan hinta nousee pikkuisen pohjalukemista, nostaa MTK:n vilja-asiamies siitä äläkän!

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Simmo: sinä kyselit tissinkoittajilta... Mutta mitä tekemistä "meillä" on Valion kanssa??  :o
[/quote]

"Mehän" omistamme ja hallitsemme Valiota..

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Miten sen voi ajatella oikein tai väärin?  :P

Mun mielestä teki oikein. Työntekijät ovat hyvin sitoutuneita ja sitä on pidettävä yllä. Viimeksi valtakunnallisen lakonuhan aikaan se nähtiin.

Tietenki kaiken voi ajatella, että se on multa/meiltä pois, kun toistet saa. Se vaan on lyhytnäköistä toimintaa ja hetken kuluttua huomaa olevansa yksin. Lopputuleman näkee vaikka nimimerkki maanviljelijän katkeruudesta ;D

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

simmo

• Vieras
niin että muutamalle johtoportaan nilkille eikä nyt kuitenkaan kaikille työntekijöille  :-\
[/quote]
------ei,kyllä maksoi tavallisille työntekijöille,mulla on siellä tuttuja. Mutta kun valio on tuottajien virma ja sen säännöissä on,että,jos vuoden tulos   on voitollinen,niin se tilitetään täysimääräisenä maidonlähettäjille.Nyt ne on muuttaneet lakia,kun minä en oo ollu päättämässä >:(

maraani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Miten sen voi ajatella oikein tai väärin?  :P

Mun mielestä teki oikein. Työntekijät ovat hyvin sitoutuneita ja sitä on pidettävä yllä. Viimeksi valtakunnallisen lakonuhan aikaan se nähtiin.

Tietenki kaiken voi ajatella, että se on multa/meiltä pois, kun toistet saa. Se vaan on lyhytnäköistä toimintaa ja hetken kuluttua huomaa olevansa yksin. Lopputuleman näkee vaikka nimimerkki maanviljelijän katkeruudesta ;D
Olen samaa mieltä työntekijöiden palkitsemisesta, vaikka tosiasiassa melkoisessa kurimuksessa tässä itse ollaan. Mutta suhteessa työntekijöiden "voitelu" on edullista. Ennemmin työntekijäille kuin monikymmenkertaisesti ristisijoitukseen ulkomaille.

Itsellä päivätöissä on varsinainen tulospalkkio kussut kahtena vuonna. Sen sijaan on molempina vuosina maksettu erillisenä kannustepalkkiona noin viikon palkka. Tulospalkkion menetyksen voi periaatteessa pistää parin henkilön väärinarvioinnin piikkiin, kuitenkin monta kymmentä on hoitanut tehtävänsä erittäin hyvin. Mittarit kun vaan ovat tämmöisiä kun ovat.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Noin yleisesti, yleisen edun nimissä olisi parempi, että firma maksaa hyvästä tuloksesta aina tietyn osuuden työntekijöille bonuksena. Kohu korkeimman johdon jatkuvasti kohoavista bonuksista ja palkkioista herättää aina vaan enemmän pahaa verta ja jos siellä päässä ei saada rahanjakoon tolkkua, niin ainoa keino edes hiukan hillitä katkeroitumista on ulottaa palkitsemisjärjestelmää myös alemmille tasoille. Mielestäni hyvästä tuloksesta palkitseminen on vieläpä ihan oikeudenmukainen juttu. Kahden kuukauden palkka on jo aika kova palkkio, mutta jos firma on tosiaan tehnyt noin hyvän tuloksen, niin mikäpä siinä. Kiva tietää, että ainaisen rutinan jälkeen maidon jalostaminen onkin yllättävän kannattavaa touhua Suomessa. Eikun viljan hintaa ylöspäin vaan ;)

kylmis

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Virolaista kiitos!
Itsellä päivätöissä on varsinainen tulospalkkio kussut kahtena vuonna. Sen sijaan on molempina vuosina maksettu erillisenä kannustepalkkiona noin viikon palkka. Tulospalkkion menetyksen voi periaatteessa pistää parin henkilön väärinarvioinnin piikkiin, kuitenkin monta kymmentä on hoitanut tehtävänsä erittäin hyvin. Mittarit kun vaan ovat tämmöisiä kun ovat.
Palkkiosysteemit ovat omien kokemusten mukaan kehittymään päin. ½-1 kuukauden palkan verran bonusta alkaa olla monessa paikassa ihan realistinen juttu.

Mää en saa mitään bonuksia, kun olen ns. freelanceri. Toisaalta noilla muilla ei olekkaan tuottoisaa maatilaa kakkoshommana. No, ehkä saan jotain kupattua kollegoilta, kun nostan polttopuun hintaa ;D