Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kannattaako aloittaa viljely?  (Luettu 17248 kertaa)

teepee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Kannattaako aloittaa viljely?
Sain "haltuuni" n.10 hehtaaria peltomaata ja pellot on tällä hetkellä vuokrattuna "naapurin isännille". Nyt olen sitten miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa että jos ensi keväänä ottaisinkin pellot itselleni viljelyyn. Varsinaisesti minulla ei ole koneita eikä laitteita mutta sitähän saa ostettua palveluna.
Kysymys kuuluukin, mitä minun kannattaisi rueta viljelemään? Mahdollisimman helppoa ja vähä töistä tietysti :) Oisko joku energia kasvi hyvä vaihtoehto? Minulla ei ole tarkoitus tällä rikastua ja periaatteessa riittää että saisin siitä omani pois. Saattaa kuullostaa omituiselta nykyisenä tehoviljelyn aikakautena, mutta minulle tämä olisi jollakin tavalla harrastus. Ja tämä tila sijaitsee Keski-Pohjanmaalla

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
Sain "haltuuni" n.10 hehtaaria peltomaata ja pellot on tällä hetkellä vuokrattuna "naapurin isännille". Nyt olen sitten miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa että jos ensi keväänä ottaisinkin pellot itselleni viljelyyn. Varsinaisesti minulla ei ole koneita eikä laitteita mutta sitähän saa ostettua palveluna.
Kysymys kuuluukin, mitä minun kannattaisi rueta viljelemään? Mahdollisimman helppoa ja vähä töistä tietysti :) Oisko joku energia kasvi hyvä vaihtoehto? Minulla ei ole tarkoitus tällä rikastua ja periaatteessa riittää että saisin siitä omani pois. Saattaa kuullostaa omituiselta nykyisenä tehoviljelyn aikakautena, mutta minulle tämä olisi jollakin tavalla harrastus. Ja tämä tila sijaitsee Keski-Pohjanmaalla

Mikäs vika vuokratulossa on? Sehän on mahdollisimman helppoa ja vähätöistä  ;D

Viimeksi muokattu: 20.05.08 - klo:09:17 kirjoittanut Wejjo

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
Jos ei ole koneita ja laitteita niin mikä se harrastus on jos kaikki ostopalveluna? No hukkakaurojahan voi kitkeä ilman koneita ja on sopivan kokoinen läntti sille puuhastelulle :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

articla

  • Vieras
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
Ei lainkaan huono harrastus.
Mutta tuolle alalle ei kovin kummoisia koneita kannata hommata mikäli tarkoituksena että harrastus kustantaa itsensä.
Pitäisin tuollaista 30 ha alarajana viljalla jolle kannattaa hommata jo jonkinlainen traktori ja siihen sopivat työkoneet, pienehköt, käytetyt. Puimuria tai kuivuria ei kannata edes harkita.
Tuo 10 hehtaaria, mikäli välttämättä haluaa itse harrastaa, voisi tuottaa parhaiten kun yrität hevosharrastajille kasvattaa laatuheinää.
Käytettyjä pieniä heinäntekovehkeitä on tarjolla paljon ja halvalla.
Ja tuet juoksee vaikka et satoa saisikaan korjattua kelvollisena. Ja paljon pienemmällä panostuksella kuin viljaa viljelemällä.

Saparn

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
Kannattaa varmaan miettiä sitäkin, saako se naapurin isäntä elantonsa siitä viljelystä ja vaikeuttaako sillä omalla harrastuksellansa sitten toisen elannon hankkimista kuinka mukavasti.... Tuollainen 10 hehtaaria pois jonkun keskikokoisen kotieläintilan rehualasta vaan voi laittaa ihan kivasti lisää kiviä naapurin isännän rekeen. Luultavasti sillä vuokratulollakin kuitenkin nykyhinnoilla aloittaa jonkun helpommankin harrastuksen...

articla

  • Vieras
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
Kannattaa varmaan miettiä sitäkin, saako se naapurin isäntä elantonsa siitä viljelystä ja vaikeuttaako sillä omalla harrastuksellansa sitten toisen elannon hankkimista kuinka mukavasti.... Tuollainen 10 hehtaaria pois jonkun keskikokoisen kotieläintilan rehualasta vaan voi laittaa ihan kivasti lisää kiviä naapurin isännän rekeen. Luultavasti sillä vuokratulollakin kuitenkin nykyhinnoilla aloittaa jonkun helpommankin harrastuksen...

Totta tuokin. Varsinkin jos pelto ollut ko. naapurille jo valmiiksi vuokrattuna. Vuokrauksen jatkaminen saattaa edesauttaa lämpimien naapurussuhteiden ylläpitoa.

teepee

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
tarkennusta..
No joo...sen verran tarkennusta aiheeseen että kyllä mulla traktori on ja jonkinlainen aura ja karhi. Kylvöön eikä keruuseen ole juuri laitteita... toki jotain voisi tarvittaessa investoida.

Nuo kommentit siitä että omalla "harrastuksellani" vaikeuttaisin naapurin elinkeinoa lienee totta ja nuo naapurisuhteet on kyllä sen verran tärkeitä ja arvokkaita että tulen kyllä asiaa kerran jos toisenkin miettimään... ehkä jos tekisin kompromissin ja ottaisin vain kolme hehtaaria omaan harrastukseeni ja jättäisin loput edelleen naapurille.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: tarkennusta..
No joo...sen verran tarkennusta aiheeseen että kyllä mulla traktori on ja jonkinlainen aura ja karhi. Kylvöön eikä keruuseen ole juuri laitteita... toki jotain voisi tarvittaessa investoida.

Nuo kommentit siitä että omalla "harrastuksellani" vaikeuttaisin naapurin elinkeinoa lienee totta ja nuo naapurisuhteet on kyllä sen verran tärkeitä ja arvokkaita että tulen kyllä asiaa kerran jos toisenkin miettimään... ehkä jos tekisin kompromissin ja ottaisin vain kolme hehtaaria omaan harrastukseeni ja jättäisin loput edelleen naapurille.

Yksi idea olis kuoria mullat pellosta ja myydä hyvään hintaan.
Kui mää ain olen paras?

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: tarkennusta..
No joo...sen verran tarkennusta aiheeseen että kyllä mulla traktori on ja jonkinlainen aura ja karhi. Kylvöön eikä keruuseen ole juuri laitteita... toki jotain voisi tarvittaessa investoida.

Nuo kommentit siitä että omalla "harrastuksellani" vaikeuttaisin naapurin elinkeinoa lienee totta ja nuo naapurisuhteet on kyllä sen verran tärkeitä ja arvokkaita että tulen kyllä asiaa kerran jos toisenkin miettimään... ehkä jos tekisin kompromissin ja ottaisin vain kolme hehtaaria omaan harrastukseeni ja jättäisin loput edelleen naapurille.

Mihin asti pellot on vuokralla? Sopimusta ei kesken kauden saa purettua, ellei molemmat osapuolet suostu.

deksta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
omia tuskin saat pois ! mutta jos oikeesti virtaa riittää kinttaissa, kysy naapurin äijältä? pääsetkö rengiksi naapurin vehkeillä pärilästämään.

agrobaatos

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 582
  • got it...!
Vs: tarkennusta..
No joo...sen verran tarkennusta aiheeseen että kyllä mulla traktori on ja jonkinlainen aura ja karhi. Kylvöön eikä keruuseen ole juuri laitteita... toki jotain voisi tarvittaessa investoida.

Nuo kommentit siitä että omalla "harrastuksellani" vaikeuttaisin naapurin elinkeinoa lienee totta ja nuo naapurisuhteet on kyllä sen verran tärkeitä ja arvokkaita että tulen kyllä asiaa kerran jos toisenkin miettimään... ehkä jos tekisin kompromissin ja ottaisin vain kolme hehtaaria omaan harrastukseeni ja jättäisin loput edelleen naapurille.

Yksi idea olis kuoria mullat pellosta ja myydä hyvään hintaan.

Jep... ja seuloa pienet pyöreät kivet kaupunkilaisille hyvään hintaan, pihalammen rantaan aseteltaviksi...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: tarkennusta..
No joo...sen verran tarkennusta aiheeseen että kyllä mulla traktori on ja jonkinlainen aura ja karhi. Kylvöön eikä keruuseen ole juuri laitteita... toki jotain voisi tarvittaessa investoida.

Nuo kommentit siitä että omalla "harrastuksellani" vaikeuttaisin naapurin elinkeinoa lienee totta ja nuo naapurisuhteet on kyllä sen verran tärkeitä ja arvokkaita että tulen kyllä asiaa kerran jos toisenkin miettimään... ehkä jos tekisin kompromissin ja ottaisin vain kolme hehtaaria omaan harrastukseeni ja jättäisin loput edelleen naapurille.

Yksi idea olis kuoria mullat pellosta ja myydä hyvään hintaan.

Jep... ja seuloa pienet pyöreät kivet kaupunkilaisille hyvään hintaan, pihalammen rantaan aseteltaviksi...

Kivet vois myydä vielä kalliimmalla esim. Saunatontun Paskoina. 50€/kpl
Kui mää ain olen paras?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
Meillä oli pellot muutaman vuoden vuokralla sillä välin kun nuorempi polvi haki suuntaa, ja sen jälkeen taas omaan käyttöön yksinomaan tukipolitiikan takia (näin oli myös so***** jo etukäteen). Ja jos sait haltuusi pinta-alan niin tuliko tukioikeudet myös omistukseesi? Jos ei niin voi olla parempi olla aloittamatta. Muuten en ole sitä mieltä että naapurin takia kannattaa pitää maat vuokrattuina, hän on varmaan saanut hyvän taloudellisen hyödyn pinta-alasta jota nyt voit itse saada. Se että käy tilan ulkopuolella töissä (?) ei tee viljelijästä vähemmän viljelijää, suurin osa saavat tänään tuloa muualtakin (tehtaat, metsätyöt, urakointi) jotta sen perusteella pitäisi moraalisesti tukea naapuria. Myös naapurien tulisi ymmärtää tämän, ei voi vaatia että muut uhraa maat jotta rivit täyttyvät omassa tukihakemuksessa..

Yhtyisin myös tuohon heinäntekoon; sen korjuu sattuu lisäksi loma-aikaan jos käy päivätöissä muualla. Jos on jonkin sortin navetta tai puimahuone käytössä niin suht edullisesti tekee kuivaajan sinne. Koneita on käytettyinä markkinoilla vaikka kuinka kun tehoviljelijät siirtyvät suurempiin. Tuon alan korjaa 2,5 m koneilla muutamassa päivässä. Niittokone, joku pöyhijä ja kokoojakärry niin siinä on. Jos paalaa niin antaa naapurin tehdä sen. Heinän laatuvaatimukset ovat sitten kovia, joten se vaatii hieman opiskelua. Energiakasveja ei kannata missään nimessä edes kokeilla; itsellä on ruokohelpeä pienellä alalla joka on erittäin kosteaa (saa korjattua roudalla) mutta jo sen paalauskustannus on kalliimpi kuin mitä siitä saa. Ainut hyvä puoli on tukioikeutettu pinta-ala reservi...Viljaakaan tuskin kannattaa noin pienelle kehittää, etenkään jos ei ole omaa sontakasaa navetan takana tai kuivaajaa/puimuria.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
hän on varmaan saanut hyvän taloudellisen hyödyn pinta-alasta jota nyt voit itse saada. 

heinäntekoon; sen korjuu sattuu lisäksi loma-aikaan jos käy päivätöissä muualla.
Kun saa vuokraa enemmän kuin saisit tukia, niin missä tuossa on sitä bisnestä?

Onko tuo lomien polttaminen oikein tavoite vai? Olisihan se tietysti tylsää matkustella/kalastella/kirmailla ympäriinsä lomalla.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kannattaako aloittaa viljely?
hän on varmaan saanut hyvän taloudellisen hyödyn pinta-alasta jota nyt voit itse saada. 

heinäntekoon; sen korjuu sattuu lisäksi loma-aikaan jos käy päivätöissä muualla.
Kun saa vuokraa enemmän kuin saisit tukia, niin missä tuossa on sitä bisnestä?

Onko tuo lomien polttaminen oikein tavoite vai? Olisihan se tietysti tylsää matkustella/kalastella/kirmailla ympäriinsä lomalla.

Hei cosmic! Älä nyt kiistä monitäpinöinnin perusperiaatteita!
Kui mää ain olen paras?