Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ja höh  (Luettu 13065 kertaa)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: ja höh
jos saa unta paremmin kun miettii loppuhun asti ;)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: ja höh
Niin  jos akut olivat irti rinnankytkennästä mittauksen aikana, niin sitten akku lienee juu sökö. Tai ollut alunperin huonosti kytketty, niin ettei ole ikinä edes latautunut. Pistä se erikseen lataukseen ja tutki piuhat ja tilanne uudelleen. Kuormitusmittauskaan ei kerro mitään järkevää jos se akku on vaan yksinkertaisesti tyhjä.

Mutta jos rinnankytkennässä kytkentäkaapeleiden ollessa kiinni tulee erilaisia tuloksia eri akuista niin ne rinnankytkentäpiuhat on vialla. Tai napakengät tms.



sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: ja höh
Niin  jos akut olivat irti rinnankytkennästä mittauksen aikana, niin sitten akku lienee juu sökö. Tai ollut alunperin huonosti kytketty, niin ettei ole ikinä edes latautunut. Pistä se erikseen lataukseen ja tutki piuhat ja tilanne uudelleen. Kuormitusmittauskaan ei kerro mitään järkevää jos se akku on vaan yksinkertaisesti tyhjä.

Mutta jos rinnankytkennässä kytkentäkaapeleiden ollessa kiinni tulee erilaisia tuloksia eri akuista niin ne rinnankytkentäpiuhat on vialla. Tai napakengät tms.
Kyllä se selkii .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: ja höh
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..



JoHaRa

  • Vieras
Vs: ja höh
Löytys vika inverterin toimimattomuuteen . Toinen mitukan akuista antaa ulos vain 11,5 volttia mikä invertterille antaa virtaa eli liian vähän . Toinen akuista antoi ennen käynnistämistä ulos virtaa 12,5v ja käynnissä 14 volttia . Miks toinen akuista antaa ulos enemmän virtaa eli jännitettä kuin toinen ?  :-[

Toisessa on alv mukana ja toisessa 0  ;)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: ja höh
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..

Autoista en tiedä, mutta mm Belaruksessa ja mun mettiäisessä on tuollainen systeemi. Siellä on sellainen kahden nyrkin kokoinen vaihtorele joka vaihtaa akut sarjaan/rinnan tarpeen mukaan. Startissa pannaan sarjaan ja kaikkki  muut sähkönkäyttäjät samalla kokonaan irti. Muuten ovat rinnan.

Tuo kytkentä on sellainen sekavan oloinen, esim päävirtakytkimiä pitäisi olla kaksi jos haluaa koneesta kaikki sähköt poikki. Tuon vaihtoreleen ohjaus virtalukolle on otettu suoraan vain toiselta akulta, ja se rele hakkaa yhä avaimesta kääntäen vaikka runkoon menevän maajohdon ottaa irti.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: ja höh
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..
LC HDJ80 ainakin on tällainen kytkentä. Apuvirran antamisen ja ottamisen kanssa vois olla vähän tarkkaa, mutta se_toinen_akku on kyl sen verran suojien alla, että erehtymisen mahdollisuutta ei ole. Tosin oli joku sankari onnistunut siitä jotkut lisävalot kytkemään...
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: ja höh
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..
LC HDJ80 ainakin on tällainen kytkentä. Apuvirran antamisen ja ottamisen kanssa vois olla vähän tarkkaa, mutta se_toinen_akku on kyl sen verran suojien alla, että erehtymisen mahdollisuutta ei ole. Tosin oli joku sankari onnistunut siitä jotkut lisävalot kytkemään...
Yleensä 24V järjestelmässäkin riittää apuvirraksi se että antaa apua jompaan kumpaan akkuun :)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: ja höh
Yks Tuttu oli saanut mesen rikki lisävirtaa antaessaan . Tonnin paukku
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: ja höh
No löytyix tähän monen mielestä näennäiseen ongelmaan muuta ratkaisua kuin se että ainakin toinen akku särki tai vika on niissä akuissa tai sitten siitä kuuluisassa käyttäjässä.....

JoHaRa

  • Vieras
Vs: ja höh
No löytyix tähän monen mielestä näennäiseen ongelmaan muuta ratkaisua kuin se että ainakin toinen akku särki tai vika on niissä akuissa tai sitten siitä kuuluisassa käyttäjässä.....

Tai sitten toinen akku on kylmemmässä paikassa eikä lataudu kunnolla koskaan täyteen  ::)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: ja höh
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: ja höh
Saattaa olla kaapeliviottunu . Akku latinkiin ja kuormitus mittaukseen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: ja höh
Saattaa olla kaapeliviottunu . Akku latinkiin ja kuormitus mittaukseen .

Niin ja tuolla ei ole merkitystä rinnan kytkettyjen akkujen napajännitteen mittaukseen......josta aikaisemmin puhuit....

JoHaRa

  • Vieras
Vs: ja höh
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D