""""
Kuntauudistusta kaadetaan hallituspuolueiden niskaan
Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemi on äänekkäästi syyttänyt hallituspuolueita salailusta ja keskittämisvimmasta kun se on tuonut julki esityksensä uudesta kuntakartasta. Ottamatta kantaa itse kuntauudistukseen, Kiviniemen tulisi kuitenkin ottaa itse vastuuta asiassa, vai onko poliittinen muisti todella näin lyhyt?
Vuonna 2008 silloinen kuntaministeri Kiviniemi itse esitti Yleisradion haastattelussa muun muassa Helsingin metropolialueen kuntaliitosta.
Niin ikään hän Uuden Suomen haastattelussa saman vuoden aikana totesi, että ”en todellakaan usko, että Suomen kuntarakenne on muutaman vuoden jälkeen sellainen, että se kestää kaikki iskut ja haasteet, joita kuntakentällä on kun väestö ikääntyy”.
Kiviniemi totesi myös samassa haastattelussa että on luultavaa ja toivottavaa, että kuntien yhteistoiminta-alueet toimisivat jatkossa tapahtuvien kuntaliitosten pohjana. Mari Kiviniemi siis itse esitti aikanaan mallia, minkä pohjalle nykyistä kuntakarttamallia ollaan rakentamassa.
Suurkuntamallin hän mainitsee perustaksi valtionvarainministeriön Paras-hankkeen kolmannessa luottamushenkilöseminaarissa jo huhtikuussa 2008. Marssijärjestys on hänen mukaansa oikea ja luonnollinen: ensin on saatava puitteet kuntoon sekä vahvistettava palvelujen järjestämisen väestöpohjaa ja talouden perustaa.
Mitä siis on tapahtunut, puheenjohtaja Kiviniemi, kun mielesi kuntauudistuksen osalta on niin radikaalisti muuttunut ja nyt edetäänkin niin sanotusti jalat edellä puuhun? Miksi sama esitys oli hyvä vielä neljä vuotta sitten, mutta ei enää vuonna 2012 kun sen esittää joku muu?
Kyösti Koivuniemi
Kurikka""""