Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maanmittaustoimitus  (Luettu 21362 kertaa)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Maanmittaustoimitus
Ilmeni että kahdella minun tilaani rajoittuvalla kiinteistöllä on tehty rajankäynti muutama vuosi sitten jossa toiselle kiinteistölle siirtynyt n. 2000m2 maata. Eli pyykkiä siirretty, tai oikeastaan lisätty koska vanha pyykki edelleen paikallaan, parikymmentä metriä rajallani. Ihmettelen ettei minulle ole koskaan tullut kutsua toimitukseen? Olisiko pitänyt? Voiko asiasta vielä tehdä valituksen johonkin? :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Maanmittaustoimitus
Ilmeni että kahdella minun tilaani rajoittuvalla kiinteistöllä on tehty rajankäynti muutama vuosi sitten jossa toiselle kiinteistölle siirtynyt n. 2000m2 maata. Eli pyykkiä siirretty, tai oikeastaan lisätty koska vanha pyykki edelleen paikallaan, parikymmentä metriä rajallani. Ihmettelen ettei minulle ole koskaan tullut kutsua toimitukseen? Olisiko pitänyt? Voiko asiasta vielä tehdä valituksen johonkin? :-\

Rajanaapurit kutsutaan toimitukseen, mikäli maamittaustoimituksessa käsitellään heidän tiloihinsa liittyviä asioita. Jos naapuritilalle vahvistetaan esim. lohkomisen yhteydessä aiemmin kirjaamaton tieoikeus tilan alueelle, tilan omistaja kutsutaan toimitukseen.

Rajan siirto naapurin maalle vaikuttaisi kyllä tälläiseltä kutsun alaiselta toimelta.  :o

Menisin ensimmäiseksi maamittaustoimistoon kyselemään ihan viattomasti, mikä on kupletin juoni.
Slippin 'n sliding

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Maanmittaustoimitus
Ilmeni että kahdella minun tilaani rajoittuvalla kiinteistöllä on tehty rajankäynti muutama vuosi sitten jossa toiselle kiinteistölle siirtynyt n. 2000m2 maata. Eli pyykkiä siirretty, tai oikeastaan lisätty koska vanha pyykki edelleen paikallaan, parikymmentä metriä rajallani. Ihmettelen ettei minulle ole koskaan tullut kutsua toimitukseen? Olisiko pitänyt? Voiko asiasta vielä tehdä valituksen johonkin? :-\

Vajavaisesta selostuksestasi voisi päätellä, että kyseessä on naapuritilan lohkomispyykki, jota ei alunperin ole asetettu tarkalleen rajasi kohdalle.
Näitä näkee usein ja ne korjataan satelliittipaikannuksella. 

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maanmittaustoimitus
Empä ole tommoseen törmännyt, mutta selvitä nyt asia, kun se sulle on tietoon tullut.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Maanmittaustoimitus
Ilmeni että kahdella minun tilaani rajoittuvalla kiinteistöllä on tehty rajankäynti muutama vuosi sitten jossa toiselle kiinteistölle siirtynyt n. 2000m2 maata. Eli pyykkiä siirretty, tai oikeastaan lisätty koska vanha pyykki edelleen paikallaan, parikymmentä metriä rajallani. Ihmettelen ettei minulle ole koskaan tullut kutsua toimitukseen? Olisiko pitänyt? Voiko asiasta vielä tehdä valituksen johonkin? :-\

Rajanaapurit kutsutaan toimitukseen, mikäli maamittaustoimituksessa käsitellään heidän tiloihinsa liittyviä asioita. Jos naapuritilalle vahvistetaan esim. lohkomisen yhteydessä aiemmin kirjaamaton tieoikeus tilan alueelle, tilan omistaja kutsutaan toimitukseen.

Rajan siirto naapurin maalle vaikuttaisi kyllä tälläiseltä kutsun alaiselta toimelta.  :o

Menisin ensimmäiseksi maamittaustoimistoon kyselemään ihan viattomasti, mikä on kupletin juoni.

Samaa mieltä kuin Paalaaja. Maanmittaustoimistoon uteliaana ja tiedonhaluisena kysymään, mitä on oikein tehty. Jos jotain omistamallesi kiinteistölle on toimituksessa tapahtunut, niin kyllä siitä käsittääkseni pitäisi tulla vähintään tieto postitse ja jos muutos on etukäteen tiedossa, niin kutsu toimitukseen.

Nykyään asiaa maastossa sotkee se, että rajapyykkejä ei enää välttämättä lyödä esim. kiinteistön kulmaan. Ne voidaan jättää muutaman metrin päähän rajan mutkasta tai kulmasta esim. ojien, teiden yms. takia. Ajatuksena on, ettei pyykkiä ihan heti kaiveta tai lanata vahingossa ylös. Pyykin paikan suhde todelliseen rajan sijaintiin selviää vain toimituskartoista.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9778
Vs: Maanmittaustoimitus
Ilmeni että kahdella minun tilaani rajoittuvalla kiinteistöllä on tehty rajankäynti muutama vuosi sitten jossa toiselle kiinteistölle siirtynyt n. 2000m2 maata. Eli pyykkiä siirretty, tai oikeastaan lisätty koska vanha pyykki edelleen paikallaan, parikymmentä metriä rajallani. Ihmettelen ettei minulle ole koskaan tullut kutsua toimitukseen? Olisiko pitänyt? Voiko asiasta vielä tehdä valituksen johonkin? :-\

Vajavaisesta selostuksestasi voisi päätellä, että kyseessä on naapuritilan lohkomispyykki, jota ei alunperin ole asetettu tarkalleen rajasi kohdalle.
Näitä näkee usein ja ne korjataan satelliittipaikannuksella.


Kyllähän nuo "alkuperäiselle linjalle laitetut" myöhemmin lohkottujen tilojen jakopyykit ovat aika usein reilusti sivussa. Se vaan on kummaa, kun ne aiheuttavat kummastusta sukupolvesta toiseen ;D Ihan yhdellä maanmittausinsinöörin maininnalla ei meinata uskoa, että ei se alkuperäinen linja tee koukkausta myöhemmin laitetun ja ulkopuolisten linjan kivipyykin takia vaikka se olis mukavasti naapurinpuolellakin ;D  Uskon tosiaan että tälläisessä tapauksessa ei tule kutsua kokoukseen, vaikka maata naapurilta lähtiskin. Siinähän vaan linjataan linja suoraan esim kivipyykkien 1-2 välille . Nyt siinä on voinut olla "ulkopuolinen" jakopyykki linjalla ja raja on piirretty / kuviteltu menevän esim 1-56-2, vaikka se pyykki 56 ei kuulu sille linjalle. Olipas vaikea selittää  8)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Maanmittaustoimitus
Täälläpäin maanmittarit kyllä tulkitsevat aika niukan mukaan tuota tiedottamista, eli jos ei aiheudu Sinulle suoria oikeusvaikutuksia, niin jätetään kutsumatta toimitukseen.

Huipputapaus tässä viime vuosien tietoimituskokouksissa (joista selostusta toisaalla), että rautatien tasoristeyksen lakkauttamisen vuoksi kutsuttiin kokoukseen vain ne, joiden maille korvaava tieyhteys ajateltiin rakennettavaksi, ei niitä, joiden sitten homman jälkeen piti sitä pitkin ajaa. Tämä ei ehkä mennyt ihan hyvien hallintokäytäntöjen mukaisesti ja linja myöhemmin kyllä korjattiin.

Petri

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Maanmittaustoimitus
Oli sen verran epäselvästi ilmaistu aloitus että oikein mitään muuta ei uskalla vastata kuin kuten jo aiemminkin todettu, maanmittauslaitokselta kyselemällä asiaan saa selvyyttä.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Maanmittaustoimitus
pyytää pyykkikaartan tms. miksi sitä kutsutaan tai ensitoimena tarkastaa karttapaikka.fi ilmakuvasta minne rajat menee...

ne on aika villejä nuo sivuun lyödyt pyykit, niiden merkitys ei avaudu kuin mittojen kanssa.  Myöskin tosiaankin kun sateliittiin haetaan pitkän rajan nurkat välipyykit tahtovat elää suuntaan ja toiseen...
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

brotofobia

  • Vieras
Vs: Maanmittaustoimitus
Ilmeni että kahdella minun tilaani rajoittuvalla kiinteistöllä on tehty rajankäynti muutama vuosi sitten jossa toiselle kiinteistölle siirtynyt n. 2000m2 maata. Eli pyykkiä siirretty, tai oikeastaan lisätty koska vanha pyykki edelleen paikallaan, parikymmentä metriä rajallani. Ihmettelen ettei minulle ole koskaan tullut kutsua toimitukseen? Olisiko pitänyt? Voiko asiasta vielä tehdä valituksen johonkin? :-\

Vajavaisesta selostuksestasi voisi päätellä, että kyseessä on naapuritilan lohkomispyykki, jota ei alunperin ole asetettu tarkalleen rajasi kohdalle.
Näitä näkee usein ja ne korjataan satelliittipaikannuksella.

Eikös aloittajan pyykkien tiedot löydy maanmittauslaitokselta...ja niihin alkuperäisiin ei ole vaikutusta muilla pyykeillä jotka on tehty naapurikiinteistön lohkomiseksi. Ja aloittaja on vain säästänyt rahaa kun hän ei ole joutunu tässä yhteydessä  rajankäyntiin maksajaksi. Eikös toi rajankäynti ole h**tin kallista  :o

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maanmittaustoimitus
Sivuunviedyistä pyykeistä on joskus ojankaivaja aikonut ottaa köniinsä meidän nurkilla. Naapuri kun on kaikesta kaiken tietävä ja tuli ojausta tarkastamaan. Ojan aukaisusta oli so***** jo aiemmin. Vaan hänen mielestään oja oli avattu vain hänen puoleltaan eli olimme kaivaneet muka ojan kokonaan hänen puolelleen, vaikka maanmittari kävi lähistöllä lohkoessaan ojan kepittämässä juuri noiden sivuunvietyjen pyykkien takia. Ukko ei uskonut meitä kirveelläkään, vaan pani tikkua pyykin juureen ja toitotti että tässä on raja. Just joo. Pyysin maanmittarilta pyykkikartan ja ympyröin siihen ne rajapyykit, joista ukko otti linjaa ja alleviivasin numerot: 3 metriä rajalinjasta. Tungin lapun ukon postilootaan ja kattelin pari päivää myöhemmin, kun se könys vasta-avatussa ojassa metrimitan kanssa. Ei tullut enää napisemaan :D :D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Maanmittaustoimitus
Sukutilameininkiin kuuluu myös yhtenä keskeisenä osana kaikenlainen kivipyykkien väijyminen ja senttien mittailu.  ;D

Ja aina lähtökohtainen epäily, notta mun sukumaita ollaan ryöväämässä.
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Maanmittaustoimitus
Kyse ei ole siitä että pyykki ei olisi oikeassa paikassa, täytyy käydä etsimässä kun lumet sulaa, minun ja rajanaapurien rajalla vaan siitä että toimitus on tehty tietämättäni. Kyseessä kahden kiinteistön minun tiluksiini rajoittuvasta suorasta rajasta jossa naapurikiinteistöjen keskinäinen raja siirtynyt minun rajallani toiseen suuntaan. Vanhojen pyykkien väli n. 200 ja näköyhteydessä toisiinsa joten uuden pyykin sijoittaminen niiden väliin ei ole voinut olla kovin vaikea toimenpide.En tuon selkeämmin pysty kertomaan. Jos tuosta toimenpiteestä olisin tiennyt niin olisin kaikin keinoin sen pyrkinyt estämään. Nyt meni taas välit poikki naapureihin. >:(
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Maanmittaustoimitus
Sukutilameininkiin kuuluu myös yhtenä keskeisenä osana kaikenlainen kivipyykkien väijyminen ja senttien mittailu.  ;D

Ja aina lähtökohtainen epäily, notta mun sukumaita ollaan ryöväämässä.
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ei tuossa mitään epäilyä ole vaan niin on juuri tapahtunut :(
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Maanmittaustoimitus
olisin tiennyt niin olisin kaikin keinoin sen pyrkinyt estämään. Nyt meni taas välit poikki naapureihin.

Jotenkin jo tämän arvasin heti avauksesta ja ko nimimerkin muista ao. "näytöistä" ....  ;D

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....