Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä  (Luettu 5072 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Kyl mulla ainakin haisee paska vaikka asuisin kuinka harvassa.

 :D

Kas hajapaska se haisee ja luontoa tuhoaa, vaan paskaurbanus se jalostuu kaupunkilaismieltä voimaannuttavaksi viherrakenteeksi kivikylään...
Slippin 'n sliding

Sepedeus

  • Vieras
Kyl mulla ainakin haisee paska vaikka asuisin kuinka harvassa.

 :D

Kas hajapaska se haisee ja luontoa tuhoaa, vaan paskaurbanus se jalostuu kaupunkilaismieltä voimaannuttavaksi viherrakenteeksi kivikylään...

  Tuo on just sitä hirveetä katkeruutta ja vitutusta josta tuossa toisessa aloituksessa on puhe. ???

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10561
  • Expertus dico....
Vanha fakta lienee juuri tuo että kaupunkien ja taajamien asukkaiden ympäristöpäästöt ovat pienimpia ja nyt joku yrittää tämän käsityksen kiistää aika erikoisella tavalla. Ehkä nyt on kyse siitä että sinne taajamiin valikoituu varakasta väkeä, joilla on varaa kuluttaa.....

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vanha fakta lienee juuri tuo että kaupunkien ja taajamien asukkaiden ympäristöpäästöt ovat pienimpia ja nyt joku yrittää tämän käsityksen kiistää aika erikoisella tavalla. Ehkä nyt on kyse siitä että sinne taajamiin valikoituu varakasta väkeä, joilla on varaa kuluttaa.....

Kulutustottumusten ero oli toki osa tulosta. Mutta sitäkin selittää osaltaan se, että kaupunkilaiset ovat täysin riippuvaisia muualta tuoduista hyödykkeistä. Eivätkä liikenteenkään tunnetut totuudet päde, elleivät kaupunkilaiset oikeasti käytä julkista liikennettä. Moniko "keski-ikäinen heteromies" kulkee töihin bussilla, muualla kuin kolmella suurimmalla kaupunkiseudulla?

Mutta asumisen osalta tulokset olivatkin jo paljon mielenkiintoisemmat:
Kerrostalotalouksien asumisen kuormitusta on tähän asti määritelty asunnon neliöiden kautta. Samalla on kuitenkin jäänyt huomaamatta kerrostalojen yleisten tilojen käytyävien, rappukäytävien ja varastotilojen osuus. Tämä tekee aikamoisen eron. Onhan vaikkapa yleisimmän kolmen asuinkerroksen talon neljäs, eli alimmainen kerros yleensä pelkästään aputiloja.

Vastaavasti kaupunkien suuresti ylistetyn kaukolämmön toteutus fossiilisella tuontienergialla, keikuttaa vahvasti totusta poikkeavalla tarkasteltua tasetta.

Lisää oheisesta pätkästä alkaen kohdasta 6:40
http://areena.yle.fi/audio/1331111617519
Slippin 'n sliding

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Maalla asumisen ympäristövaikutuksia pienentävät mm. rakentamistapa (puu vs. betoni) ja energian tuotanto (uusiutuvia energialähteitä niin laajassa tuotannossa kuin yksityistalouksissakin), mutta mitä suurimmasas määrin myös elämäntavat. Maalaiset viihtyvät enemmän kotona, käyvät harvemmin kaupassa, ostavat vähemmän jalostettuja elintarvikkeita, ostavat lähempänä tuotettuja elintarvikkeita jne. Myös marjastus, sienestys, kalastus ja metsästys ja kotitarveviljely ovat enemmän maalaisia harrastuksia.

Sitten, jos aletaan ajatella koko yhteiskuntarakennetta, ei voi päätyä kuin samaan ajatukseen Pentti Linkolan kanssa: Ekologisesti kestävässä yhteiskunnassa kaupunkeja voi Suomen kokoisessa maassa olla ehkä yksi tai kaksi ikään kuin kuriositeetteinä. Niissä voidaan harjoittaa niitä harvoja toimia, joissa ihmisten ja työn keskittämisellä saavutetaan etuja. Kuitenkaan ei voida kuvitella satojen tuhansien ihmisten asuvan keskittymissä, jotka eivät itse tuota ruokaa ja joihin energia ja vesi pitää tuoda kaukaa ja jätteet kuljettaa kauas käsiteltäviksi. Tällaisissa keskittymissä ei ole myöskään ekologisesti kestäviä elinkeinoja. Paitojen pesuhan maksetaan pelloilla, metsissä, tehtaissa ja kaivoksissa tehdyn työn tuloksilla.

Linkola tuli tosin tähän päätelmään jo 1980-luvulla, jolloin tietotekniikan mahdollisuuksista hajauttaa työtä ei tiedetty vielä paljoakaan. Linkolan lisäksi myös professori Eero Paloheimo on niitä vihreiden perustajaisiä, jotka ovat urbanisaation suhteen samoilla linjoilla, mutta jäätyään city-hörhöjen jalkoihin eronneet Vihreästä liikkeestä.

emo-heikki

  • Vieras
Tässä kaupunkiasumisessa on sellainen harhakuva, että kuvitellaan että ihmiset esim. ajavat autoillaan vähemmän kuin maalla ajetaan, koska on lyhyet matkat, juttu on oikeastaan päinvastoin, kaupngeissa ajellaan ihan vaan huvin vuoksi ja monesti ihan turhaankin.
Kun katotaan kertyneistä kilometrejä, niin tulee niitä kaupungissakin, ei ne ihmiset niissä kopperoissaan sisällä mätäne, ne lähtee kartsalle  ....

cosmic_cowboy

  • Vieras
Tässä kaupunkiasumisessa on sellainen harhakuva, että kuvitellaan että ihmiset esim. ajavat autoillaan vähemmän kuin maalla ajetaan, koska on lyhyet matkat, juttu on oikeastaan päinvastoin, kaupngeissa ajellaan ihan vaan huvin vuoksi ja monesti ihan turhaankin.
Kun katotaan kertyneistä kilometrejä, niin tulee niitä kaupungissakin, ei ne ihmiset niissä kopperoissaan sisällä mätäne, ne lähtee kartsalle  ....

EIkä ajeta etteenpäin menemään, vaan kökitään valoissa ja kiihdyttää rempaistaan ja taas pyssätään. Maalla ei parane pyssäillä ettei jää hankeen kii.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9111
  • Don't dream your life, live your dreams.
Tässä kaupunkiasumisessa on sellainen harhakuva, että kuvitellaan että ihmiset esim. ajavat autoillaan vähemmän kuin maalla ajetaan, koska on lyhyet matkat, juttu on oikeastaan päinvastoin, kaupngeissa ajellaan ihan vaan huvin vuoksi ja monesti ihan turhaankin.
Kun katotaan kertyneistä kilometrejä, niin tulee niitä kaupungissakin, ei ne ihmiset niissä kopperoissaan sisällä mätäne, ne lähtee kartsalle  ....

EIkä ajeta etteenpäin menemään, vaan kökitään valoissa ja kiihdyttää rempaistaan ja taas pyssätään. Maalla ei parane pyssäillä ettei jää hankeen kii.

Taitaa sitä polttoaineen kaupunkikulutusta tulla tuplaten maantieajoon verrattuna. Ja ne suojatiet on sitten kerpeleitä yksi ylikulkija voi pysäyttää sata metriä pitkän autojonon seisomaan tyhjäkäynnillä.  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5346
"Kehyskuntien autoliikenteeseen perustuva rakenne, josta käydään kovatuloisissa töissä kaupungissa, on yhä kaikkein huonoin vaihtoehto, ja rakenne jossa on eniten kehitettävää. Kaupunkiseutuja on siis päästöjä vähentääksemme tiivistettävä. Tätä ei kuitenkaan tule sotkea maaseutupolitiikkaan ja "oikeaan" maaseutuun, jossa ei tiivistämisellä ole varmaan kovasti potentiaalia."

Edelläoleva oli tosi mielenkiintoisen jutun yksi johtopäätöksistä, eli Ville-Veikko Mastomäen analyysi tästä väitöstutkimuksesta

http://mastomaki.blogspot.com/2012/03/yhdyskuntarakenteen-ilmastovaikutuksia.html?spref=fb

Tämäkään ei ole niin yksinkertaista, korrelaation ja kausaliteetin eroista ei ko. tutkimuksen uutisoinnissa ole paljon analyysiä tehty...

Petri

Aatami Särkisalami

  • Vieras
eli lissää pekka haavistoja ?                 oukkona ihan pöljä?
[/quot

OOKKONÄÄ pölöjä ja pelkääkkönnäää polliisie

Aatami Särkisalami

  • Vieras
..Täällä ei polliisie pelänneet scania varkaat  olivat suunnitelleet  hommansa    ruttasivat parit BMW autot...yx löyty oulusta  arvokas auto...sittemmin katosi  liettuaan päin...lettland

latvia liettua viro   viron pottuja joo  ja käristystä kauhallinen ...keskiyön aikoihin

nå tapaus va8ikuttaa harjoirukseltakin  koska kaikki valvontakamerat olivat aktivoituina...

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
"Kehyskuntien autoliikenteeseen perustuva rakenne, josta käydään kovatuloisissa töissä kaupungissa, on yhä kaikkein huonoin vaihtoehto, ja rakenne jossa on eniten kehitettävää. Kaupunkiseutuja on siis päästöjä vähentääksemme tiivistettävä. Tätä ei kuitenkaan tule sotkea maaseutupolitiikkaan ja "oikeaan" maaseutuun, jossa ei tiivistämisellä ole varmaan kovasti potentiaalia."

Edelläoleva oli tosi mielenkiintoisen jutun yksi johtopäätöksistä, eli Ville-Veikko Mastomäen analyysi tästä väitöstutkimuksesta

http://mastomaki.blogspot.com/2012/03/yhdyskuntarakenteen-ilmastovaikutuksia.html?spref=fb

Tämäkään ei ole niin yksinkertaista, korrelaation ja kausaliteetin eroista ei ko. tutkimuksen uutisoinnissa ole paljon analyysiä tehty...

Petri

Enpä paljoa korrelaatioista ja kausaliteeteista -saati niiden eroista- ymmärrä, joten ei mulla ole edellytyksiä Mastomäen analyysiä analysoida, mutta sanon kuitenkin...

Kova tarve tuntuu Mastomäellä olevan selitellä asiaa siihen muotoon, joka vastaa hänen aiempaa käsitystä asiasta. Esim. "luoko kaupunkilaisuus kulutusta" teemaan, hän vetää omasta hatusta täysin puutaheinää, ja näin "osoittaa" vääräksi tehtyjä johtopäätöksiä..
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5346
Kova tarve tuntuu Mastomäellä olevan selitellä asiaa siihen muotoon, joka vastaa hänen aiempaa käsitystä asiasta.
Vähän sellaistahan siinä oli sisäänrakennettuna, mutta kuitenkin analyysinä ihan eri tasoa kun aiheesta lehdistössä ollut uutisointi.

Petri

Katapultti

  • Vieras
Tämä viherstalinismi kun on vaan niin kova uskonto, että mikään järkipuhe ei noihin  luomntotalebaaneihin tehoa, ja sitten vielä yrittävät vääristellä ja väännellä  kaikki uskolleen haitalliset tutkimustulokset  mieleisikseen.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
tiiviistä kaupunkirakeenteesta joutuu ajelemaan viikonloppuisin johonkin hornankuuseen,vaikk se niin ihana paikka onkin ;)
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.