Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lähteäkkö jyväjemmariksi?  (Luettu 10732 kertaa)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Sanoisin, että jos itsellä on halua maataloushommiin, niin ala vaan ....
Rahallisesti ehkä muualla tienaat ihan saman, mutta ei nää niin huonoja hommia ole kuin väitetään.
On näissä hyvätkin puolet ....

En ole maatilan kasvatti, eikä mulla ole vanhemmilta ostettua tilaa, olen ihan muista hommista tullut alalle.
Samaa mieltä, en ole maatilan kasvatti enkä omista hehtaariakaan.

Mut sitoutumiseen on syytä varautua ja asennoitua. Mutta tämä ei ole pelkkä työ, tämä on elämäntapa. Meillä on siis lypsylehmiä, jos joku ei vielä tiedä.

Itse käyn (vielä) osa-aikaisesti palkkatöissä, mutta kun päästää mieleensä ajatuksen, että tekisi pelkästään tätä ja kokopäiväisesti, niin paluuta ei taida olla... :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
>(3vuoteen)

3 vuotta ei riitä vielä minkään lausunnon antamiseen.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Jos epäilyttää työn mielekkyys, niin yritä järjestää itselles harjoitteluaika jolloin tutustut siihen "omaan" navettaan. Pari kuukautta jos teet siellä aktiivisesti hommia, niin varmasti alkaa valjeta mitä se on :-\ Samalla hyvä kyseenalaistaa miksi tehdään näin tai näin. Yksin  voi olla aika raskasta kulkea navettahommissa jos ei ole sattunut renki ehdokkaita vielä kohdalle. Tuollainen vanhakin navetta voi olla tosi joudukas eikä perus navetoinnissa mene kovinkaan kauaa jos hommat on suunniteltu ja ennen kaikkea tehdään järkevästi. Meillä on myös vielä pienehkö vanha parsinavetta ja kahdella ihmisella menee noin neljä tuntia päivässä. Ei kannata alkaa jos ei tykkää lehmistä. Pelkästään rahan vuoksi voi olla aika ankeaa tehdä näitä hommia jos siitä ei jää muuta "käteen". Mulla ja vaimolla on kokemusta ihan muista hommista (myyjä ja it-nörtti) ja samalla tavalla kaikissa töissä on omat hyvät ja huonot hetkensä ::)

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
>(3vuoteen)

3 vuotta ei riitä vielä minkään lausunnon antamiseen.

3v omiin nimiin.. 30vuotta paikanpäältä ja 10vuotta hiukan kauempaa touhua seuranneena ;)

justus

  • Vieras
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Lueppa uusimman maatilan pellervon lehen kanssa tullut eläin lehti ,jossa oli juttua tervolassa olevasta tilasta ,jossa mikään ei riitä.Vaan pitää haalia kaikki maholliset hommat maan ja taivaan välistä.Kyllä on parempi unohtaa ja olla sielä vieraan hommissa,on ainaski lakisääteiset työ ajat

mopo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
  • ei mopolla mahottomhin
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Ite en oo katunut maidontuottajaksi ryhtymistä. 12v oma tila ja sitä ennen lomittajana. Tuotantoa on laajennettu ja siitä olen tullut tulokseen, että ei ole niin hohdokasta omistaa yli viittäkymmentä lehmää kuin luulisi. Suhteessa pienen karjan pitäminen on kannattavampaa kuin ison. Oman karjan pidossa pahimmat olivat ensimmäiset kaksi viikkoa, sen jälkeen alkoi jotenkin tottua ajatukseen, että tätä nyt sitten jatkuu eläkeikään asti jos terveys kestää ;D

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Sanoisin, että jos itsellä on halua maataloushommiin, niin ala vaan ....
Rahallisesti ehkä muualla tienaat ihan saman, mutta ei nää niin huonoja hommia ole kuin väitetään.
On näissä hyvätkin puolet ....

En ole maatilan kasvatti, eikä mulla ole vanhemmilta ostettua tilaa, olen ihan muista hommista tullut alalle.
Samaa mieltä, en ole maatilan kasvatti enkä omista hehtaariakaan.

Mut sitoutumiseen on syytä varautua ja asennoitua. Mutta tämä ei ole pelkkä työ, tämä on elämäntapa. Meillä on siis lypsylehmiä, jos joku ei vielä tiedä.

Itse käyn (vielä) osa-aikaisesti palkkatöissä, mutta kun päästää mieleensä ajatuksen, että tekisi pelkästään tätä ja kokopäiväisesti, niin paluuta ei taida olla... :)

Olipa vaan comeback.  :)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Sanoisin, että jos itsellä on halua maataloushommiin, niin ala vaan ....
Rahallisesti ehkä muualla tienaat ihan saman, mutta ei nää niin huonoja hommia ole kuin väitetään.
On näissä hyvätkin puolet ....

En ole maatilan kasvatti, eikä mulla ole vanhemmilta ostettua tilaa, olen ihan muista hommista tullut alalle.
Samaa mieltä, en ole maatilan kasvatti enkä omista hehtaariakaan.

Mut sitoutumiseen on syytä varautua ja asennoitua. Mutta tämä ei ole pelkkä työ, tämä on elämäntapa. Meillä on siis lypsylehmiä, jos joku ei vielä tiedä.

Itse käyn (vielä) osa-aikaisesti palkkatöissä, mutta kun päästää mieleensä ajatuksen, että tekisi pelkästään tätä ja kokopäiväisesti, niin paluuta ei taida olla... :)

Olipa vaan comeback.  :)
Niin no, onhan nää henkilökohtaisia juttuja. Mut mää oon nii_hemmetin_kyllästyny tohon kulkemiseen, johon menee aikaa eikä tuu kun kustannuksia siltä ajalta. Ja kun ei voi keskittyä oikein kumpaankaan hommaan vaikka pirun pätevä tietysti olen... :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
hyvin henkilökohtainen asia jos halua ja intoa on niin mikäs siinä... spv:llä jos saa niin talous kestää varmasti

itte kans sarjassa tyhjästä rakentanut, 2,5 v päätoimena, ei palkkahommiin kun pakon edessä on tää niin lystiä  :P ;D

ei tosin lypsettäviä lehmiä mut kuiteskin  :D 8)
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

kermikkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Voi olla, jollet nyt ala, kadut sitä myöhemmin. Tottakai liiketoimintasuunnitelma ja rahoitus kannattaa miettiä tarkoin...Maatalousyrittäjänä voi tuntea monesti onnistumisen iloa (hyvän sadon, uuden syntymän esim.), toisaalta katkeria kyyneleitä joutuu nielemään jos käy päinvastoin. Turha toisaalta romantisoida liikaa. Arvostusta ei juuri muut anna (paitsi juhlapuheissa), itse täytyy arvostaa itseään, omaa tekemistä. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että numeroita pyörittämällä saa asiat kannattaviksi. Maidontuotannossa ja yleensä kotieläintaloudessa "oikealla työnteolla" suuri merkitys tuloksen syntymiseen. Olen ostanut oma tilani rahalla ja maksanut rahalla joka työllä hankittu "revitty tisseistä". ;)

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Tukikelposta peltoa on hyvinkin riittävä määrä tuon kokoiselle karjalle. Ja C2 on tukialue.

Ehkä eniten mietityttää oma jaksaminen; miten sitä jaksaa lypsää 2 kertaa päivässä, joka ikinen päivä. Ja sitten kaikki paperityöt jne... Mutta tiedän kyllä minua tollompiakin kavereita, jotka tilaa pyörittävät, että...  ;D

Paperityöt ja muut ressit voi jättää tilitoimiston tai rooakrian huoleksi. Paliolta ois säästyny, ku ois sen heti alusa tajunnu..  Toki sen maijjontuotannon pitäs kannattaa siitätehen, ettei lehemiä ruokita pellon tuilla.. Valitettava tosiasia vaan on, että verotettavaa jää usseimmiten vähempi, ku peltojen tukipotti :-[ Miten jaksat nyt ittes työllä elättää? Meinaan että jos se pelottaa ettet jaksa lypsää.. Ei toki jokapäivä oo pakko ite lypsää läpi elämän. Kun ei haaskaa rahojaan hifistelyihin, niin voi pitää lypsäjää. Niitä löytyy ex Itäblokin aluveelta edullisesti.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Tuo on hyvin tapauskohtaista, mutta jos ala kiinnostaa ja tilan saa kohtuu hintaan niin miksei. Ne viljelijät jotka valittaa eniten ja kaipaa "oikeisiin" töihin eivät yleensä ole olleet koskaan niissä "oikeissa" töissä. Itse olin 12 v. muiden renkinä ja sen jälkeen rupesin mullinkasvattajaksi. Päivääkään en ole katunut. Mun urakehitys on sellanen, että sillä saa taatusti kylähullun maineen. Toisaalta, kun käy tarpeeksi kouluja voi tehdä mitä huvittaa, vaikka kasvattaa mulleja ;).

kipe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
kyllä jos voisin palata takas 2000 luvun alkuun niin jatkaisin sukutilaa. tila oli pieni ja navetta todella vanha lehmiä 12kpl. mutta kyllä nyt harmittaa ku renkinä ollu 10 vuotta muilla. kyllä tässä on nähnyt tilanteita jotka tekisi toisella lailla jos tila olisi oma. eihän sitä tiedä jos vielä oman tilan ostais joku päivä tai löytäis maatilan tyttären jonka kanssa tilaa jatkaisi :) :)

antti-x

  • Vieras
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Jos tykkää/kestää lypsää sen pari kertaa päivässä niin kaikki muu on yleensä ihan kivaa/mielenkiintoista jos lannanpoisto sattuu toimimaan :) Jos alue ei ole aktiivisesti laajentuvien tilojen täplittämä niin tilaa voi sitten peltopuolen kautta alkaa hallitusti laajentamaan, ja jos kotieläintilastatus alkaa vaaraantua, pistää sitten emoja/mulleja johonkin kylmään halliin.

Lypsypuolen laajentaminen on joko aika kallista ja työllistävää (parsihelvetin laajentaminen) tai tosi kallista (oliko se pellervon eläinliitteessä taas juttua halvalla rakennetusta pihatosta, 48 lypsävää ja hinta lähemmäs 600 000 käytetyllä lypsyasemavirityksellä).

Ja hinta tosiaan ratkaisee paljon, jos tilan saa esim. uuden vähän hienomman omakotitalon hinnalla niin sen maksaminen on kutenkin verottajan ja elyn avulla selvästi helpompaa kuin omakotitalon.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Lähteäkkö jyväjemmariksi?
Niin en tiedä oletko mies vai nainen ja onko elämän kumppania jos kaveria kiinnostaa kanssa lehmien pito siitä' vaan ja sillä ei tosiaankaan ole väliä onko mies vai nainen jatkamassa.Naisetkin pärjää ...