Yksi esimerkki: valtionyhtiö Transpoint ottaa venäläisiä kuskeja naurettavalla palkalla. Ja sitten kun nousee haloo niin "kostoksi" nyt Transpointin kärryjä kiskoo venäläisen nupit, venäläisellä polttoaineella ja tietysti niitä kuskaa venäläiset kuskit. Ja jokainen voi kuvitella ihan itekseen mitäpä tuommonen touhu tekee suomalaisille kuljetusyrittäjille ja kuskeille.
Huonoin esimerkki koskaan. Transpoint ei ole vuosikymmeniin ollut varteenotettava kilpailija suomalaisille kuljetusyrityksille. Transpoint oli esimerkki miten huonosti valtio osaa hoitaa asioita, firman väärän kokoiset kärryt seisoi jatkuvasti kuormia odottamassa pihoissa, kuljettivat puolet muiden kuormista tuplahinnalla tuplasti kauemmin, eivät osanneet hyödyntää rautatietä jne jne. Transpoint ei ole uhka kenellekään, valitettavasti. Venäläisratkaisut ovat niiden viimeinen oljenkorsi.
Markkinavetoiset yksityiset menivät kappaletavarassa ohi oikeanmittaisilla ajoneuvoilla, Matkahuolto ja kuriiriliikkeet kaappasivat pakettiajot ja loput tonniajot meni sille soveltuvalle kalustolle. Suurinta vaivaa kuljetusalalle tänään aiheuttaa Suomen valtio veropäätöksillään ja eräät saksalaiset globaalit kuljetusyritykset kilpailukyvyllään.
Venäläisten etuja voisi karsia asettamalla tieverolippupakko ei-suomessa rekisteröidylle ajoneuvolle, kuten muualla tehdään. Mutta sitä ei venäläismielinen hallinto/virkamieskunta uskalla tehdä.
Kyllä Suomi on kusessa. Monella pk-yrityksellä mene nyt aika hyvin, töitä on niille jotka haluavat jotain tehdä ja oppia. Nyt kannattaisi panostaa siihen että maakuntiin kasvaa elinvoimaisia vientiyrityksiä jotka rahoittavat eläkkeenne 20 v päästä. Mutta valtion ratkaisu on lisää veroja, lisää sosialirahaa ja kannustimien poistaminen. Se joka vähänkin viitsii yrittää nuijitaan verokortilla maahan.
Liian moni ei ole tajunnut sitä, että jos joillakin on 1 000 000 niin monella on 30 000.