Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe stokerin päivitystä  (Luettu 8902 kertaa)

bulldozer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
stokerin päivitystä
nykynen kalusto pannuhuoneessa on säätötulen 40kw strong stokeri n. Puolen kuution säiliöllä. Pannu on tulimaxin 50kw. Hakevarasto on n. 120kuutiota vetävä ja heti pannuhuoneen seinän takana. N. Metri väliä stokerisäiliön ja hakevaraston välissä. Laitteisiin olen kyllä ollu hyvin tyytyväinen nyt 8 vuoden ajan. Ongelma on tuo lyhyt täyttöväli noin pienellä säiliöllä.... Jos meinaa talvella olla yli päivän reissussa niin tarvii "palkata" talkkari täyttään pönttö.  suunnitelmissa ois ottaa nykysestä järjestelmästä palopää ,syöttöputki/kierrukka ja ohjauskeskus uusiokäyttöön. hommais lisäksi stokeripöntön tilalle sen "pudotuskuilun" sekä sen takapaloesto jutun (en ny muista oikeeta nimee) ja siitä hakevaraston puolelle n. 3,5 metrin kierrukka ja jousipurkain varaston lattialle. Osat on jo eri toimittajilta katteltuna. Mut nyt seuraa siis ite kysymys... Miten sitä jousipurkain kierrukkaa ohjataan että se tuo just oikeen määrän tavaraa palopään kierrukalle.??? Pähkäilin raja /jotain muuta kytkinta tai anturia siihen pudotuskuiluun. Eli kun anturi kattoo että hakkeen pinta kuilussa laskee niin se käynnistää varasto ruuvin. Takapalojutun moottoria ohjais säätötulen ohjaus eli kun polttimen ruuvi pyörii niin takapalojutun moottori pyörii... Omasta mielestä se ei voi käytännössä toimia että säätötulen ohjaus pyörittäs kumpaakin ruuvia vaikka ruuvit tekis saman kokosiksi ja niitä mottorit pyörittääs samoilla kierroksilla...? Jolla tämmönen laitteisto on niin kertokaa ihmeessä miten se pelaa ja miten sitä ohjataan.? Kaikki muutkin käyttökokemukset on tervetulleita...

Pallis

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: stokerin päivitystä
Itellä on ala-talkkarin jousipurkain. Siinä molemmat ruuvit pyörii saman aikaisesti, jos yläruuvista tulee liikaa tavaraa lokerosyöttimelle pysäyttää kapasitiivinen anturi yläruuvin liikkeen, kunnes tavaraa taas mahtuu menemään. Käytännössä ruuhkaa ei tule, jos ruuvien nousut mitoitettu oikein. Ja hake tasalaatuista, ettei ole mitään klapeja ja oksia mukana.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: stokerin päivitystä
nykynen kalusto pannuhuoneessa on säätötulen 40kw strong stokeri n. Puolen kuution säiliöllä. Pannu on tulimaxin 50kw. Hakevarasto on n. 120kuutiota vetävä ja heti pannuhuoneen seinän takana. N. Metri väliä stokerisäiliön ja hakevaraston välissä. Laitteisiin olen kyllä ollu hyvin tyytyväinen nyt 8 vuoden ajan. Ongelma on tuo lyhyt täyttöväli noin pienellä säiliöllä.... Jos meinaa talvella olla yli päivän reissussa niin tarvii "palkata" talkkari täyttään pönttö.  suunnitelmissa ois ottaa nykysestä järjestelmästä palopää ,syöttöputki/kierrukka ja ohjauskeskus uusiokäyttöön. hommais lisäksi stokeripöntön tilalle sen "pudotuskuilun" sekä sen takapaloesto jutun (en ny muista oikeeta nimee) ja siitä hakevaraston puolelle n. 3,5 metrin kierrukka ja jousipurkain varaston lattialle. Osat on jo eri toimittajilta katteltuna. Mut nyt seuraa siis ite kysymys... Miten sitä jousipurkain kierrukkaa ohjataan että se tuo just oikeen määrän tavaraa palopään kierrukalle.??? Pähkäilin raja /jotain muuta kytkinta tai anturia siihen pudotuskuiluun. Eli kun anturi kattoo että hakkeen pinta kuilussa laskee niin se käynnistää varasto ruuvin. Takapalojutun moottoria ohjais säätötulen ohjaus eli kun polttimen ruuvi pyörii niin takapalojutun moottori pyörii... Omasta mielestä se ei voi käytännössä toimia että säätötulen ohjaus pyörittäs kumpaakin ruuvia vaikka ruuvit tekis saman kokosiksi ja niitä mottorit pyörittääs samoilla kierroksilla...? Jolla tämmönen laitteisto on niin kertokaa ihmeessä miten se pelaa ja miten sitä ohjataan.? Kaikki muutkin käyttökokemukset on tervetulleita...


Yksinkertaisinta olis varmaan laittaa molempiin ruuveihin oma taajuusmuuttaja, jolloin saat pehmeät käynnistykset ruuveille (säästää voimansiirtoa, ja pääsee eroon rikkoutuvista kontaktoreista). Sitten säätää ruuvien nopeudet muuttajista siten sopiviksi että syöttö kattilaan on hieman nopeampi kuin laatikkoon tuleva ruuvi. Syötttöpulssi sitten ohjaisi molemmat ruuvit käyntiin, mutta toinen pyörisi nopeammin. Tai sitten ohjelmoisi lähtevän ruuvin muuttajaan hidastusrampin niin että se pyörisi vähän kauemmin kuin tuleva ruuvi pysäytettäessä.

Tai sitten niin että kattilaan syöttävä ruuvi pyörii hissukseen tehokäynnillä koko ajan ja pulssitetaan laatikkoon tuovaa ruuvia. Voisi vielä lisätä semmoisen jutskan että jos takapalo uhkaa niin käytetään kattilaan syöttävä ruuvi tyhjäksi.

Taajuusmuuttajat on helppo lisätä olemassaolevan keskuksen jatkoksi. Muuttajien häiriölähdöt pitää ketjuttaa alkuperäisen keskuksen ohjaukseen niin, että jos jompi kumpi ruuvi menee jumiin niin pysäyttää koko laitoksen.

Ruuhka-anturi lienee tarpeellinen laatikon kanteen joka tapauksessa, vaikka nopeusero peruskäytössä pitäisikin laatikon tyhjänä.


Mika

Viimeksi muokattu: 26.02.12 - klo:11:23 kirjoittanut mikasep

bulldozer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: stokerin päivitystä
kiitokset vastauksista...

http://www.finnmammut.fi/pages/Heizomat_tuotesivu_8/1570 siis tuommonenhan lokerosyötinhän niiden ruuvien väliin pitäis laittaa takapaloa estämään. lokerosyötinhän voi olla suoraan laippakiinnityksellä siinä palopään syöttöputkessa... ja lokerosyöttimen yläpuolella on sitten muutaman kymmenen sentin pudotuskuilu...

onko Palliksella toiminut tuo AT:n patentti kuinka hyvin? pystytkö säätämään erikseen noiden ruuvien nopeutta tai sykettä? ja toimiiko tuo kapasitiivinen anturi niinku pitää?

jos tuon pidemmän ruuvin ohjauksen toteuttas vain sen anturin takaa niin aika paljonvartijana on tuo anturi... eli pakkohan se on lähteä siitä että ruuvit pyörii saman aikaisesti ja joku ruuhka anturi takapiruksi... helpoiten siis niin että sama sähkö joka moottorille ja ylempää kierrukkaa pätkii se anturi jos aihetta tulee...

jos olen ymmärtänyt Mika oikein niin pakkohan tuossa nykyisessä ruuvin moottorissa on taajuusmuuntaja olla kun sen kierrosnopeutta voi säätää?? kontaktoreita ei ole mennyt yhtään vaikka mulla yks onkin varastossa "pahanpäivänvaralle" Tuo Mikan esittämä " Voisi vielä lisätä semmoisen jutskan että jos takapalo uhkaa niin käytetään kattilaan syöttävä ruuvi tyhjäksi." on kyllä hyvä pointti! ja varmaan toteutus ois lämpötila anturi/rele/kytkin oikeaan paikkaan tuota härveliä...??

mitenkäs tuo AT:n jousipurkaimen voimansiirto on toteutettu? eli ottaako se voiman siitä ruuvista rauta rautaa vasten vai kulmavaihteistolla?

mitään suunnitelmia en siis ole vielä lyönyt lukkoon vaan tämä on suunnittelu asteella . ens kesään mennessä ois tarkotus romut hommata ja alkaa värkkään ne paikoilleen... otan tietysti tarjoukset talkkareilta ja säätötulelta sun muilta noista komponenkeista mut nuo osathan on ihan perus osia joita valmistaa useampi firma.... ja näin sais hintaakin halvemmaksi. bonuksena tulee se että saa ite tehdä  ;D

onko tuon jousipurkaimen tilalle muilla suositella toista vaihtoehtoa??? hakevarasto on 4m levee ja n.8m pitkä ja tarkoitus oli siis että kippaan hakkeen suoraan sen kuljettimen päälle ja sit ku siitä loppuu niin työntelen valtralla loppu hallista lisää tavaraa siihen päälle...  jousipurkaimella tuon jousen "työalueeksi" tulis 3x3 - 4x4 metriä....

bulldozer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: stokerin päivitystä
no ala-talkkarilta eivät oikein halunneet myydä mulle pelkkää jousipurkainta, kierrukkaa, ja lokerosyötintä... ei kullemma kannata naittaa säätötulen vehkeisiin.  :o eihän se ole ku rautaa ja sähköö... ihme hommaa!

mut jos jotain kiinnostaa niin AT: paketti sisältäen sulkusyöttimen, ohjauskeskuksen (logiikkapohjainen), kattilatermostaatti, palopää 40 tai 60 kw, puhallin, palotilan kansi,
vaihdemoottorit, syöttöruuvit 10*125mm, pituudet siiloruuvi 3m ja syöttöruuvi 0,8m, vesipalosulut (2kpl).  Hinta 12.800€. sisältäen alvit. ....kallista?

Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo:12:50 kirjoittanut bulldozer

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: stokerin päivitystä
no ala-talkkarilta eivät oikein halunneet myydä mulle pelkkää jousipurkainta, kierrukkaa, ja lokerosyötintä... ei kullemma kannata naittaa säätötulen vehkeisiin.  :o eihän se ole ku rautaa ja sähköö... ihme hommaa!

mut jos jotain kiinnostaa niin AT: paketti sisältäen sulkusyöttimen, ohjauskeskuksen (logiikkapohjainen), kattilatermostaatti, palopää 40 tai 60 kw, puhallin, palotilan kansi,
vaihdemoottorit, syöttöruuvit 10*125mm, pituudet siiloruuvi 3m ja syöttöruuvi 0,8m, vesipalosulut (2kpl).  Hinta 12.800€. sisältäen alvit. ....kallista?

Mulla on AT:n jousipurkain konttisysteemi. Tuo on kallis koska siinä ei ole oikaistu voimansiirtoratkaisussa vaan siinä on kunnon öljykylpyinen vaihteisto. Kysyin huvikseni vaihteiston toimittajalta mitä tuo vaihteistomöykky maksaa niin vastaus oli 7500,- sis. alv  Ovh. :P

Kyllä tuossa taitaa olla vaan takana saada kaikki vermeet kaupaksi AT:lta.

Edit:

Olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon jousipurkainsysteemiin, ainoa syöttöhäiriö (6v. ja yli 1000m3 haketta) tuli nyt kovien pakkasten jälkeen. Pohjalle oli jäätynyt kerros märkää haketta, josta jousipurkain raastoi parin sentin paksuisen levyn koko pohjan alalle. Edelleen systeemi toimi, kunnes lauhtui ja tuo "levy" suli ja lähti liikkeelle muodostaen sievän sulkuluukun ruuvin päälle. Säiliö oli melko tyhjä tuossa vaiheessa, niin oli helppo lapiolla hakata tuo levy palasiksi. Onneksi huomasin, kun ensin luulin hakkeen olevan vain lopussa ja meinasin täyttää uudet hakkeet päälle.

Pientä noottia olen antanut tehtaallekin tuosta vaihdelaatikosta, jossa on "ikuiset" glykolipohjaiset öljyt. Tällä on ilmeisesti kierretty se ongelma, että laatikko on asennettu sellaiseen asentoon että öljyproput on väärissä paikoissa. Minusta mikään öljy ei ole ikuista, ja onkin suunnitelmissa tehdä tuohon pohjaproppu ja täyttöputki ja vaihtaa tavan öljyt tilalle. Myös ylimmän laakerin voitelun saanti on kysymysmerkki, mikään ei sinne öljyä nosta ellei öljy todellakin ole aivan piripintaan täytetty. Sitten siellä ei olisi enää paisuntatilaa. Täytyy joskus purkaa tuo ja tarkistaa tilanne. Voisihan siihen laittaa vaikka rasvanipan.

Taajuusmuuttajan asensin viime kesänä, hidastin ja pidensin syöttöpulssia reilusti ja ohjelmoin sekunnin hidastus- ja kiihdytysrampit. Hyvin pelittää  :)


Mika

Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo:20:40 kirjoittanut mikasep

peki

  • Vieras
Vs: stokerin päivitystä
no ala-talkkarilta eivät oikein halunneet myydä mulle pelkkää jousipurkainta, kierrukkaa, ja lokerosyötintä... ei kullemma kannata naittaa säätötulen vehkeisiin.  :o eihän se ole ku rautaa ja sähköö... ihme hommaa!

mut jos jotain kiinnostaa niin AT: paketti sisältäen sulkusyöttimen, ohjauskeskuksen (logiikkapohjainen), kattilatermostaatti, palopää 40 tai 60 kw, puhallin, palotilan kansi,
vaihdemoottorit, syöttöruuvit 10*125mm, pituudet siiloruuvi 3m ja syöttöruuvi 0,8m, vesipalosulut (2kpl).  Hinta 12.800€. sisältäen alvit. ....kallista?

Eli avataans vähän ymmärtämättömälle, jotta olis toimiva kokonaisuus niin puuttuuko tuosta nyt muuta kuin jousi(yms.)purkain ja kattila?

bulldozer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: stokerin päivitystä
kopsasin tuon tekstin suoraan siitä tarjouksesta ja eihän tuossa puhuta tosiaan jousipurkaimesta mitään.... Uskoisin et tarjouksen tekijä on sen unohtanu tuohon laittaa koska just siitä purkaimesta alunperin sen tarjouksen halusin. Mut muuta ei puutu ku tuo purkain ja kattila. Kattilat lähtee varmaan kolmesta tonnista eteenpäin...?? Sopiva on joku 50-80kw noille polttimille.... Toki jos haluaa gsm/muita hälytys laitteita lisää tai sammutus juttuja parantaa nii ne siihen päälle sit

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: stokerin päivitystä
Ookko kysynyt Heizomaatin syötinsysteemiä.Siis lokerosyötin,vaakaruuvi,jousipurkain etc.

bulldozer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: stokerin päivitystä
kolmesta paikkaa kyselin mut en heizomaatilta... Pitää kysästä sieltäkin.! Sehän on selvä että mikään ei ole ikuista... Eikä varsinkaan öljyt! Ikuisiksi sanottiin ennen rautaputkesta tehtyjä lämpökanaalejakin.... Niinpä niin. Kattelin huvikseni vakuutus yhtiöitten tulkintoja sammutusjärjestelmistä ja kaikilla oli samat määreet että 2 toisistaan riippumatonta järjestelmää pitää olla... Tapiolasta ja Ifiltä löyty piirustus jossa oli pelkkä pudotuskaivo ruuvien välissä ja siinä lokerosyöttimen korvas vesilukko?? Syöttöputkissa ja pudotuskuilun päällä oli myös sprinkleri järjestelmä joka löytyis jo valmiiks pannuhuoneesta. Mutta tuon vesilukon toiminta periaate ei mulle selvinnyt.... Joku viisaampi vois valaista asiaa! Olikohan palokärki merkillä lokerosyöttimen korvaajana patentti nimeltä takapaloluukku....? Ja Mikähän se sitten on...