Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vapaasta ohjattuun?  (Luettu 9866 kertaa)

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vapaasta ohjattuun?
Tässä reilun puolen vuoden vapaan kierron käyttökokemusten jälkeen olen harkinnut vakavasti ohjatun kierron järjestämistä navettaan. Ehkä tärkein syy on se, et muutamat loppulypsykaudella olevat vanhemmat lehmät eivät viitsi käydä sitä kahtakaan kertaa vuorokaudessa lypsyllä ja siitähän seuraa se, että maitomäärä putoaa... Ja olis mielenkiintoista kokeilla, saisko nuo muutamat ajettavat laiskat p**kat houkuteltua omin avuin lypsylle.

Kaipailisinkin kokemuksia ja kommentteja, et toimisko ohjattu nelirivisessä siten että ruokintakäytävälle pääsee vain lypsyluvattomat tai vaikka yli 2h lypsylupaan olevat? Aattelin tehdä systeemin yksinkertaisesti, ilman jakoportteja. Toisessa päässä, robojen vieressä on 2-3 kpl yksisuuntaisia erotteluportteja ja toisessa päässä välikäytävällä paluunestoportteja. Välimatkaa näillä n. 25m. Yhden erotteluportin vois tietty laittaa tonne välikäytävällekkin, vai sekoittaako se liikennettä?

Vai odottelenko, et saan lisää lypsykapasiteettia, nyt kun on nuo nykylypsäjät aikalailla täystyöllistettyjä. Toisko se sitten lisäaikaa, et nuo vanhatkin jaksas/kehtais käydä useammin lypsyllä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Jostain kuulin että ohjattu liikenne on tehokaampi kuin vapaa liikenne, eli robo lypsää enemmän lehmiä. ???
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Onko sinulla Heluna ollut ohjattua liikennettä koskaan?

Joupir84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 253
  • Näillä mennään
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Että tämmöstä. Antaa eläinten olla eläimiä ja ihmisten kulkee jostain ohjatuista "ovista".
Suolahe rauta on haurasta

Tpoint

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Mahdollisuutta kaksoiskiertoon?

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Onko sinulla Heluna ollut ohjattua liikennettä koskaan?
Ei ole. Entisessä oli vapaa esierottelulla. Nyt tässä uudessa on ollut täysin vapaa.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Mahdollisuutta kaksoiskiertoon?
Kaksoiskierto on, mutta siellä ovat poikineet ja hoidettavat.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vapaasta ohjattuun?
joku juttu nyt on mitä en ymmärrä. Ens alkuun termit. Paluunestoporttihan on tämä painovimalla toimiva portti josta lehmät ei pääse kuin toiseen suuntaan kulkemaan. Se sijoitetaan oikeoppisesti käytävään niin että portit on menny kiinni ennen kuin lehmä on poistunut käytävästä. Älyportti on taas se kuja minkä läpi lehmät kulkee ja joka tunnistaa lehmän. Älyportin jälkeen asennetaan välittömästi 2 tai 3 tie erottelun josta lehmät ohjataan sinne minne halutaan. Näin mun tietämyksen jukaan.

Mutta käsittääkseni homma toimii niin että makuualueelta kaikki lehmät kulkevat aina älyportin ja jakoporttin läpi ruokinta-alueelle ja siitä tarvittaessa ohjataan lypsyyn. Ruokinta-alueelta pääsee sitten useammasta paluunestoportista takaisin makuualueelle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Vapaasta ohjattuun?
joku juttu nyt on mitä en ymmärrä. Ens alkuun termit. Paluunestoporttihan on tämä painovimalla toimiva portti josta lehmät ei pääse kuin toiseen suuntaan kulkemaan. Se sijoitetaan oikeoppisesti käytävään niin että portit on menny kiinni ennen kuin lehmä on poistunut käytävästä. Älyportti on taas se kuja minkä läpi lehmät kulkee ja joka tunnistaa lehmän. Älyportin jälkeen asennetaan välittömästi 2 tai 3 tie erottelun josta lehmät ohjataan sinne minne halutaan. Näin mun tietämyksen jukaan.

Mutta käsittääkseni homma toimii niin että makuualueelta kaikki lehmät kulkevat aina älyportin ja jakoporttin läpi ruokinta-alueelle ja siitä tarvittaessa ohjataan lypsyyn. Ruokinta-alueelta pääsee sitten useammasta paluunestoportista takaisin makuualueelle.
Olet ymmärtänyt termit oikein.  8) Mulla vaan erotteluportti = älyportti.

Mulla ei vaan oo tarkotus laittaa noitten älyporttien jälkeen mitään jakoporttia eli jos lehmällä on lypsylupa, se ei pääse portista eteenpäin vaan sen pitää peruuttaa pois ja mennä ensin käymään lypsyllä. Tälleen meillä oli vanhassa navetassa.

Ruokintakäytävältä sitten pääsee paluunestojen läpi makuualueelle ja lypsylle.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vapaasta ohjattuun?
älä hyvä ihminen älyportti maksaa 7 tonnia ja 2 tie erottelu luokkaa 3 tonnia. Jos noinkin paljon investoi niin kannattaa sitten samalla investoida ne loputkin. Se lehmä joka on menny sinne älyporttiin ihmettelee tilannettaan pitkään kun viellä pari puskee takaa ennen kun peruttaa sieltä pois. Ei mielestäni kannata häiritä liikennettä tällaisella ratkaisulla kun tosiaan se kakstie erottelu sinne perään niin homma etenee ja sitä lehmien ihmettelystä muodostuvaa tulppaa ei synny. Tämä on mun mielipide.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

viiri45

Vs: Vapaasta ohjattuun?
Taitaa käydä niin..... Kierto pelaa mutta maito tipuu  :'(
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

Kyösti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Mä olen ton vms 1 kanssa täysin samaa mieltä siitä että älyportista on päästävä läpi. Portin edessä on kauhea hässäkkä jos se ei avaudukaan ja takana olijat kurittavat sitä ensimmäistä jolla on pää portin ja kehikon välissä.
Kokonaan eri juttu on se, kannattaako muutaman loppulypsykaudella olevan laiskiaisen takia järjestelmää muuttaa jos se muutoin toimii. Molemmilla, sekä  vapaalla että ohjatulla lypsetään hyviä maitomääriä, valinta on ihan makuasia. Rahallisestikin se on lopulta suht pieni tekijä jos ajatellaan navettaa kokonaisuutena.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Vapaasta ohjattuun?
älä hyvä ihminen älyportti maksaa 7 tonnia ja 2 tie erottelu luokkaa 3 tonnia. Jos noinkin paljon investoi niin kannattaa sitten samalla investoida ne loputkin. Se lehmä joka on menny sinne älyporttiin ihmettelee tilannettaan pitkään kun viellä pari puskee takaa ennen kun peruttaa sieltä pois. Ei mielestäni kannata häiritä liikennettä tällaisella ratkaisulla kun tosiaan se kakstie erottelu sinne perään niin homma etenee ja sitä lehmien ihmettelystä muodostuvaa tulppaa ei synny. Tämä on mun mielipide.
No mulla olis jo valmiina 5 erotteluporttia, joten siksi aattelin niilä kokeilla... Jos siihen heti robojen viereen laittas 2 tai 3 vierekkäin ja lisäks yhden poikkikäytävälle kauemmas, niin toimiskoon niin... Tuota tulppaushommaa oon pohtinu, että voi olla ongelma. Tosin entisessä se ei tuottanut ongelmia, kun portilla oleva lehmä on vain puoliks portissa, siitä sivusta pääsee lykkäämään sen pois.

Tätä täytyy pohtia, taidan ainaskin odotella sen aikaa et saadaan tuo kolmas lypsäjä töihin, näkis ensiks sen vaikutuksen kiertoon ja maitomäriin.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Mitä? ??? Eikö tuommonen parin robon pihatto menekkää ihan itellään, ku pari kertaa päiväs käy paskat kolaamas...  ::)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Vapaasta ohjattuun?
Mitä? ??? Eikö tuommonen parin robon pihatto menekkää ihan itellään, ku pari kertaa päiväs käy paskat kolaamas...  ::)


Tää heluna onkin hommien tehostamisessa aevan omalla lanneetalla eikä mee etes virran mukana  8)