Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Heluna - 22.02.12 - klo:20:12
-
Tässä reilun puolen vuoden vapaan kierron käyttökokemusten jälkeen olen harkinnut vakavasti ohjatun kierron järjestämistä navettaan. Ehkä tärkein syy on se, et muutamat loppulypsykaudella olevat vanhemmat lehmät eivät viitsi käydä sitä kahtakaan kertaa vuorokaudessa lypsyllä ja siitähän seuraa se, että maitomäärä putoaa... Ja olis mielenkiintoista kokeilla, saisko nuo muutamat ajettavat laiskat p**kat houkuteltua omin avuin lypsylle.
Kaipailisinkin kokemuksia ja kommentteja, et toimisko ohjattu nelirivisessä siten että ruokintakäytävälle pääsee vain lypsyluvattomat tai vaikka yli 2h lypsylupaan olevat? Aattelin tehdä systeemin yksinkertaisesti, ilman jakoportteja. Toisessa päässä, robojen vieressä on 2-3 kpl yksisuuntaisia erotteluportteja ja toisessa päässä välikäytävällä paluunestoportteja. Välimatkaa näillä n. 25m. Yhden erotteluportin vois tietty laittaa tonne välikäytävällekkin, vai sekoittaako se liikennettä?
Vai odottelenko, et saan lisää lypsykapasiteettia, nyt kun on nuo nykylypsäjät aikalailla täystyöllistettyjä. Toisko se sitten lisäaikaa, et nuo vanhatkin jaksas/kehtais käydä useammin lypsyllä.
-
Jostain kuulin että ohjattu liikenne on tehokaampi kuin vapaa liikenne, eli robo lypsää enemmän lehmiä. ???
-
Onko sinulla Heluna ollut ohjattua liikennettä koskaan?
-
Että tämmöstä. Antaa eläinten olla eläimiä ja ihmisten kulkee jostain ohjatuista "ovista".
-
Mahdollisuutta kaksoiskiertoon?
-
Onko sinulla Heluna ollut ohjattua liikennettä koskaan?
Ei ole. Entisessä oli vapaa esierottelulla. Nyt tässä uudessa on ollut täysin vapaa.
-
Mahdollisuutta kaksoiskiertoon?
Kaksoiskierto on, mutta siellä ovat poikineet ja hoidettavat.
-
joku juttu nyt on mitä en ymmärrä. Ens alkuun termit. Paluunestoporttihan on tämä painovimalla toimiva portti josta lehmät ei pääse kuin toiseen suuntaan kulkemaan. Se sijoitetaan oikeoppisesti käytävään niin että portit on menny kiinni ennen kuin lehmä on poistunut käytävästä. Älyportti on taas se kuja minkä läpi lehmät kulkee ja joka tunnistaa lehmän. Älyportin jälkeen asennetaan välittömästi 2 tai 3 tie erottelun josta lehmät ohjataan sinne minne halutaan. Näin mun tietämyksen jukaan.
Mutta käsittääkseni homma toimii niin että makuualueelta kaikki lehmät kulkevat aina älyportin ja jakoporttin läpi ruokinta-alueelle ja siitä tarvittaessa ohjataan lypsyyn. Ruokinta-alueelta pääsee sitten useammasta paluunestoportista takaisin makuualueelle.
-
joku juttu nyt on mitä en ymmärrä. Ens alkuun termit. Paluunestoporttihan on tämä painovimalla toimiva portti josta lehmät ei pääse kuin toiseen suuntaan kulkemaan. Se sijoitetaan oikeoppisesti käytävään niin että portit on menny kiinni ennen kuin lehmä on poistunut käytävästä. Älyportti on taas se kuja minkä läpi lehmät kulkee ja joka tunnistaa lehmän. Älyportin jälkeen asennetaan välittömästi 2 tai 3 tie erottelun josta lehmät ohjataan sinne minne halutaan. Näin mun tietämyksen jukaan.
Mutta käsittääkseni homma toimii niin että makuualueelta kaikki lehmät kulkevat aina älyportin ja jakoporttin läpi ruokinta-alueelle ja siitä tarvittaessa ohjataan lypsyyn. Ruokinta-alueelta pääsee sitten useammasta paluunestoportista takaisin makuualueelle.
Olet ymmärtänyt termit oikein. 8) Mulla vaan erotteluportti = älyportti.
Mulla ei vaan oo tarkotus laittaa noitten älyporttien jälkeen mitään jakoporttia eli jos lehmällä on lypsylupa, se ei pääse portista eteenpäin vaan sen pitää peruuttaa pois ja mennä ensin käymään lypsyllä. Tälleen meillä oli vanhassa navetassa.
Ruokintakäytävältä sitten pääsee paluunestojen läpi makuualueelle ja lypsylle.
-
älä hyvä ihminen älyportti maksaa 7 tonnia ja 2 tie erottelu luokkaa 3 tonnia. Jos noinkin paljon investoi niin kannattaa sitten samalla investoida ne loputkin. Se lehmä joka on menny sinne älyporttiin ihmettelee tilannettaan pitkään kun viellä pari puskee takaa ennen kun peruttaa sieltä pois. Ei mielestäni kannata häiritä liikennettä tällaisella ratkaisulla kun tosiaan se kakstie erottelu sinne perään niin homma etenee ja sitä lehmien ihmettelystä muodostuvaa tulppaa ei synny. Tämä on mun mielipide.
-
Taitaa käydä niin..... Kierto pelaa mutta maito tipuu :'(
-
Mä olen ton vms 1 kanssa täysin samaa mieltä siitä että älyportista on päästävä läpi. Portin edessä on kauhea hässäkkä jos se ei avaudukaan ja takana olijat kurittavat sitä ensimmäistä jolla on pää portin ja kehikon välissä.
Kokonaan eri juttu on se, kannattaako muutaman loppulypsykaudella olevan laiskiaisen takia järjestelmää muuttaa jos se muutoin toimii. Molemmilla, sekä vapaalla että ohjatulla lypsetään hyviä maitomääriä, valinta on ihan makuasia. Rahallisestikin se on lopulta suht pieni tekijä jos ajatellaan navettaa kokonaisuutena.
-
älä hyvä ihminen älyportti maksaa 7 tonnia ja 2 tie erottelu luokkaa 3 tonnia. Jos noinkin paljon investoi niin kannattaa sitten samalla investoida ne loputkin. Se lehmä joka on menny sinne älyporttiin ihmettelee tilannettaan pitkään kun viellä pari puskee takaa ennen kun peruttaa sieltä pois. Ei mielestäni kannata häiritä liikennettä tällaisella ratkaisulla kun tosiaan se kakstie erottelu sinne perään niin homma etenee ja sitä lehmien ihmettelystä muodostuvaa tulppaa ei synny. Tämä on mun mielipide.
No mulla olis jo valmiina 5 erotteluporttia, joten siksi aattelin niilä kokeilla... Jos siihen heti robojen viereen laittas 2 tai 3 vierekkäin ja lisäks yhden poikkikäytävälle kauemmas, niin toimiskoon niin... Tuota tulppaushommaa oon pohtinu, että voi olla ongelma. Tosin entisessä se ei tuottanut ongelmia, kun portilla oleva lehmä on vain puoliks portissa, siitä sivusta pääsee lykkäämään sen pois.
Tätä täytyy pohtia, taidan ainaskin odotella sen aikaa et saadaan tuo kolmas lypsäjä töihin, näkis ensiks sen vaikutuksen kiertoon ja maitomäriin.
-
Mitä? ??? Eikö tuommonen parin robon pihatto menekkää ihan itellään, ku pari kertaa päiväs käy paskat kolaamas... ::)
-
Mitä? ??? Eikö tuommonen parin robon pihatto menekkää ihan itellään, ku pari kertaa päiväs käy paskat kolaamas... ::)
Tää heluna onkin hommien tehostamisessa aevan omalla lanneetalla eikä mee etes virran mukana 8)
-
Kyllähän tuo vapaa liikenne vaatii vähä ihmistyötä siihen vähämaitosten ajeluun. Itellä ollu ny puolitoista vuotta robotit käytössä ohjatulla liikenteellä ja ei oo ollu ajettavia varmasti kuukauteen yhtään kappaletta. Eräs täälläkin foorumilla kirjoitteleva sitä oman navetan suunnitteluvaiheessa jo sanoi noista älyporteista että ihmisen työtä ne tekee ja kyllä se siltä näyttää. :) Välillä on joku millä on menny yli vuorokausi lypsystä niin yleensä kävelee sitte jo kolmella jalalla :(
-
Itse poistan semmoset jotka ei viimeistään toisella kaudella kulje kunnolla. Ei oo ajettavia, ja noi tästä syystä poistetut toimii ihan hyvin parsinavetoissa. Kovin montaa niitä ei ole vastaan tullut, mut ehkä noin puoli lehmää vuodessa oon yhen robotin systeemissä joutunut poistamaan. Ruokinta on se kaikkein tärkein tekijä jonka takia lehmät joko liikkuu tai ei. Ryhmäruokinnat kohilleen, niin ei pitäis olla ongelmia. Mul on keskiarvo noin 2,7 lypsyä vuorokaudessa. Ajele vapaalla vaan jos oot niin sen alunalkaen suunnitellu, koht suljetun koklaamisen jälkeen ajelet kuitenkin.
-
Kaksi porttia olen jo navettaan sisälle raahannut. ;D Josko ensiviikolla saisin ne kytkettyä järjestelmään ja toimimaan. Mitään paluunestoja ei vielä ole paikallaan, ne ovat vielä metrisen hangen alla navetan päädyssä.
Ajattelin antaa porttien olla ja toimia, vaikka kiertoa ei vielä oikeasti olekkaan, siinäpähän oppivat uudetkin elukat siihen ääneen ja mahdollisesti kulkemaan läpi. Vanhoja olen monesti tavoittanut töröttämästä portilla ja katsovan, että kun ei tämä aukea. ;D
Suurin syy tähän ongelmaan on lypsykapasiteetin vähyys eli liikaa lehmiä. Ensivk ulkoistan pari ja laitan puolenkymmentä umpeen, niin ehkä helpottaa vähän. Siihen mennessä onkin jo poikinut taas saman verran hiehoja, joten loputon suohan tämä näyttää olevan. Kun nyt vaan saisin tuon "uuden" lypsäjän parissa viikossa töihin... ::) ::)
Kyllähän tuo vapaa liikenne vaatii vähä ihmistyötä siihen vähämaitosten ajeluun. Itellä ollu ny puolitoista vuotta robotit käytössä ohjatulla liikenteellä ja ei oo ollu ajettavia varmasti kuukauteen yhtään kappaletta. Eräs täälläkin foorumilla kirjoitteleva sitä oman navetan suunnitteluvaiheessa jo sanoi noista älyporteista että ihmisen työtä ne tekee ja kyllä se siltä näyttää. :) Välillä on joku millä on menny yli vuorokausi lypsystä niin yleensä kävelee sitte jo kolmella jalalla :(
Tämähän mulla olis tavoitteena, ei ajettavia lehmiä. Vaikka niitä ei nytkään ole montaa, mut silti. Ja pystys seuraamaan miten noi loppulypsysten lypsykäyrän kehittymistä, et muuttuuko.
Työtäänhän pitää kokoajan kehittää, eikä jäädä laakereilleen lepäämään! ;)
-
vähän aihetta sivuten. Olisiko kätevää ruveta suunnittelemaan erillistä aluetta makuulle ja erillistä aluetta syöntiin. Tähän väliin olisi ehkä helpompi järjestää nämä lypsyyn ja muuhun toimenpiteisiin liittyvät asiat. Nyt jotenkin tuntuu että tämä perinteinen ruokintakäytävä makuualue yhdisteleminen aiheuttaa huomattavia haasteita. Sekään ei ole välttämättä huono asia vaikka lehmät kävelis navetassa vähän pidempään.
-
vähän aihetta sivuten. Olisiko kätevää ruveta suunnittelemaan erillistä aluetta makuulle ja erillistä aluetta syöntiin. Tähän väliin olisi ehkä helpompi järjestää nämä lypsyyn ja muuhun toimenpiteisiin liittyvät asiat. Nyt jotenkin tuntuu että tämä perinteinen ruokintakäytävä makuualue yhdisteleminen aiheuttaa huomattavia haasteita. Sekään ei ole välttämättä huono asia vaikka lehmät kävelis navetassa vähän pidempään.
Eikös tuo ole ohjatussa liikenteessä ratkaistu. Lypsyn kautta syömään ja syömästä makuulle. :o
-
vähän aihetta sivuten. Olisiko kätevää ruveta suunnittelemaan erillistä aluetta makuulle ja erillistä aluetta syöntiin. Tähän väliin olisi ehkä helpompi järjestää nämä lypsyyn ja muuhun toimenpiteisiin liittyvät asiat. Nyt jotenkin tuntuu että tämä perinteinen ruokintakäytävä makuualue yhdisteleminen aiheuttaa huomattavia haasteita. Sekään ei ole välttämättä huono asia vaikka lehmät kävelis navetassa vähän pidempään.
Eikös tuo ole ohjatussa liikenteessä ratkaistu. Lypsyn kautta syömään ja syömästä makuulle. :o
Niin siis kyllä noi alueet pitää ohjatussa olla mutta tämä ruokintakäytävä/makuukäytävät ei ihan täydellisesti toimi. Nelirivisessä tahtoo tulla liian vähän syömätilaa ja kaksrivinen taas on aika pitkä rakennus. Lisäksi kun älyportit täytyy kai olla jossain osaston päädyssä niin lehmäliikenteestä ei tule kauhean täydellinen. Sen takia voisi kuvitella vaikka kuus rivistä makuualuetta eli 3 makuukäytävää joiden päässä olisi kahdet älyportit mitkä ohjaisi kahdelle robotille kummallekkin puolelle ja keskellä olisi paluunestoportit takaisintuleville. Toisellapuolella voisi sitten olla vaikka ruokintapöytä ulkoreunalla ja vesialtaat keskellä. Perjaatteessa makualue vois olla tiheämpi koska välikäytäviä ei tarvittaisi niinkään kun lehmät kulkis osastolla pitkittäin eikä poikittain.
Noin äkkiseltään laskien niin 120 parsipaikkaa kuusrivisessä navetassa tarkoittaa 20 partta per rivi ja kun ei tarvitse tehdä välikäytäviä niin osastosta ei tulisi kuin 26 metriä pitkä + poikkikäytävät molempiin päihin eli 34 metriä.
-
Yksinkertanen on kaunis. Kaksirivinen toimii. Täällä ainaki. Nimenomaan kävelevät vähän lypsyltä tullessaan, syövät, juovat ja seurustelevat, ennen kun lösähtäävät makuulle. On vedinkanavat kivasti kerenny sulkeutua, eikä pikku liikunta pahaa tee lehmällekkään. Kun on vaan hyvät pohjat missä talsia.
-
Noin äkkiseltään laskien niin 120 parsipaikkaa kuusrivisessä navetassa tarkoittaa 20 partta per rivi ja kun ei tarvitse tehdä välikäytäviä niin osastosta ei tulisi kuin 26 metriä pitkä + poikkikäytävät molempiin päihin eli 34 metriä.
Tunnetaan myös nimellä "Pitkärantalainen" ;)
-
:o
-
Noin äkkiseltään laskien niin 120 parsipaikkaa kuusrivisessä navetassa tarkoittaa 20 partta per rivi ja kun ei tarvitse tehdä välikäytäviä niin osastosta ei tulisi kuin 26 metriä pitkä + poikkikäytävät molempiin päihin eli 34 metriä.
Tunnetaan myös nimellä "Pitkärantalainen" ;)
Tällainen tais olla myös meidän ensimmänen luonnos. Lisättiin kuitenkin sivuille välikäytävät ja keskelle päätyyn. Sivujen välikäytäville tuli myös vesialtaat. Jatkoi rakennusta kaaren välin verran.
-
Olen ollut aikasemmin robovastainen, mutta kun tätä viestiketjua luki niin ehkä voisi sitäkin harkita.
Kertokaas te joilla lypsää robo, miten on suositteletko?
-
hyvä että taas joku sai ajatuksiaan vähän aukeamaan. Mun käsityksen mukaan yhdestä kolmeen robottiin on hyvinkin varteenotettava. Siitä ylöspäin tapaukset hieman muuttuu kun hälytyksiä ja muuta rupee tulemaan jatkuvasti. Sitten kilpailukyky laskee muita lypsytapoja kohtaan. Pääasia on kuitenkin muistaa että teknisesti on mahdollista saada lehmistä irroitettua maitoa hyvinkin toimivasti jopa lähes ilman työtä. Maidontuotto riippuu kuitenkin hyvin paljon enempi yleisetä navetan hoidosta. Robotti helpottaa oikeasti vaan pelkkää lypsytyötä.
-
Onkos Suomessa yhtään Lely-navettaa muutettu ohjattuun kiertoon? Myyjä lupaa ainakin meillä tuoda älyportin(lelyllä laidunnusportti) jos vapaa ei toimi! (aikataulusta ei ollut puhetta)
-
Onkos Suomessa yhtään Lely-navettaa muutettu ohjattuun kiertoon? Myyjä lupaa ainakin meillä tuoda älyportin(lelyllä laidunnusportti) jos vapaa ei toimi! (aikataulusta ei ollut puhetta)
No kauanko on ollut robotti talossa?
-
Mitä? ??? Eikö tuommonen parin robon pihatto menekkää ihan itellään, ku pari kertaa päiväs käy paskat kolaamas... ::)
Tää heluna onkin hommien tehostamisessa aevan omalla lanneetalla eikä mee etes virran mukana 8)
No nyt on kolmonen lypsäny sen pari viikkoa. Pahasti näyttää siltä, että en ehkä tarviikkaan noita portteja, sen verran hyvin kiertävät lypsyllä. Eräs ensikkokin, jota on ajettu kesäkuusta saakka kahdesti päivässä lypsyyn, oli eilen iltapv käynyt itse. 8)
Työaikakin on vähentynyt parilla tunnilla/pv, nyt tulee (meijeri)maitoa himpun vajaa 700l/työtunti. ;D