Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pälkäneen pellot  (Luettu 24543 kertaa)

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Pälkäneen pellot
Mielestäni kohtuullinen haja-asutusrakentaminen sopii alueille, joissa on jo ennestään vanhaa kylää. Sopivasti peltojen ja metsän reunaan, metsäsaarekkeita hyväksi käyttäen asutus saadaan täydentämää vanhaa kylämaisemaa. Miten tämän sitten voi säädellä? Jonkinlainen kaava tulisi tehdä kylille, jotta vesi-, viemäri-, sähkö- ja tieasiat menisivät mallikkaasti. Avonaisille peltoaukeille älköön asutusta lykättäkö.
Mutta jo tämänkaltainen säätely on sitä sosialismia, jos tuosta yltä oikein luen. Itse olen Heinämäen kanssa samaa mieltä tästä päälinjasta, mutta kun muutamien täkäläisten kyläpoliitikkojen mukaan kaikenlainen kaavoitus on sosialismia, niin keskustelu ei oikein etene..  Kerran väänsin asiasta yhden kanssa ja loppupelissä oli pakko todeta hänelle, että kun oikeus rakentaa omalle maalleen haluamallaan lailla menee kaikkien muiden tavoitteiden edelle, niin oikeastaan koko yleiskaava ja siihen liittyvä kunnan alueiden suunnittelu on aika turhaa touhua.

Olisi jännä kuulla, kuinka esim. Saksan liittotasavallassa kunnon maanomistajaa ahdistetaan...

Olemassaolevaan kylärakenteeseen nivoutuva täydennysrakentaminen mielestäni tukee maaseudun elinvoimaisuutta ym., mutta pelloille sinne tänne ripoteltu asutus ei sitä tue, kunhan jatkossa lisää yhteisiä kuluja koulu-, asiointi- ym. kuljettelun tarpeen lisääntyessä.

Säätelemätön rakentaminen johtaa tilanteeseen, jossa ensimmäinen rakentaja tekee sievään paikkaan pellon ja metsän rajaan. Nauttii hyvästä paikasta, kunnes seuraava pellon puolen maanomistaja keksii myös myydä peltonsa tonttimaaksi. Näin hiljalleen sekä kulttuurimaisema että viljelijän pelto tuhotaan ja loppupelissä on yksittäisiä taloja puolipusikkoisessa maisemassa. Ei tarvi kun ajaa tästä meiltä 17 kilometriä kaupunkiin päin, niin havaintomateriaalia on koko matkan ajan. Eikä valitettavasti ole ainoa paikka Suomessa.

Ja kyllä tuo tuotannon vaikeutuminen Heinämäen esittämällä tavalla on totista totta. Kun en halua alkaa ihmisiä osoitellen haukkumaan, niin en rupea kertomaan kaikkea, mitä on omallekin kohdalle osunut...

Petri

Jos minä myyn omista maista tontin niin kai minä itse sen parhaiten tiedän mistä se myyn eikä se silloin ole pellolta. Sinunkaltaisesi yhteiskunnan vapaamatkustajien ei tarvitse olla siinä mestaroimassa. Kun kunta ostaa ja kaavoittaa niin se rakentaa pellolle koska infra on halpa tehdä.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Pälkäneen pellot
Jos minä myyn omista maista tontin niin kai minä itse sen parhaiten tiedän mistä se myyn eikä se silloin ole pellolta. Sinunkaltaisesi yhteiskunnan vapaamatkustajien ei tarvitse olla siinä mestaroimassa. Kun kunta ostaa ja kaavoittaa niin se rakentaa pellolle koska infra on halpa tehdä.

Liikuttavaa, kuinka varma on tämä "eivapaamatkustaja" oikeista päätöksistään.  ::)

Petri on argumentoinut perustellusti ja rehellisesti, sun argumenttisi on taas ollut lähinnä sentimentaalista perinnetuubaa ja suoranaista henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Pitää saada rakentaa, jos omistaa maata. Ihme rälssihenkeä....kai se on sitä talonpoikaista näkemystä, jolla maaseutua on tehokkaasti kuihdutettu.

Viimeksi muokattu: 17.05.08 - klo:20:35 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Pälkäneen pellot
Jos minä myyn omista maista tontin niin kai minä itse sen parhaiten tiedän mistä se myyn eikä se silloin ole pellolta.
Mutta Sinä oletkin maanviljelijä. Aika moni tontinmyyjä kaupunkien liepeillä ei ole enää maanviljelijä ja tulos on mikä on.

Petri

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Pälkäneen pellot
Jos minä myyn omista maista tontin niin kai minä itse sen parhaiten tiedän mistä se myyn eikä se silloin ole pellolta. Sinunkaltaisesi yhteiskunnan vapaamatkustajien ei tarvitse olla siinä mestaroimassa. Kun kunta ostaa ja kaavoittaa niin se rakentaa pellolle koska infra on halpa tehdä.

Liikuttavaa, kuinka varma on tämä "eivapaamatkustaja" oikeista päätöksistään.  ::)

Petri on argumentoinut perustellusti ja rehellisesti, sun argumenttisi on taas ollut lähinnä sentimentaalista perinnetuubaa ja suoranaista henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Ainoa missä menen henkilökohtaisuuksiin on tuo sivarihomma jota tämä Petri ei ole suostunut perustelemaan. Jos edes olisi miestä myöntämään että on pelkuri ja sen takia ei osallistu laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustamiseen niin sekin olisi ymmärrettävää mutta että piiloudutaan muka jonkun eettisen kestämättömän vakaumuksen taakse niin sitä en hyväksy eikä tarvisekaan kyllä on jämpti niin. Mihin pohjanmaalta on kadonnut maanpuolustushenki?Pitää saada rakentaa, jos omistaa maata. Ihme rälssihenkeä....kai se on sitä talonpoikaista näkemystä, jolla maaseutua on tehokkaasti kuihdutettu.

Sitä maatahan saa ostamalla jolloin voi rakentaa. Vuokrallaoloa en ole koskaan ymmärtänyt, näkeehän sen nyt esim Hesassa kun tonttien vuokria nostetaan, mikä itku ja hammastenkiristys.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Pälkäneen pellot
Jos minä myyn omista maista tontin niin kai minä itse sen parhaiten tiedän mistä se myyn eikä se silloin ole pellolta.
Mutta Sinä oletkin maanviljelijä. Aika moni tontinmyyjä kaupunkien liepeillä ei ole enää maanviljelijä ja tulos on mikä on.

Petri

Niinpä ;D
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Pälkäneen pellot
Maalla voi tehdä muutakin kuin viljellä.

Totta, sitä vain ei kaikki maajussit ymmärrä..
Nothing is Something Worth Doing

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 376
Vs: Pälkäneen pellot
Itse vierastan tiivistä kylärakentamista jota on esim. pojanmaalla ja keski-euroopassa
Kymmenien-ha "tontilla"  syntyneenä ja kasvaneena tuntuu huolestuttavalta ettei enää saisi rakentaa omalle tontille kun on syrjässä, tietysti tästä olisi poikkeuksia esim. eu-kelpoinen maatalous (investointi tukiehdot täyttävä) jos kehitys on sama kuin teolisuudessa itseäni kiinostavassa maitoalalla on lopputulos Valio OY joka omistaa maitontuotannon ja on pörssissä (aatamin ajama malli on välivaihe)
jolloin noin yksi navetta per kunta ja asutus taajamassa,
hetkinen tämä on jostain tuttua, taisi olla 30-luvulla iloisessa ja hilpeässä itänaapurissa samalaisia meininki, niin P:n kaipaamaa tiivistä "kylärakentamista" harjoitettiin saksassa samaan aikaan.

Tekniikka kehittyy mutta ihminen pysyy samana (sekavaa vai, sano ISO T joku "järkevä kommetti")

Niin aihe taisi olla: Pälkäneen pellot   :P ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Pälkäneen pellot
Maalla voi tehdä muutakin kuin viljellä.

Totta, sitä vain ei kaikki maajussit ymmärrä..

Ymmärtää tietysti. Mut kun pellon hinta on tuota luokkaa, ei tarvi ihmetellä miksi tuotanto karkaa pohjoisempaan halvemmalle pellolle. Tonttiodotuksilla ei viljellessä lainoja lyhennellä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3601
Vs: tontinpilkkoja voi tienata yli 100 000 euroa
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2008/05/21/tontinpilkkoja-voi-tienata-yli-100-000-euroa/200813862/139?rss=2i




Juupa........minäkin tiedän yhden tapauksen viimevuodelta jossa isosta tontista lohkaistiin pienempi , tapahttumapaikka oli Lauttasaari ja hinnat jotain ihan muuta kuin tuossa artikkelissa mainitut .....

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Pälkäneen pellot
Voi vaan ihmetellä, miten maatalouden pitää 2000 luvulla olla yhä isältä pojalle perinne-elinkeino! Samaa degeneroitunutta geeniperimää on pakko siirtää pellon omistamisessa. Kantasukutilat myyntiin!!!!! ;D
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Menneisyydenkaipuu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1773
  • Laudātor temporis āctī
Vs: Pälkäneen pellot
Voi vaan ihmetellä, miten maatalouden pitää 2000 luvulla olla yhä isältä pojalle perinne-elinkeino! Samaa degeneroitunutta geeniperimää on pakko siirtää pellon omistamisessa. Kantasukutilat myyntiin!!!!! ;D


Unohtamatta cityviljelijöitä. Sateella täytyy keskittyä viljelyyn kun golffin pelaaminen ei innosta.
Poliittinen *****.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pälkäneen pellot
Nämä kaikki tahvot jotka nyt maksaa sen 600 vuokraa ja 15000e/hehtaari, niin HAH HAH!! Huumori loppuu kun katsoo tuotantotarvikkeiden hintoja....  :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

tuottaja

  • Vieras
Vs: Pälkäneen pellot
Nämä kaikki tahvot jotka nyt maksaa sen 600 vuokraa ja 15000e/hehtaari, niin HAH HAH!! Huumori loppuu kun katsoo tuotantotarvikkeiden hintoja....  :o
Yksi asja pittee kaupanteossa muistoo kun on kyse maasta- se on aina ollut kallista ostaa, ja aina se voittto tehdään kun se pläntti pois myydään-oil markka aikana 30tuhatta ha-ja pöljänä tuotakin summaa pidettiin-nyt se on 10tuatta euroo-ja pistäkää muistiin jotka elätte v 2015- niin tuo on silloin liki ilmasta

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pälkäneen pellot
Nämä kaikki tahvot jotka nyt maksaa sen 600 vuokraa ja 15000e/hehtaari, niin HAH HAH!! Huumori loppuu kun katsoo tuotantotarvikkeiden hintoja....  :o
Yksi asja pittee kaupanteossa muistoo kun on kyse maasta- se on aina ollut kallista ostaa, ja aina se voittto tehdään kun se pläntti pois myydään-oil markka aikana 30tuhatta ha-ja pöljänä tuotakin summaa pidettiin-nyt se on 10tuatta euroo-ja pistäkää muistiin jotka elätte v 2015- niin tuo on silloin liki ilmasta
Joo. Ja ihanko oikeesti noin aattelet?? ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159