Puimaajasta en tiedä, mutta Challengerista oli joku tutkimuskin, jossa todettiin että rankassa vedossa se pyrkii kulkemaan lähinnä telojen takaosien varassa, ja kantavaa pintaa on silloin lähinnä se iso mutta kova vetopyörä. Eli pintapaine saattoi huonoimmillaan olla aika hurjakin. Eli laite tavallaan keulii kuin vanha takapotku vaikkei keula ilmaan saakka kevenekään.
Painojakaumaa voi toki muuttaa etupainoilla ja vetopisteen sijannilla, jos kuormitus on muuten vakio.
Puimurin luulisi olevan parempi tuossa suhteessa, kun on tavallaan etuveto, ja painonsiirto ei toimi samalla tavalla vetävän akselin kuormaa lisäävänä kun ajetaan eteenpäin.
Sepä on hävinnyt netistä MTT:n tutkimus jossa vertailtiin Challengeria, Valmet 705 ja olikohan Tela-Modulaire kolmantena. Google melkein löysi, muttei aukea:
www2.mtt.fi/cgi-bin/thw/?$%7BAPPL%7D..
"Telatraktorin veto- ja tukipyörien kohdalta maahan välittyi selvät jännityshuiput ... Lisäksi telatraktorin yhtäjaksoinen kuormitusaika oli pidempi kuin pyörätraktorin ..."
Tässä on sohlattu pelkällä Modulairella ja 602:lla:
http://www.mtt.fi/asarja/pdf/asarja63.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=fXtYt4Fnum0&feature=related
Olisko siinä silti isompi pinta maata vasten kuin pyörätraktorilla vaikka keikkuukin vain telan takaosan varassa myös tuossa suoralla?
Oliko se suomessa jossain suolla vai missä?, kun oli Challengerissa paripyörät takana? pysyy paremmin pinnalla.