Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vähän taas leveysasiaa  (Luettu 5155 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vähän taas leveysasiaa
Sanokaas taas viisaat kun mulla roikkuu raktorin keulalla siipiaura joka taipuu kasaan niin että leveys on vaikka 2,90 (en tullut mitanneeksi mutta kuitenkin yli 2,60) niin miten sitä pitää kuljettaa liikenteessä. Mitään ylileveysvaloja ei ole mutta pitääkö olla majakat päällä aina kun ajaa vai vaan silloin kun auraa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Vähän taas leveysasiaa
 Saahan peräkonekin (kylvökone, äes, pöyhin,  ym..) olla 3 metriä. Peräkärry on eri asia kuin "kiinteät työkoneet" , toki poikkeus on joku paskavaunu?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Leveys on merkittävä sekä eteen että taakse näkyvillä punakeltaisilla kilvillä ja lisäheijastimilla.  Tämä on vastaus traktorikortin kysymykseen: Miten yli 2,6m leveän traktorin leveys on merkittävä sitä tiellä ajettaessa? Otas tästä sitten selvää.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Muusta en osaa sanoa, mutta vilkkumajakka (oranssi) kertoo, että ajoneuvoa käytetään tienhoidossa ja sen kulku saattaa poiketa normiliikenteestä. Jos ei tee tienhoitotyötä, niin majakka ei mielestäni saa olla päällä. Nuo erikoiskuljetukset rekalla ovat sitten ilm.luku sinällään. Käsittääkseni muissa töissä tai siirtymisissä vilkkua ei edes saa käyttää, vaan koneen näkyvyydestä pitää kantaa huolta oikean laatuisilla äärivaloilla ja heijastimilla.

Korjatkoon, ken sen tarpeelliseksi näkee.

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Muusta en osaa sanoa, mutta vilkkumajakka (oranssi) kertoo, että ajoneuvoa käytetään tienhoidossa ja sen kulku saattaa poiketa normiliikenteestä. Jos ei tee tienhoitotyötä, niin majakka ei mielestäni saa olla päällä. Nuo erikoiskuljetukset rekalla ovat sitten ilm.luku sinällään. Käsittääkseni muissa töissä tai siirtymisissä vilkkua ei edes saa käyttää, vaan koneen näkyvyydestä pitää kantaa huolta oikean laatuisilla äärivaloilla ja heijastimilla.

Korjatkoon, ken sen tarpeelliseksi näkee.
Samaa tuuminu.Mutta millä muullakaan esim.puimurin paremmin huomaa kuin näillä valoilla.Tosin tuntuu välil että vaikka ois mimmonen soihtu hyvänsä ei paljo välitetä.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Vähän taas leveysasiaa
puimurista ja vilkusta joku asiantuntija kirjoitti että vilkku on tarkoitettu sitä varten että se herättää muiden tielläliikkujien huomion poikkeavasti liikkuvaan koneeseen ja puimurissa syy voisi olla sen huomattavan alhainen nopeus.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Osta Saksasta muutama sininen vilikku ja net kun laitat kopin kulmiin
niin on ihan VMS olo  8)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Vähän taas leveysasiaa
No onhan toi U-aurakin leveydeltään joku 3,5m kuljetusasennossa mutta tähän mennessä ei oo kukaan osunut  ;D  On siinä jotkut tehtaan asentamat heijastimet ne saa riittää....

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Vähän taas leveysasiaa
No mun mielestä vilkun käyttö kannattaa aina jos on joku poikkeava työkone tai kärry perässä. Tuskin poliisit siitä ainakaan sakkoa antaa. Jos vähäkään epäilyttää, että huomaakohan muut tielläliikkujat normaalista traktorista poikkeavan työkoneen niin kannattaa pitää päällä.
Samoin äärivalot/heijastimet kaikkiin teräviin ja muihinkin traktorin mittojen yli meneviin osiin, ei ainakaan haittaa ole.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Vähän taas leveysasiaa
No mun mielestä vilkun käyttö kannattaa aina jos on joku poikkeava työkone tai kärry perässä. Tuskin poliisit siitä ainakaan sakkoa antaa. Jos vähäkään epäilyttää, että huomaakohan muut tielläliikkujat normaalista traktorista poikkeavan työkoneen niin kannattaa pitää päällä.
Samoin äärivalot/heijastimet kaikkiin teräviin ja muihinkin traktorin mittojen yli meneviin osiin, ei ainakaan haittaa ole.

Koneen havaituksi tulemisessa pitää olla pääajatuksena selkeys. Juuri nuo äärivalot, heijastimet, puna-keltaradoitus ja hitaanajoneuvonkolmio paikoilleen. Näillä havaitaan etenevä kone hyvin. Mutkaisilla sivuteillä esim. puimuria ei havaitse yhtään sen kauempaa oli vilkut päällä tai ei. Pimeälläkin riittävästi työvaloja päälle, jotta tyhmempikin näkee jo kaukaa, notta täältä tullahan ja koneessa on levehyttä niin palijo, mitä arkimarketista ulos saatihi... (rahoittaja kiittää) Sitten kohdatessa valoja pienemmälle.

Liika valosaaste taas kyllä hukkaa havaintoja, että harkintaa peliin. Esim. pimeällä autojonossa on tavallisilla valoilla ajava selkeämmin hahmotettavissa kuin sumuvaloilla terästetty ikiteini tai jo lähes valoseinäksi rakennettu Scanian keula.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vähän taas leveysasiaa
niin toi muu valopuoli on kait aika selkee kun eteenpäin pitää olla keltaiset ja taakse punaiset valot mitkä pitää olla jonkin etäisyyden päässä koneen ulkoreunasta eli sen takia parkit on aina siellä ulokkeen päässä ottamassa kaikki osumat. Sitten kun ylitetään 260 niin tass lukee aika selkeesti että heijastimet ja pimeessä valot sinne varsien päähän. Jostain syystä en ole vaan missään nähnyt aurayhdistelmää edes esittelykäytössä jossa olisi nämä varren päässä olevat heijastin valo systeemit jolloin herää epäilys että lasketaanko myös auran siirto poikkeavaksi tieliikkumiseksi työssä jolloin majakat hoitaa sen varottamisen. Aura-autot tulee ainakin aina majakat päällä vaikka aura onkin ilmassa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

roadman

  • Vieras
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Mulla etuaurassa äärivalo ja heijastimet varrenpäässä  kuten näkyy olevan kaikissa vinoetuauroissa, ovat laittaneet noita led vilkkuja ihan siihen etupeltiin ja hyvin näkyy.

Ihan oman lompakon takia laittaisin kyllä kyseiseen härpäkkeeseen hyvät äärivalot jotta ei tarvii siyyen selitellä jos jotain tapahtuu.
Noista keltaisten vilkkujen käytöstä, niitä pidetään päällä kun tiellä suoritetaan työtä. Kahvitauon ajaksi kone ajettava muulta liikenteeltä turvalliseen paikkaan ja ne vilkut on sammutettava kun koneella ei suoriteta työtä..

Pikkasen aiheesta sivuten. Kuinkas monella pihojen/ yksityisteiden auraajilla on tieturva ykkönen suoritttuna. Metkon järjestämässä koulutuksessa tuli eräs mielenkiintoinen seikka kun siivotaan valtatiehen liittyvää yksityisliittymää niin tiehallinto edellyttää omilla tienosuuksilla tieturva koulutusta, jos vaikka joku etelän sokea siihen linkoon posauttaa ja ollaankin valtion tien puolella. Onkos kellään kokemusta tuollaisesta tilanteesta?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Mulla taitaa olla tieturva 1 suoritettuna edellisestä elämästä kaivinkonekuskina. meneeköhän tuo vanhaksi vai onko se ikuinen.

Tohon valoasiaan niin tarkoitus ole rakentaa koneesta joulukuusta vaan tehdä siitä sääntöjen mukainen. Teoriassa kyseessähän on ylileveä kone joka merkitään niillä heijastimilla ja valoilla mutta koska niitä ei ole missään käytössä edes autopuolella niin epäilen että auran siirto lasketaan työksi jolloin majakat riittää huomioksi. kaipaan vaan faktaa tueksi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Mulla taitaa olla tieturva 1 suoritettuna edellisestä elämästä kaivinkonekuskina. meneeköhän tuo vanhaksi vai onko se ikuinen.

Tohon valoasiaan niin tarkoitus ole rakentaa koneesta joulukuusta vaan tehdä siitä sääntöjen mukainen. Teoriassa kyseessähän on ylileveä kone joka merkitään niillä heijastimilla ja valoilla mutta koska niitä ei ole missään käytössä edes autopuolella niin epäilen että auran siirto lasketaan työksi jolloin majakat riittää huomioksi. kaipaan vaan faktaa tueksi.
5 vuottahan toi tieturva 1 on voimassa ja loppumis kuukausi myös lukee siinä... Mulla on myös työturva (samaa paskaa mutta toinen n.100€ tyhjä maksu)  ;D   Ja kolme kurssia vielä etä saa ammattipätevyyden ja ne pitää olla niitä AKE:n hyväksymiä..

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Vähän taas leveysasiaa
Mulla taitaa olla tieturva 1 suoritettuna edellisestä elämästä kaivinkonekuskina. meneeköhän tuo vanhaksi vai onko se ikuinen.

Tohon valoasiaan niin tarkoitus ole rakentaa koneesta joulukuusta vaan tehdä siitä sääntöjen mukainen. Teoriassa kyseessähän on ylileveä kone joka merkitään niillä heijastimilla ja valoilla mutta koska niitä ei ole missään käytössä edes autopuolella niin epäilen että auran siirto lasketaan työksi jolloin majakat riittää huomioksi. kaipaan vaan faktaa tueksi.
5 vuottahan toi tieturva 1 on voimassa ja loppumis kuukausi myös lukee siinä... Mulla on myös työturva (samaa paskaa mutta toinen n.100€ tyhjä maksu)  ;D   Ja kolme kurssia vielä etä saa ammattipätevyyden ja ne pitää olla niitä AKE:n hyväksymiä..
Tielaitos ei lakeja kirjoittele, saati säädä...   8)
Slippin 'n sliding