Niin. Harrastuksen vuoksi tulee näitä asioita seurattua.
Syksyllä kävin katsomassa ojitustyömaata, jossa oli 14t lyhytperäinen Doosan, punaisella pyörittimellä. En vaan päässyt kuskin puheisiin. Olisi ollut mukava haastatella. Kyllähän vallitseva trendi on, että koneet menee lyhytperäisiksi ja useinmiten tiltti on mukana. Monella koneella, kun pääasiallinen homma on jonkin sortin hiekan kauhominen. Mitään painavaa noilla ei liiemmin kaivella tai tulee kiikkulautailmiö. Noi konemyyjät kyllä tunnustaa, että pitkäperäinen se tarvisi olla, jos hommia tosissaan aletaan tehdä, mutta moni kone menee rakennustyömaille yms. ahtaisiin paikkoihin, joten se sanelee valinnan.
No en mä nyt tiedä onko se nyt noinkaan kyllä meillä on ainakin lyhytperäisissä suositusta isommat luiskakauhat rototiltin jatkeena ja ei se niin kauheesti kiiku täydelläkään kauhalla... Tosin tuo 4tn kumitelakone mitä minä ajan pääasissa kyllä saattaa hiukan telanpäitä nostaa kun on kauha väärinpäin ja suurimmalla ulottuvuudella mutta hiukan kun kuskin herneessä tapahtuu jotain niin ei se tuota ongelmaa Rototiltti pihdeillä kuuluisi olla vakiovaruste 600kg koneista ylöspäin kun noissa +20tn koneissa on yleensä pikakiinnikkeellä rototiltti niin louhoshommissa sen saa pois välistä...
Nojaa, 500 tuntia tuli koneeseen myöhäissyksyllä ja alkutalvesta, rototilttiä olisi tarvinut oikeasti ehkä 10 tunnin työssä rakennuksien purkutöissä. Niissäkin pärjäsi kallistuksella mainiosti, hanskalla voi korjata paljon koneen puutteita
Suurin osa työstä raakaa ison ojan kaivuuta tai kuorman tekoa joko kanavan penkalla tai suoraan pellosta. Maata siirtyi kärryillä 20-30000 kuutiota+ ojaa suoraan penkkaan pitkät pätkät. Kiviäkin ihan riittäämiin
Kauha painaa tyhjänä 830kg, tuohon lisäksi kallistaja. Koneella painoa 16-17tn LC alustalla ja pitkällä perällä, silti tuokin 1.8m luiskakauha kukkurillaan savea keventää kaivurin prsettä ihan riittämiin. Joutuu jo nyt korkeisiin kärryihin lastatessa varomaan "ojentaessa" ettei kone nyökkää kauhaa tyhjentäessä. Liian pieni kone suhteessa kauhaan kun raskasta nostellaan. Toisaalta kärrytkin korkeita isoilla renkailla.
Tuohon vielä pyörittäjä lisäksi, turhalta tuntuisi. Ja vielä turhemmalta siellä pajan perällä. Raksahommissa pärjää näinkin, ellei kelpaa, saa hommata muun koneen ja kuskin
Väitän että suurin osa maatilojen kaivuutöistä juuri em. kaltaisia, rototiltti vain hieno varuste jolla ei oikeasti painoa/hintaa vastaavaa käyttöä. Lisäksi satunnaisessa ts. erittäin harvoin tarvittaessa kuski ehdi harjaantumaankaan, kauha ei ole käden jatke vaan työkalu, jota yritetään liikuttaa ajatusten mukaan. Eiku oho, kun yritetään enemmän kuin osataan