Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valurauta vai Solu?  (Luettu 19937 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valurauta vai Solu?
Pitääkin seuraava tehdä tuollainen u-versio. Kunhan tuo putkiviritelmä ensin joskus loppuu :-))

JOUTOPOIKA

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Valurauta vai Solu?
Kokemusta Jämän kattilassa niin soluarinasta kuin nyt käytössä olevasta aaltoarinasta.
Alltoarinan mukana tuli ne "lämpösauvat" jotka tulee arinan sivuille jolloin puut ei ole kiinni kattilan sivuseinissä ja liekit "huuhtoo" etenkin palon alkuvaiheessa myös kattilan kylkiä.
Aaltoarinan valmistaja mainostaa puunsäästöä jota en ole havainnut. Palotapahtuman loppujakso meni soluarinalla paremmin ja ei juurikaan jäänyt hiiliä kuten aaltoarinalla. Edellä mainittu johtuu siitä, että soluarinassa reikiä tasaisesti koko alueella ja aaltoarinassa reiät osin suurempia mutta harvemmassa.
Näillä tiedoilla valintani uusinnan aikana kallistuisi soluarinaan, mutta todennäköisesti tekisin u-raudoista niinkuin aiemmissa viesteissä on ehdotettu.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Valurauta vai Solu?
Justihin pätkin surutta uutta lanan reikäterää arinaksi kattilaani. Jäi vielä jemmaankin 1/3 terää. Hinta kokonaisuudessaan 70% uuden soluarinan hinnasta koko terälle. Entinen arina oli kasattu käytetystä reikäterästä ja kesti tosi huonolla hoidolla 12vuotta. Ei tuo nyt hyvää säästöä ollut, mutta saipahan kuitillista tavaraa  8)

On se hyvä jotta on tälläinen muistio, josta näkee mitä on koskakin tehnyt. Näköjään mun reikäterä arinoillakin 6v synttärit lähestyy. Viime syksynä piti toista takoa suoraksi moukarilla, mutta suhteellisen hyvässä kunnossa vielä. Olisin kyllä veikannut ikää korkeintaan 3 vuotiaaksi. Luulisin , että toiset 6v saattaa hyvinkin olla mahdollista. Tuon toisen vääntymisen olis voinut estää tuhkan poistolla, mutta laiskuus on joskus vienyt voiton. Hieman turhan suuri reikäisiä nuo ehkä on. Ainakaan hiillos ei pysy arinalla. Noihin lainauksessa mainittuihin käytettyihin teriin oli hitsattu vahvaa tankoa lisukkeeksi, joten saattoivat kestää sen takia pelkkä uutta terää paremmin.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valurauta vai Solu?
Solurauta vai valu?

Kas siinä pulma. 🙄
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Valurauta vai Solu?

Vois kai sen tehdä kulmaraudastakin, niin että tuhka jää siihe veehen päälle eristeeksi.
Varmaan tuo umpijöötin hajoaminen perustuu jatkuvaan edestakaiseen lämpölaajenemiseen.
Eli kun olen silloin tällöin katuharjalla sutaissut sen soluarinan melko puhtaaksi , niin olen tainnut tällä lyhentää arinan ikää...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Valurauta vai Solu?

Vois kai sen tehdä kulmaraudastakin, niin että tuhka jää siihe veehen päälle eristeeksi.
Varmaan tuo umpijöötin hajoaminen perustuu jatkuvaan edestakaiseen lämpölaajenemiseen.
Eli kun olen silloin tällöin katuharjalla sutaissut sen soluarinan melko puhtaaksi , niin olen tainnut tällä lyhentää arinan ikää...

Tuolla puulämmitys ja tulisijat sivustolla ainakin olen ollut huomaavinani, että käänteispalojen keraamit kestää paremmin jos niitä ei turhan päitten putsaile.