Näyttääs jotta toinen pötikkä on virtapuolelle, ja nopeustiedolle. Olisin luullut että tuo nopeustietolinja on lähtevälle signaalille, mutta sittenhän sen pitäis olla saapuvalle?
En vain ymmärrä mitä virkaa sillä GPS-laittees on. Mikä tuon anturin toimintaperiaate on selkokielelläilmaisten? Ainakaan se ei kait resistorin tavoin toimi, silloinhan kaikki saapuva virta pitäis virrata tuon läpi? Laite kuitenki tuntuus heräävän normaalisti henkiin kun laittaa (ihan vain nopiaa kokeeksi) pistokkeen seinähän? Eli miten se ylijännitteen poistaa, jos se ei oo mikään suodatin?
Ei sillä ole suojaustarpeen kannalta merkitystä mihin suuntaan jostain liitännästä tieto kulkee. Pääasia on se, että jos yhteys laitteeseen on, niin siitä voi myös ylijännitepiikki hyökätä sisään ja rikkoa jotain. Ylijännitetransientti on vähän kuin murtomies, tulee sisään mistä pääsee,. oli sitten etuovi, takaovi, ikkuna tai vaikka kellarin halkoluukku.
Tuo suoja toimii niin, että se kytketään laitteen rungon, eli sen 'maan' ja suojattavan liitännän väliin. Kun jännite sen yli pysyy alle sen suojan toimintajännitteen (tässä 24-30V), se ei tee yhtään mitään. Sama kun koko nappulaa ei olisikaan. (on sillä silti mm kapasitanssia, josta on vain haittaa, mutta jätetään tarkemmat teoriat tähän..)
Mutta jos jännite nousee tuon rajan yli, se alkaa johtaa vahvasti, muuttuu suurinpiirtein oikosuluksi sen piuhan ja rungon väliin. Eli ylijännite purkautuu sen palikan kautta runkoon eikä pääse rikkoman itse laitetta sen syvemmältä. Nappula johtaa tasan niin kauan kuin jännite on liian suuri, tilanteen rauhoituttua ja jännitteen laskettua asialliselle tasolle se jää taas lepoon odottamaan seuraavaa herätystä. Tuollaisen jännitepiikin kestoajat lasketaan millisekuntiluokassa, että kovin pitkäaikaisista happeningeista ei ole kyse...
Pienestä koostaan huolimatta se kykenee erittäin lyhytaikaisesti shunttaamaan huomattavia virtoja, speksien mukaan 50 Hz:n taajudella yhden yksittäisen puoliaallon aikana se kestää 400 A. Tai toistuvia 10 ms pulsseja 62 A kappale.
Jos ja kun mokoman uudelleen juottaminen on kovin hankalaa, niin sen voisi korvata suuripiirtein saman jänniteluokan zenerdiodilla, sellaisella langanpäillä varustetulla, vastusta ulkonäöltään muistuttavalla komponentilla. Sellaisen sinne varmaan saisi juotettua johonkin sopivaan väliin. Toinen vaihtoehto olisi MOV eil metal oxide varistor, joka on myös tuollainen ylijännitteiden leikkaamisen tarkoitettu komponentti. Muitakin, parempia puolijohdetyyppisiä transienttisuojatyyppejä on riittävästi, hinnatkin yleensä luokkaa alle euron.
Eli, jos laite muuten on vielä ehjä ja haluaa sitä käyttää, niin kyllä siihen kannattaa joku suojaus turata - ennen kuin se on oikeasti rikki. Ajoneuvosähköt ovat elektroniikkalaitteille kovasti vihamielinen ympäristö.