Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe konehallin rakentaminen talvella  (Luettu 13255 kertaa)

lossimono

  • Vieras
konehallin rakentaminen talvella
kuinkas olette rakennusteknisesti toteuttaneet katon rakentamisen ,pitäis tehdä tässä talvenmittaan konehalli,perustukset on jo valmiina ,lähinnä kiinnostaisi se että kuinka olette katon nostaneet seinien päälle,suunnitelmana olisi se että nostettaisiin valmis katto pelteineen  nosturilla harjapellin  väleistä  katolle,eli katolla tarvitsisi kiipeillä mahdollisimman vähän,kuinka pitkissä osissa noston voisi toteuttaa ,ristikoiden valmistaja suositteli nostamista ilman peltejä ,katon pituus on15metriä, jänneväli 10m ,voisiko tälläisen katon nostaa kahdessa osassa eli 7,5 metrin osissa , :D siis pelteineen

antti-x

  • Vieras
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Itse nostimme 12x20m katon ihan ristikko kerrallaan pari viikkoa sitten, 22 ristikossa meni pienellä wanhalla hiab:illa ja ja kahdella amatöörillä (+ hiabin käyttäjä) 6-7 tuntia.  pikkuhiljaa on nyt rakennettu toiseen päätyyn tulevaa välipohjaa, eri tavalla toteutettavaa yläpohjaa ja päätyseinän runkoa ja ensi viikolla toivottavasti saadaan alkuviikosta ruoteisiin ja loppuviikolla pellit paikalleen.

Jokunen aika sitten (kuitenkin kesällä) pellitettiin 400m2 halli, olisiko meitä ollut 3 tai neljä, aikaa meni about 8 tuntia.

Se että rakentaa valmiin paketin, onnistuu käsittääkseni parhaiten niiltä joilla on prosessi hallussa, tietty tarpeeksi tasaista pihaa paketointiin, ja sopiva nostin käytössä. Ja pellittäminen on niin nopeaa suoralla profiililla että sitä ei ainakaan kannata vaikeuttaa mitään valmiita paketteja kyhäämällä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7123
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.

Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

10-80

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: konehallin rakentaminen talvella
miten toi kattorakennelma sitte nostettiin harjalle että pysyi linjassa?



Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.

Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: konehallin rakentaminen talvella
miten toi kattorakennelma sitte nostettiin harjalle että pysyi linjassa?

***Vituiks mään.  ;D



Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.

Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.
Kui mää ain olen paras?

Raudanmaa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 443
  • Sympaattinen ?
Vs: konehallin rakentaminen talvella
muttakun en millään viitsisi alkaa liukastelemaan katolla , koska  sieltä ei tarvitse pudota kuin kerran,niin työt on tehty,alkaa oloneuvoksen päivät huonommassa  tapauksessa ,turvavaljaissa työntekemisestä ei tule mitään ,lisäksi olet varmaan huomannut että työsaavutus on olematon kun pitää kokoajan pelätä putoamista,sitäpaitsi katon nosto  maksaa vain n.200€ ajoneuvonosturilla,sillähinnalla ei kirvesmies ole paljon saanut aikaan korkeuksissa työskennellessä ;)

sopuhintainen nosturi
sielussani tumma laulu helää..............

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Tuo 10 x 15m nousee kerralla pelteineen. Vanhoista ratapölleistä laserin avulla peti jonka päälle katto rakennetaan. Reevaukset ja kaikki kuntoon, tukeva parru tai vaikka tukeva tukki harjan alle ja siihen kiinnityskohdat. Nuokin saa harjapeltien väleistä niin että katolla ei tarvitse edes käydä. Kesällä voi sitten kiipiä ruuvaamaan nuo harjapeltit kunnolla kiinni.

Katto pitää tehdä riittävän kauas rakennuksesta että nosturi mahtuu väliin ja kulmat riittää nostaessa. Maahan ulottuvat köydet joka nurkkaan, joilla voi ohjata. Ja nosto tyynenä päivänä. ::)

mah

  • Vieras
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Halpoja autonostureita. Kannattaa ensin tehdä katto sokkelin päällä (tulee suora), sitten ottaa nosturin paikalle. Sillä kannattelee kattoa niin kauan, että seinätolpat saa paikalleen.... :'(

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Jos osissa nostelee, niin mitenkäs pellin jatkoskohta sitten?

Ja kattotuolivalmistajalta kannattanee pyytää tieto, saako nostaa harjalta

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: konehallin rakentaminen talvella
No ei varmaan kannata ruveta maassa turaamaan nuin pientä kattoa ;) Kai sitä on vara valita keli ettei tarvii lumisateella tehdä. Aika paljon vaan jouduttiin tekemään kelissä kun kelissä kattoja kun talopaketteja ja halleja pystyteltiin...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Kovin arvokkaita nostoja ei kyl kannata tehdä nosturilla jonka katsastus ei ole kunnossa. Mikään vakuutus ei korvaa mahdollisia vahinkoja  :o

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: konehallin rakentaminen talvella
kolme kattoa on tehty maaspäin ruodevalmiiksi ja sitte nostettu, 15*15 hallin katto 3 palas (olis menny kahdeski) 12*36 katto 6 palas (olis menny 4) ja viimesimpänä 12*30 4 palas.. nosteltu etukuormaajalla kivien päälle laitettujen lankkujen päälle ja tämmäilty paketiksi, tuettu ja ruoditettu, sitte saumoosta 10cm palat pois ja nosto katolle kestää 1-2h, sen jälkeen saumoihin päälle ruooteen pätkät.. pellit laitettu sitte seuraavana päivänä, viimesimmän 12*30 hallin katon kans meni 4h pellittämises, 4 siirteli pellejä alhaalla toisen rattorin piikeistä toisen kauhan pohjasta laitettuihin pitkien lankkujen päälle jolla sitte nostettiin pellit rästäälle ja siitä veto katolle, yks mies rästäällä ja 4 lappeella, niks naks kii, kenenkää ei tarvinnu palioo siirtyä ja hiki ei tullu ;)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

antti-x

  • Vieras
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Tuommoisessa pakettina nostetussa kannattaa kanssa muistaa että pistää sen paketin kuitenkin kunnolla kiinni siihen seinärunkoon. Sopivasti kun myrskutyyli puhaltaa räystään alta tai avonaisesta päädystä sisään niin voi muutoin joku vuosi löytää katon pihanurmikolta tai viereisen hallin katolta.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: konehallin rakentaminen talvella
Halpoja autonostureita. Kannattaa ensin tehdä katto sokkelin päällä (tulee suora), sitten ottaa nosturin paikalle. Sillä kannattelee kattoa niin kauan, että seinätolpat saa paikalleen.... :'(
Komps!!    Juuri näin olen aikonut tehdä seuraavalla kerralla kun hallia rakennan.  Pienet saranat tolppien ja yläparrun väliin niin tolpat nousevat samalla kertaa ja ovat yläpäästä jo sitten paikoillaan ja hiukan kiinnikin.     Tuon kokoiselle katolle voisi olla ehkä 50 tolppaa jotka viisi miestä ruuvaavat kiinni alle kymmenessä minuutissa ja jos sattuu olla yksin niin sittenkin puolessa tunnissa.   
Tuommoisessa pakettina nostetussa kannattaa kanssa muistaa että pistää sen paketin kuitenkin kunnolla kiinni siihen seinärunkoon. Sopivasti kun myrskutyyli puhaltaa räystään alta tai avonaisesta päädystä sisään niin voi muutoin joku vuosi löytää katon pihanurmikolta tai viereisen hallin katolta.
Hyvin pysyy kun alhaalla jo on kattotuolit kiinnitetty yläparruun ja seinälaudoitus tulee kiinni myös siihen yläparruun.  Tai yksi lankkuhan se "yläparru" tietysti on :)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7123
Vs: konehallin rakentaminen talvella
miten toi kattorakennelma sitte nostettiin harjalle että pysyi linjassa?



Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.

Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.

Yläkerta nostettiin päätyikkunoista läpi työnneettyyn isoon RHS palkkiin, siitä ketjut läpi kattotuolien ja harjan. Harjan päällä nosturin nostopalkki. Eipä tuosta yläkerrasta paljoa normaalia järeämpää tarttenut tehdä kun tuulikuormat piti ottaa huomioon, rakennus tuulisella paikalla ja korkea, joten järeä piti olla muutenkin. 12 Pitkällä pultilla kiinni tasakertaan(4 lankkua sitoo toisiinsa) ja tuuman ja vartin laudoilla reipas revaus ylhäältä alas saakka ettei tuuli vie yläkertaa tai kaada koko hökötystä.

Kuivurin yläkerran rakentaminen maassa täysin valmiiksi vei vajaa pari viikkoa, lattiat, ikkunat ja katto paikoillaan. Itse nosto vei 10m:n korkeuteen tasakerran päälle noin tunnin kaikkineen.

JOS haluaa tehdä konehallin katon paikoillaan, saksilavanostin on kyllä melkoisen etevä peli räystäällä työskentelyyn. Eikä pääse putoamaan katolta ilman valjaitakaan, mätkähtää nostimen pitkälle lavalle :)
 Sellainen oli hallin maalamisessa ja kyllä nivelpuominostimet tuntuu sen jälkeen huterilta leluilta. Lavalle mahtuu kolme neljä maalaria yhtäaikaa eikä korkean paikan kammoistakaan pelota noilla korkeuksilla, toisin kuin puominostimissa.
 Hinnathan hirveitä, mutta kyselemällä voi saada edullisemminkin kuin hinnastoissa. Lähtöhinta kuitenkin vuorokaudelta samaa luokkaa kuin nosturilla katon nosto kokonaisuudessaan, mikäli työ on hyvin alustettu...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)