Niin onkos 5xl ja 6xl vaunuissa muuten aivan samanlainen noukin ja sulloja kuin xl ja 4xl vaunussa? Mikä noitten noukinlaitteiden kanssa tulee käytettynä ongelmaksi? Joku kaksihaarainen kieli väitti että vanhan noukkimen kanssa piisaa remonttia. Itse en ymmärrä kun pyöröpaalaimen kanssa on ainut ongelma ikänä ollut kun on sullojan pohja ollut liian kaukana sullojan piikeistä. Noukinvaunun sulloja on niin paljon rajumpi kun paalaimen että ei kai se kulu?
Kaikki kuluu. noukkimen sisällä olevat liikeradat on toteutettu kaikennäköisillä liukupintamekanismeilla ja luonnollisesti ne kuluu. Noukkarin noukin on varmasti rankempi mutta toisaalta taidat ajaa noukkarilla aika paljon kovempaa mitä paalaimella jolloin noukkimen pyörimisnopeuskin voi olla suurempi, pyörimisnopeus on nimittäin aika merkittävässä osassa noukkimen kestämisen kannalta. Ja onhan noukin leveämpikin noukkarissa. Ja lisäks jos mitataan hehtaareita, niin noukinvaunulla ajetaan elinikänsä aikana pääsääntöisesti enemmän kuin paalaimella jolloin tietysti vois ajatella et paalaimen noukin tulee tiensä päähän myöhemmin kuin itse paalain. Tällöin noukkimeen jää elinikää jäljelle enemmän kuin itse paalaimelle.
Kronen innovaatio noukkimen mekanismeissa on aika hyvä. Uudessa kronen noukkimessahan ei ole sisällä mitään mekanismeja piikkien kääntelyyn, jolloin piikit ovat kiinteästi kiinni pyöritysakselilla. Tällöin kuluvien osien määrä on minimaalinen(ketjut, hammaspyörävalitykset ja akseleiden laakerit.
Mengelessä taitaa olla samanlainen noukin?