Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöaurat  (Luettu 18389 kertaa)

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Kyntöaurat
Eli 26 vuotta vanhat ööverit alkaa olla rungoltaan niin lahot jotta pitää etsiä vähemmän ajetut. Kyntöala tällähetkellä 37 ha (mahdollista nousta noin 55 hehtaariin).

Noista öövereistä olen tykännyt, mutta ei muutkaan merkit pois suljettuja.
Pellot pääsääntöisesti suorakaiteen muotoisia vajaan kymmenen hehtaarin kokoisia, kääntöauroilla tietysti alotukset ja lopetukset helpompia/nopeampia. Sarkaaurojen ja kääntöaurojen välillä kumminkin aika iso hintaero ::)

Mitä mieltä raati, kääntö vai sarka? Käytetyt ollu mielessä.

Jupeje

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Kyntöaurat
paluuaura on tosi hyvä sinun lohkoille. Kuhnin paluuaura ei ole kalliskaan  :D :D

mf5465

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 232
Vs: Kyntöaurat
Itellä ei oo kokemusta kun överumin sarka auroista, kun suurin osa pelloista lautasmuokataan  ;D. Mutta kyllä noita kääntöauroja näyttää nykyään saavan suht edukkaasti. Eli hommaa vaan ne kääntöaurat  ;)

realisti

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
neliteräinen kääntöaura ilmanmuuta, vähentää keväällä aloitusten ja lopetusten tasailua. Vogel&noot ainakin on toimiva ja uutenakin halpa. Itte olen ajellut noilla vogeleilla reilun 100ha ja olen kyllä tykännyt, tekee yhtä hyvän jäljen kuin kuhn mutta on halvempi ja keveempi.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Kyntöaurat
Nykyisin löytyy jo aikas vähän ajettuja käytettyjä noistakin ilmajäähdytteisistä. Uuden sarka-auran hinnalla saa huippukuntoisen kääntösellaisen ja merkkihän löytyy tuolta MM-kyntöareenalta.

Se on se norjalainen.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kyntöaurat
Noita Vogel&Noot auroja kahtelin yrman pihassa, uusi 3 siipinen kääntöaura verollinen hieman alta 12 000 ei tosiaan pahan hintanen, varsinkin jos kestää ne seuraavat 26 vuotta.

4 siipinen mielessä, niinkuin tuo nykyinenkin on. Tosin tutulla urakoitsijalla myynnissä puolihinattava 6 siipinen kääntö ööveri :o Minkä kokoisen veturin tarvitsee?

realisti

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
tuo puolihinattavakin on tullut kokeiltua, ei hyvä ainakaan meidän kohtuu pienillä lohkoilla. olen kyntänyt seuraavilla auroilla:

-fiskars khn 316 puoliautomaatti sarka-aura
-agrolux at 4875fk automaatti sarka-aura
-överum ct387 automaatti sarka-aura
-kverneland ab 85-4 automaatti sarka-aura
-kverneland Em 85-200-4 automaatti paluuaura
-kuhn varilander-5 automaatti puolihinattava sarka-aura
-kuhn varimaster 122-5 automaatti paluuaura
-vogel&noot c-plus ms850 automaatti paluu-aura.

Noista parhaat ovat olleet kaksi viimeistä, viimeinen edelleen käytössä. Tuo kuhn varimaster oli muuten hyvä, mutta turhan raskas tänne pehmeille rapakoille.

p.s kuten kaikki mun koneet myös vogel&noot on myynnissä ;)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
tuo puolihinattavakin on tullut kokeiltua, ei hyvä ainakaan meidän kohtuu pienillä lohkoilla. olen kyntänyt seuraavilla auroilla:

-fiskars khn 316 puoliautomaatti sarka-aura
-agrolux at 4875fk automaatti sarka-aura
-överum ct387 automaatti sarka-aura
-kverneland ab 85-4 automaatti sarka-aura
-kverneland Em 85-200-4 automaatti paluuaura
-kuhn varilander-5 automaatti puolihinattava sarka-aura
-kuhn varimaster 122-5 automaatti paluuaura
-vogel&noot c-plus ms850 automaatti paluu-aura.

Noista parhaat ovat olleet kaksi viimeistä, viimeinen edelleen käytössä. Tuo kuhn varimaster oli muuten hyvä, mutta turhan raskas tänne pehmeille rapakoille.

p.s kuten kaikki mun koneet myös vogel&noot on myynnissä ;)
  Paljonpa piti kirjoottaa että sai myynti-ilmoituksen. 8)

brotofobia

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
Nimimerkistä päätellen sulla on nurmia ja eläimiä. En kyllä harkittisi mitään muutakuin ilmajäähdytettyjä, vanhojen nurmien päättäminen sarka-auralla on kyllä aika haastavaa puuhaa...ainakin jos haluaa saada tehdyn näköstä  ::)

Pistät maastulliin osto-ilmoituksen, ja tosta etelän savikoila tulee sulle viiskytä puhelua jossa tarjotaan soivaa peliä...siittä vaan valkkaan parhaiten säilyny...ja varmistat että siipimalli toimii sun mailla.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kyntöaurat
Nimimerkistä päätellen sulla on nurmia ja eläimiä. En kyllä harkittisi mitään muutakuin ilmajäähdytettyjä, vanhojen nurmien päättäminen sarka-auralla on kyllä aika haastavaa puuhaa...ainakin jos haluaa saada tehdyn näköstä  ::)

Pistät maastulliin osto-ilmoituksen, ja tosta etelän savikoila tulee sulle viiskytä puhelua jossa tarjotaan soivaa peliä...siittä vaan valkkaan parhaiten säilyny...ja varmistat että siipimalli toimii sun mailla.

Jos kelpaa rautasiipiset ::) Muovisiipiset, viisteräiset, uudenkarheat ja puoli-ilmaiset. Sellaiset tänne, kiitos ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

realisti

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
tuo puolihinattavakin on tullut kokeiltua, ei hyvä ainakaan meidän kohtuu pienillä lohkoilla. olen kyntänyt seuraavilla auroilla:

-fiskars khn 316 puoliautomaatti sarka-aura
-agrolux at 4875fk automaatti sarka-aura
-överum ct387 automaatti sarka-aura
-kverneland ab 85-4 automaatti sarka-aura
-kverneland Em 85-200-4 automaatti paluuaura
-kuhn varilander-5 automaatti puolihinattava sarka-aura
-kuhn varimaster 122-5 automaatti paluuaura
-vogel&noot c-plus ms850 automaatti paluu-aura.

Noista parhaat ovat olleet kaksi viimeistä, viimeinen edelleen käytössä. Tuo kuhn varimaster oli muuten hyvä, mutta turhan raskas tänne pehmeille rapakoille.

p.s kuten kaikki mun koneet myös vogel&noot on myynnissä ;)
  Paljonpa piti kirjoottaa että sai myynti-ilmoituksen. 8)

kuten sanoin kaikki mun koneet on myynnissä, ei sillä että aurasta eroon haluaisin. Ihan kokemuspohjalta kirjoittelen.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kyntöaurat
Nuo puolihinattavat menis varmaan ihan hyvin kun lohkot kumminkin pitkiä ja suoria, ovat vaan "liian isot" osa maista melko tiukkaa savea, eikä pinta-alan puolestakaan tarviis olla 6-siipisiä. Tosin tuon koneen mukana tulis n.150 ha urakat, eikä hinnan kiroissa(9000e sis alv) mutta on noilla kynnettykin.

Nurmia ei tällä hetkellä ole kuin 5 ha, voi lisääntyä jonkin verran.
Kyllähän kääntöaurat tosiaan helpottaa paljon, pikaisen nettiselailun jälkeen käytetyt kääntöaurat ei tosiaan paljon hinnassa poikkea sarkamallisiin.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kyntöaurat

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Kyntöaurat
http://www.nettikone.com/kverneland/pb-85/1020732 Oisko noista auroiksi?

Höpö höpö:
Aurat ei ole vario-malli eli ei voi säätää mutta se ei haittaa kyntötyötä, päin vastoin joutavaa "hifistelyä"!!!

Kyllä Varjomaatti pitää olla..

Liekköhän alvi hinnassa mukana.. :o

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kyntöaurat
Nostolaitemalli voisi olla mukavampi käyttää?
http://www.nettikone.com/kverneland/80-es/1017639
Käteinen ratkasee