Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Aave aloitti vuoden poikimiset 1.1. ja Yksruusu jatkoi 11.1.  (Luettu 9544 kertaa)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Aave lehmä oli nopein ja synnytti päivällä ittekseen  melko painavan sonnivasikan. Ei liene Suomessa 2012 ensimmäinen. Meillä on poikima karsinana olkipohjainen karsina joka kerran vuodessa tyhjätään kurottajalla niin ettei tarikkotyötä ole laisinkaan. Ruokintapöydän edessä on tietenkin kumipohjainen raappakäytävä sitten on tämä karsina n 60sm syvänä. Sinne aina eläinmäärästä riippuen kerran pari viikossa levitetään pyöropaali kuivikkeeksi. Vuodessa se nousee n 70sm. Tämän osaston idea on se että kun lehmä n kuukautta ennen poikimista sinne laitetaan sen poikimalihakset pehmeällä alustalla notkistuu joten poikimiset ovat helppoja. Tälläisiä poikimaosastoja on ilmeisesti melko vähän Suomessa me muutamat olemme sen itse omaksuneet - navettasuunnittelijat ei tälläisesstä tiedä tuon taivaallista. Kaupalliset toimijat eivät tietenkään ole tällaisesstä kiinnostuneita kun ei ole paljon siihen myytävää. Itse idean sain Tanskan retkellä 15 vuotta sittten . Navetta oli suuri ja osastokin sellainen jossa oli muutama kymmnen poikivaa . : tutustumishetkellä oli poikimistapahtuma menossa ja siinä näin miten muut lehmät oli avustamassa kalvojen poistamisessa. Silloin päätin että tälläinen osasto tehdään jos pihattoa laajennetaan - ja niin se sitten 2003 tehtiin. Joskus ihmetyttää miksi hyvät asiat ei yleisty.                                                                                                                                               Meillä poikivat ja poikimattomat hiehot ovat kesällä laitumella samoin umpilehmät . Joten kesällä e.m. osasto on tyhjä .Poikineet vasikkoineen noudetaan laitumeltä ja kuten vanhastaan tiedämme kesäpoikimiset ovat helppoja ja sitähän e.m. olkipohja jäljittelee.
Mäkitupalaisen karjassa poikimisia tapahtuu harvemmin kuin isojen isäntien suurissa navetoissa. Hyvin kuitenkin päästiin alkuun kun tänään 11.1.  ilta- askareille tultaessa että oli Yksruusu omia aikojaan synnyttänyt potran sonnipojan.

Viimeksi muokattu: 24.01.12 - klo:11:42 kirjoittanut paukkula

realisti

  • Vieras
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
tällaisesta haaveilen, halpaa ja toimivaa.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Aave lehmä oli nopein ja synnytti päivällä ittekseen  melko painavan sonnivasikan. Ei liene Suomessa 2012 ensimmäinen. Meillä on poikima karsinana olkipohjainen karsina joka kerran vuodessa tyhjätään kurottajalla niin ettei tarikkotyötä ole laisinkaan. Ruokintapöydän edessä on tietenkin kumipohjainen raappakäytävä sitten on tämä karsina n 60sm syvänä. Sinne aina eläinmäärästä riippuen kerran pari viikossa levitetään pyöropaali kuivikkeeksi. Vuodessa se nousee n 70sm. Tämän osaston idea on se että kun lehmä n kuukautta ennen poikimista sinne laitetaan sen poikimalihakset pehmeällä alustalla notkistuu joten poikimiset ovat helppoja. Tälläisiä poikimaosastoja on ilmeisesti melko vähän Suomessa me muutamat olemme sen itse omaksuneet - navettasuunnittelijat ei tälläisesstä tiedä tuon taivaallista. Kaupalliset toimijat eivät tietenkään ole tällaisesstä kiinnostuneita kun ei ole paljon siihen myytävää. Itse idean sain Tanskan retkellä 15 vuotta sittten . Navetta oli suuri ja osastokin sellainen jossa oli muutama kymmnen poikivaa . : tutustumishetkellä oli poikimistapahtuma menossa ja siinä näin miten muut lehmät oli avustamassa kalvojen poistamisessa. Silloin päätin että tälläinen osasto tehdään jos pihattoa laajennetaan - ja niin se sitten 2003 tehtiin. Joskus ihmetyttää miksi hyvät asiat ei yleisty.


***Kyllä nämä ovat yleistyneet myös Suomessa tasaisen varmasti. Mulle ainakin tulee yhä useammin kyselyjä osaston toimivuudesta yms.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Itse en oo nähäny ku siä Nurmoos. Uskon että niis kymmenis "tupahantuliaisnavetoos" joita syksyn mittaan on ollut ei tälläistä poikimakarsinaa ole.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
meillä tais olla vuoden viimeinen ja seuraavan vuoden ensimmäinen kuolleena syntynyt. Molemmat lantakäytävällä ja molemmat siemennetty ja 2 kk päästä sonnille. Listat näytti molemmille poikimista helmikuun loppuun. Toinen löyty illalla 6 aikaan ja toinen aamulla puoli 7.Täytyy myöntää että hieman söi miestä. No seuraava olikin sitten jo neljältä poikimakarsinassa elossa ja hyvinvoivana. Tota poikima-aluetta olen haaveillu. Monta on menny poikimisia täysin luonnollisesti kunhan pitää huolen että lehmä on kestokuivikke karsinassa tai laitumella poikiessa. Parresta lantakäytävälle on aina suurin riski.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Joskus ihmetyttää miksi hyvät asiat ei yleisty.

Käyttöönottotarkastusta vaille on....... 8)

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
 Aday tekas kotitarpeista lehmäsen, ei syöny miestä, mutta tissiä luttuutti, tai no pikkusen hihansuusta...

mah

  • Vieras
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Itse en oo nähäny ku siä Nurmoos. Uskon että niis kymmenis "tupahantuliaisnavetoos" joita syksyn mittaan on ollut ei tälläistä poikimakarsinaa ole.
Ei olla käyty samoissa avajaisissa? Luulenpa, että kaikissa uusissa navetoissa on pahnapoikimakarsina?

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Itse en oo nähäny ku siä Nurmoos. Uskon että niis kymmenis "tupahantuliaisnavetoos" joita syksyn mittaan on ollut ei tälläistä poikimakarsinaa ole.
Ei olla käyty samoissa avajaisissa? Luulenpa, että kaikissa uusissa navetoissa on pahnapoikimakarsina?
En oo ainakaan täällä Savon puolella yhteenkään törmänny. En kyllä väitäkään, että olisin kaikkia avajaisia kiertäny.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Savotoija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 323
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Itse en oo nähäny ku siä Nurmoos. Uskon että niis kymmenis "tupahantuliaisnavetoos" joita syksyn mittaan on ollut ei tälläistä poikimakarsinaa ole.
Ei olla käyty samoissa avajaisissa? Luulenpa, että kaikissa uusissa navetoissa on pahnapoikimakarsina?
En oo ainakaan täällä Savon puolella yhteenkään törmänny. En kyllä väitäkään, että olisin kaikkia avajaisia kiertäny.

Ohan noissa pahnakarsinoita näkyny  8)

Ja itekkin tarkotus semmonen tehä, tosin ilman mitään hienouksia!

Viimeksi muokattu: 02.01.12 - klo:08:56 kirjoittanut Savotoija

Voittajat oppivat toisilta, häviäjät eivät opi keneltäkään, ja keskinkertaiset oppivat itseltään.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
mulle on ainakin sitten eroa kestokuivike karsinassa ja kestokuivikealueella. Ittellä on noita karsinoita ja toimiihan ne mutta aika kyttääminen että lehmä on oikeassa paikkaa oikeaan aikaan. Itse haaveilen alueesta johon lattaisin lehmät tunnuttumaan ja sitten ne sais poikia sinne. Mun versiossa olisi kiinteä häkki minkä nostaisin pienkuormaajalla lehmän ja vasikan päälle kun satun paikalle jolloin niille tulis omaa rauhaa ja helpompi tehdä hoitoja.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Totthan niitä pahna poikimakarsinoita on -ovat kovapohjaisia. Idea on se että lehmät on kuukautta ennen poikimista tällaisessa pehmytpohjaisessa karsinassa . Ruokinnassa tietenkin huomioidaan että lehmät saa sen kilon vilja väkirehua mitä ruuansulatukoneisto ennen poikimistä vaatii - näin sanoi yks tanskalainen eläinlääkri joskus kursssella missä olin.

Asikainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Meillä on poikima karsinana olkipohjainen karsina.

Kuvia, tai en usko.
Tai uskon, mutta kun haluan kuvia.  ::)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Kyl mulle oli ainakin itsestään selvyys, että poikimakarsinat on tilavia ja syömäaluetta lukuunottamatta olkipohjaisia. Välttämättä tuosta ei tullu kaikkein paras, mutta ainakin tykkäävät kölliä pehmeellä pedillä...  :D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Aave aloitti vuoden poikimiset
Paljonko olette varanneet tilaa lehmää kohden kestokuivikealueella? Oli niin tyytyväisen oloisia kommentteja ao. alueesta, että alkoi asia oikein todella kiinnostamaan.