"Ja tämä kaikki Pohjolan tallissa... Eikö voi laittaa uudelleen sokkaa purkamatta koko laitosta? Ja jos korvaisi pultilla, vaikka noita sokkiakin kyllä on tuore lajitelma."
Kyllä se on kuljetin irroitettava et näe sitä akselia jossa sokka on muuten. Ei ole kummonen homma vähän vasaraa ja rautakankia vääntövarreksi ja apumies olis varmaan hyvä. Sokka on siellä reijissä kappaleina ja päät hiertää akseliin uraa joten sinne suureen latoon vain korjailemaan.
No tänään talliharjoituksia, viimeinkin, leppoisat -10 eikä juuri tuullutkaan!
Ketjuvedolla se kuljetin pyörii. Ensi menee veto ketjulla kuljettimelle, siitä toisella ketjulla sille giljotiinille. Kuljettimen alapää näyttää päällisin puolin (kuljatinta poispurkamatta) olevan kyllä aika umpinaista rautaa (nyt ei tosin kyllä luistanutkaan), en oikein keksi, missä kuljettimen hihnapyörälle enää sokkaa tarvitaan. Siinä pääakselillahan on murtopultti kyllä.
Sitten.... ensimmäinen ketju vaikutti löysältä, hyppelehtien pyörii. Vielä toimi kuitenkin OK. Ketjunkiristys oli tappiin säädetty, lisää ei olemassaolevalla kulutusmuovipalalla enää voinyt kiristää, muuten olisi kiristin ruvennut hankaamaan (enemmän) vetopuolen ketjuun.
Muutampia muita ketjuvetoja remontoineena päättelin, että ketjua on lyhennettävä. Ei paha homma ollenkaan muuten, mutta nyt tuntuu selvästi liian lyhyeltä. Tosin paikka on vähän vaikea työskenneltäväksi, vaan ei millään saa vedettyä niin kireälle, että lukon saisi paikalleen.
Onko muilla kokemuksia aiheesta: onko ongelma omaa osaamattomuuttani vai onko mitoituksen tosiaan niin onneton, että uusi ketju on otettava, lyhentää ei kestä?
Petri
PS1. Ketjua "korjatessa" tuli mieleen, että toimivaa ei koskaan pitäsi alkaa "korjaamaan"
PS2. Jos jollakulla on kikkakokoelmaa ketjujen päiden lähentämiseksi (noin yleensä) ketjuvetoja remontoidessa, niin vinkkejä otetaan vastaan.